عصر آذربایجان

گزارش خبر

ايمن‌سازي بازار تبريز ضرورت فرهنگي و هويتي

گزارش//

1399/04/02

گروه فرهنگي:بازار تاريخي و مسقف تبريز به عنوان تنها بازار ثبت شده در فهرست يونسکو در جهان و يادگاري پويا و زنده از کهن شهري تجاري، در شرايط کنوني نياز مبرم و حياتي به ايمن سازي دارد تا اين اثر گران‌سنگ همچنان به حيات خود ادامه دهد.

 گروه فرهنگي:بازار تاريخي و مسقف تبريز به عنوان تنها بازار ثبت شده در فهرست يونسکو در جهان و يادگاري پويا و زنده از کهن شهري تجاري، در شرايط کنوني نياز مبرم و حياتي به ايمن سازي دارد تا اين اثر گران‌سنگ همچنان به حيات خود ادامه دهد.

در حال حاضر يکي از چالش ها و مهمترين مسايل و مشکلات بازار تاريخي تبريز که آينده معماري و حيات اقتصادي آن را به شدت تهديد مي کند، مربوط به رعايت مسايل ايمني و بهبود و ساماندهي فضاهاي تجاري و صنفي آن است که با توجه به تاکيد اخير وزير کشور مبني بر اجراي طرح هاي ايمن سازي، بايد اين اصل مهم و محوري به يکي از اولويت هاي محوري دستگاه هاي مربوطه و متوليان بازار تاريخي تبريز تبديل شود.بدون ترديد سرعت در اجراي طرح ايمن سازي بازار تبريز نه تنها بر صبغه جهاني و گردشگري اين مجموعه بي نظير خواهد افزود، بلکه زمينه ها و بسترهاي لازم و کافي براي رونق کسب و کار در اين مرکز تجاري و اقتصادي را تقويت کرده و موجبات تجارت و بازرگاني سالم و بي خطر را فراهم خواهد آورد.آتش سوزي مهيب سراي ايکي قاپيلي در 18 ارديبهشت پارسال نمونه آخر از بي توجهي ها به طرح ايمن سازي بازار بزرگ تبريز است که طي آن علاوه بر تعطيلي چند ماهه کسب و کار صاحبان تعداد 120 مغازه اين سراي، ميلياردها تومان خسارت مالي بر جاي گذاشت، در حالي که 10سال قبل از اين حادثه نيز در آبان سال 1388 همين سراي دچار حريق شده بود.
مديرکل مديريت بحران استانداري آذربايجان شرقي در گفت و گو با اشاره به تاکيد اخير وزير کشور بر طرح ايمن سازي بازار تاريخي و مسقف تبريز، خواستار دقت عمل و ورود جدي دستگاه هاي مربوطه به اين موضوع شد.
محمدباقر هنربر ، اظهار داشت: در اين زمينه توصيه هاي لازم به هيات امناي بازاري تبريز و اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان و همچنين صنوف فعال در اين مکان تاريخي ابلاغ شده است تا در اسرع وقت نسبت به اجراي اين طرح در زمينه هاي گوناگون اقدام شود.وي ساماندهي سيم هاي برق موجود در بازار را يکي از مهمترين بخش هاي طرح ايمن سازي اين مجموعه عظي تاريخي برشمرد و افزود: سيم هاي زايد بسياري در بازار تبريز وجود دارد که بايد توسط شرکت توزيع نيروي برق شهرستان تبريز و با همکاري ميراث فرهنگي و هيات امناي بازار ساماندهي شود که در اين راستا در نخستين گام و فاز اول طرح، سراي «ايکي قاپيلي» که دو سال قبل دچار آتش سوزي شد، مدنظر است.
هنربر، جابجايي ترانس برق موجود در سراي «ايکي قاپيلي» را يکي از چالش ها و محل اختلاف بيم شرکت برق و صاحبان صنوف بيان و اضافه کرد: متاسفانه پس از آتش سوزي اين سراي، بازاريان بر انتقال محل اين ترانس برق تاکيد داشتند که با نظر کارشناسان امر، مقرر شد اين ترانس در همان محل قبلي براي تامين برق صاحبان مغازه تعبيه و استقرار شود.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان‌شرقي نيز با اشاره به اينکه پارسال 12 ميليارد ريال براي مرمت و ساماندهي بازار تاريخي تبريز هزينه ‌شده است، گفت: اين اعتبار به صورت مرحله بندي هاي مختلف در قالب مرمت و ساماندهي اين اثر فاخر فرهنگي و تاريخي با برنامه ¬ريزي هاي اداره کل، پايگاه ميراث جهاني بازار تبريز و جلب مشارکت اصناف و بازاريان هزينه مي شود.احمد حمزه زاده اظهار داشت: بر همين اساس امسال پايش و مرمت بخش هاي مختلف بازار سرپوشيده تبريز از جمله تکميل کف سازي معابر عمومي بازار با مشارکت کسبه و ارگان هاي ذي¬ربط از جمله شهرداري، اتمام مرمت بخش آسيب ديده سراي ايکي قاپيلي به دليل آتش سوزي، ادامه سبک سازي، تداوم ايزولاسيون و لکه گيري پشت بام و جداره سازي ورودي هاي اصلي بازار در دستور کار قرار گرفته است.وي با بيان اينکه موضوع ساماندهي، استحکام بخشي و سبک سازي بناهاي واقع در بازار سرپوشيده تبريز به منظور مقاوم سازي و ايمن سازي بخش هاي مختلف آن در گذر زمان يکي از موضوعات مهم و مورد توجه ميراث فرهنگي است، اضافه کرد: مرمت و بازسازي طاق¬ ها و گنبدها، بازسازي ديوارها و اجراي طاق¬ نماها و استحکام بخشي ديوارهاي در معرض خطر از اقداماتي که پيش از اين براي ساماندهي اين مجموعه تاريخي انجام شده است.حمزه زاده با بيان اينکه پايش و مرمت مداوم و مشارکت بازاريان کليد واژه صيانت از بازار جهاني تبريز است، يادآور شد: لازمه صيانت و حفاظت از بازار تاريخي تبريز به عنوان يک اثر فرهنگي جهاني جلب مشارکت بازاريان است.
در همين زمينه مدير عامل شرکت توزيع نيروي برق تبريز با تاکيد بر اينکه سيم کشي هاي داخلي مغازه هاي بازار بايد ساماندهي شود، گفت: وضع تاسيسات مشترکان در داخل مغازه ها نامناسب و غيراستاندارد است و ضرورت دارد شرکت هاي داراي صلاحيت، تاسيسات داخلي مغازه ها را بررسي و موارد غيراستاندارد و غيرايمن را شناسايي کرده و صاحبان مغازه ها نسبت به اصلاح تاسيسات اقدام کنند تا از بروز حوادث اخير مشابه آتش سوزي بازار تبريز پيشگيري شود.عادل کاظمي اظهار داشت: شرکت توزيع نيروي برق تبريز همچون گذشته آمادگي خود را به منظور برنامه ريزي براي تهيه طرحي جامع براي اصلاحات و ساماندهي تاسيسات برق در بازار و در قسمت هاي قبل از کنتور مشترکان، اعلام مي دارد.
وي با تاکيد بر ضرورت اصلاح و ساماندهي تاسيسات داخل بازار، افزود: براي تاسيسات قبل از کنتور و خارج از مغازه ها نيز با هماهنگي دستگاه هاي خدمات رسان داراي نقش مثل ميراث فرهنگي، شهرداري، مسوولين شهر و استان برنامه ريزي شده و اقدامات با مرحله بندي و اولويت بندي انجام گيرد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، مجموعه بازار تبريز در 25 شهريور 1354 با شماره ثبت 1097 به‌ عنوان يکي از آثار ملي ايران ثبت شد و در سال 2010 نيز اين مجموعه با شماره ثبت 1346 به عنوان يکي از ميراث جهاني ايران در فهرست ميراث جهاني يونسکو به ثبت رسيد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها