عصر آذربایجان

گزارش خبر

سود اقتصاديِ داروخانه‌هاي تبريز

1398/09/11

سرويس اقتصادي: اينکه براي هيچ داروخانه‌اي، فروش لوازم آرايشي برندي به حساب نمي‌آيد؛ اما چاره‌اي جز فروش کالاهايي که بازار داغ و مشتريان چشمگيري دارند، نيست.

تلاش براي بالابردن سود اقتصادي داروخانه‌هاي تبريز، باعث شده است حجم فروش لوازم آرايشي و بهداشتي در اين اماکن، که در اصل محل عرضه دارو هستند، افزايش پيدا کند و آنها را به رقيبي براي فروشگاه‌هاي لوازم آرايشي تبديل کند. آنچه غيرقابل انکار است اينکه براي هيچ داروخانه‌اي، فروش لوازم آرايشي برندي به حساب نمي‌آيد؛ اما چاره‌اي جز فروش کالاهايي که بازار داغ و مشتريان چشمگيري دارند، نيست. غرفه‌هاي مشاوره پوست و مو يکي ديگر از فعاليت‌هاي اين روزهاي داروخانه‌هاست که بازار کارشان راداغ‌تر و خاص‌تر کرده، اما همين موضوع گلايه پزشکان متخصص را به‌همراه داشته است. قانون البته فروش لوازم آرايشي را در داروخانه‌ها منع نکرده است؛ اما دخالت مشاوران در حيطه پزشکي را نيز تاييد نمي‌کند.
*تامين کمبودها با فروش لوازم آرايشي
سيد حميد خويي، دبير انجمن داروسازان ايران، در اين رابطه با عنوان اين مطلب که داروسازان هم از فضاي به‌وجودآمده گلايه‌مند هستند که چرا براي زنده‌ماندن چاره‌اي جز فروش لوازم آرايشي و بهداشتي ندارند،معتقد است، علت اصلي به وجود آمدن اين وضعيت، شرايط اقتصادي نامناسب داروخانه‌ها و بدهي بيمه‌ها به اين بخش است. از سوي ديگر، رئيس فراکسيون غذا و داروي مجلس با اشاره به اينکه بعضي از داروخانه‌ها به بنگاه عرضه مواد آرايشي تبديل شده‌اند، مي‌گويد:فعاليت اصلي داروخانه‌ها و داروسازان نبايد تحت الشعاع اقدامات اين‌چنين قرار بگيرد. اما رئيس اداره امور داروخانه‌هاي سازمان غذا و دارو از مجازبودن داروخانه‌ها براي فروش لوازم آرايشي و بهداشتي سخن مي‌گويد که طبق قانون و مجوزي که به منظور تاسيس داروخانه‌ صادر مي‌شود، داروخانه محل عرضه دارو، شير خشک، مکمل‌هاي دارويي، فراورده‌هاي گياهي و محصولات آرايشي وبهداشتي است. طبق گفته‌هاي سعيد برومند، هيچ محدوديتي براي فروش محصولات آرايشي بهداشتي در داروخانه‌ها وجود ندارد و حتي به دليل نظارت‌هايي که بر کالاهاي موجود در داروخانه‌ها انجام مي‌شود، مردم با خيال راحت مي‌توانند اقدام به خريد لوازم بهداشتي و آرايشي کنند.
*نجات داروخانه‌ها از ورشکستگي
صحبت‌هاي عضو هيئت‌مديره نظام‌پزشکي نيز به گونه‌اي است که موارد گفته شده مسئولان در خصوص وضعيت نامناسب اقتصادي و روي آوردن داروخانه‌ها به فروش لوازم آرايشي را تاييد مي‌کند. او مي‌گويد: «بدهي بيمه‌ها باعث شده تا داروخانه‌ها مجبور به فروش لوازم آرايشي شوند؛ بيماران با خريد دارو تنها بخش کوچکي از هزينه را به صورت فرانشيز و نقدي به داروخانه‌ها پرداخت مي‌کنند، قسمت زيادي از اين مطالبات برعهده بيمه‌ها باقي مي‌ماند که متاسفانه تاخير زيادي در پرداخت اين بدهي‌ها وجود دارد که باعث وخامت ‌اوضاع داروخانه‌ها شده است. مازيار ستاري که موافق فروش لوازم آرايشي توسط داروخانه‌هاست، ادامه مي‌دهد:احتمال کاهش ظرفــيت فروش دارو، ارتباطي به فروش لوازم آرايــشي و بهــداشتي در داروخانـه‌ها ندارد؛ چراکه تاکنون عرضه اين کالاها در کنار دارو، وقفه‌اي در کار اصلي داروخانه‌ها ايجاد نکرده است. او اضافه مي‌کند:‌ داروخانه به عنوان يک بنگاه اقتصادي بايد بتواند خود را از ورشکستگي نجات بدهد؛ به همين خاطر تا زماني که از نظر مالي تامين نشود، مي‌تواند به فروش لوازم آرايشي ادامه بدهد. اين پزشک عمومي‌معتقد است، هيچ صنفي بهتر از داروخانه‌داران صلاحيت فروش کالاهاي آرايشي و بهداشتي را ندارند؛ چراکه با عرضه کالا از اين طريق، هم از نظر تاريخ مصرف و اصل بودن کالا اطمينان حاصل مي‌شود و هم اينکه  هيچ کسي بيشتر از داروساز به صورت تخصصي از مواد به کار رفته در لوازم آرايشي و بهترين نوع اين لوازم خبر ندارد. او به اين موضوع اشاره مي‌کند که داروخانه‌ها تحت نظر معاونت غذا و دارو فعاليت مي‌کنند؛ به همين خاطر همه اقلامي  ‌که از اين طريق عرضه مي‌شوند، مجوز پخش دارند؛ بنابراين ميزان تخلف کمتر است و مردم مي‌توانند با اطمينان بيشتري خريد کنند.
 *مشاوره پوست و مو در داروخانه‌ها ممنوع
اما همه چيز به تعريف و تاييد ختم نمي‌شود! ستاري از فعاليت غرفه‌هاي مشاوره پوست در داروخانه‌ها  گلايه‌مند است و به عنوان يک پزشک اين کار را دخالت در امور پزشکاني مي‌داند که چندين سال درس‌هاي تخصصي اين رشته را گذرانده اند و حالا با مشاوراني روبه‌رو هستند که تنها با طي کردن دوره‌هاي نه‌چندان تخصصي اقدام به تعيين بيماري و تجويز دارو نيز مي‌کنند. او مي‌گويد: »اگر بنا باشد در داروخانه علاوه بر فروش لوازم آرايشي و بهداشتي براي  بيمار يا مراجعه کننده دارو يا کالاي ديگري تجويز شود اين بخش ماجرا مشکل ساز است؛ اما با وجود همه حساسيت‌ها، متاسفانه در داروخانه‌ها غرفه‌اي راه‌اندازي شده که به طور رسمي‌مشاوره پوست و مو انجام مي‌شود.«
اين عضو هيئت‌مديره نظام پزشکي همچنين با تاکيد بر اينکه اين روش توسط هيچ ارگان نظارتي مورد قبول نيست و نفس کار از نظر علمي، فني و حتي اخلاقي اشتباه است، ادامه مي‌دهد:‌ «داروساز تنها کسي است که صلاحيت ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان را دارد و بقيه پرسنل اطلاعات و صلاحيت لازم را ندارند؛ اما کاملا عکس اين جريان در داروخانه‌ها در حال انجام است.» او در بخش ديگري از گفته‌هاي خود طبابت پرسنل داروخانه‌ها را در همه بخش‌ها مجاز ندانسته و خاطرنشان مي‌کند: «اين اتفاق تنها درباره بيماري‌هاي پوست و مو رخ نمي‌دهد؛ بلکه پرسنل داروخانه در بسياري از زمينه‌ها مانند فشار خون، بي‌خوابي، اضطراب و ناراحتي‌هاي دستگاه گوارش، براي بيماران تجويز دارو انجام مي‌دهند؛ در حالي که هيچ اطلاعي از سابقه بيمار ندارند و حتي شرايط مريض را نمي‌دانند که اين مسئله باعث بروز مشکلات جدي‌تر براي بيماران مي‌شود.»
*منع قانوني براي فروش لوازم آرايشي در داروخانه‌ها وجود ندارد
رئيس انجمن داروسازان نيز  با اشاره به اينکه داروخانه‌ها از نظر قانوني منعي براي فروش لوازم آرايشي ندارند مي‌گويد: ‌«قسمت چشمگيري از دروس تخصصي دانشگاهي داروسازان مربوط بـه فراورده‌هاي آرايشي و بهداشتي است؛ به همين خاطر آنها تنها افرادي هستند که اطلاعات خوبي در اين زمينه دارند؛ به همين خاطر هم برابر قانون و هم بنابر تخصصي که دارند، مي‌توانند در اين حوزه وارد شوند و لوازم آرايشي ارائه کنند.» دکتر غلامحسين صادقيان مطمئن‌ترين مکان براي عرضه اقلام بهداشتي و آرايشي را داروخانه‌هاي سطح شهر مي‌داند؛ چرا که نه‌تنها به تاريخ مصرف آنها توجه مي‌شود، بلکه به صورت هـم‌زمان کالاهاي اصل در اختيار مردم قرار مي‌گيرد و به صورت مداوم از سوي بخش‌هاي نظارتي کالاهاي موجود در داروخانه‌ها مورد بررسي قرار مي‌گيرد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج، او مشکل اصلي در اين بخش را دخالت داروخانه‌ها در ارائه مشاوره‌هاي پوست دانسته و خاطرنشان مي‌کند:‌ »ورود به اين حيطه بدون داشتن تخصص، تجربه و اطلاعات مناسب باعث بيشتر شدن مشکلات شهروندان مي‌شود؛ اما متاسفانه در حال حاضر بدون در نظر گرفتن قانون، داروخانه‌ها با قدرت در اين زمينه وارد شده و در امور پزشکان دخالت مي‌کنند که باعث نارضايتي متخصصان پوست و مو شده است.«

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها