عصر آذربایجان

گزارش خبر

نيمکت‌هاي خالي واقعيت تلخ مدارس آذربايجان غربي

نيمکت‌هاي خالي واقعيت تلخ مدارس آذربايجان غربي

1397/09/19

گروه گزارش: بازماندگي از تحصيل مانند ديگر آسيب‌هاي اجتماعي خود ناشي از علل و زنجيره‌هايي از دلايل است که اصلي‌ترين آن را مي‌توان در نارسايي‌هاي اقتصادي و فرهنگي دانست.

نيمکت‌هاي خالي در مدارس آذربايجان غربي واقعيت تلخي است که بايد مسئولان براي پيشگري از آسيب‌ها و پيامدهاي منفي آن براي بازماندگان از تحصيل در سالهاي بعد که بي‌شک دامن‌گير جامعه نيز مي‌شود عزم و اهتمام جدي داشته باشند.
منظور از کودک بازمانده از تحصيل، آن گروه سنى از جمعيت است که در سنين مدرسه بين 6 تا 18 سال قرار دارند ولي در ماه‌هاي تحصيلي و در چرخه آموزش کشور حضور ندارند؛ يعني در زمان ساعت کار مدارس در خارج از مدرسه هستند و يا به هر دليلي وارد چرخه آموزش کشور نشده‌اند و يا اينکه پس از ورود به مدارس در کوتاه مدت از چرخه آموزش کشور خارج شده‌اند.
دلايل مختلفي وجود دارد که کودکان در سن تحصيل را از ورود به عرصه آموزش کشور و يا ادامه تحصيل در دوره‌هاي مختلف محروم مي‌کند که از جمله آن مي‌توان به فقر اقتصادي خانواده‌ها و گرفتن پول در مدارس دولتي عليرغم تاکيد مسئولان آموزش و پروش کشور بر غيرقانوني بودن دريافت هرگونه وجه از اولياء دانش آموزان و عدم آگاهي‌هاي فرهنگي در رابطه با تبعات منفي بيسوادي و يا کم‌سوادي در کيفيت زندگي افراد برشمرد.
علي زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش در مصاحبه خود با رسانه‌هاي خبري در آبان ماه 96 تعداد کودکان بازمانده از تحصيل را 315 هزار و 412 نفر اعلام کرده و متذکر مي‌شود که در دوره دوم متوسطه، پوشش گروه سني 14 تا 17 ساله، 87 درصد است و مجموعاً 13 درصد دانش‌آموزان در متوسطه دوم در مدارس حضور ندارند.
*عدم تخصيص بودجه براي شناسايي کودکان بازماندگان از تحصيل
ابراهيم محمدي مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان غربي، هشتم آذرماه امسال در ششمين جلسه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه آذربايجان غربي با انتقاد از عدم توجه دولت به بازماندگان از تحصيل در اين استان، تصريح مي‌کند عليرغم وعده‌هاي داده شده براي اختصاص بودجه جهت شناسايي بازماندگان از تحصيل و بازگرداندن آنها به چرخه آموزش تاکنون اعتباري به اين بخش تخصيص نيافته است.
وي آمار کودکان بازمانده از تحصيل در آذربايجان غربي را براساس آخرين اطلاعات 53 هزار نفر اعلام کرده که از اين تعداد تنها 8 هزار و 700 نفر شناسايي شده‌اند.
محمدي همچنين بيشترين افراد بازمانده از تحصيل را مربوط به متوسطه دوره دوم عنوان و بيان مي‌کند که تنها حدود ?هزار نفر از آمار بازماندگان از تحصيل به کودکان دوره ابتدايي مربوط است.
مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان غربي، با تصريح اين مطلب که در حال حاضر ???مدرسه ابتدائي با تعداد دانش آموز کمتر از ?نفر در سطح استان فعال هستند، متذکر مي شود که در ???مدرسه شبانه روزي آذربايجان غربي با ظرفيت ?? هزار نفر تنها ??هزار دانش آموز در حال تحصيل اند و اوليا رغبتي براي فرستادن دانش آموزان به مدارس شبانه‌روزي به دلايل معيشتي و به کارگرفتن فرزندانشان ندارند.
*هزينه‌هاي شناسايي و جذب کودکان بازمانده از تحصيل را فراهم مي‌کنيم
محمدمهدي شهرياري استاندار آذربايجان غربي؛ نيز در همين جلسه با تاکيد بر اينکه استانداري اهتمام کامل در رفع مشکلات سرانه فضا و توسعه شاخص‌هاي آموزشي دارد، معتقد است اين استان در بخش شاخص‌هاي آموزشي و بازماندگان از تحصيل وضعيت نامطلوبي دارد.
استاندار آذربايجان غربي تاکيد دارد که مسئولان ذيربط بايد با شناسايي و جذب کودکان بازمانده از تحصيل استان در راستاي ارتقاي و رشد شاخص‌هاي آموزشي اقدام کنند و استانداري آذربايجان غربي نيز هزينه‌هاي لازم براي تحقق اين امر را فراهم خواهد کرد.
بدون شک هرسال بر تعداد آمار ذکر شده افراد به جامانده از تحصيل افزوده مي‌شود، از اينرو لازم است مسئولان و متوليان آموزش و پرورش کشور با نگاه اجتماعي و متعهدانه با آن برخورد کنند؛ چراکه جهل و عدم آگاهي به تنهايي مي‌تواند ريشه بسياري از معضلات و آسيب‌هاي اجتماعي باشد که تبعات آن فاجعه‌اي به مراتب بزرگتر را نصيب جامعه خواهد کرد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از باريش نيوز، بديهي است جبران آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از عدم ارائه آموزش هاي درست در سن رشد مستلزم صرف هزينه‌هايي به مراتب گزاف‌تر از اعتباراتي است که بايد براي حذف بيسوادي و بازگرداندن افراد به چرخه آموزش و پروش متحمل شد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

نيمکت‌هاي خالي واقعيت تلخ مدارس آذربايجان غربي

نيمکت‌هاي خالي واقعيت تلخ مدارس آذربايجان غربي
خروج

گروه گزارش: بازماندگي از تحصيل مانند ديگر آسيب‌هاي اجتماعي خود ناشي از علل و زنجيره‌هايي از دلايل است که اصلي‌ترين آن را مي‌توان در نارسايي‌هاي اقتصادي و فرهنگي دانست.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها