عصر آذربایجان

گزارش خبر

کارنامه مجلس در جرم‌زدايي؛ لايحه‌اي که همچنان خاک مي‌خورد

کارنامه مجلس در جرم‌زدايي؛ لايحه‌اي که همچنان خاک مي‌خورد

1399/04/29

گروه جامعه:لايحه قضازدايي و حذف برخي عناوين مجرمانه از قوانين در حالي در مجلس تعيين تکليف نشده است که به گواه کارشناسان مي‌تواند تأثير بسزايي در کاهش هزينه‌هاي کشور و اطاله دادرسي و سرعت در رسيدگي به پرونده‌ها شود.

گروه جامعه:لايحه قضازدايي و حذف برخي عناوين مجرمانه از قوانين در حالي در مجلس تعيين تکليف نشده است که به گواه کارشناسان مي‌تواند تأثير بسزايي در کاهش هزينه‌هاي کشور و اطاله دادرسي و سرعت در رسيدگي به پرونده‌ها شود. لايحه قضازدايي و حذف برخي عناوين مجرمانه از قوانين در سال 1395 از طرف دولت به مجلس دهم فرستاده شد. البته بازه زماني تدوين اين لايحه به سال‌هاي قبل‌تر و حدود سال 1387 برمي‌گردد.بنا بر اعلام مرکز پژوهش‌هاي مجلس اين لايحه ابتدا در دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي مطرح شد که به دليل ايرادهاي قابل توجه به اين دوره مجلس نرسيد و دوباره در دوره مجلس نهم بدون هيچ تغييري در دستور کار قرار گرفت که باز به دليل ابهام‌ها و ايرادهاي گوناگون کميسيون قضايي مجلس آن را رد کرد.
اين لايحه بار ديگر به پيشنهاد قوه قضاييه توسط دولت در سال 1395 به مجلس دهم فرستاده شد که باز در مجال چهارساله دوره دهم مجلس نيز فرصتي براي تعيين تکليف آن دست نداد. در حالي که اين لايحه در کنار بازنگري در بخش تعزيرات قانون مجازات اسلامي از مهم‌ترين قوانيني است که در راستاي برنامه ششم توسعه بايد ايجاد شود.
در برنامه ششم توسعه ماده‌اي به تصويب رسيده است که براساس آن قوه قضاييه موظف به حذف برخي از عناوين مجرمانه و اصلاح برخي از قوانين در حوزه مجازات‌ها شده است. با نگاهي به عملکرد دوره‌هاي مختلف مجلس درباره اين لايحه مهم متوجه مي‌شويم که مجلس به‌عنوان نهاد قانون‌گذار در کشور نتوانسته است گام مؤثري براي حبس‌زدايي، جرم‌زدايي و قضازدايي بردارد.در اين لايحه به مواردي همچون ضرورت جرم‌زدايي از قوانين کيفري، گسترش سياست قضازدايي، استفاده از کميسيون‌هاي شبه‌قضايي در رسيدگي‌ها، حذف برخي عناوين مجرمانه از قوانين، به‌کارگيري مجازات اداري، نقش آموزش در جرم‌زدايي و دخيل‌شدن اضلاع حکومت در آن و عدم سنخيت مجازات با اهداف اصلاحي اشاره شده است.واقعيت اينکه در طول سال‌هاي متمادي، قانون‌گذار به دلايل و مناسب‌هاي مختلف و گاه بدون توجه به قوانين قبلي رفتارهايي را مجرمانه تلقي کرده که گاه ضرورت و فايده‌اي نداشته است. اين موضوع به‌مرور سبب تورم قوانين کيفري شده و هزينه‌هاي بسياري را به دستگاه قضا تحميل کرده است.
در اين لايحه آمده است: حذف برخي از عناوين مجرمانه و رفتارهاي غيرقانوني و جرايم کم‌اهميت و کنترل‌ اين‌گونه رفتارها در قالب تدابير پيشگيرانه يا مقررات انضباطي و اداري موجب خواهد شد که برخورد با موضوع‌ها با سرعت و دقت بيشتري انجام شود و دستگاه قضا، مجال کنترل و برخورد با جرايم مهم را به‌صورت مطلوب داشته باشد.
در واقع، گستردگي بيش از حد تدابير کيفري در مورد رفتارها و جرايم کم‌اهميت از طريق سازوکارهاي قضايي سبب تراکم پرونده‌هاي قضايي در دادگاه‌ها و در نتيجه، اطاله دادرسي در مورد همه پرونده‌ها به‌ويژه جرايم مهم شده است که اين موضوع هزينه‌هاي بسياري را به جامعه تحميل مي‌کند. دو سال پيش ابوالفضل ابوترابي نماينده دوره دهم مجلس شوراي اسلامي درباره اين لايحه گفته بود:  پس از تصويب و اجراي لايحه قضازدايي، ??15 درصد پرونده‌هاي قضايي کشور کاهش و سرعت رسيدگي آن افزايش مي‌يابد. در اين لايحه به حذف برخي از عناوين مجرمانه در حوزه‌هاي مختلف که در قانون درباره آنها جرم‌انگاري صورت گرفته، اشاره شده است.
محيط زيست، امور پزشکي، بهداشتي، درماني و دامپزشکي، کار و امور اجتماعي، حمل‌ونقل، نظام مهندسي، معدن و ساختمان، ثبت اسناد، املاک و ثبت‌احوال، 6 حوزه‌اي است که در اين لايحه در قالب 77 ماده به آنها اشاره و در مورد هر يک از آنها به‌صورت تفصيلي اظهارنظر و تعيين تکليف شده است.براي نمونه در مورد جرايم مربوط به آلودگي هوا که در حوزه محيط زيست قرار گرفته است، متخلفان به پرداخت جريمه موظف شده‌اند.در ماده 3 اين لايحه آمده است: صاحبان و مسئولان کارخانه‌ها، کارگاه‌ها نيروگاه‌ها و ساير مجموعه‌هايي که برخلاف قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا مصوب سال 1374 عمل کنند به جريمه نقدي و الزام به رعايت استانداردها و ضوابط فني محکوم مي‌شوند. در اين ميان برخي از کارشناسان معتقدند که اگرچه موضوع قضايي‌زدايي و حذف برخي از عناوين مجرمانه نيمي از نيازهاي امروز نظام قضايي کشور است، اما بايد به گونه‌اي باشد تا اهداف متصور براي جرم‌زدايي را محقق کند.
جرايم و مجازات، ضمانت اجراي حفظ ارزش‌هاي حاکم بر جامعه هستند. جرم‌زدايي و حذف برخي از عناوين مجرمانه در شرايطي اتفاق مي‌افتد که موضوع مورد مناقشه ديگر ارزش قبلي خود را از دست داده باشد و به عبارت ديگر با بهتر شدن وضعيت جامعه به‌ويژه وضعيت اجتماعي و فرهنگي مي‌توان جايگزين‌هاي مناسب‌تري را به‌جاي حبس يا مجازات کيفري براي آنها در نظر گرفت.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،به همين دليل است که کارشناسان معتقدند اين اتفاق بايد توسط کساني انجام شود که مسلط به علم حقوق و جامعه‌شناسي بوده و فرهنگ جامعه را نيز بشناسند و اگر بدون توجه به اين موارد اين اتفاق بيفتد، نتايج خوبي را نخواهد داشت و تنها بي‌دفاع کردن بخشي از جامعه است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها