عصر آذربایجان

گزارش خبر

ورزش زورخانه‌اي؛ ميراثي باستاني در شهر اولين‌ها

ورزش زورخانه‌اي؛ ميراثي باستاني در شهر اولين‌ها

1403/03/06

گروه ورزشي:ورزش‌هاي پهلواني و زورخانه‌اي ميراث ناملموسي است که ريشه در تاريخ و فرهنگ ايران زمين دارد و متاسفانه امروز از اولويت برخي از ورزشکاران خارج شده و رفته رفته به کنج خاطرات کوچ مي کند هرچند هنوز سوسوي اميدهاي روشن رونق اين ورزش‌ در تبريز به عنوان شهر اولين‌ها ديده مي‌شود.


،کمتر کسي را مي‌توان نام برد که با انيميشن معروف پهلوانان آشنا نباشد، همان انيميشن معروف که پهلوان »پورياي ولي«، معرفت، اصالت، غيرت و در يک کلام پهلوان واقعي يک ايراني را که رگه‌هاي غيرت حضرت علي(ع) در آن موج مي‌زند، درس‌هاي بسياري به مخاطبانش مي‌دهد.متاسفانه اکنون به اذعان بسياري از ورزش دوستان و کارشناسان، ورزش زورخانه‌اي که معرف فرهنگ اصيل ايران اسلامي است، گرد فراموشي بر روي آن نقش بسته است چون که ظهور ورزش‌هاي جديد براي کودکان، نوجوانان و خانواده‌هاي ايراني عامه پسند تر شده و کمتر کسي تمايل ورود به ورزش زورخانه‌اي را دارد.
اگر به وضع اين ورزش در تبريز در سال‌هاي اخير نگاه کنيم، نمونه بارز افول آن را مي‌توانيم بيابيم که يک به يک زورخانه‌هاي قديمي و بااصالت تعطيل يا به مکاني براي گردهمايي‌هاي جوانان تبديل شده بود که اثري از اصول پهلواني و رفتار و منش حضرت علي(ع) در آن ديده نمي‌شد.
اين شرايط برقرار بود تا اينکه رفته رفته جرقه‌هاي اميد اين ورزش در شهر اولين‌ها روشن و به نقطه‌اي رسيد که تبريز در سال 1402 ميزبان مسابقات جهاني ورزش‌هاي زورخانه شد.براي آشنايي هرچه بيشتر از وضع کنوني اين ورزش در تبريز و حتي آذربايجان شرقي به سراغ رئيس هيأت ورزش زورخانه‌اي و کشتي پهلواني آذربايجان شرقي رفتيم.
زورخانه هاي آذربايجان شرقي در حال رونق گرفتن است
رسول برپور، با بيان اينکه سيره و منش حضرت علي(ع) در ورزش زورخانه‌اي جاري است، اظهار کرد: يک پهلوان مهم نيست که در کدام مکان يا محل پرورش يابد، ممکن است کسي که از زورخانه خارج مي‌شود، پهلوان باشد يا پهلوان ديگري از مسجد و هر مکان ديگر رشد يابد.وي افزود: تمام تلاش و پيگيري‌هاي ما اين است که بتوانيم مصاديق پهلواني را در زورخانه جاري و ساري کنيم و اميدواريم براي تحقق اين هدف، خداوند متعال به ما لطف عنايت کند تا بتوانيم حضرت علي(ع) و فاطمه(س) را در تمام شئونات زندگي براي خود الگو قرار دهيم.
وي با بيان اينکه سنت گلريزان را در ورزش زورخانه‌اي استان برپا کرده‌ايم، اظهار کرد: سال 93 زماني که سرپرستي اين هيات را به دست گرفتم، هيات زورخانه پهلواني آذربايجان شرقي، آخرين استان کشور و حتي از کيش که زورخانه ندارد نيز عقب تر بود که در گام نخست، براي نخستين بار مسابقات قهرماني جوانان کشور را با 700 ميليون ريال هزينه در تبريز برگزار کرديم و حدود 300 نفر جوان به اين مسابقات آمدند.رئيس هيأت ورزش زورخانه‌اي و کشتي پهلواني آذربايجان شرقي با اشاره به برگزاري مسابقات جهاني ورزش زورخانه‌اي با همکاري اداره کل ورزش و جوانان استان و باشگاه ورزشي شهرداري در تبريز، گفت: قبل از اين فقط يک زورخانه تختي فعال بود اما زورخانه‌هاي جديدي در شهرستان‌هاي تبريز، سراب، اهر، مرند و مراغه و جلفا در همين سال‌هاي اخير افتتاح شده است.
ورزش زورخانه اي در آلمان به عنوان کهن ترين ورزش جهان بازشناسي شده است
عضو هيات رئيسه ورزش زورخانه‌اي و کشتي پهلواني آذربايجان شرقي که يکي از ورزشکاران پاي کار زورخانه است، نيز ، اظهار کرد: ورزش زورخانه‌اي را به نام امام علي(ع) گره مي‌زنند زيرا ايشان در جنگ خندق، علي رغم بي ادبي عمرابن عبدود، از خون او مي‌گذرد و بار بعدي براي خدا بر او غالب مي‌شود.محمدرضا کيهاني با اشاره به قدمت بالاي ورزش زورخانه‌اي و پهلواني که به عنوان ورزش‌هاي باستاني جزو ميراث فرهنگي يونسکو به ثبت رسيده است، افزود: ورزش زورخانه اي در آلمان به عنوان کهن ترين ورزش جهان بازشناسي شده است.
وي ادامه داد: قدمت اين ورزش به دوران قبل از اسلام بازمي‌گردد که پس از آن نيز ادامه پيدا کرده است در اين ورزش، علاوه بر تقويت بدن و به نوعي بدن سازي، تقويت روحيه و اخلاق نيز مورد توجه ويژه است.وي ادامه داد: ورزشکاران زورخانه‌اي، زورخانه را مکان اخلاق، بزرگي و نيکي براي خود مي‌دانند و آيين مختصي براي خود دارند که بر اساس آن، فقط قدرت را در زور و بازو نديده‌اند بلکه به مقابله با نفس خود توجه ويژه داشته‌اند.وي ادامه داد: زورخانه، يک محل براي افتادگي و فروتني است، دَر ورودي آن کوتاه است و هنگام ورود بايد خم شويم و وارد شويم تا به خودبزرگ بيني غلبه کنيم.
امسال بودجه 15 هزار ميليارد ريالي براي توسعه ورزش تبريز در نظر گرفته شده که بخشي از آن براي ورزش زورخانه‌اي است
رئيس کميسيون ورزش شوراي شهر تبريز، پهلوان سابق ايران و پيشکسوت ورزش کشتي از حمايت مجموعه شهرداري و شوراي شهر تبريز از ورزش زورخانه‌اي اين شهر خبر داد و اظهار کرد: در سال 1403 بودجه 15 هزار ميليارد ريالي براي توسعه ورزش شهر در نظر گرفته شده که بخشي از آن براي ورزش زورخانه‌اي است و طرح هاي افتتاح سه زورخانه جديد را در شهر تبريز داريم.پرويز هادي افزود: يکي از برنامه‌هاي مهم شهرداري با هدف حمايت از ورزش اين شهر، برگزاري 52 هفته ورزشي است که نشان از نگاه ويژه شهرداري به اين بخش دارد.وي ادامه داد: ورزش پهلواني و زورخانه‌اي از اهميت بالايي براي فرهنگ و جامعه ايراني برخوردار است به طوري که در ديدار اخير ورزشکاران با رهبر معظم انقلاب نيز اجراي ورزش زورخانه‌اي را در محضر ايشان شاهد بوديم که نشان مي‌دهد بايد توجه بيش از پيشي به اين ورزش اصيل داشته باشيم.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،ورزش زورخانه اي در حقيقت يک ميراث ناملموس است که ريشه در تاريخ، فرهنگ و هويت ايرانيان دارد و در تاريخ 25 آبان سال 1389 در فهرست ميراث‌فرهنگي و معنوي يونسکو به پيشنهاد ايران به ثبت جهاني رسيده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها