عصر آذربایجان

گزارش خبر

کلاهبرداري هاي متري در تعاوني هاي صوري

کلاهبرداري هاي متري در تعاوني هاي صوري

1399/06/23

گروه اقتصادي: تعاوني هاي مسکن چند سالي است که در زنجان به يک موضع چالش برانگيز تبديل شده اند، تعاوني هايي که در برخي مواقع به جاي انجام وظيفه ذاتي، به دلالي زمين و مسکن مشغول هستند.

گروه اقتصادي: تعاوني هاي مسکن چند سالي است که در زنجان به يک موضع چالش برانگيز تبديل شده اند، تعاوني هايي که در برخي مواقع به جاي انجام وظيفه ذاتي، به دلالي زمين و مسکن مشغول هستند.
برخي تعاوني‌هاي مسکن طي چند دهه اخير با شگردهاي مختلف زمين‌هايي را به تصرف خود درآورده و تلاش کرده است با قطعه‌بندي و فروش زمين به اعضاي خود و با فشار به مديران استاني، زمين‌هاي خارج از محدوده را به داخل محدوده شهري منتقل کنند.
برخي شرکت‌هاي تعاوني صوري يا شرکت‌هايي که به صورت خانوادگي اداره شده و با ايجاد چرخه فروش فيش زمين و مسکن طي چند دهه اخير سودهاي ميلياردي را به بهاي خيانت به اعتماد مردم به دست آورده‌اند.
يک عضو تعاوني مسکن که بيش از سه دهه است با فروختن همه دارايي خود فيش آپارتمان يکي از نهادهاي دولتي را دريافت کرده مي‌گويد: سال 76 همه دارايي و طلاهاي همسرم را فروختم و فيش آپارتمان يکي از تعاوني‌هاي زنجان را خريدم ولي هنوز با گذشت نزديک به 30 سال آپارتمان تحويل نشده است.
احمدي با يادآوري اينکه طي اين مدت همه تلاش خود را براي مشخص شدن وضعيت آپارتمان انجام داده، مي‌افزايد: تا به امروز جواب مشخصي به من و ساير دارندگان فيش داده نشده و حتي در مقطعي با دستگيري مديرعامل و برخي اعضا، تعاوني منحل شد.
لزوم توقف دور باطل فروش فيش زمين
مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان با اذعان به اينکه برخي شرکت‌هاي تعاوني مسکن  کلاه‌برداري را از حد گذرانده‌اند، مي‌گويد: دور باطل فروش فيش زمين توسط برخي شرکت‌هاي تعاوني مسکن که باعث سوداگري در اين بخش شده است، بايد متوقف شود.
مسعود بيات‌منش با اشاره به فروش زمين‌هاي خارج از محدوده شهري زنجان توسط برخي از شرکت‌هاي تعاوني مسکن، يادآور مي‌شود: در دهه هفتاد برخي از شرکت‌هاي تعاوني مسکن اشتباهات زيادي مرتکب شدند و متوليان امر نيز بر روند اين اشتباهات نظارت کافي انجام ندادند و همين اشتباهات و نبود نظارت کافي بر عملکرد شرکت‌هاي تعاوني مسکن، هنوز هم ادامه داشته و شاهد خريد زمين‌هاي کشاورزي از سوي شرکت‌هاي تعاوني مسکن هستيم، اين در حالي است که انتظار ما از دستگاهي چون حفظ امور اراضي کشاورزي استان اين است که در حفظ اراضي کشاورزي به معناي واقعي کلمه تلاش وافر داشته باشد.
وي ادامه مي‌دهد: زمين‌هايي که شرکت‌هاي تعاوني مسکن، خارج از محدوده شهري دارند، اين زمين‌ها با توجه به ضوابط طرح جامع شهر زنجان به هيچ وجه داخل محدوده شهري قرار نخواهد گرفت، لذا کاربري اين زمين‌ها از ديد قانون فقط کشاورزي است و اين شرکت‌ها مي‌توانند فقط در اين زمينه فعاليت داشته باشند که اين نوع فعاليت‌ها نيز متولي مربوط به خود را که همان امور اراضي سازمان جهاد کشاورزي استان است، دارد.
مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان با تاکيد بر اينکه برخي از شرکت‌هاي تعاوني مسکن  کلاه‌برداري را از حد گذرانده و پا را فراتر گذاشته‌اند، ادامه مي‌دهد: به عنوان مثال، در گذشته شرکت تعاوني کانون بازنشستگان نيروهاي مسلح اقدام به داير کردن دفتري در زنجان کرده و کاري شبيه به بنگاه‌داري انجام مي‌دهد، در واقع از نام کانون بازنشستگان نيروهاي مسلح سوءاستفاده کرده و بعدها در اوايل دهه هشتاد، خود رئيس کانون بازنشستگان نيروهاي مسلح عليه اين فرد شکايت کرده است.
بيات‌منش بيان مي‌کند: اين فرد با سوءاستفاده از اعضاي خود، 100 هکتار از زمين‌هاي کشاورزي پلاک ديزج‌آباد زنجان را خريداري کرده و فروشندگان نيز به اشتباه اقدام به فروش اراضي ملي به اين کانون کرده‌اند.
اين کانون 100 هکتار زمين مذکور را در قالب فيش از سال 71 تا 78 به مردم عرضه کرده که اين اتفاق هم‌زمان با فروش فيش زمين‌هاي سايان در آن زمان رخ داده است.
وي يادآور مي‌شود: 1500 نفر از مردم با اين تفکر که اين زمين‌ها همانند زمين‌هاي سايان است، اقدام به خريد اين فيش‌ها کرده‌اند و انتظار و درخواست ما از دستگاه قضائي اين است که به اين قضيه ورود جدي داشته باشد؛ چرا که اين اقدام يک کلاه‌برداري آشکار بوده و نکته جالب اينکه همين کانون که يک شرکت کلاه‌برداري است، ادعاي مالکيت سايت 73 هکتاري را دارد که قرار است طرح اقدام ملي توليد مسکن در آن اجرا شود.
بيات‌منش با تاکيد بر اينکه همين کارهاي غيرقانوني است که باعث سوداگري در موضوع زمين و مسکن و نيز افزايش بي‌رويه قيمت آن مي‌شود، مي‌گويد: برخي از افرادي که داراي شرکت تعاوني مسکن هستند، با ايجاد جو رواني، باعث به وجود آمدن فضاي کاذب خريد و فروش در حوزه زمين و مسکن مي‌شوند و اين فيش‌ها در بنگاه‌ها خريد و فروش شده و سپس در دفاتر خود به نام فروشنده، فيش جديد توليد کرده و همانند يک بنگاه معاملاتي از فروشنده مبلغي را دريافت کرده و به حساب شرکت تعاوني واريز مي‌کنند.
وي ادامه مي‌دهد: اين شرکت‌ها داراي هيئت مديره بوده و براي خود حقوق و پاداشي در نظر مي‌گيرند و هيچ وقت خيال ندارند اين اقدامات روزي به پايان برسد، در حالي که اين روند به هيچ وجه نبايد ادامه پيدا کند و اين موضوع بايد بالاخره در جايي متوقف شود و پيشنهاد داديم که اين زمين‌ها را از اين شرکت‌ها با همان قيمتي که سهام‌داران متضرر نشوند، خريداري کنيم.
براي مقابله با تعاوني‌هاي متخلف کمبود قانون داريم
مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان تاکيد مي‌کند: آماري در اختيار داريم که برخي از بنگاه‌ها از وجود فيش‌هاي متعدد زمين به تعداد قابل توجهي برخوردار بوده و سازمان‌دهي اين مسائل را نيز همين بنگاه‌ها بر عهده دارند و زماني که قيمت‌ها بالا مي‌رود، اقدام به فروش فيش‌ها کرده و زماني که قيمت‌ها پايين مي‌آيد، خريد را آغاز مي‌کنند و اين خود يک بازار سوداگري در حوزه زمين و مسکن به شمار مي‌آيد که توسط اين شرکت‌هاي تعاوني به وجود آمده است.
بيات‌منش با بيان اينکه يکي از مشکلاتي که در اين زمينه داريم، مربوط به کمبود قوانين است، افزود: شرکت‌هاي تعاوني مسکن در مواردي اقدام به دور زدن قوانين مي‌کنند و گاهي اوقات نيز موضوع يکنواختي بين متوليان وجود ندارد. اين موضوع مي‌تواند با ورود شوراي تأمين حل شود، هر چند اداره‌کل راه و شهرسازي استان نيز براي حل اين مشکل طرح و برنامه خاص خود را دارد و معتقديم اين موضوع به راحتي قابل حل است، به شرطي که ديگر اجازه به وجود آمدن چنين مشکلاتي را ندهيم.
وي تصريح مي‌کند: اکثر شرکت‌هاي تعاوني مسکن که اقدام به سوءاستفاده مي‌کنند  شرکت‌هاي دولتي هستند و در داخل دستگاه‌هاي دولتي اقدام به سوءاستفاده مي‌کنند.
 به عنوان مثال، اولين باغ‌شهر را شرکت تعاوني مسکن منابع‌طبيعي به وجود آورده است و ما بايد اين دور باطل را در جايي قطع کنيم.اين مسئول خاطرنشان مي‌کند: ما به دنبال جبران خسارت افرادي هستيم که سال‌ها پيش گول برخي از شرکت‌هاي تعاوني را خورده‌اند و حاضر هستيم مبلغي را که پرداخت کرده‌اند، معادل‌سازي و به‌روزرساني کرده و پرداخت کنيم تا پاي مردم از اين قضايا بيرون کشيده شود.
با همه چالش‌ها و مشکلاتي که تعاوني‌هاي مسکن در استان به خصوص شهر زنجان ايجاد کرده‌اند ولي مديرکل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعي استان زنجان معتقد است: شرکت‌هاي تعاوني مسکن در استان زنجان فعاليت خوبي داشته و نقش مهمي در خانه‌دار کردن مردم زنجان طي دهه‌هاي اخير ايفا کرده‌اند.
محمدرضا يوسفي با بيان اينکه برخي شرکت‌هاي تعاوني مسکن قبل از تصويب قانون ممنوعيت ساخت خانه در زمين‌هاي خارج از محدوده، اقدام به خريد و دادن فيش به اعضاي خود کرده‌اند، مي‌گويد: در حال حاضر اين شرکت‌هاي تعاوني با چالش تغيير کاربري و الحاق زمين‌هاي خارج از محدوده به محدوده شهري هستند.
وي مي‌افزايد: فعاليت تعاوني‌هاي مسکن در طول ساليان متمادي در اين استان نقش مهمي در خانه‌دار شدن اقشار مختلف جامعه داشته و ?? تعاوني مسکن در استان زنجان 33 هزار و 101 قطعه زمين واگذار کرده‌اند.
2141 واحد مسکوني در استان توسط اين تعاوني‌ها در دست احداث است
به گفته اين مسئول، در حال حاضر 2141 واحد مسکوني در استان توسط اين تعاوني‌ها در دست احداث است که بر اساس پيش‌بيني‌هاي انجام شده، 370 واحد تا پايان امسال و مابقي تا نيمه دوم سال آينده تحويل اعضا مي‌شود.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،به هر حال دور باطل دلالي زمين و مسکن در استان زنجان هر روز ابعاد تازه اي به خود مي‌گيرد به گونه‌اي که با وجود همه پيگيري‌هاي دستگاه قضائي و اداره کل راه و شهرسازي برخي تعاوني‌ها از فضاهاي پيش آمده سو استفاده کرده و اقدام به دلالي زمين و مسکن مي‌کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها