عصر آذربایجان

گزارش خبر

پناهگاه حيات‌ وحش انگوران؛ زيستگاه بزرگ ترين گوشت خواران ايران

پناهگاه حيات‌ وحش انگوران؛ زيستگاه بزرگ ترين گوشت خواران ايران

1399/06/02

گروه سيري در استان ها:پناه‌گاه حيات‌وحش انگوران از بکرترين مناطق طبيعت ايران و قديمي‌ترين مناطق حفاظت‌شده کشور است که در مرز سه استان زنجان، آذربايجان غربي و کردستان قرار گرفته و به پناه‌گاهي براي گروهي از نادرترين جانوران ايران تبديل شده است.

گروه  سيري در استان ها:پناه‌گاه حيات‌وحش انگوران از بکرترين مناطق طبيعت ايران و قديمي‌ترين مناطق حفاظت‌شده کشور است که در مرز سه استان زنجان، آذربايجان غربي و کردستان قرار گرفته و به پناه‌گاهي براي گروهي از نادرترين جانوران ايران تبديل شده است.
به گزارش عصر آذربايجان،انگوران، منطقه‌اي کوهستاني است و بلندترين کوه‌هاي استان زنجان در اين منطقه قرار گرفته‌ است، به همين دليل زمستان‌هايي سرد و تابستان‌هايي خنک دارد و از نظر تقسيمات کشوري در شهرستان ماه‌‌نشان در بخش غربي استان زنجان قرار دارد.در انگوران جمع درندگان بومي ايران جمع است و اکثر گوشت‌خواران بزرگ بومي ايران در اين منطقه زندگي مي‌کنند. خرس قهوه‌اي، پلنگ ايراني، گرگ خاکستري، کفتار راه‌راه، گربه جنگلي، شغال، گورکن و روباه قرمز و همين‌طور سياهگوش اورآسيايي و سمور جنگلي که از حيوانات بسيار کمياب ايران هستند، همگي در اين منطقه ديده شده‌اند.تنوع و تعداد بالاي گوشتخواران بزرگ‌ جثه، نشانه‌اي ساده براي تشخيص سلامتي و باروري طبيعت يک منطقه است. چنين حيواناتي فقط در مناطقي زندگي مي‌کنند که تعداد زيادي از حيوانات علفخوار را در خود داشته باشد و وجود تعداد بالاي حيوانات علفخوار هم خود به معني پوشش گياهي پربار است و پوشش گياهي مناسب هم فقط در جايي ايجاد مي‌شود که از نعمت آب فراوان و آفتاب کافي و خاک بارور برخوردار باشد. مهم‌ترين حيوانات علفخواري که مي‌توان در اين منطقه آنها را مشاهده کرد؛ قوچ و ميش يا همان گوسفند وحشي، کل و بز يا همان بز کوهي، آهو و گراز هستند. بخصوص قوچ و ميش ارمني جمعيت خوبي در اين منطقه دارد.
پناهگاه حيات‌وحش »انگوران« در اطراف استان زنجان واقع شده است. اين منطقه در شهرستان ماهنشان استان زنجان و بخشي از جنوب‌شرق منطقه حفاظت‌شده انگوران است.
انگوران شامل دو منطقه امن با نام‌هاي بلقيس و گرده‌تاج است.در اين منطقه به دليل وجود برکه و آب بندان، در گدار زمستاني و بهاري پذيراي گونه‌هاي زيادي از پرندگان آبزي مهاجر است که از مهم‌ترين آنها مي‌توان به آنقوت، تنجه، چنگر، برخي از مرغابي ها، لک لک سياه و فلامينگو اشاره کرد.وجود رودخانه‌هاي قزل اوزن، انگوران‌چاي به همراه شرايط توپوگرافي خاص منجر به تشکيل زيستگاه‌هاي متنوع جانوري شده است.گونه‌هاي شاخص جانوري پناه‌گاه حيات‌وحش و منطقه حفاظت‌شده انگوران عبارتند از: قوچ و ميش ارمني، سياه گوش.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها