عصر آذربایجان

گزارش خبر

شاخص‌های پزشکی امروز قابل مقایسه با دیروز نیست

1397/11/21

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، تجهیزات و امکانات امروز در حوزه پزشکی قابل مقایسه با دیروز نیست و این رشد شاخص‌ها، دستاورد مهم انقلاب در حوزه پزشکی است.

پرويز قزلباش با حضور در غرفه ايسنا در نمايشگاه شکوه چهل سالگي، اظهار کرد: وقتي انقلابي اتفاق مي‌افتد تاثيرات خود را در ابعاد مختلف نشان مي‌دهد، انقلاب ايران با ورودش به عرصه تاريخ، تاثيرات شگرفي از خود بر جاي گذاشت؛ چراکه اين انقلاب با شعار گسترش عدالت، مساوات و رفع ظلم پا به عرصه وجود نهاد. 

وي افزود: ديدگاه انقلاب اسلامي در حوزه سلامت، شکستن انحصار و گسترش مساوات بود، جهت عملياتي کرن اين ديدگاه، انديشه‌هايي شکل گرفت که يکي از اين انديشه‌ها، چگونگي تامين سلامت مردم در اقصي‌نقاط کشور بود. 

قزلباش تصريح کرد: صاحبان اين انديشه در اوايل انقلاب توانستند با طراحي شبکه‌اي منسجم در بخش بهداشت، امکانات مراقبت‌هاي اوليه بهداشتي را در دسترس عموم مردم قرار دهند. اين ساختار به تدريج گسترش يافت که نتيجه آن امروز رسيدن به پوشش صد درصدي در مسائل مراقبت‌هاي بهداشتي در استان زنجان است. 

رئيس دانشگاه علوم‌پزشکي زنجان يادآور شد: در رسيدن به اين پوشش صد درصدي در استان توانستيم بيماري‌هاي واگيردار را کنترل و به حداقل برسانيم؛ چراکه وقتي اين بيمارهاي کنترل ‌شود سهم بيماري‌هاي غير‌واگير در آسيب رساندن به مردم افزايش مي‌يابد پس وقتي اين شبکه در کنترل بيمارهاي واگيردار موفق بوده، امروز نيز بايد به سمتي برويم که بتوانيم بيمارهاي غيرواگيردار را نيز کنترل کنيم. 

وي گفت: آسيب‌هاي بيمارهاي غيرواگير‌دار تنها وابسته به يک دستگاه خاص نيست، بلکه اين کنترل، يک اقدام تيمي بزرگ‌تر با اراده قوي‌تر و با مشارکت بيشتر را مي‌طلبد. 

قزلباش تصريح کرد: فقر، بيکاري، حاشيه‌نشيني، اعتياد، طلاق و معضلات اجتماعي عوامل تاثيرگذار بر سلامت مردم هستند که کنترل آن تنها در اختيار يک ارگان خاص نيست، بلکه مشارکت مجموعه ارگان‌هاي دولتي و غيردولتي و مردم را مي‌خواهد که با اجتماعي کردن سلامت مي‌توان بدان دست يافت. 

وي خاطرنشان کرد: در حوزه درمان اتفاقات مهمي افتاده است، زيرا درمان، مطالبه مهم عمومي است و مردم اگر دچار بيماري شدند امکاناتي را در دسترس داشته باشند تا بتوانند به درمان مناسب دست يابند، در طول چهل سال گذشته اتفاقات مهمي در استان رخ داده ‌است. به طور مثال در بخش فوريت‌هاي پزشکي، در چهار دهه گذشته تنها يک پايگاه با دو آمبولانس در استان وجود داشت اما امروز به ?? پايگاه فوريت‌هاي پزشکي در سطح شهر و جاده رسيده‌ايم. 

اين مسئول گفت: در حوزه بيمارستاني در اوايل انقلاب در استان سه بيمارستان وجود داشت اما امروز اين رقم به ?? بيمارستان افزايش يافته است. همچنين در بخش تخت بيمارستاني در استان ??? تخت وجود داشت که امروز به 1716 تخت افزايش يافته ‌است. 

وي افزود: تجهيزات و امکانات امروز در حوزه پزشکي قابل مقايسه با ديروز نيست، در حال حاضر در استان زنجان بيش از 1000 پزشک و نزديک به 2000 پرستار در رشته‌هاي مختلف پزشکي فعاليت مي‌کنند و اين در حالي است که سابق بر اين پزشکان غيرايراني جهت طبابت در استان حضور داشتند. 

رئيس دانشگاه علوم‌پزشکي زنجان خاطرنشان کرد: پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامي، اين دانشگاه با تربيت نيروهاي جوان در اين عرصه توانسته است رشد به‌سزايي در شاخص‌هاي پزشکي داشته باشد، زيرا امروز اين نيروها عامل حفظ و ارتقاي سلامت مردم به‌شمار مي‌آيند.

منبع : ایسنا

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

شاخص‌های پزشکی امروز قابل مقایسه با دیروز نیست

خروج

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، تجهیزات و امکانات امروز در حوزه پزشکی قابل مقایسه با دیروز نیست و این رشد شاخص‌ها، دستاورد مهم انقلاب در حوزه پزشکی است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها