عصر آذربایجان

گزارش خبر

دستفروشي مغازه داران با ايجاد محدوديت هاي کرونايي در تبريز

دستفروشي مغازه داران با ايجاد محدوديت هاي کرونايي در تبريز

1400/02/12

گروه اجتماعي: با قرمز شدن وضعيت کرونايي تبريز و محدوديت‌ها، برخي از مغازه داران براي تأمين مخارج خانواده نوع فروش را تغيير داده و بساط خود را پشت خودروهاي سواري شان پهن مي‌کنند. تعجب نکنيد؛ اينجا ويترين مغازه‌ها در پشت خودروها جا خوش کرده‌اند. چند روزي است که با تمديد محدوديت‌هاي اعمال شده در تبريز، ويترين مغازه‌ها در صندوق عقب خودروها خودنمايي مي‌کند.

 گروه اجتماعي:  با قرمز شدن وضعيت کرونايي تبريز و محدوديت‌ها، برخي از مغازه داران براي تأمين مخارج خانواده نوع فروش را تغيير داده و بساط خود را پشت خودروهاي سواري شان پهن مي‌کنند. تعجب نکنيد؛ اينجا ويترين مغازه‌ها در پشت خودروها جا خوش کرده‌اند. چند روزي است که با تمديد محدوديت‌هاي اعمال شده در تبريز، ويترين مغازه‌ها در صندوق عقب خودروها خودنمايي مي‌کند.
گويا ادامه دار بودن محدوديت‌هاي کرونايي، چوب لاي چرخ اصناف گذاشته و آنان را بيش از هر زمان ديگري براي تأمين مايحتاج خانواده و پرداخت اجاره بها نگران کرده است.
اين يک گزارش ميداني از وضعيت قرمز کرونايي و محدوديت‌هاي اعمال شده در تبريز است که اين روزها نقطه مقابل يکديگر ايستاده‌اند؛ محدوديتي که ويترين مغازه‌ها را در پشت خودروها پهن کرده تا راهي براي امرار معاش باشد.
حوالي عصر که مي‌شود بساط موبايل فروشي‌هاي خيابان شريعتي در پشت خودروها پهن مي‌شود. تنها يک تماس مشتريان دائمي کافيست تا موبايل دلخواه آنان جفت و جور شود؛ خريد و فروش خودرويي بر وفق مراد نيست و چند صباحي است که دشت نکرده‌اند.خودشان که مي‌گويند ما به اين وضعيت راضي نيستيم و دلمان نمي‌خواهد بساط خود را پشت خودرو پهن کنيم اما بخاطر کسب روزي حلال مجبور به اين کار شده‌ايم.
عدم تأمين اجاره بها و مخارج خانواده
يکي از همين اصناف که تمايل چنداني هم به معرفي کردن خود ندارد گفت: در برخي از خيابان‌ها تمام مغازه‌هاي لباس فروشي باز است؛ با چرخي در شهر کاملاً مشخص است که تنها بازار تبريز و مغازه‌هاي خيابان شريعتي و 17 شهريور بسته است.
وي افزود: همه ما مي‌دانيم که وضعيت تبريز قرمز است اما اکثر اصناف از ادامه دار بودن محدوديت‌هاي کرونايي و عدم تأمين مخارج خانواده تحت فشار هستند تا جايي که حتي برخي از اصناف به شغل‌هاي ديگري روي آورده‌اند تا خرج و مخارج خانواده تأمين شود.
صاحب خانه‌ها هواي مستأجران را ندارند
صاحب مغازه موبايل فروشي ادامه داد: محدوديت‌هاي اين دوره همه را تحت فشار گذاشته است و تمام اصناف با وجود اينکه اجناس مغازه به فروش نرفته اما بايد اجاره خانه، مغازه و خرج و مخارج خانواده را تأمين کنند.وي گفت: اجاره مغازه و مسکن بالاست و هيچکدام از صاحب مغازه‌ها حتي يک ماه هم براي ديرکرد اجاره صبر نمي‌کنند و بايد سر موقع پرداخت کنيم؛ متأسفانه هيچ صاحب خانه يا مغازه‌اي در شرايط کسادي بازار به دليل محدوديت‌هاي کرونايي، حال مستأجران را درک نمي‌کنند.
وي ادامه داد: اجاره مغازه‌ها بالاي 15 ميليون است و با اين مدل فروش، تنها خرج و مخارج روزانه تأمين مي‌شود و ما واقعاً از محدوديت‌هاي کرونايي تحت فشار هستيم.اين صاحب مغازه با 16 سال تجربه فعاليت در اين شغل افزود: بانک‌ها که باز است و تمام چک‌ها نيز وصول مي‌شود حتي اگر حساب کسي خالي باشد به راحتي چک را برگشت مي‌زنند؛ تمام پس اندازي که از فروش موبايل در فروردين ماه به دست آورده‌ام را براي وصول شدن چک، در نظر گرفته‌ام تا چک برگشت نخورد و بقيه روزهاي آتي دستم خالي است.
وي در پايان گفت: حتي اگر قرار بر اين نيست که محدوديت‌هاي کرونايي براي اصناف به پايان برسد، حداقل در ساعات مشخصي اين محدوديت اعمال شود تا ما نيز به کسب و کار خودمان برسيم.
تنها راهي است که کسب روزي حلال کنيم
يکي ديگر از صاحب مغازه‌ها که بساط خود را مثل بقيه در صندوق عقب خودروش پهن کرده گفت: محدوديت‌هاي ماه‌هاي گذشته اين چنين نبود اما اين بار محدوديت‌ها توان ما را براي تأمين مايحتاج خانواده گرفته است و ناچاريم از همين راه کسب روزي حلال کنيم به گونه‌اي که اين بار، اکثر همکاران نيز به جمع ما اضافه شده‌اند.
ما محدوديت‌هاي کرونايي را دور نزده‌ايم
وي ادامه داد: چند روزي است که برخي از شهروندان با فيلمبرداري از ما و پخش آن در فضاي مجازي، از ما به عنوان کساني ياد مي‌کنند که محدوديت‌هاي کرونايي را دور زده‌اند در حالي که چنين نيست ما اگر مي‌خواستيم محدوديت‌هاي کرونايي را دور بزنيم کرکره مغازه را بالا مي‌زديم.
اين صاحب مغازه موبايل فروشي افزود: اجاره مغازه من بالاي 25 ميليون است و با وجود اينکه از اول ارديبهشت ماه، هزار تومان از اين مغازه روزي من نشده بايد اجاره را پرداخت کنم؛ حالا شما خودتان قضاوت کنيد من چگونه اجاره بهاي مغازه را پرداخت کنم، بايد فروشي باشد يا نه.
او ادامه داد: تنها اجاره بهاي مغازه نيست، اجاره بهاي منزل، اقساط بانک و خرج و مخارج خانواده نيز هست که بايد تأمين کنم؛ به نظرم محدوديت‌ها بايد در تعطيلات عيد نوروز اعمال مي‌شد نه الان که اصناف، هم و غم مخارج خانواده را به دوش بکشند.
اين صاحب مغازه گفت: اکثر اصناف از محدوديت‌هاي اين دوره کرونا به تنگ آمده‌اند چرا که با دست خالي در چنين وضعيت تورم، بايد هزينه‌هاي زندگي را تأمين کنند.
وي ادامه داد: با اين بساطي که ما به راه انداخته‌ايم تنها لوازم جانبي گوشي همراه به فروش مي‌رود و خريداران گوشي همراه اغلب از ميان مشتريان دائمي است و گر نه افراد غريبه حاضر نمي‌شوند گوشي همراه را از صندوق عقب خودروها و از يک دستفروش خريداري کنند.
صاحب مغازه موبايل فروشي در پايان گفت: از زماني که ويروس کرونا وجود دارد تمام محدوديت‌هاي کرونايي مثل عدم رفت و آمد خانوادگي و نرفتن مسافرت‌هاي نوروزي را رعايت مي‌کنم اما در حال حاضر چوب بي تدبيري دولت و مسافران نوروزي را مي‌خوريم که بدون هيچ ترسي از مبتلا شده به کرونا به سفر نوروزي رفتند.
روزهاي قرمز کرونايي و محدوديت‌هاي دير هنگامي ستاد مبارزه با کرونا که چوب لاي چرخ اصناف گذاشته است؛ روزهايي که بازاريان براي تأمين مخارج خانواده و اجاره بها مجبور شده‌اند مغازه‌اي که سالهاست به کسب روزي حلال مشغول هستند را رها کرده و براي تأمين نيازهاي روزمره، بساط خود را در صندوق عقب خودروها پهن کنند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، شيوع ويروس کرونا و محدوديت‌هاي کرونايي که مشکلات ديگري را نيز به بار آورده و علاوه بر اينکه برخي از مغازه داران را به خاطر تأمين نيازهاي روزمره زندگي، به فعاليت در شغل‌هاي نامرتبط وادار کرده، منجر به افزايش دستفروشي‌هاي خودرويي در سطح شهر نيز شده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها