عصر آذربایجان

گزارش خبر

روايت سودي که به جيب کشاورزان نمي رود

روايت سودي که به جيب کشاورزان نمي رود

1403/05/21

گروه اقتصادي: دلالان همواره در طول سال هاي طولاني گذشته درآمد اصلي بخش کشاورزي را به ويژه در استاني نظير آذربايجان غربي به خود اختصاص داده اند و کشاورزي که دسترنج يک ساله خود را براي هزينه کردن در طول فصل سرد سال بايد ذخيره کند، با دلالاني روبرو مي شود که کالاي او را به کمترين ارزش ممکن خريده و روانه بازارهاي گران قيمت مي کنند.


سايه سنگين دلالي ادامه فعاليت را براي کشاورزان سخت کرده و آنها را در وادي سرگرداني قرار داده چنانکه گاهي مي خواهند دوباره به کارخود ادامه دهند و گاهي هم دست از کار مي کشند و براي هميشه کشاورزي را کنار گذاشته، خانه و کاشانه خود را رها کرده و عازم حاشيه شهرهاي بزرگ مي شوند.
شوکت و عظمت خود را از دست داده و از توليد کننده به مصرف کننده تبديل شده و نه تنها باري از دوش جامعه بر نمي دارند بلکه خود باري بردوش جامعه شده و با سکونت در حاشيه شهرها و يا در مناطقي غير از حاشيه شهر هزينه سنگيني به کشور وارد مي کنند.و اما تاسف بار تر از همه خالي شدن روستاها و خالي ماندن خانه هايي است که روزگاري محل زندگي همين مردمي بود که بخش بزرگي از توليدات کشاورزي و دامي را تامين مي کردند؛ و امروز باغهايشان رو به ويراني نهاده و خانه و روستايشان غبار فراموشي گرفته است.تقصيري ندارد مي گويد از صبح تا شب سر زمين اجاره اي کار مي کنم؛ محصول مي کارم، روز و شب ندارم اما فصل برداشت که مي رسد ميوه و محصولي را که به قيمت 60 هزار تومان در بازار به فروش مي رود، به 10 هزار تومان هم نمي خرند؛ محصولي که براي به بار نشستنش علاوه بر خريد سموم هزينه زيادي کرده ام اما امروز هيچ برابري بين هزينه اي که کردم با پولي که بابت خريد محصولم مي دهند، وجود ندارد.
محمد باقري ادامه مي دهد: سال قبل و قبل از آن زميني که براي کشت کدو و کلم اجاره کرده بودم، فصل برداشت با قيمت پايين مواجه شدم و همانطور رها کردم و نصيب گاو و گوسفندهاي مردم شد در واقع هزينه اي که کرده بودم از دست رفت.
دلال ها به قيمت دلخواه مي خرند
قلي نژاد کشاورز ديگري است که سال هاست به کار کشاورزي مي پردازد؛ او اظهار مي دارد: واسطه ها با قيمت پايين و دلخواه خود، کالاهاي توليدي ما را مي خرند و در واقع سود اصلي به جيب واسطه ها و دلالان مي رود و ما فقط زحمت کشت و پرورش محصول را مي کشيم.
وي اظهار مي دارد: چاره اي جز فروش به واسطه ها نداريم براي دادن به کارخانجات بايد مدتها به صف ايستاد و مدتها محصول را در جعبه ها نگهداري کرد که پس از مدتي خاصيت خود را از دست مي دهد و مراجعه کننده هم از بس زياد است ساعت ها و روزها کاميون و وانت هاي متعدد به انتظار تحويل محصول به کارخانه مي مانند.اين کشاورز ادامه مي دهد: به عنوان مثال گوجه فرنگي محصولي است که زياد کاشته ام؛ الان که به بازار برويد قيمت هاي بالايي دارد اما هنگام برداشت محصول ما که مي رسد قيمت ها تنزل مي کند و اصلا ارزش اين را ندارد که پول صرف خريد جعبه و کارگر بدهيم و بعد باقيمت پايين بفروشيم.قلي نژاد افزود: محصولات ديگر نظير انگور و سيب هم بايد مدت ها به انتظار بمانند تا به کارخانه برسند و کشاورز به ناچار به واسطه هايي که در کنار جاده ها بساط پهن کرده اند، مي فروشند تا حداقل درآمدي نصيبشان شود.وي ادامه مي دهد: واسطه ها با کمترين قيمت خريده و به شهرهاي شمال و جنوب استان برده و به قيمت بالايي مي فروشند و به عبارتي کاسب اصلي آنها مي شوند و ما تنها حراج محصول خود را تماشا مي کنيم.
واسطه ها بساط خود را به دل روستاها برده اند
کشاورز ديگري که صاحب چندين باغ ميوه و زمين کشاورزي در روستاهاي اروميه است، اظهار مي دارد: امروز ديگر واسطه ها به کنار جاده بسنده نکرده اند بلکه بساط خود را به داخل روستاها کشيده و آنجا پهن کرده اند و کشاورز نيز به خاطر نپرداختن هزينه کاميون و وانت بار، واسطه هاي داخل روستا را غنيمت مي شمارد و برخلاف ميل باطني محصول خود را به آنها مي فروشد.مصطفي پورعلي ادامه داد: هنگام برداشت محصول هيچگاه نظارتي بر فروش محصول کشاورزان نمي شود و اصلا براي کسي مهم نيست اينها که شب و روز کار مي کنند آيا درآمدي نصيبشان مي شود يا نه؟.
کارخانجات مکلف به خريد مستقيم محصول از کشاورز هستند
معاون توسعه بازرگاني سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي اظهارکرد: با کارخانجات جلسه گذاشته و صحبت کرده ايم که محصولات کشاورزان را مستقيم خريداري کنند و اين کار از سال گذشته صورت مي گيرد و باعث مي شود تعادل قيمت حفظ شود درحالي که پيش از اين؛ کارخانجات محصول را خريداري نمي کردند و مي گفتند پيمانکار داريم.
محمد دمکري گفت: برداشت ميوه هاي هسته دار بيشتر در يک ماه صورت مي گيرد و همين امر باعث اشباع بازار شده و افراد سود جود اقدام به خريد ارزان محصولات کشاورزان مي کنند.
وي اضافه کرد: براي محصولات عمده نظير سيب درختي، گوجه فرنگي، هلو، شليل و آلبالو امکاناتي فراهم آورده شده تا به خوبي به فروش برسند چنان که در اين خصوص کارخانجات فراوري و تبديل از مواد خام به مواد فراوري را دردستور کار قرار داده ايم.معاون توسعه بازرگاني سازمان جهادکشاورزي آذربايجان غربي ادامه داد: از ابتداي دولت سيزدهم تا به حال تعداد زيادي کارخانه پوره و کنسانتره به مرحله بهره برداري رسيده است و نزديک به 80 هزار تن توليد را هم افزايش داده ايم.وي افزود: محصولات خريداري شده تبديل به پوره و کنسانتره شده و سپس صادر مي شوند و همچنين تعداد واحدهاي بسته بندي و بسته بندي ميوه ها نيز 15 برابر افزايش يافته و قدرت نگهداري آنها بالا رفته تا کشورهاي هدف استقبال بيشتري از محصولات توليدي کشاورزان استان کنند.
مکري افزود: الان درحال احداث هفت کارخانه بسته بندي عسل هستيم تا با احداث اين کارخانه ها عسل توليدي کشاورز و توليد کننده بسته بندي شده و به خارج از کشور صادر شود.
معاون توسعه بازرگاني سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي افزود: کشاورزان از روي بي حوصلگي محصولات توليدي خود را به کارخانجات مورد نظر نبرده و به واسطه ها مي فروشند.وي افزود: اين درحالي است که کارخانجات شبانه روز فعال بوده و آماده خريد محصولات توليدي کشاورزان هستند.
تعامل با منطقه و راه اندازي بازارچه ها ضرورتي براي حفظ درآمد کشاورزان
عضو اسبق کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي اظهارکرد: اگرچه ما از معادن و ثروت هاي متعددي برخورداريم ولي محور توسعه ما با توجه به شرايط اقليمي کشاورزي است اما نمي_توانيم از اين عرصه به خوبي استفاده کنيم.عين الله شريف پور اظهارکرد: تعاوني هاي روستايي مي توانند دراين زمينه موثر عمل کنند در حالي که اين امر به خوبي صورت نمي گيرد.وي ادامه داد: همچنين سردخانه هاي استان صرفا براي نگهداري سيب است و بخشي براي نگهداري ساير محصولات وجود ندارد تا نگهداري شده و در زمان لازم صادر شود.شريف پور با تاکيد بر به روز شدن صنايع تبديلي استان در راستاي خريد محصولات و ايجاد ارزش افزوده در حوزه کشاورزي يادآورشد: راه اندازي چند بازارچه در نقاط مختلف شهر درحد و اندازه هاي معين باعث مي شود کشاورزان به جاي فروختن محصول خود به واسطه ها به اين بازارچه ها آورده و به قيمت مناسب بفروشند.وي افزود: برخي کشورها هنگام برداشت محصول خود اجازه واردات همان محصول از کشورهاي ديگر را نداده و تعرفه هاي وارداتي را افزايش مي دهند که اين اقدام در کشورمان نيز ضروري است و جهت حفظ دسترنج کشاورزان جلوي واردات در فصل برداشت محصول گرفته شود تا محصول توليدي بتواند به فروش برسد.
شريف پور تقويت تشکل هاي کشاورزي و روستايي را هم ضروري دانست و افزود: اين تشکل ها نقش مهمي در فروش محصولات کشاورزي مي توانند ايفا کنند.وي شناسايي توليدات کشاورزي استان، زمان به عمل آمدن محصول و مرکز عرضه محصول را از جمله نکاتي برشمرد که مي تواند محصولات توليدي کشاورزان را از دست واسطه ها نجات داده و به موقع و در مرکز و مکان مناسب به قيمت مناسب به فروش برساند.به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، ، آذربايجان غربي استاني کشاورزي است که تداوم در ايجاد ارزش افزوده بيشتر در اين بخش مي تواند زمينه ساز توسعه و رشد اقتصادي بيشتر در اين بخش شود که اين امر به تلاش همه فعالان، بهره برداران و بخش هاي مرتبط وابسته است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها