عصر آذربایجان

گزارش خبر

نواخته‌شدن زنگ خطر آنفلوانزاي پرندگان در آذربايجان‌شرقي

نواخته‌شدن زنگ خطر آنفلوانزاي پرندگان در آذربايجان‌شرقي

1399/12/03

گروه گزارش: انتشار خبر مشاهده نخستين مورد از ابتلا به آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در تبريز، زنگ خطر شيوع اين بيماري مرگبار براي صنعت 60 ساله مرغداري آذربايجان‌شرقي به صدا درآورد. آذربايجان‌شرقي به دليل همجواري با کشورهاي قفقاز و ترکيه همه ساله از خطر شيوع بيماري آنفلوانزاي مرغي رنج مي‌برد و همين امر ضرورت مراقبت، نظارت و پايش مضاعف در مبادي هاي ورودي احتمالي اين بيماري را دوچندان مي کند.

گروه گزارش: انتشار خبر مشاهده نخستين مورد از ابتلا به آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در تبريز، زنگ خطر شيوع اين بيماري مرگبار براي صنعت 60 ساله مرغداري آذربايجان‌شرقي به صدا درآورد. آذربايجان‌شرقي به دليل همجواري با کشورهاي قفقاز و ترکيه همه ساله از خطر شيوع بيماري آنفلوانزاي مرغي رنج مي‌برد و همين امر ضرورت مراقبت،  نظارت و پايش مضاعف در مبادي هاي ورودي احتمالي اين بيماري را دوچندان مي کند.
در واقع آذربايجان شرقي به دليل مرزي بودن يکي از 16 استان کشور با خطرپذيري بالا در شيوع بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان است که سازمان دامپزشکي کشور با درک اهميت آن يکي از 16 آزمايشگاه مربوط به کنترل اين بيماري در اين استان راه اندازي کرد تا نيازي به ارسال آزمايشات مخصوص آن، موسوم به »پي. سي. آر« به تهران نباشد.  از سوي ديگر شيوع مرگبار آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در آذربايجان شرقي در سال 1396 شمسي، خسارات جبران ناپذيري بر مرغداران استان تحميل کرد، به گونه اي که براي کنترل بيماري يک ميليون و 800 هزار قطعه مرغ در اين خطه معدوم شد.  در آن سال که بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در سطح وسعي در آذربايجان شرقي شيوع يافت، 55 درصد از مرغ هاي معدم شده بيمه بودند و صندوق بيمه کشاورزي در استان 13 ميليارد تومان ضرر و زيان آنان را جبران کرد.
اما بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در سال 1397 نيز مرغداري هاي آذربايجان شرقي را رها نکرد، اما تفاوت آن با سال قبل در اين بود که نهادهاي مسوول با محوريت اداره کل استان با جديت بيشتر وارد ميدان شدند؛  در آن سال،  بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان تنها در سه روستاي شهرستان‌هاي اهر، هشترود و تبريز گزارش شدکه با اقدامات سريع و به موقع تنها 571 قطعه معدوم‌سازي شد و از شيوع اين بيماري جلوگيري به عمل آمد تا سال 97 بسيار آرام و بدون مشکل سپري شود.بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در آذربايجان شرقي در سال گذشته نيز روز يازدهم فروردين در يکي از مرغداري هاي ايلخچي خود را نشان داد که اکيپ‌هاي واکنش سريع اداره‌کل دامپزشکي استان بلافاصله به محل اعزام و با نمونه‌برداري از واحد درگير و انجام آزمايشات تخصصي PCR بر روي نمونه‌ها وجود اين بيماري را تأييد کردند.در آن زمان براي پيشگيري از شيوع اين بيماري و جهت جلوگيري از انتقال احتمالي آن به جوامع انساني، در همان روز 65 هزار قطعه طيور واحد مرغداري تخمگذار به صورت بهداشتي معدوم سازي شد.در همان زمان اداره کل دامپزشکي آذربايجان شرقي اعلام کرد که اين مرغداري به رغم تأکيدات مؤکد دامپزشکي مبني بر واکسيناسيون و با وجود موجود بودن واکسن کافي، واکسيناسيون بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان را در واحد مرغداري خود انجام نداده بود.حال انتشار خبر مشاهده نخستين مورد از اين بيماري در تبريز، مسووليت اداره کل دامپزشکي آذربايجان شرقي و ديگر نهادهاي مسوول از قبيل جهاد کشاورزي و اداره کل حفاظت محيط زيست استان را براي پايش بيماري جهت کنترل آن دو چندان مي کند.  هر چند ماموران اداره کل دامپزشکي آذربايجان شرقي به محض مشاهده يا دريافت گزارش هر مورد ابتلا به آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان، پايش آن محل را به شعاع‌هاي يک، سه و 10 کيلومتري انجام مي دهند، اما روستائيان و مرغداران بايد به محض مشاهده تلفات طيور، موارد را در سريع‌ترين زمان ممکن به اداره‌کل دامپزشکي استان اطلاع دهند تا اقدامات پيشگيرانه انجام شود.البته اداره کل دامپزشکي آذربايجان شرقي اعلام کرده است تمامي اکيپ‌هاي براي مقابله با بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در آماده‌باش کامل قرار دارند و اکيپ واکنش سريع نيز در استان به محض تأييد آزمايشگاهي بيماري بلافاصله عمليات معدوم سازي را انجام مي‌دهند.
آماده باش تمام وقت اکيپ هاي مقابله با آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان
در همين حال اميرحسين بهداد،  مديرکل دامپزشکي آذربايجان‌شرقي با اشاره به توصيه‌هاي بهداشتي و قرنطينه‌اي براي مقابله با اين بيماري در مرغداري‌ها، مي گويد که در گذشته واکسني براي پيشگيري از بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان وجود نداشت، امااکنون واکسن اين بيماري به اندازه کافي موجود است و براي مقابله از شيوع بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان علاوه بر انجام واکسيناسيون که لازمه‌ جلوگيري از اين بيماري است، شرايط قرنطينه‌اي و بهداشتي نيز بايد مورد توجه قرار گيرد و حتما بايد هرگونه تردد افراد و خودروهاي حمل و نقل طيور زنده، کود و تخم مرغ کنترل شود که متأسفانه مرغداران توجه کافي به اين مسائل نمي‌کنند.
مديرکل دفتر سياسي استانداري آذربايجان شرقي نيز پيشگيري از بيماري آنفلوآنزاي پرندگان را موضوعي فرادستگاهي مي داند و مي گويد: تمام دستگاه‌هاي مسئول در اين حوزه، بايد توجه ويژه‌اي نسبت به اين موضوع داشته باشند.
مرتضي محمدزاده با بيان اينکه ويروس هوشمند و پايدار آنفلوآنزا در فصل سرما به سرعت گسترش مي يابد، تاکيد مي کند: بحث پيشگيري از شيوع آنفلوآنزا، موضوعي فرادستگاهي است و با توجه به اينکه آذربايجان شرقي در زمينه توليد گوشت دام و طيور جزو استان‌هاي برتر کشور است، توجه ويژه دستگاه‌هاي مسئول به موضوع پيشگيري از شيوع اين بيماري دوچندان است.در تبيين اهميت مضاعف مقابله با شيوع بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در آذربايجان شرقي،  اشاره به اين نکته خالي از لطف نيست که بنا بر اعلام اکبر فتحي، رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي، در زمان حاضر ??? واحد توليد مرغ و تخم مرغ در اين خطه فعال است که علاوه بر تامين نياز استان، مقصد بخش قابل توجهي از توليدات آنها نيز استان هاي ديگر است.
رتبه اول و سوم آذربايجان شرقي در توليد تخم مرغ و مرغ
مدير امور طيور سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان‌شرقي با اشاره به اينکه اين استان به لحاظ ميزان توليد تخم‌مرغ و مرغ به ترتيب رتبه‌هاي اول و سوم کشور را دارد، ميزان توليد سالانه تخم مرغ در استان را 94 هزار تن و مرغ گوشتي را بيش از ?? هزار تن اعلام و يادآوري مي کند: بر همين اساس آذربايجان شرقي حدود 11 درصد تخم مرغ  و سه درصد توليد گوشت مرغ کشور را در اختيار دارد.
فيروز طلوع حيات اضافه مي کند: آذربايجان شرقي از لحاظ داشتن واحدهاي مرغداري مادر تخم گذار رتبه اول کشور را داراست، به طوري که 20 درصد جوجه هاي تخم گذار و 6 درصد جوجه هاي گوشتي کشور را تامين مي کند و با شرايط موجود توانايي صادرات به استان ها و کشورهاي ديگر را نيز دارد که اغلب به کشورهاي عراق و جمهوري آذربايجان بخشي از توليدات صادر مي شود.وي با بيان اينکه طبق برآوردهاي صورت گرفته صنعت مرغ و تخم مرغ حدود 9 درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است، ادامه مي دهد: هم اکنون افزون بر 600 نفر در آذربايجان شرقي در صنعت مرغ و تخم مرغ به صورت مستقيم و حدود 5 هزار نفر نيز به شکل غيرمستقيم در اين حوزه شاغل هستند.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، طلوع حيات توضيح مي دهد: آذربايجان شرقي از لحاظ توليد تخم مرغ حدود 40 تا 50 درصد مازاد توليد دارد که به استان هاي ديگر و به خصوص همجوار صادر مي شود،  اما از لحاظ گوشت مرغ حدود 15 درصد خلاء توليد در استان وجود دارد که اين کمبود از استان هاي همجوار تامين مي_شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها