عصر آذربایجان

گزارش خبر

طرح پاييزه کتاب،نفسي بر جان نحيف کتابفروشان تبريز

طرح پاييزه کتاب،نفسي بر جان نحيف کتابفروشان تبريز

1399/09/09

گروه فرهنگي: يکي از رويکردهاي مثبت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال‌هاي گذشته اجراي طرح هاي حمايتي فصلي فروش کتاب است و امسال نيز با اجراي »طرح پاييزه« نفسي بر جان نحيف کتابفروشان تبريز دميده شد

گروه فرهنگي:  يکي از رويکردهاي مثبت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال‌هاي گذشته اجراي طرح هاي حمايتي فصلي فروش کتاب است و امسال نيز با اجراي »طرح پاييزه« نفسي بر جان نحيف کتابفروشان تبريز دميده شد. پنج سال از زمان اجراي طرح‌هاي حمايتي خانه کتاب با نام 'کتاب‌فروشي به وسعت ايران' مي گذرد و تاکنون پنج تابستانه، پنج پاييزه و پنج عيدانه کتاب برپا شده است که آخرين دوره آن »طرح پاييزه کتاب« 30 آبان ماه خاتمه يافت.طرح پاييزه کتاب 99 از روز شنبه 24 آبان همزمان با بيست‌وهشتمين هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار »دانايي؛ مانايي« کار خود را در 835 کتابفروشي عضو طرح در 31 استان کشور آغاز کرد و تا 30 آبان ماه ادامه يافت.
در اين‌طرح، 642 کتابفروشي از مراکز استان‌ها و 193 کتابفروشي از ساير شهرستان‌ها براي حضور در پانزدهمين دوره طرح توزيع يارانه از طريق کتابفروشي‌ها اعلام آمادگي کردند. همچنين در اين دوره، 105 کتابفروشي براي نخستين بار به طرح پاييزه کتاب 99 پيوستند.سقف مجاز خريد براي هر خريدار در اين طرح 2 ميليون ريال تعيين شد که علاقمندان با ارايه کدملي توانستند کتاب هاي مورد نياز خود را خريداري کنند.از مزاياي اصلي اين طرح، تشويق مردم به خريد بيشتر کتاب و متعاقب آن افزايش نرخ مطالعه و کتابخواني در کشور است؛ از اين گذشته اين طرح مشوقي براي تقويت کتاب‌فروشي ‌هاي کشور براي بقا مي تواند باشد که کرونا نيز نفس شان را بند آورده است.هر چند اين امر (طرح حمايتي فروش کتاب) در نوع خود خوب و قابل تحسين است؛ اما هر طور که به اين معادله نگاه کنيم، اين يارانه‌ها نمي‌تواند آن طور که بايد و شايد نرخ مطالعه و آگاهي در جامعه را افزايش دهد، زيرا مطالعه امري ذاتي و خودجوش است که در بستر زمان و با کارهاي درازمدت فرهنگي شکل مي گيرد.
البته کتاب‌فروشان به هر تقدير و به همين ميزان، هم از توجه سياستگذاران و مديران فرهنگي از طريق اجراي اين طرح ابراز رضايت و خوشحالي مي کنند و هم به آشتي تدريجي و قدم به قدم جامعه با کتاب و کتاب‌فروشي‌ و کتاب‌خواني اميد بسته‌اند.
براي اطلاع از حال و روز کتاب در طرح هاي حمايتي فروش کتاب، پاي صحبت خادماني که عمري در روشن نگه داشتن چراغ خانه کتاب صرف کرده اند و با وجود درآمد بيشتر اصناف ديگر همچنان با جان و دل در اين عرصه مي کوشند، نشستيم.
زمان اجراي طرح اصلا مناسب نبود
مدير کتابفروشي حامد نيز با بيان اينکه نفس اجراي طرح خوب است اما از نظر بازه زماني اصلا مناسب نبود، اظهار کرد: از طرفي همه جا را قرنطينه مي کنيم و مدام در رسانه ها اعلام مي کنند که تجمع نباشد ولي با اجراي چنين طرحي در اوج شيوع کرونا و در فصل پاييز، کتابفروشي ها شلوغ شدند.حامد نخجواني با بيان اينکه به خاطر شرايط ناشي از کرونا اگرچه فروش آنلاين و ارسال رايگان را برقرار کرده ايم، گفت: قاعده کتابفروشي هاي سنتي حضور کتابخوانان حرفه اي در کتابفروشي و قفسه گردي است و چه بسا ضمن جست و جوي کتاب به کتابي برمي خورند که نه نامش را شنيده اند و نه از وجود چنين کتابي خبر داشتند.
وي استقبال حضوري و غيرحضوري مردم از اين طرح را رضايت بخش توصيف کرد و افزود: اعتبار اختصاص يافته در اين دوره نيز مناسب بود و به محض اتمام اعتبار، بعد از مدتي شارژ مي شد و ما علاوه بر فروش حضوري به ساير شهرستان ها نيز کتاب ارسال مي کنيم اما از نظر بازه زماني ناشي از کرونا اجراي طرح در اين مقطع به صلاح نبود.
در تخصيص اعتبار نظر کارشناسي اعمال نمي شود
مدير انتشارات شايسته که فعاليت کتابفروشي را از سال 1368 و فعاليت انتشاراتي از سال 1373 آغاز کرده است، در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: بنابه دلايلي اجراي طرح پاييزه کتاب رضايت بخش نبود و نسبت به دوره هاي قبل کم لطفي شد.محمد زارع با بيان اينکه توزيع اعتبارات عادلانه و کارشناسي نبود، خاطرنشان کرد: بايد سابقه و وسعت کتابفروشي و نيز تعداد کتاب هاي موجود را در اعطاي اعتبارات در نظر بگيرند، اعتبار ما در سه روز اول تمام شد و تا ابلاغ اعتبار مجدد، دو روزي طول نکشيد و اين امر اعتراض مشتريان را در پي داشت که مگر تا سي ام آبان نيست و به مدت يک هفته نيست؟ و اين در حالي است که ما از حساب خودمان به مشتريان تخفيف مي داديم.وي با بيان اينکه اگر اين روند ادامه يابد از سال آينده ما در اين طرح شرکت نمي کنيم، افزود: ما نمي گوييم سهميه کتابفروشان کوچک را کم کرده و به ما بدهند اما اگر هدف هدف حمايت از قشري است که ارتباطش با ناشر و کتابفروش است، راهش اين نيست چرا که ما به مشکل برمي خوريم؛ ما فقط کتاب مي فروشيم و ساير اقلام فرهنگي اصلا نمي فروشيم که با فروش صرف کتاب، هزينه اجاره و کارکنان را به زور تامين مي کنيم و من به عنوان مدير انتشارات و کتابفروشي به اندازه همان کارمندم درآمد دارم و فقط و فقط به عشق اين کارو به خاطر سابقه چند ساله در اين صنف ادامه مي دهم.
مدير کتابفروشي شايسته بازه زماني اين طرح را هم به علت کرونا و هم به خاطر شروع ترم جديد دانشگاه ها بسيار نامناسب دانست و گفت: اين طرح مي توانست زودتر از اين اجرا شود.زارع همچنين با اشاره به اجراي محدوديت هاي 2 هفته اي در سراسر کشور و متعاقب آن تعطيلي کتابفروشي ها خاطرنشان کرد: الان ترم جديد دانشگاه ها شروع شده است و اوج کتاب يابي دانشجو است که اگر کتابفروشي ها جزو مشاغل گروه يک نباشند، بسيار متضرر مي شويم .
فروش بيش از 9 ميليارد ريالي در طرح پاييزه کتاب
معاون فرهنگي مطبوعاتي مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي  از فروش 9 ميليارد و 161 ميليون ريال کتاب در طرح پاييزه کتاب در استان خبر داد و افزود: در طول يک هفته از اجراي اين طرح، بيش از 20 هزار جلد کتاب به فروش رفته است.
وحيد حسين زاده اين دوره را پانزدهمين دوره حمايتي فروش کتاب اعلام کرد و گفت: در اين دوره 51 کتابفروشي در استان مشارکت داشتند که 32 کتابفروشي از تبريز و 19 کتابفروشي نيز ساير شهرستان هاي بودند اين در حالي است که در دوره چهاردهم که تابستان گذشته بود، 38 کتابفروشي مشارکت داشتند که 30 کتابفروشي از تبريز و فقط ? کتابفروشي از شهرستان ها بودند.به گزارش  عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، معاون فرهنگي ادره کل فرهنگ و ارشاد آذربايجان شرقي با بيان اينکه در دوره هاي قبل کتب دانشگاهي جزو طرح حمايتي نبود اما در 2 دوره اخير اين کتاب ها نيز مشمول تخفيف شده اند، افزود: اعتبار استان با توجه به تعداد واحدهاي مشارکت کننده است اما اين اعتبار شناور بوده به نسبت فعاليت و فروش کتابفروشي اعتبارش نيز افزايش مي يابد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها