عصر آذربایجان

گزارش خبر

جمعه بازار يا آشفته‌بازار

جمعه بازار يا آشفته‌بازار

1403/04/10

گروه گزارش: هر چند که برخي از مسئولان بهداشتي استان زنجان خود را با جلسات مشغول کرده و نيازي به پاسخ به افکار عمومي را نمي‌دهند اما عرضه برخي محصولات غذايي و وضعيت بهداشتي جمعه بازار زنجان از جمله مواردي است که ساکنان مسکن ملي کوي زيتون زنجان از مسئولان ذيربط انتظار دارند تا براي سلامتي مردم؛ نظارت‌هاي خود را حين بازگشايي جمعه بازار و بسته شدن آن بيش از پيش افزايش دهند. جمعه‌بازار، بازارچه‌اي هفتگي که در آن انواع و اقسام محصولات و کالاهاي مختلف اعم از ارقام غذايي، بهداشتي، آرايشي و ديگر اجناس ريز و درشت ديگر با بهايي کمتر و يا شايد به گفته برخي به قيمت تهديد سلامتي مردم عرضه مي‌شود.

فاطمه شمشيرگر

گروه گزارش: هر چند که برخي از مسئولان بهداشتي استان زنجان خود را با جلسات مشغول کرده و نيازي به پاسخ به افکار عمومي را نمي‌دهند اما عرضه برخي محصولات غذايي و وضعيت بهداشتي جمعه بازار زنجان از جمله مواردي است که ساکنان مسکن ملي کوي زيتون زنجان از مسئولان ذيربط انتظار دارند تا براي سلامتي مردم؛ نظارت‌هاي خود را حين بازگشايي جمعه بازار و بسته شدن آن بيش از پيش افزايش دهند. جمعه‌بازار، بازارچه‌اي هفتگي که در آن انواع و اقسام محصولات و کالاهاي مختلف اعم از ارقام غذايي، بهداشتي، آرايشي و ديگر اجناس ريز و درشت ديگر با بهايي کمتر و يا شايد به گفته برخي به قيمت تهديد سلامتي مردم عرضه مي‌شود.
بالا رفتن هزينه‌هاي زندگي، رشد گراني و قيمت‌هاي کمرشکن از يک سو و پايين آمدن قدرت خريد عامه‌مردم از سويي ديگر سبب متوسل شدن جمعيت کثيري از شهروندان به دامان دست‌فروشان و دوره‌گردان شده است، تا بلکه از اين طريق بتوانند با بها و مشقتي کمتر مايحتاج ضروري خود را تامين کنند.
 از اين رو افراد زيادي جهت اجابت اين خواسته خود گاه‌و‌بيگاه راهي جمعه‌بازار مي‌شوند چراکه بيشترين تعداد دستفروشان و بساطي‌ها را آنهم به شکل متمرکز در اين مدل بازار مي‌توان يافت.
 در اين مکان از انواع و اقسام خوراکي گرفته تا پوشاک و البسه، کيف و کفش، ابزارآلات و يا به عبارتي ديگر از شيرمرغ تا جان ادميزاد به چشم مي‌خورد.
 اما آنچه که در اين ميان براي شهروندان تبديل به دغدغه شده است، مشاهده سطح پايين بهداشت و عرضه محصولات غذايي به شکل روباز و فله در جايي که مملو از گردوغبار و ساير آلودگي‌هاست و رها کردن زباله‌هاي مختلف از بقاياي ميوه‌ها و سبزيجات پلاسيده گرفته تا کارتن و نايلون و ديگردوريختني‌ها در ساعات پاياني روز جمعه هر هفته بوده که منجر به فضايي آلوده و متعفن آن هم در جوار مجتمع‌هاي مسکن ملي در دست احداث شده است.
نظارت شهرداري بر مقوله بهداشت جمعه بازار؛ تنها به شکل عام و کلي است!
بنا بر اظهارات اسماعيل موسوي، سرپرست معاونت خدمات شهري شهرداري زنجان؛ وظيفه نظارت بر عرضه محصولات بهداشتي و غذايي آنهم به شکل دستفروشي در معابر و مکان‌هاي مختلف، طبق آنچه که در قانون تصويب شده است، برعهده مرکز بهداشت است‌ و شهرداري در اين خصوص تنها نظارت کلي دارد‌ و بيشتر بحث ساماندهي دست‌فروشان در حيطه وظايف شهرداري است.
به گفته اين مسئول؛ براساس قانون، مکاني را براي ساماندهي بساط‌فروشان انتخاب و واگذار کرده است تا اين کسبه به شکل متمرکز بتوانند گردهم آيند و امرارمعاش کنند، اما نحوه نظارت شهرداري بر دستفروشان به شکل کلي بوده و بر تمام ابعاد اين مهم نظارت ندارد، چراکه جزئيات نظارتي هر حوزه، هر اداره و جايگاهي کاملا در قانون و توسط قانونگذار مشخص و تصويب شده و اين چيزي است که لزوما مي‌بايست مرکز بهداشت بر آن ورود کند، اما جاي تاسف است که توسط حوزه‌هاي ذيربط مغفول مانده است.
 خلا فرهنگي
ليدا حسني، رييس سازمان ساماندهي مشاغل و فرآورده‌هاي کشاورزي زنجان شهرداري زنجان نيز علت عدم رعايت بهداشت در عرضه ارقام غذايي و بهداشتي جمعه‌بازار را خلا فرهنگي موجود دانست و گفت: رصدهاي هفتگي از اين بازارچه انجام مي‌شود و موارد تخلف مشاهده شده، تذکر داده مي‌شود.
فروش و عرضه اقلام خوراکي با توجه به حساس بودن برخي از آنها و فسادپذير بودنشان نياز به توجه و کنترل ويژه دارد، به همين جهت قانون مراکز خاصي را موظف به صيانت از سلامت مردم مي‌کند تا به شکل دقيق بر نحوه فروش و عرضه مايحتاج غذايي و بهداشتي مردم نظارت داشته باشد.
نهاد مذکور مي‌بايست از توزيع محصولات غذايي که داراي مجوز و مشخصات بهداشتي نيستند يا در شرايط نامناسب بهداشتي به فروش مي‌رسند، ممانعت کند و مطابق قانون با متخلفان برخوردي قاطع داشته باشد.
  رصدهاي هفتگي جمعه‌بازار و تذکرهاي بعداشتي به کسبه
جمعه‌‌بازار بازارچه‌اي است که در آن انواع تنقلات، لباس، کيف، کفش و ساير اجناس کوچک و بزرگ ديگر به فروش مي‌رسد و فرصتي براي خوداشتغالي قشر جوان و کاهش نرخ سرکش تورم و افزايش توان خريد مردم مهيا مي‌کند. در اين بازارچه افراد مي‌توانند غرفه‌هايي را به شکل ارزان اجاره کنند تا محصولات کشاورزي خود و ديگر اجناس متفرقه را عرضه کنند.
 رييس سازمان ساماندهي مشاغل و فرآورده‌هاي کشاورزي زنجان شهرداري زنجان با خاطرنشان کردن اينکه جمعه‌بازار زنجان در سال 93 در زميني به مساحت 3.5 هکتار برپا شد، عنوان کرد: اين بازارچه داراي 348 غرفه است که تعداد 96 غرفه آن مسقف و 252 غرفه ديگر روباز است.
 همچنين داراي 8 چشمه سرويس بهداشتي و 3 برج نوري است که مشکل روشنايي داشته اما اين مسأله طي هفته گذشته مرتفع شد.
وي افزود: در اين بازار هفتگي تعداد 1500 نفر و چيزي در حدود 49 صنف فعاليت دارند تا انواع محصولات‌ کشاورزي و کالاهاي خود را به اشکال مختلف عرضه کنند.
حسني علت پايين بودن سطح بهداشت در عرضه محصولات غذايي جمعه‌بازار و فروش فله‌اي و روباز محصولات غذايي را غيربومي بودن اغلب فروشندگان کشاورزي که از اطراف براي ارائه محصول و کالاي خود راهي زنجان مي‌شوند، دانست و گفت: فرهنگ نادرستي که در ميان برخي از اين فروشنده‌ها وجود دارد منجر به مشاهده عدم رعايت بهداشت در توزيع محصولات غذايي مي‌شود.
اين مسئول در خصوص مقابله با اين مشکل اذعان داشت: رصدهاي هفتگي از جمعه‌بازار هم توسط حوزه نظارت و برنامه ريزي و هم توسط حوزه‌ اجرايي انجام مي‌شوند و موارد مشاهده شده به فرد خاطي تذکر داده مي‌شود.
 انتقال آسفالت تراشيده؛ راهي براي کاهش گردوغبار »آدينه‌بازار«
رييس سازمان ساماندهي مشاغل و فرآورده‌هاي کشاورزي زنجان شهرداري زنجان با بيان اينکه بارگيري و تخليه 10 کاميون آسفالت تراشيده شده به اين بازارچه انجام شده است، عنوان کرد: حدود 10 کاميون ديگر نيز در دستورکار قرار گرفته تا گردوغبار در اين مکان کاهش يابد و محيط بهداشتي‌تر و مناسب‌تري براي عرضه اقلام غذايي و بهداشتي فراهم شود. حسني در خصوص نظافت محل افزود: براساس آنچه در قرارداد با بخشي خصوصي قيد شده است پس از اتمام زمان جمعه‌بازار مقرر شده که بخش خصوصي براي نظافت به محل رود و پس از آن شهرداري منطقه يک نيز نظافت اين بازارچه را به طور کامل انجام مي‌دهد.
خانم معاون! اگر فرصت کافي براي بهبود بهداشت جمعه‌بازار نداريد پس چرا قبول مسئوليت کرديد؟
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از صداي زنجان،خبرنگار ما براي بررسي دقيق‌تر موضوع و يافتن علت مغفول ماندن وضعيت بهداشتي جمعه‌بازار سراغ مليحه نقدي، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي زنجان رفت، اما ايشان ضمن رد‌ تماس خبرنگار با ارسال يک پيام درخواست هماهنگ شدن با دفتر را عنوان کرد.
خبرنگار ما نيز جهت هماهنگي با دفتر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکي زنجان اقدام کرد اما مسئول مربوطه با اعلام اينکه معاون بهداشتي دانشگاه؛ طي اين روزها جلسات مکرر و متوالي دارند؛ تصور نمي‌کنند که فرصتي کافي جهت پاسخگويي به سؤالات را داشته باشند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها