عصر آذربایجان

گزارش خبر

روحاني هر روز تنها تر از ديروز

روحاني هر روز تنها تر از ديروز

1397/06/18

سرويس سياسي: هر چه از عمر دولت دوازدهم مي‌گذرد ميزان حاميان حسن روحاني کمتر و کمتر مي‌شود و گروه‌ها و افراد مختلف که روزي حامي روحاني بودند امروز تلاش مي‌کنند تا از اقدامات دولت تبري بجويند، اين روند بعد از مردم، سلبريتي‌ها و اصلاح‌طلبان به حلقه ياران نزديک روحاني رسيده است و اين حسن روحاني است که هر روز تنها تر از روز گذشته مي‌شود.

ناتواني دولت در حل مسائل و مشکلات اقتصادي موجب به وجود آمدن نارضايتي‌ در بين آحاد مختلف مردم شده است و دامنه اين نارضايتي هر روز وسيع‌تر مي‌شود و طيف گسترده‌اي از مردم را در بر مي‌گيرد به طوري که امروز اصلي‌ترين حاميان روحاني هم تبديل به مخالفان وي شده‌اند.
حسن روحاني سال 92 با وعده حل صد روزه مشکلات اقتصادي پا به ميدان انتخابات گذاشت و از برنامه کوتاه مدت و بلند مدت خود براي حل مشکلات اقتصادي سخن گفت، وعده‌اي که پس از پايان عمر دولت يازدهم هم عملي نشد و در نهايت هم روحاني سخنانش را تکذيب کرد و گفت: " من حافظه‌ام کم نيست، من مي‌دانم چه گفتم، من گفتم در پايان 100 روز اعلام مي‌کنم چه‌کار کردم. مگر مشکلات در 100 روز حل مي‌شود؟ کسي اين را مي‌گويد که عقل نداشته باشد. مشکلات اقتصادي 100 سال ديگر هم حل نمي‌شود."
ايجاد اشتغال و ثبات اقتصادي هم از ديگر وعده‌هاي روحاني در دو انتخابات گذشته بود، وعده‌اي که هنوز هم محقق نشده و هر روز به تعداد بيکاران اضافه مي‌شود، از طرف ديگر روحاني در سال 92 در حالي بر کرسي رياست جمهوري تکيه زد که بر اساس گزارش بانک مرکزي قيمت دلار در بازار آزاد 3500 تومان بود و امروز و پس گذشت 5 سال از دوره رياست جمهوري حسن روحاني قيمت دلار در بازار آزاد به بيش از 11 هزار تومان رسيده است.
اين ناکارآمدي دولت اصلي‌ترين حاميان روحاني را هم به مخالفان وي تبديل کرده است و کساني که در ايام انتخابات از روحاني حمايت کرده‌اند امروز تلاش مي‌کنند تا از عملکرد دولت تبري بجويند و مسير خود را از روحاني و دولتش جدا کنند.
پشيمانيم
سلبريتي‌ها را مي‌توان بخشي از اصلي‌ترين حاميان روحاني در انتخابات سال 92 دانست، کساني که علاوه بر تبليغ براي حسن روحاني در صفحات شخصي خود، به طور چشمگيري در ميتينگ‌هاي انتخاباتي روحاني هم حاضر مي‌شدند سايرين را براي راي دادن به روحاني تشويق مي‌کردند.
اما ديري نپاييد که پس از آغاز به کار دولت دوازدهم و افزايش نرخ دلار و عوارض خروج از کشور اين دسته از حاميان روحاني به مخالفان وي تبديل شدند و در صفحات شخصي از حمايت از حسن روحاني ابراز "پشيماني" کردند.
علي کريمي بازيکن سابق تيم ملي فوتبال، مهدي فخيم‌زاده کارگردان سينما و بازيگراني چون مهدي پاکدل و نويد محمدزاده از جمله سلبريتي‌هايي هستند که از راي خود به حسن روحاني ابراز پشيماني کردند و برخي از مردم هم با آن‌ها همراه شدند.
 مجلس عليه روحاني
نمايندگان مجلس دهم را مي‌توان از اصلي‌ترين حاميان حسن روحاني دانست، کساني که بارها در دولت يازدهم با استيضاح وزراي دولت مخالفت کردند و به آن‌ها راي اعتماد دادند، اما اين روزها مجلسي‌ها هم ساز مخالف مي‌زنند و ديگر با روحاني همراه نيستند.
در کمتر از يک ماه گذشته دو وزير دولت حسن روحاني (علي ربيعي و مسعود کرباسيان) توسط مجلسي‌ها استيضاح شدند، حسن روحاني براي پاسخ به سوالات نمايندگان راهي بهارستان شد و در نهايت نمايندگان از پاسخ‌‌هاي رئيس جمهوري به سوالاتشان قانع نشدند و اين روزها زمزمه‌هاي استيضاح وزير آموزش و پرورش هم از بهارستان شنيده مي‌شود و اين درحالي است که نمايندگان مجلس از طرح سوال از وزير امور خارجه هم خبر مي‌دهند. پشيماني اصلاح‌طلبان از روحاني در ماه‌هاي گذشته بسياري از اصلاح‌طلبان انتقادات تندي را متوجه حسن روحاني و دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم کردند و تلوحيا از حمايت از حسن روحاني اعلام پشيماني کردند.
از جمله اين اصلاح‌طلبان مي‌توان به مصطفي کواکبيان دبير کل حزب مردم سالاري و عضو فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي اشاره کرد؛ چندي پيش کواکبيان در صحن علني مجلس گفت: وضعيت اقتصادي در شرايط کنوني بسيار بد شده است به گونه‌اي که شب مي‌خوابيم و صبح بلند مي‌شويم و مي‌بينيم دلار چند هزار تومان افزايش پيدا کرده است؛ وضع قاچاق کالا و ارز به اندازه‌اي وخيم است که به عنوان نماينده خجالت مي‌کشم بگويم که از اين دولت با چنين وضعيت اقتصادي حمايت کردم.
وي افزود: زماني که در وضعيت فعلي هستيم، حقيقتا يک دفعه مي‌بينيم قيمت‌ها دگرگون شده است،‌ به عنوان مثال؛ تفاوت قيمت خودروها نسبت به يک ماه گذشته 20 ميليون تومان تفاوت کرده است و مردم مي‌گويند شما براي چه مي‌رويد مجلس و در آنجا چه کار مي‌کنيد؟
 پشيماني در حلقه ياران روحاني
اما کواکبيان تنها اصلاح‌طلب پشيمان از روحاني نيست و طي روزهاي اخير حزب کارگزاران هم که از اصلي‌ترين حاميان روحاني است و بخش مهمي از کابينه دولت را هم در اختيار دارد در بيانيه‌اي انتقادات تندي را متوجه دولت دوازدهم و حسن روحاني کرد. در بخش‌هايي از بيانيه حزب کارگزاران آمده است: پاسخهاي روحاني، نه مجلس را قانع کرد نه ملت را راضي ساخت. دولت فاقد استراتژي اقتصادي روشن است. جز اقتصاددانان آزاديخواه، طرفداران نهادگرايي هم دل خوشي از دولت ندارند. مدافعان اقتصاد اسلامي نيز در زمره‌ي منتقدان دولت قرار دارند.
دولت روحاني دولتي سرگشته است.
اوج اين سرگشتگي را مي‌توان در سياست ارزي دولت ديد. دولت مي‌توانست به جاي سرکوب سيستماتيک نرخ ارز، در يک شيب ملايم رو به بالا، بهاي ارز را بدون کمترين تنش اجتماعي و اقتصادي طي بازه زماني 4ساله واقعي کند و مانع از شوک دي‌ماه 96 شود.
کاربست سازوکارهاي اقتضائي که منجر به تغييرات پي‌در‌پي در سياست‌هاي ارزي دولت در بهار سال 97 شد، متأسفانه زمينه رانت‌جويي و بستر ويژه‌خواري اخلالگران اقتصادي را فراهم ساخت که لاجرم موجب سردرگمي بازار و ابهام و سرگشتگي فعالان اقتصادي کشور شد.
متأسفانه با وجود نقدها بر سازمان برنامه و بودجه، در دولت دوم روحاني اصلاحي صورت نگرفت بلکه روند سازمان تثبيت شد. وزارت اقتصاد نيازمند يک اقتصاددان بود و بانک مرکزي بايد فراتر از يک حسابداري يا صرافي بزرگ اداره مي‌شد.
فقدان استراتژي، دولت را به مجمعي از بوروکرات‌هاي بي‌انگيزه بدل ساخته است که دولت را  نه به عنوان »مغز متفکر توسعه ملي« که به عنوان يک »اداره‌ي کاغذي« تحليل مي‌کنند و تقليل مي‌دهند.
البته اين بيانيه حزب کارگزاران با واکنش تند حزب اعتدال و توسعه(حزب نزديک به حسن روحاني) مواجه شد و اعتدال توسعه‌اي‌ها طي بيانيه پاسخ کارگزاراني‌ها را دادند؛ بيانيه‌اي که حاکي از حضور گسترده کارگزاراني‌ها در دولت بود.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، هر چه از عمر دولت دوازدهم مي‌گذرد ميزان حاميان حسن روحاني کمتر و کمتر مي‌شود و گروه‌ها و افراد مختلف که روزي حامي روحاني بودند امروز تلاش مي‌کنند تا از اقدامات دولت تبري بجويند، اين روند بعد از مردم، سلبريتي‌ها و اصلاح‌طلبان به حلقه ياران نزديک روحاني رسيده است و اين حسن روحاني است که هر روز تنها تر از روز گذشته مي‌شود.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

کليد ما همه قفل‌ها را باز نمي‌کند

کليد ما همه قفل‌ها را باز نمي‌کند
خروج

سرويس سياسي: سخنگوي دولت از برگزاري جلسه‌اي خبر داد که درباره مسکن و بافت فرسوده، به رياست رئيس‌جمهور برگزار شد و اظهار داشت: مقرر شد سيصد هزار فرصت شغلي با ساخت دويست هزار مسکن ايجاد شود. محمّدباقر نوبخت سخنگوي دولت، در نشست خبري هفتگي خود اظهار داشت: در آخرين جلسه هيأت دولت، مقرر شد، صد هزار ميليارد تومان طلبي که اشخاص حقيقي و حقوقي از بانک‌ها دارند، از طرف دولت به بانک‌ها پرداخت شود که اين کار، از امروز آغاز مي‌شود.

روحاني هر روز تنها تر از ديروز

روحاني هر روز تنها تر از ديروز
خروج

سرويس سياسي: هر چه از عمر دولت دوازدهم مي‌گذرد ميزان حاميان حسن روحاني کمتر و کمتر مي‌شود و گروه‌ها و افراد مختلف که روزي حامي روحاني بودند امروز تلاش مي‌کنند تا از اقدامات دولت تبري بجويند، اين روند بعد از مردم، سلبريتي‌ها و اصلاح‌طلبان به حلقه ياران نزديک روحاني رسيده است و اين حسن روحاني است که هر روز تنها تر از روز گذشته مي‌شود.

بسته حمایتی دولت جامعه هدف مشخصی ندارد

بسته حمایتی دولت جامعه هدف مشخصی ندارد
خروج

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، از روند ارائه خدمات بسته حمایتی توسط دولت و پاسخگو نبودن دولتمردان در این مورد به مجلس انتقاد کرد.

سياست دولت فقط ترساندن مردم است

خروج

سرويس سياسي: ‌رئيس کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي گفت: دولت براي اعمال فشار بر مجلس و ساير نهادها در راستاي تصويب کنوانسيون‌ها از راه ديگري وارد مي‌شود و سياست مرعوب سازي مردم را دنبال مي‌کند. کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي پس از اعمال دور جديد تحريم‌ها عليه ايران و خروج آمريکا از برجام جلسات متعددي را براي بررسي وضعيت توليد برگزار کرد تا دلايل افزايش قيمت کالاها و مشکلات توليد را مورد بررسي قرار دهد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها