عاشورا فرهنگي به گستره جهان اسلام
عاشورا فرهنگي به گستره جهان اسلام
1397/07/02
گروه گزارش: عاشورا جاودانه شده چون داراي فرهنگ و تمدني است که تاکنون توانسته در طول بيش از يکهزار و 400 سال سرمشق دوران ها و نسل ها باشد، تمدن هاي غير اسلامي يا ضد اسلامي بسياري تاسيس و منقرض شده اند اما تمدن عاشورايي و پرچم عشق به اباعبدالله حسين(ع) همچنان برافراشته است.
تمدن سازي عاشورا و پاسخگويي به نيازهاي فطري و انساني بشر توانسته به حادثه عاشورا دوام ببخشد و تا به امروز به فرهنگ غالب اسلامي تبديل شود.
استاد دانشگاه هاي تهران و کارشناس مسائل مذهبي يادآوري کرد: تمدن و فرهنگ عاشورا مي تواند معضلات و اختلالات امروز بشري را در حوزه فرهنگ و انسان سازي دنياي حاضر و دنياي اسلام رفع حل کند. دکتر علي بابايي افزود: اگر نتوانيم عاشورا را طوري قرائت کنيم که نتواند پلي به دنياي امروز و مسائل کنوني بزند اساسا در تقرير و خوانش تمدن عاشورا موفق نخواهيم بود.
وي ادامه داد: اگر از عاشورا در مواجهه با ديگر تمدن ها پيامي را استخراج کنيم صف خودمان را در برابر تمدني مثل تمدن غرب منسجم تر و روشن تر خواهيم کرد و در فهم فلسفه عاشورا دچار مشکل نخواهيم شد، چون فلسفه عاشورا مبتني بر قيام در مقابل ظلم و برقراري عدالت و احياي دين حضرت رسول است.
وي تاکيد کرد: اگر مي خواهيم تمدن عاشورا در حسينيه ها و تکايا محصور نماند بايد بتوانيم پيام اصلي و فلسفه عاشورا را به روز کرده و آن را به جوامع منتقل کنيم.
وي ادامه داد: عاشورا واقعه محصور در يک مقطع تاريخي نيست و به نظام تاريخ وابسته نيست، اين واقعه مسائل امروز را هم پاسخ مي دهد قدمت و کهن بودن فرهنگ و تمدن عاشورا اين موضوع را ثابت مي کند.
کارشناس مسائل فرهنگي و از وعاظ آذربايجان شرقي گفت: قيام سرخ حسين بن علي(ع) همچون سيلي خروشان در بستر تاريخ بشريت موجب پيدايش تحولات عظيم و سرنوشت سازي در فرهنگ و تمدن انسان شد.
حجت اسلام مهدي ارفعي افزود: بعد از واقعه غم بار عاشورا هر مسلمان آزاده اي سکوت در برابر طاغوت را شرم آور و همراهي با آن را گناهي بزرگ شمرد.
وي ادامه داد: عاشورا موجب تلاش در تقويت روحيه مبارزه جويي در برابر ظالمان شد و نهضت عاشورا مرگ شرافتمندانه را آغازگر زندگي عزتمندانه ترسيم کرد و ياد داد که براي کوبيدن طاغوت ها و مستکبران از همه امکانات بايد استفاده کرد و فرهنگ و تمدن عاشورايي معرفي شد.
حجت الاسلام ارفعي بيان کرد: قهرمان کربلا با قبول توبه خطاکاراني چون ' حرابن يزيد رياحي' بلند نظري و سعه صدر را به مجاهدان جبهه حق ياد داد و تاييد کرد که ملاک حال فعلي افراد است.
وي يادآور شد: استفاده از ظرفيت اسرا کربلا براي روشنگري اهداف نهضت و افشاگري عليه ظالمان نحوه تبديل تهديدها به فرصت ها را آموزش داد.
وي ادامه داد: اباعبدالله حسين(ع) توکل و پيوند واقعي به خدا را که اصلي ترين رمز موفقيتش بود را به بشريت آموخت و پايه گذار تمدن عاشورايي شد.
احمد ميرمحمدي استاد دانشگاه هاي تبريز و کارشناس مسائل مذهبي نيز گفت: عاشورا قيام تمدني بر ضد قيام انحرافي است. وي اظهار داشت: اسلام زماني که از مکه ظهور کرد به نظام با هويت تمدن اسلامي تبديل شد و تمدن قيام بر ضد بت پرستي و تمدن انحرافي را بنا گذاشت.
ميرمحمدي گفت: اوج تعارض تاريخي و تعارض منطقي در دوره يزيد و معاويه رخ داد يعني انحراف تمدني در دوره امام حسين (ع) اتفاق افتاد که منجر به قيام اباعبدالله حسين (ع) بر ضد انحرافات و منکرات شد.
وي همچنين در ادامه علل قيام عاشورا تاکيد کرد: براي تحقق تمدن مبتني بر کرامت انساني و عدالت اجتماعي، امام حسين قيام کرد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، وي يادآور شد: البته مي توان گفت ظرفيت تمدني در منطق امامان معصوم وجود دارد و منحصر به امام حسين (ع) نيست و از عصر پيامبر اسلام (ص) و امام علي (ع) اغاز مي شود و به ساير امامان مي رسد.
منبع :