عصر آذربایجان

گزارش خبر

چوب لای چرخ سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی نگذاریم

چوب لای چرخ سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی نگذاریم

1402/02/08

عصر آذربایجان- رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش خواهیم کرد ابتدا چوب لای چرخ سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی نگذاریم و همچنین وظیفه خود می دانیم تا تسهیل گر و کمک رسان باشیم.

عصر آذربايجان- رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: تلاش خواهيم کرد ابتدا چوب لاي چرخ سرمايه‌گذاران و فعالان اقتصادي نگذاريم و همچنين وظيفه خود مي دانيم تا تسهيل گر و کمک رسان باشيم.

 همايش توسعه و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري شهرستان هاي کليبر، خداآفرين و هوراند با حضور دکتر محمدباقر قاليباف، رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.

قاليباف در اين همايش با اشاره به اينکه نماينده‌هاي اين منطقه پيگيري هاي زيادي براي نظارت ستادي امروز داشتند، ادامه داد: شخصا علاقه مند بودم به استان آذربايجان شرقي سفر کنم و در جمع کارآفرينان شهرستان‌هاي کليبر، خداآفرين و هوراند توفيق است.

امروز ‌در شرايط جنگ اقتصادي قرار داريم

وي در ادامه گفت: اگر به گذشته نگاه کنيم و از تجربيات موفق دوران دفاع مقدس که از جمله تجربيات ملت و شهدا محسوب مي شود توجه داشته باشيم، امروز اهميت چنين نشستي را درک خواهيم کرد.

وي در اين راستا، ادامه داد: روزي در جنگ نظامي قرار داشتيم لذا در آن زمان براي اجراي ماموريت ها دستمان بارها و بارها براي دفاع از سرزمين مان خالي تر از امروز بود؛ به عبارتي وقتي صحبت از لشگر عاشورا و شهيدان باکري، ياغچيان و تجلايي مي شود که بنده با اين افراد زندگي کرده ام، بايد يادآور شد که در ابتداي جنگ تحميلي چنين يگان ها و سازمان هايي اساسا وجود نداشت؛ حتي مي توان گفت بعد از گذشت هفت الي هشت ماه از جنگ تحميلي نيز چنين سازماني تشکيل نشده بود و افراد خبيثي مانند بني صدر به عنوان فرمانده کل قوا اجازه حضور مردم را نمي دادند اما نهايتا مردم ايستادند و با دست خالي افتخارات بزرگي را رقم زدند تاجايي که امروز ايران در تراز ده کشور برتر دنيا از حيث تکنولوژي و غيره قرار دارد و به قدرت بازدارندگي رسيده ايم که موجب بهت زدگي دشمنان شده است.

قاليباف با تاکيد بر اينکه امروز نيز در شرايط جنگ اقتصادي قرار داريم، گفت: کارآفرينان و سرمايه گذاران بدون شک ميدان‌داران، فرمانده ها و مجاهدان جنگ اقتصادي هستند.

‌تحول اقتصادي با سرمايه‌گذاري و بهره وري ‌

وي با اشاره به اينکه سرمايه‌گذاري و بهره وري دو مولفه مهم براي تحول اقتصادي محسوب مي شود که در اين رابطه با چالش مواجه هستيم، ادامه داد: خدمتگزاران مردم در مجلس و دولتمردان به عنوان تسهيل گر امور، اگر درک متقابل و دقيقي از هم پيدا نکنيم و وارد اين عرصه نشويم واهميت کار را درک نکنيم، هيچ فردي دست ما را نخواهد گرفت.

رييس قوه قانونگذاري کشورمان بيان کرد: امروزه همه مردم اعم از سرمايه گذاران، حاشيه نشين ها، مستضعفان و غيره، همه از ثبات اقتصادي مي گويند که اين مهم با سرمايه گذاري محقق مي شود. بايد يادآور شد ظرفيت هاي بسيار بزرگي در کشور وجود دارد که مي توان از آنها استفاده کرد.

قاليباف گفت: امروزه بايد "مردان مرد عرصه اقتصاد کشور" را بيش از پيش محترم بدانيم و حمايتشان کنيم و امنيت سرمايه گذاري را برايشان برقرار کنيم. تحقق اين امر فقط از طريق مردم و اقتصاد مردمي امکان پذير است زيرا با ظرفيت هاي دولتي چنين چنين فرصتي فراهم نمي شود.

آذربايجان شرقي ‌ ‌يکي از پيشران‌هاي جدي تجارت است

وي خطاب به سرمايه‌گذاران و کارآفرينان آذربايجان شرقي اظهار کرد: کارآفرينان آشنا با صنعت، تجارت، توليد، توزيع و غيره داراي اهميت بوده و انصافا آذربايجان شرقي در اين عرصه يکي از پيشران هاي جدي است.

قاليباف در اين زمينه، گفت: در دنيا جمعيت شهر و روستا حدود 45 به  55 درصد به نفع روستاها است ولي در کشورمان طي 60  سال اخير اين نسبت 70 درصد به 30 درصد بوده و در اين سالها کاملا رويه بالعکس شده اما يکي از ويژگي هاي اين منطقه حضور بيش از 70 درصدي مردم در روستاها است.

وي ادامه داد: روستا معني و مفهوم جدي در حوزه هاي اقتصاد، توليد، فرهنگ، محيط زيست، آداب و رسوم، مرزداري و مرزباني، دوري از آسيب و قطبي شدن جمعيت و غيره دارد. به عبارتي گاهي در يک هکتار چندصد نفر زندگي مي کنند اما در جاهاي صدها هکتاري يک نفر هم وجود ندارد که اين امر محيط زيست، امنيت ملي، اقتصاد، فرصت هاي بهره وري، فرصت هاي سرمايه گذاري و غيره را از بين مي برد لذا با توجه به اين موارد امروز به شرق استان سفر کردم.

بررسي برنامه هفتم توسعه تا يک ماه آينده

قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه طي يک ماه آينده بررسي برنامه هفتم توسعه در دستور کار صحن علني قرار مي گيرد، گفت: مصمم هستيم اين برنامه را با توجه به واقعيت ها و ظرفيت هاي جامعه بنويسم تا مردمي کردن اقتصاد کشور رخ دهد. رهبر معظم انقلاب مي فرمايند "ايران قوي"، لذا وقتي تک تک مردم قوي باشند، ايران و دولت قوي مي شود و اما معلوم نيست دولتمان قوي باشد، مردممان هم قوي باشد، معلوم نيست که اگر قدرت نظامي را قوي کنيم اما جايي در دل و قلب مردم نداشته باشيم، ما کشوري قوي خواهيم بود و  بايد اذعان کرد اگر مردم با ما نباشند و خدمتگزار مردم نباشيم از اهداف و اساس انقلاب و اسلام دور افتاده ايم لذا قلب مردم قدرت ما است.

قاليباف گفت: با توجه به تجربيات گذشته در بودجه سال 1402، تبصره 18 بودجه سال جاري فقط براي اشتغال اختصاص يافته است؛ همچنين تلاش کرديم موضوع ياد شده از همه بروکراسي هاي سخت محيط کسب و کار به حداقل ممکن برسد. حدود يکصد و 40 هزار ميليارد تومان که حدود 100 هزار ميليارد تومان تسهيلات با سود پايين و 40 هزار ميليارد تومان نيز تسهيلات حدود 15.5 درصدي است و تصميم گيري هم صرفا در اختيار شوراي برنامه ريزي استان بوده و به عبارتي يک حساب از خزانه براي استان باز شده است.

لزوم مديريت صحيح توليد و مصرف انرژي

وي با اشاره به اينکه تمرکزگرايي موجب از بين رفتن استعدادها و ظرفيت ها شده و تمرکززدايي فرصت ها و ظرفيت هاي زيادي را براي ايده هاي خلاق رقم مي زند. ما اين مهم را دقيق تر و عميق تر در بررسي برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار خواهيم داد تا در آينده نگوييم برنامه توسعه حدود 30 درصد پيشرفته بلکه بگوييم بيش از 70 درصد اجرايي شده است.

رييس قوه مقننه در اين رابطه، اظهار کرد: بايد تلاش کنيم با بهره مندي از ظرفيت هاي دولتي و سرمايه گذاران زيرساخت ها را فراهم کنيم.

قاليباف با تاکيد بر لزوم مديريت صحيح توليد و مصرف انرژي، گفت: اگر زيرساخت ها و توزيع درست باشد و باعث قطعي برق و گاز کارخانجات نشويم، اعتقاد دارم 23 الي 25 درصد توليد افزايش مي يابد چرا که اکنون ظرفيت توليد داريم اما بخاطر قطعي ها توليد کاهش مي يابد، کارگران آسيب مي بينند و گاهي تجهيزات صنايع سنگين مانند فولاد و نيروگاه ها دچار خسارت مي شوند لذا بايد به اين امر توجه کنيم و براي رشد توليد درصدد ارتقاي بهره وري باشيم.

چوب لاي چرخ سرمايه‌گذاران و فعالان اقتصادي نگذاريم

وي با اشاره به اينکه امروزه دستيابي به ثبات اقتصادي يکي از مولفه هاي اجتناب ناپذير است، ادامه داد: دولت و کارآفرينان بايد دست به دست هم بدهند تا توليد ثروت و رشد توليد حاصل شود. وقتي اين مهم محقق شود حتما در سياست هاي جبراني و بازتوزيع ثروت، بايد توجه به مناطق محروم و محروميت زدايي را وظيفه انساني، اسلامي و اخلاقي خودمان بدانيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: تلاش خواهيم کرد ابتدا چوب لاي چرخ سرمايه‌گذاران و فعالان اقتصادي نگذاريم و همچنين وظيفه خود مي دانيم تا تسهيل گر و کمک رسان باشيم. به عنوان مثال فاصله گرفتن از کارهاي دولتي در اقتصاد و حرکت در قانونگذاري به اين سمت مي تواند اثر گذار باشد. در قانون مجلس مربوط به تسهيل صدور مجوزها، شاهد مقاومت هاي جدي براي اجراي آن بوديم اما ما نيز جدي هستيم و رسانه ها خصوصا صداوسيما نيز پيگير هستند که بابت آن تشکر مي کنيم. دولت نيز پيگير است تا محيط کسب و کار فراهم شود.

مجلس قانون ‌حمايت از دانش بنيان ها را تصويب کرد

قاليباف گفت: همگان مي دانند مجلس قانون مربوط به حمايت از دانش بنيان ها را تصويب کرد که مي تواند تحول جدي را رقم بزند. همچنين طرح مربوط به ماليات بر سوداگري نيز حداکثر طي يک الي دو ماه آينده نهايي مي شود.

وي ادامه داد: در شرايط کنوني فردي 10 ميليون تومان درآمد دارد يا فعاليت کوچک با مبلغ 100 ميليون توماني دارد، تحت پرداخت ماليات قرار مي گيرد اما فردي که با سوداگري و دلالي و بدون هيچ زحمتي درآمدهاي هنگفت دارند بدون آنکه مالياتي پرداخت کنند.

وي با بيان اينکه برخي براي اين قانون جوسازي مي کنند اما بدانيد کمتر از 4 درصد افراد شامل اين قانون شده و 96 درصد مردم مشمول آن نمي شوند، بيان کرد: به عبارتي اين قانون پس از تصويب و  اجرا براي افرادي که با زحمت و خلاقيت به سراغ توليد مي روند تسهيل گري مي کند اما کساني که با سوداگري درآمدزايي مي کنند بايد ماليات درستي را پرداخت کنند و ضوابط و مقررات را رعايت کنند.

آذربايجان شرقي ظرفيت هاي خوبي براي گردشگري دارد

رئيس قوه مقننه با اشاره به دليل نظارت ستادي امروز از شرق استان آذربايجان شرقي، اظهار کرد: به نظر مي‌رسد تقسيم بندي استان موجب شده شرق با غرب کاملا متفاوت باشد. به عبارتي شرق استان علي رغم داشتن ظرفيت هاي خوب گردشگري، صنعت و معدن، کشاورزي، دامپروري و غيره با غرب استان متفاوت است.

‌قاليباف همچنين با اشاره به اينکه آذربايجان شرقي ظرفيت هاي خوبي براي گردشگري دارد، گفت: بايد حضور 70 درصدي مردم در روستاها را نعمت بدانيم و اين مسئله را تثبيت کنيم و اقتصادشان را رونق دهيم؛ همچنين بايد بوم گردي راه اندازي کنيم و پيشرفت و توسعه را در مناطق مرزي رقم بزنيم تا مردم مرزنشين احساس کنند بقيه پيشرفت بيشتري دارند که زيبنده نيست.

وي ادامه داد: نکاتي که از سوي سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي در همايش امروز مطرح شد به صورت دسته بندي در مجلس شوراي اسلامي پيگيري خواهد شد؛ با عنايت به تجربه شخصي ام در امور اجرايي، مسائل را کاملا عملياتي پيش خواهيم برد تا مشکلات و موانع برطرف شد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين تصريح کرد: به دليل کوتاه بودن و متمرکز بودن سفر، امکان ديدار با مردم مناطق سراب، اهر، هريس، کليبر، خداآفرين و هوراند وجود نداشت لذا بابت اين امر عذرخواهي مي کنم.

منبع تسنيم

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها