عصر آذربایجان

گزارش خبر

حکايت افزايش فوتي‌هاي کرونا و سازندگان سنگ قبور

حکايت افزايش فوتي‌هاي کرونا و سازندگان سنگ قبور

1399/08/18

گروه اجتماعي: مرگ و مير بيماران کرونايي افزايش يافته و مواجهه سازندگان سنگ قبور با اين شرايط حکايت خاصي شده است.

آناهيتا رحيمي

گروه اجتماعي: مرگ و مير بيماران کرونايي افزايش يافته و مواجهه سازندگان سنگ قبور با اين شرايط حکايت خاصي شده است.
  اينجا دنيا تعطيل است و همه مقدمات سفر به آخرت را تدارک مي‌بينند؛ بعد از يک عمر زندگي، آخر گذرت به اينجا خواهد افتاد و توشه راهت چيزي غير از خوبي و بدي نخواهد بود.
اين‌بار حکايت رفتگاني است که بايد بر روي سنگ مزار آنها نوشت: کرونا نفس آنها را گرفته است بدون آنکه آخرين ديدار را با عزيزانشان تازه کنند؛ اين تنها واقعيت سياه روزهاي کرونايي است که بايد بود و رفتن‌هاي بدون بدرقه را حس کرد.نقطه‌اي از دنيا که مرحله به مرحله جلو مي‌رود و همه چيز به رفتن گره زده مي‌شود؛ ايستگاه آخر زندگي که تفاسير متفاوتي را از راويان مي‌شنوي، آنهايي که هر روز به صف شدن مسافران دنياي آخرت را به چشم خود مي‌بينند.
حکايت خانه‌هاي ابدي
مي‌گويند خانه ابدي؛ خانه‌اي که از خاک است و سنگ قبري که لازم است باشد، تا هيچ‌کس آدرس اين خانه ابدي را گم نکند؛ اما گويا اين روزها شيوع ويروس کرونا تعداد خانه‌هاي ابدي را بالا برده و سر سازندگان اين خانه‌هاي ابدي حسابي شلوغ شده است تا جايي که شب و روز را به هم گره مي‌زنند تا کار مشتري راه بيفتد.
دمخور سنگ و خاک شده‌اند و تمام لحظات زندگي را در يک جمله خلاصه مي‌کنند  بازگشت همه به‌سوي اوست. بازگشت‌هايي که با آمدن ويروس کرونا پاي شتاب گرفته و سنگ روي سنگ بند نمي‌شود.
لحظه‌اي صداي تراشکاري قطع نمي‌شود و مدام جاي سنگ قبور در مقابل چشمانم، خالي و پر مي‌شوند؛ سنگ‌هايي که هر کدام متعلق به فردي است که چشم از اين دنيا بسته و به خواب ابدي رفته است.در ميان اين همهمه نبودن و رفتن‌ها، سراغي از هنرمندي گرفتم که هر روز جان دوباره‌اي به اين سنگ‌ها مي‌بخشد و شايد به تعبيري زينت بخش سنگ‌هاي سرد و بي‌روح است. هنرمندي که نام و نشان مسافران خانه‌هاي ابدي را بر روي سنگ قبور حک مي‌کند.
همه حرف از محمد دانشفرد مي‌زنند؛ کسي که ماهرانه‌تر از بقيه مي‌نويسد.يک اتاق محقر دارد که اطرافش را سنگ‌هاي سرد و بي روح احاطه کرده‌اند و همچنان مشغول نوشتن نام و نشان مسافران خانه‌هاي ابدي است؛ دلم نيامد سکوت و دقت اين هنرمند را به هم بريزم و از ورودي اتاق، خيره به نوشتن ماهرانه او مانده‌ام، چنان غرق نوشتن بود که متوجه آمدن من نشد.
دفتر بزرگي که تمام مشخصات اموات در آن ثبت شده است را مقابل خود گذاشته و اول از همه نوشت، آرامگاه ابدي. کمي که گذشت با سلام و خداقوت وارد اتاق محقر اين هنرمند شدم. قدري از آمدن من تعجب کرده بود که من کجا و اينجا کجا.محمد دانشفرد، 30 سالي مي‌شود که عمر خود را پاي خطاطي اين سنگ‌ها گذاشته است و اين روزها نيز شرايط جديدي را تجربه مي‌کند؛ روزهايي که قربانيان زيادي را راهي خانه آخرت کرده است.
وي با زبان بي زباني گفت: در اين اواخر، به طور روزانه خطاطي 40 سنگ قبر را انجام مي‌دهم بالاي 15 نفر از امواتي که سنگ قبر آنها را مي‌نويسم، جان خود را به خاطر ابتلاء به ويروس کرونا از دست داده‌اند؛ تعداد اموات زياد است و فوتي‌هاي معمولي نيز هستند که همه سنگ قبر مي‌خواهند به اين خاطر، اين کار تعطيل شدني نيست.
همه عزيز خانه‌اي هستند
بدون هيچ مکثي مي‌نويسد و مي‌نويسد، اما با هر بار نوشتن، بغضي همراه او هست بغضي که به اين فکر مي‌کند که تمام اين اموات، عزيز خانه‌اي بودند و دنيا محل گذر است و همه به هر طريقي از اين دنيا رفتني هستند.
روزي همه ما از اين دنيا رفتني هستيم و بايد گفت که شتري است که دير يا زود دم در همه مي‌خوابد و آقا محمد نيز، خطاطي سنگ قبر دوست و آشنايان خود از عمه گرفته تا خاله و حتي پدر خود را نيز نوشته است و گفت: من هيچ وقت شغلم را از لحاظ مادي مقايسه نمي‌کنم چرا که اين شغل، يک هنر است شايد برخي بگويند که سنگ قبر است و براي آنها مفهومي نداشته باشد اما خطاطي، يک هنري است که از اولين هنرها بوده و از زمان غارنشيني نيز وجود دارد.
افراد بسياري در تشييع جنازه حضور دارند
آقا محمد قدري هم از مردم گله مي‌کند که متأسفانه تعداد زيادي از آنها در مراسم تشييع جنازه حضور دارند. مي‌دانيد اگر يکي از آنها ناقل بيماري باشد چه مي‌شود!ويروس کرونا يک معضل است که وارد جامعه ما شده و از مردم انتظار داريم رعايت کنند. ما هميشه اينجا حضور داريم و شرايط را بهتر درک مي‌کنيم؛ در روزهاي اول، فوتي‌هاي کرونا کم بود اما الان خيلي افزايش يافته و بيشتر، مردان را قرباني مي‌کند.
فوتي‌هاي کرونا افزايش يافته است
آقا محمد بعد از نوشتن تک تک سنگ قبرها آنها را کنار مي‌گذارد تا راهي مرحله تراشکاري شوند؛ اينجا همه دست به دست هم داده‌اند تا مسافران دنياي آخرت، راهي خانه‌هاي ابدي خود شوند؛ نوبتي هم باشد نوبت تراشکاري سنگ قبرهاست.آقاي فخري نيز تراشکار سنگ‌هاي قبور است که در فضاي باز، اين کار را انجام مي‌دهد؛ اما قبل از رفتن به محل تراشکاري قصه اشعار نوشته شده بر روي سنگ قبور را از آقاي فخري مي‌پرسم و دفتر قطور اشعار را نشان مي‌دهد که خانواده اموات يا از روي اين دفتر انتخاب مي‌کنند و يا خودشان، شعر مورد علاقه خود را براي حک شدن روي سنگ قبور، تحويل ما مي‌دهند.صفحه به صفحه اين دفتر پر از اشعاري است که وقتي بر دل مي‌نشيند، روي سنگ قبر حک مي‌شود تا ياد و خاطره رفتگان را زنده نگه دارد.ديگر کاري در مغازه نداريم و بايد با آقاي حمدالله فخري هم قدم شويم تا به محل تراشکاري سنگ‌ها برويم؛ محلي که سنگ قبرهايي که آقا محمد خطاطي کرده است را به اينجا منتقل مي‌کنند تا کار تراشکاري آنها نيز به اتمام برسد.
اينجا سنگ روي سنگ بند نمي‌شود و صحبت‌ها يکي است و همه از افزايش فوتي‌هاي کرونا مي‌نالند. حتي آقاي فخري هم مي‌گويد: فوتي‌هاي کرونا روز به روز افزايش مي‌يابد اوايل فوتي‌هاي خانم بيشتر بود اما در حال حاضر  فوتي مردان به دليل رفت و آمد زياد و يا حضور در محل کار، چشمگير است.آقاي فخري لباس مخصوص خود را پوشيده و در حين زدن عينک و بستن دستمالي بر روي سر؛ قدري هم از شغل خود برايمان مي‌گويد که شغل پدر مرحوم خود را ادامه داده و از سال 1368، در اين حرفه فعاليت مي‌کند.
غباري از رفتن و پر کشيدن
بالاخره کار خود را شروع مي‌کند، صداي دريل که روشن مي‌شود غباري از رفتن و پر کشيدن از اين دنيا بر روي سنگ قبر مي‌پاشد غباري که تا همين ديروز، به دليل يک مرگ طبيعي بود اما حالا ويروس کرونا جان مردم را مي‌گيرد و حسابي کار سنگبري‌ها را رونق داده است.
آب پاکي روي سنگ قبر ريخته مي‌شود
کار تراشکاري که تمام مي‌شود آب پاکي بر روي سنگ قبر ريخته مي‌شود تا غبار از سنگ از ميان برود؛ آخر مي‌دانيد تراشکار سنگ‌هاي قبر دلش با رفتن همشهريان خود نيست و با بغضي در گلو مي‌گويد: از همشهريان عزيزم درخواستي دارم که بهداشت را رعايت کنند، ماسک بزنند و از حضور در مکان‌هاي غيرضروري و پر تجمع خودداري کنند.
کرونا جلوي چشم ماست، سپيده که سر مي‌زند مي‌گوئيم خدايا باز هم فوتي کرونايي و از ديدن آنان خيلي ناراحت مي‌شويم.
همين فرصت خوبي است که با افزايش صعودي فوتي بيماران کرونايي، سراغي از تنوع سنگ‌ها و قيمت آنها نيز بگيريم که آيا قيمت سنگ‌ها هم با افزايش مرگ و ميرهاي کرونايي افزايش يافته است يا نه؛ آقاي فخري هم با نشان دادن سنگ‌هاي مرمريت و گرانيت مي‌گويد: سنگ‌هاي گرانيت از سنگ‌هاي آتش‌فشان هستند که دوام بالايي دارند و سنگ‌هاي مرمريت هم بيشتر براي مقبره‌ها به کار مي‌رود.
فروش سنگ‌هاي ايراني بيشتر است
گويا مشتري سنگ‌هاي ايراني در قياس با ساير سنگ‌ها بيشتر است و قيمت سنگ قبرهايي که عامه پسند است و براي اکثر اموات کرونايي خريداري مي‌شود چيزي حدود 2و نيم ميليون تا سه ميليون است اما سنگ قبرهايي هم داريم که قيمت بالايي دارند و ما بين 10 ميليون تا 20 ميليون است.سنگ قبر انتخاب شد، آقا محمد خطاطي آن‌را تمام کرد و در مرحله آخر نيز، آقا ي فخري کار تراشکاري آن‌را به اتمام رسانيد و اين يعني نام و نشان خانه ابدي آماده است. روزي که دفتر زندگي بسته مي‌شود و خوبي‌ها تنها چيزي است که تا ابد بر سر زبان‌ها جاري خواهد شد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، مي‌خواهم بگويم بالاي سردر اين دنيا بنويسيد که دنيا محل گذر است، روزي از مشتي خاک آفريده شده‌ايم و به همان خاک بازمي‌گرديم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها