عصر آذربایجان

گزارش خبر

11 درصد ترانزیت کشور از آذربایجان غربی صورت می گیرد

11 درصد ترانزیت کشور از آذربایجان غربی صورت می گیرد

1396/10/01

11 درصد ترانزیت کشور از آذربایجان غربی صورت می گیرد و با توجه به ظرفیت قابل توجه استان در حوزه ترانزیت باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد و نسبت به تقویت آن اقدام شود.

به گزارش عصرآذربايجان، صنعت حمل و نقل در اقتصاد نقش به سزايي ايفا مي کند و به عنوان يكي از اصلي ترين شاخصه هاي توسعه كشورها مطرح است در اين راستا هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداري فرصتي مغتنم براي نگاه ويژه به حمل و نقل جاده‌اي محسوب مي شود.

در حال حاضر صنعت حمل و نقل نسبت به سال هاي گذشته رشد قابل توجهي را نشان مي دهد ولي عمده جابجايي كشور توسط سيستم حمل و نقل جاده اي مي باشد اين در حالي است که عمدتا در کشورهاي پيشرفته حمل و نقل ريلي سهم به سزايي دارد در اين راستا ارتقاي سهم حمل و نقل ريلي درجابجايي بار ضروري به نظر مي رسد.

*بيش از 90 درصد جابجايي كشور توسط سيستم حمل و نقل جاده اي

معاون وزير راه و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشور گفت: بيش از 90درصد جابجايي ها در کشور از طريق سيستم حمل و نقل جاده اي صورت مي گيرد اين در حالي است که در کشورهاي پيشرفته حمل و نقل ريلي سهم به سزايي دارد که نشان مي دهد سهم حمل و نقل ريلي کشور درجابجايي بار ضعيف است.

داوود کشاورزيان در مراسم گراميداشتي که به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداري در سالن اجتماعات شرکت برق برگزار شد، اظهار کرد: آذربايجان غربي از لحاظ حمل و نقل و نيز نگهداري راه ها از استان هاي مهم به شمار مي رود.

وي با بيان اينکه پنج پايانه مرزي فعال در استان با سه کشور همسايه در ارتباط بوده، ادامه داد: سازمان در چند سال اخير اعتباراتي را براي احداث پايانه هاي استان هزينه کرده و در حال حاضر بجز پلدشت در چهار پايانه استان پروژه هاي عمراني در دست اجراست و اميد است با تکميل پروژه هاي در دست اجرا فعاليت پايانه هاي مرزي استان رونق بيشتري بگيرد.

معاون وزير راه و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشور متذکر شد: تعداد زيادي از شرکت هاي بين المللي در بخش مسافر و کالا در استان آذربايجان غربي فعال بوده در اين راستا سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي توجه ويژه ايي به اين استان دارد.

وي با بيان اينکه با محدوديت هاي اعتباري در بودجه مواجه بوده، خواستار شد: در بخش نگهداري راههاي ارتباطي با وجود تلاشهاي که در دولت و مجموعه راهداري و حمل ونقل جاده اي صورت مي گيرد با محدوديت هاي اعتباري مواجه بوده که از نمايندگان مجلس در خواست داريم عنايت بيشتري به بخش راهداري کشور دربررسي بودجه سال 1397 و تصويب آن داشته باشند.

کشاورزيان  به ابلاغ آيين نامه تاسيس شرکت حمل و نقل  کالا اشاره و اعلام کرد: با درخواست انجمن صنفي شرکت هاي حمل و نقل کالا و باوجود تعليق شش ماهه ابلاغ آيين نامه تاسيس شرکت حمل ونقل کالا اخيرا درسال96اين آيين نامه ابلاغ شد که شرايط تاسيس تعاوني متناسب باساختار تعاوني وارائه تاسيسات به صورت استيجاري به عنوان دو نکته اصلي آيين نامه جديد مطرح است.

وي ابلاغ آيين نامه جديد تاسيس شرکت هاي حمل ونقلي، ساماندهي چارت سازماني، بهسازي راهدارخانه ها و تجهيز و نوسازي ماشين آلات راهدارخانه هاي کشور را از ديگر اقدامات دست اجرا عنوان کرد و ادامه داد: طي چهار سال اخير دستور خلاف آيين نامه صادر نشده است.

اين مسئول سازمان دهي اداره کل و شهرستان ها را از جمله اقدامات بعد از ادغام راهداري با سازمان حمل و نقل اعلام و در پايان خاطرنشان کرد: در ارتباط با نوسازي ناوگان راهداري براساس توافق هاي که با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده بزودي در قالب طرحي مشترک نسبت به تجهيز و نوسازي ماشين هاي راهداري اقدام مي شود.

*نقش توسعه سيستم حمل و نقل هوشمند در ارتقاي قابليت مديريتي محورهاي مواصلاتي استان

مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي گفت: توسعه سيستم حمل و نقل هوشمند در امنيت و پويايي حمل و نقل استان نقش به سزايي ايفا مي کند.

عبدالحسين علي اکبري در اين مراسم به ارائه گزارشي از آخرين وضعيت حمل و نقل جاده اي و راهداري پرداخت و اظهار داشت: طي هشت ماه سال جاري 7.5 ميليون تن انواع محصولات بوده که با 571 هزار سفر انجام شده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از دو درصد افزايش برخوردار است.

مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي با بيان اينکه 169 شرکت در بخش حمل و نقل کالاي داخلي فعاليت داشته، افزود: 32 هزار راننده حرفه اي در استان فعال بوده و نزديک به 16 هزار دستگاه انواع کاميون در استان فعاليت دارد.

وي به تعداد رانندگان در بخش حمل و نقل مسافر اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد رانندگان فعال 4 هزار و 300 نفر بوده و تعداد ناوگان حمل و نقل مسافر در استان 2 هزار و 800 دستگاه انواع اتوبوس، ميني بوس و سواري است.

علي اکبري سيستم حمل و نقل هوشمند را مهمترين بخش حمل ونقل عنوان کرد و يادآور شد: طي هشت ماهه سال جاري 88دستگاه ترددشمار براي ارسال اطلاعات به صورت آنلاين به مديريت راهها در وسايل نقليه نصب شده است.

وي از نصب 40 دستگاه دوربين نظارتي تصويري درجاده هاي استان و بهره برداري از 25سامانه هوشمند پلاک خوان تا کنون خبر داد و اضافه کرد: 21سامانه هوشمند پلاک خوان ديگر در حال ساخت و 49سامانه نيز در حال پي گيري و استعلام است و نصب دوربين هاي نظارت تصويري قابليت مديريتي به استان مي دهد.

مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي به تعداد مسافرين از پايانه هاي وجاده هاي استان اشاره و اعلام کرد: هشت ماهه امسال 2ميليون و 700 هزار نفر در جاده هاي استان تردد کردند که نسبت به سال گذشته از 10 درصد افزايش مسافر برخوردار است.

علي اکبري اعلام کرد: 800 نفر از کارکنان راهداري در طرح زمستاني که از 15 آذر تا 15 فروردين اجرا مي شود فعاليت داشته و همکاران راهداري در طول طرح زمستاني در 650 کيلومتر از گردنه هاي برف گير و مهم استان مستقر مي شوند.

*ضرورت تجهيز و نوسازي ناوگان حمل و نقل آذربايجان غربي

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي بر ضرورت تجهيز و نوسازي ناوگان حمل و نقل آذربايجان غربي تاکيد کرد و گفت: ضرورت دارد تدابيري در راستاي تجهيز و و نوسازي ناوگان حمل و نقل استان اتخاذ شود.

هادي بهادري نيز در اين مراسم تصريح کرد: اروميه قطب حمل و نقل و ترانزيت کشور بوده و آذربايجان غربي در صنعت حمل و نقل کشور نقش به سزايي دارد به طوري که ايران با هفت کشور مرز داشته و چهار مرز به نوعي با آذربايجان غربي متصل است.

وي با بيان اينکه بالاي 50 درصد از مرزهاي زميني کشور متعلق به مرزهاي آذربايجان غربي بوده، افزود: اکثر کريدور هاي بين المللي ترانزيتي از استان آذربايجان غربي مي گذرد که کريدور شمال- جنوب و شرق - غرب از اهميت به سزايي برخوردار بوده و نقش محوري ايفا مي کند.

بهادري با بيان اينکه کريدورمنطقه 8 در مناطق اروميه، مياندوآب و بوکان با نواقصي همراه است، متذکر شد: کريدور تبريز - مرسين که بيشترين مسير حمل بارها از اين مسير به ترکيه و مديترانه است که بايد سريعا به بهره برداري برسد و تکميل و تجهيز اين کريدورها حائز اهميت است.

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي بر ضرورت تجهيز و نوسازي ناوگان حمل و نقل آذربايجان غربي تاکيد کرد و افزود: انبار ماشين آلات غيرقابل استفاده و فرسوده اي که به خواب رفته و از تعداد 70 دستگاه ماشين آلات راهداري بيش از 40 دستگاه فرسوده است.

وي يادآور شد: در گذشته 70 نقطه حادثه خيز در استان شناسايي شده بود که در حال حاضر با توجه به اقدامات صورت گرفته به 40 نقطه حادثه خيز کاهش يافته که بايد نسبت به اصلاح و رفع اين نقاط نيز اقدام شود چراکه تاثير تصادفات ناشي از آن قابل توجه است.

*11 درصد ترانزيت کشور از آذربايجان غربي صورت مي گيرد

معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي بر ضرورت بهره گيري از ظرفيت مرزي بودن استان تاکيد کرد و گفت: 11 درصد ترانزيت کشور از آذربايجان غربي صورت مي گيرد.

تقي کهوريان ضمن تبريک هفته حمل و نقل در اين مراسم، ابراز داشت: يکي از اساسي ترين موضوعات مطرح در استان، آذربايجان غربي از انزواي جغرافيايي رنج مي برد و دليل آن اين است که شبکه حمل و نقل استان تکميل نشده است.

وي خاطرنشان کرد: راه آهن اروميه بعد از چندين سال از آغاز پروژه به عنوان يکي از مطالبات اساسي مردم آذربايجان غربي مطرح بوده و به نوعي مردم از تکميل اين پروژه نااميد شده بودند که طي دو سال اخير با تسريع در اقدامات اجرايي پروژه برنامه ريزي شده تا پايان امسال مورد بهره برداري قرار گيرد.

معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي با اشاره به توسعه حمل و نقل هوايي، ابراز اميداوري کرد: اميد است در راستاي توسعه شبکه حمل و نقل هوايي اقدامات به سمت تکميل شدن زيرساخت هاي استان سوق يابد.

وي بر ضرورت اصلاح نقاط حادثه خيز استان تاکيد و بيان کرد: نصب دوربين هاي کنترل سرعت و تقويت روشنايي محورها در نقاط مختلف استان، نصب چراغ هاي چشمک زن در نقاط حادثه خيز و رفع و آشکارسازي نقاط حادثه خيز استان بايد مورد توجه قرار گيرد. 

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي، نادر قاضي پور نيز در اين مراسم با بيان اينکه 19 الي 32 هزار نفر بر اثر تصادفات جاده اي جان خود را از دست مي دهند، ابراز داشت: ضرورت دارد تلاش شبانه روزي براي کاهش تصادفات جاده اي صورت گيرد.

شايان ذکر است در اين مراسم از كاركنان ،رانندگان و راهداران نمونه نيز با اهداي لوح و هدايا تقدير و قدر داني شد.

 

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

11 درصد ترانزیت کشور از آذربایجان غربی صورت می گیرد

11 درصد ترانزیت کشور از آذربایجان غربی صورت می گیرد
خروج

11 درصد ترانزیت کشور از آذربایجان غربی صورت می گیرد و با توجه به ظرفیت قابل توجه استان در حوزه ترانزیت باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد و نسبت به تقویت آن اقدام شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها