عصر آذربایجان

گزارش خبر

در مظلوميت سردار ملي

1398/05/23

گروه تاريخي: سردار ملي در تاريخ ايران، يادآور لقبي در انقلاب مشروطه و رشادت‌ها و دلاوري‌هاي ستارخان است که پس از پيروزي نهضت، از سوي مجلس شوراي ملي به وي اعطا شد؛ سردار درستکاري که در سايه قدرت‌يابي دوباره ميوه‌چينيان مشروطه، مظلومانه زخمي شد و در اوج مظلوميت نقاب از خاک برکشيد.

14 مرداد در تقويم ايران اسلامي، سالروز انقلاب مشروطه است؛ نهضت بزرگي که با خون جوانان وطن به ويژه ايالت آذربايجان سيراب شد و هر چند بعد از برافتادن حکومت استبدادي محمدعلي قاجار، دچار دسته بندي‌ها و به تبع آن سوگيري‌هاي تاريخي ناشي از آن شد، اما ستارخان سردار ملي به دليل ايمان، شجاعت، درستکاري و وطن دوستي اش هرگز در سايه دسته بندي‌هاي برخاسته از مشروطه نشد و نامش در تاريخ ايران مانا گرديد.
ستارخان قراجه‌داغي که بعد از فتح تهران به دست مشروطه خواهان، از سوي نمايندگان مجلس دوم با اعطاي لوح زريني به سردار ملي ملقب شد، در زمره لوطيان محله اميره قيز تبريز بود که بر افروخته شدن شعله‌هاي مشروطه، به جمع مشروطه خواهان پيوست و به دليل ويژگي هاي اخلاقي بي‌بديل و ثبات شخصيتش به زودي به مشهورترين چهره انقلابي ايران تبديل شد، به گونه اي که خبرنگاران روزنامه هاي آنگليسي و آمريکايي حاضر در مبارزات 11 ماهه تبريزيان مقابل استبداديان، او را گاريبالدي شرق ناميدند.در تبيين جايگاه ستارخان سردار ملي در تاريخ مشروطه ايران، اشاره به اين نکته کافي است که کمتر کسي از پيشروان اين نهضت در کسوت هاي مختلف را مي توان يافت که از سوي تاريخ نويسان، منتسب به دربار استبدادي محمدعلي شاه يا يکي از 2 قدرت روسيه تزاري و انگليس نباشد، اما سردار ملي ايرانيان در مبارزات مشروطه خواهي نه تنها از اين صفت مبراست، بلکه هيچ مورخي او را به مال دوستي، بي بندو باري يا وطن فروشي متهم نکرده و همه صداقت، درستي و شجاعت او را ستوده اند و همين ويژگي هاست که او را به سردار ملي ملقب کرده است. 
اما ستارخان سردار ملي هر چه قدر که در تبريز مورد اعتماد و اجماع مردم و زعماي قوم بود، پس از مسافرات اجباري به پايتخت و ماجراهاي پارک اتابک که به گلوله خوردن وي از ناحيه پا و در نهايت به مرگ ناشي از آن منجر شد، مورد بي مهري، حسادت و توطئه چيني هر دو حزب اعتداليون و دموکرات ها قرار گرفت و آنان با انداختن سردار ملي به بستر مرگ براي تصاحب راحت مناصب و مقام هاي دولتي و سر کار آوردن دوباره الدوله ها، ملک ها و السلطنه ها کوشيدند. ستارخان سردار ملي که يک بار در گرماگرم مبارزات مشروطه در تبريز با مخبرالسلطنه هدايت در سال 1287 شمسي در افتاده و وي را ناگزير از خروج از تبريز به مقصد اروپاگردي و خوش گذراني در سرزمين پروس ها کرده بود، اين بار بعد از پيروزي نهضت مشروطه که ديگر نيازي به پيشروان شجاع، امين و صديق مردم نبود، در رويارويي با مخبرط السلطنه که پس از برطرف شدن خطر از سر تبريز بار ديگر از همان ينگه اروپا، والي گري ايالت زرخير آذربايجان را به نامش زده بودند، قافيه را باخت و با توطئه والي به پشتيباني کنسولگري هاي روس و انگليس در تبريز، ناچار از ترک ديار شد. مطالعه منابع تاريخي نشان مي دهد که ستارخان سردار ملي با هوش و ذکاوت فطريش از سرانجام سفر ناخواسته به تهران آگاه بود و به آن رضايت نمي داد، اما مافياي قدرت داخلي با تاکيد انگلوفيل ها و روسوفيل هاي کارکشته به اضافه فشار دوستان ناآگاه همچون مرحوم حاج علي دواچي مبني بر ضرورت خروج سردار از تبريز، او را ناگزير از عزيمت به تهران کرد؛ شهري که حوادث ناگواري براي او و مجاهدان دليرش که 11 ماه تمام شبانه روز در مقابل اردوي 40 هزار نفري تا بن دندان مسلح دولتي ايستاده و مشروطه را به ملت ايران اعاده کرده بودند، در شرف آبستن بود. 
ستارخان سردار ملي در مسير سفر به تهران در شهرهاي مختلف با استقبال بي نظير مردم مواجه شد؛ خوشبختانه تصاوير طاق بندي ها و آذين بندي هاي شهرهاي سر راه و مردم تهران به افتخار ورود سردار ملي ايران در منابع مکتوب و اينترنتي به وفور يافت مي شود؛ اما شيريني گل ريختن و شربت دادن مردم به اين مناسبت و اعطاي لوح زرين سردار ملي از سوي خانه ملت به ستارخان چندان نپاييد و يپرم خان و حيدرخان عمواوغلو و دولت دست نشانده که وجود ستارخان و مجاهدان آذربايجان را در تهران به مانند خاري در سر راه ميوه چيني خود مي ديدند، دست به کار شدند تا گرد آزادي ايرانيان را از پا بياندازند. 
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، و اين گونه بود که ماجراي پارک اتابک، سناريونويسي و اجرا شد تا ستارخان بر بستر جراحت بيافتد و پس از حدود 3 سال بر اثر غصه بسترنشيني و دوري از خاستگاه مشروطه و مردمش، دق مرگ شود و رخ از نقاب خاکي برکشد؛ هر چند مرگ ستارخان، پاياني بر نقش وي در مشروطه و رويدادهاي ناگوار و انحرافي پس از آن بود، اما تاريخ معاصر ايران نام و ياد نيک ستارخان سردار ملي را فرموش نکرده و نخواهد کرد. 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها