عصر آذربایجان

گزارش خبر

جوش و خروش‌ براي شب چله ، استقبال از مجلس بزم کرونا

جوش و خروش‌ براي شب چله ، استقبال از مجلس بزم کرونا

1399/09/30

گروه گزارش: شب چله که به عنوان بلندترين شب سال به طور معمول در محفل‌هاي خانوادگي و دوستانه گرامي‌داشته مي‌شود، به تاکيد مسوولان امر امسال در صورت بي‌توجهي به شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي در نتيجه تداوم شرايط ناشي از شيوع ويروس کرونا براي برخي مي‌تواند حتي به آخرين ديدار و دورهمي تبديل شود

گروه گزارش: شب چله که به عنوان بلندترين شب سال به طور معمول در محفل‌هاي خانوادگي و دوستانه گرامي‌داشته مي‌شود، به تاکيد مسوولان امر امسال در صورت بي‌توجهي به شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي در نتيجه تداوم شرايط ناشي از شيوع ويروس کرونا براي برخي مي‌تواند حتي به آخرين ديدار و دورهمي تبديل شود. اهالي کهن ديار دارالارشاد از گذشته‌هاي دور براي گرامي‌داشت و حفظ سنت‌ها از جمله آيين شب چله اهتمامي ويژه داشتند و با حضور در محفل‌هاي خانوادگي به محوريت بزرگترها دور کرسي‌ها گرد هم مي‌آمدند.
اگرچه شرايط زندگي با گذشت سال‌ها موجب تغييراتي در برگزاري اين آيين شده بود اما همچنان حُرم نفس بزرگترهاي خانواده در کنار ميوه‌ها، خوراکي‌ها و تنقلاتي مانند انار، هندوانه ازگيل، زالزالک، کدو تنبل بريان، باقلاي پخته تخمه، گردو، نخود و سبزه تا پاسي از شب گرمابخش اين دورهمي‌ها مي‌شد.
يک سال گذشته اما با شيوع ويروس کرونا در نقاط مختلف جهان و ايران، شرايط ويژه‌اي از جمله بر استان اردبيل حاکم شده است که در نتيجه آن امکان برگزاري بسياري از آيين‌هاي ملي و مذهبي از جمله عيد نوروز، عزاداري محرم اعتکاف و حج فراهم نشد و اين شرايط حتي بر آيين باستاني شب چله نيز سايه گسترد.
شرايط چنان است که مسوولان امر بر برگزاري جشنواره شب چله به صورت مجازي و با استفاده از ظرفيت شبکه‌هاي اجتماعي به جاي حضور فيزيکي تاکيد دارند اما عده‌اي بي‌توجه به هشدارها و شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي، تنها چند روز پس از پايان يافتن سه هفته محدوديت تردد و تعطيلي اصناف، در پي فراهم کردن سور و سات دورهمي‌ها راهي مرکزهاي خريد و مغازه‌ها شده‌اند.
*شرايط براي دورهمي‌هاي شب چله فراهم نيست
رئيس مرکز بهداشت شهرستان اردبيل در اين زمينه تشريح کرد: بحث کرونا همچنان وجود دارد اما محدوديت‌هاي تردد و فعاليت مشاغل در اين چند روز از ياد رفته است که چرا بسياري از واحدهاي صنفي براي چند هفته متوالي تعطيل شدند.محمدرضا خلفي‌زاده افزود: محدوديت‌هايي که اعمال شد به دليل جلوگيري از ازدحام، رعايت نشدن فاصله‌گذاري اجتماعي و ارتباط زياد بين فردي بود که افزايش شمار بستري‌ها و فوتي‌هاي ناشي از ابتلا به کوويد- 19 را موجب مي‌شد.وي با اشاره به شرايط قرمز ناشي از شيوع ويروس کرونا در اردبيل در هفته‌هاي گذشته گفت: اگرچه وضعيت به نارنجي تغيير پيدا کرده اما شرايط همچنان شکننده است و هر لحظه مي‌تواند تغيير کند.
رئيس مرکز بهداشت شهرستان اردبيل اضافه کرد: چنان که آمارهاي چند روز گذشته هم نشان مي‌دهد، اگرچه تغييراتي داشتيم اما چندان محسوس نيست و با توجه به فشاري که بر مردم و معيشت کسبه وجود داشت، کمي شرايط تسهيل شد اما بازگشايي‌ها به معني پايان کرونا نيست و امکان برگزاري محفل‌ها و دورهمي‌هاي خانوادگي وجود ندارد.وي يادآور شد: در شرايطي که دنيا در موج دوم کرونا قرار داشت ايران موج سوم شيوع اين ويروس را تجربه مي‌کرد که نشان مي‌دهد کسبه و مردم رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي را جدي نگرفته بودند.
خلفي‌زاده تاکيد کرد: بايد اين پيام به مردم و کسبه داده شود که اگر به افراد بي‌توجه از جمله کساني که از ماسک استفاده نمي‌کنند خدمات ارائه شود، بايد در انتظار موج‌هاي بعدي شيوع کرونا، تعطيلي‌ها، آسيب‌هاي اقتصادي و اجتماعي بيشتري باشيم.وي اظهار کرد: براي جامعه پزشکي استفاده از 10- 12 ليتر اکسيژن در دقيقه مفهوم سنگيني است، بويژه هنگامي که شاهد همه‌گيري يک بيماري تنفسي هستيم ، چرا که اگر تنها يک ساعت دستگاه‎هاي اکسيژن‌ساز کار نکند، بيشتر بيماران بستري محکوم به مرگ خواهند شد.
رئيس مرکز بهداشت شهرستان اردبيل با اشاره به تکميل بودن ظرفيت مرکزهاي درماني تشريح کرد: براي دوره‌اي شمار فوتي‌هاي ناشي از کرونا 2 رقمي شده بود که در نتيجه اين شرايط تا حدودي جا براي بستري‌هاي جديد باز شد؛ در شرايط کنوني بيمارستان‌ها جا ندارد و مردم بايد مراقب باشند.وي بيان کرد: برخي کرونا را جدي نمي‌گيرند اما واقعيت اين است، تا زماني که يکي از اعضاي خانواده‌شان درگير بيماري نشود، اين عده شرايط را درک نمي‌کنند که جاي تاسف دارد.
خلفي‌زاده ادامه داد: افراد مسن يا مبتلايان به بيماري‌هاي زمينه‌اي (قلب و عروق، ديابت و فشار خون) در همه خانواده‌ها وجود دارند که بايد از آنها  با توجه به بحث فاصله‌گذاري بيش از همه مراقبت کنيم؛ چرا که ممکن است برخي به دليل مواجهه با نوع خفيف ويروس يا مقاومت بدن علايمي بروز ندهند اما همان ويروس ممکن است يک فرد مسن يا داراي بيماري زمينه‌اي را با خطر مرگ روبه‌رو کند.
وي گفت: برخي از مبتلايان حتي از بين کادر درمان با وجود توجه به شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي در طول فعاليت روزانه، به دليل سهل‌انگاري در سفره‌هاي صبحانه، ناهار يا شام درگير کرونا شدند؛ از اين رو اگر شهروندان براي جان خود ارزش قائل شده و خانواده خود را دوست داشته باشند، بايد در مناسبت‌هاي پيش‌رو از مهماني و دورهمي حتي در جمعي محدود خودداري کنند.خلفي‌زاده افزود: شرايط کنوني از نظر شيوع ويروس کرونا ناپايدار است و تنها با رعايت دقيق شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي مانند استفاده از ماسک رعايت فاصله‌گذاري و شست و شوي دست‌ها دست‌کم مي‌توانيم اين شرايط را حفظ کنيم.
وي با اشاره به کاهش محدوديت‌ها در هفته جاري گفت: زيبايي شهر به رونق مغازه‌ها، رفت و آمدها و جريان زندگي است وگرنه جامعه دچار خمودگي و افسردگي مي‌شود؛ شرايط کنوني مسوولان و کادر درمان را هم تحت تاثير قرار داده است ولي چاره ديگري جز توجه به هشدارها و به حداقل رساندن رفت و آمدها نداريم زيرا حتي فوت يک عزيز به دليل رعايت نکردن شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي که به خانواده‌اي تحميل مي‌شود، آسيب بزرگي از جنبه‌هاي گوناگون به پيکره جامعه وارد مي‌کند.
*بي‌توجهي به هشدارها و احتمال بروز موج چهارم کرونا
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني اردبيل نيز در اين زمينه گفت: وضعيت همه‌گيري ويروس کرونا در اين استان سير صعودي را در چند روز گذشته پشت سر گذاشت و نمودار آمارها به مرحله افقي و سپس نزولي رسيد که در نتيجه آن شمار بيماران و اشغال تخت‌هاي بيمارستاني با آرامي رو به کاهش گذاشته است.محمدرضا رضايي بنا افزود: با وجود حاکم بودن اين شرايط نمي‌توان گفت که شيوع ويروس کرونا به خط پايان خود رسيده است و حتي اين تهديد وجود دارد که بدون پايين آمدن موج کنوني، وارد موج بعدي نيز بشويم.
وي بيان کرد: بيمارستان‌ها، تجهيزات موجود و کادر درماني در حال حاضر زير فشار ناشي از شيوع ويروس کرونا قرار دارند و ممکن است پيش از رسيدن به آسودگي مقطعي، دوباره زير فشار بيشتري قرار بگيرند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني اردبيل اضافه کرد: ارتباطات اجتماعي، رعايت نکردن فاصله‌گذاري  بي‌توجهي به استفاده از ماسک و رفت و آمدهاي غيرضرور مي‌تواند شرايط را براي گسترش شيوع ويروس کرونا از جمله در شب يلدا محقق کند.
وي تشريح کرد: هنگام بروز همه‌گيري ممکن است در بازه زماني کمي با شمار زيادي از بيماران روبه‌رو شويم اما مي‌توان با توجه به شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي حجم مراجعان را تقسيم و شرايط را با توجه به امکانات مديريت کنيم.رضايي بنا با اشاره به نزديکي شب چله ادامه داد: افزايش قابل توجه رفت و آمدها و ارتباطات بين انساني در يک شبانه‌روز مي‌تواند در روزهاي پس از آن موجب افزايش يک‌باره شمار مراجعان به مرکزهاي درماني و آمار مبتلايان شود و سيستم درماني را دچار مشکل کند.وي تاکيد کرد: شب يلدا از آيين‌هاي کهن رايج در ايران زمين است اما اگر قرار باشد خريدي براي خانواده صورت گيرد، بايد افراد با برنامه‌ريزي و زمان‌بندي مشخص از تراکم فعاليت و رفت و آمد در يک شبانه‌روز خودداري کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني اردبيل خطاب به عموم مردم گفت: توصيه مي‌شود در اين چند روز باقي مانده تا شب يلدا خانواده‌ها از رفت و آمد، تجمع و برگزاري هر گونه مهماني يا دورهمي خودداري کنند و براي خريد مايحتاج خانه نيز فعاليت‌هاي ضروري را تقسيم‌بندي کنند تا مشکلي پيش نيايد.
وي اظهار کرد: تنها راه پيشگيري از ابتلا به ويروس کرونا تا زماني که واکسن نرسيده است رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي و خودداري از ارتباط غيرضروري انسان با انسان است تا تلفات کاهش يابد و فشار کمتري به سيستم درماني وارد شود.رضايي بنا همچنين گفت: اقتصاد و رسوم مهم است اما در شرايط همه‌گيري کرونا کشورهايي موفق شدند که ابتدا سلامت را در اولويت قرار دادند و در نتيجه آن توانستند اقتصادشان را هم حفظ کنند؛ زيرا کوچک‌ترين خطري در بحث سلامت مي‌تواند همه مسائل از جمله اقتصاد را تحت تاثير قرار دهد.
وي افزود: اگر در گذشته بيشتر دقت مي‌شد، شمار کنوني مبتلايان، متوفيان و موج سوم شيوع کرونا را شاهد نبوديم و در ادامه نيز اگر موج چهارم بيايد، به طور قطع بدتر و شديدتر خواهد بود و کادر درمان هم با فشار بيشتري روبه‌رو خواهند شد.
ويروس کرونا 2019 (COVID-19) که نخستين‌بار در ووهان چين شناسايي شد، در نهايت به بيشتر کشورها از جمله ايران سرايت کرد و سازمان بهداشت جهاني را برآن داشت تا وضعيت فوق‌العاده اعلام کند.
بر اساس آخرين آمارها تا شب گذشته 393 نفر در نتيجه ابتلا به ويروس کرونا در مرکزهاي درماني استان اردبيل بستري بودند و 6 نفر نيز جان‌ خود را از دست دادند.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکي اردبيل، تعداد بيماران بدحال بستري در مرکزهاي درماني اين استان نيز کاهش محسوسي نداشته و در حال حاضر 83 بيمار بدحال مبتلا به کوويد- 19 در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري هستند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها