عصر آذربایجان

گزارش خبر

بخش کشاورزي مي‌تواند به موتور محرک "توليد صادرات‌ محور " آذربايجان شرقي تبديل شود

بخش کشاورزي مي‌تواند به موتور محرک "توليد صادرات‌ محور " آذربايجان شرقي تبديل شود

1400/01/22

گروه گزارش: توليد محصولات کشاورزي مي‌تواند به موتور محرک "توليد صادرات‌گرا" آذربايجان شرقي تبديل شود چراکه توليد صادرات‌گرا و هدفمند، موتور محرک رشد اقتصادي آذربايجان شرقي است که درسايه آن افزايش اشتغال پايدار در استان امکان‌پذير مي‌شود.

گروه گزارش: توليد محصولات کشاورزي مي‌تواند به موتور محرک "توليد صادرات‌گرا" آذربايجان شرقي تبديل شود چراکه توليد صادرات‌گرا و هدفمند، موتور محرک رشد اقتصادي آذربايجان شرقي است که درسايه آن افزايش اشتغال پايدار در استان امکان‌پذير مي‌شود. براي اين‌که به سمت توليد صادرات‌محور و توسعه صادرات غير‌نفتي حرکت کنيم، بايد در گام نخست ميزان توليد کالاي داراي مزيت صادراتي را در کشور افزايش دهيم و تا جايي که ممکن است، قيمت تمام‌شده کالا را که يکي ديگر از مزيت‌هاي کالاهاي صادراتي است، کاهش دهيم که به‌نظر مي‌رسد در اين زمينه تا حدودي موفق عمل کرده‌ايم.البته تقويت زيرساخت‌هاي صادراتي، ارائه تسهيلات با نرخ سود مناسب به توليد‌کنندگان و صادرکنندگان و رفع مشکلات مربوط به گمرک، حمل‌و‌نقل و همچنين معافيت‌هاي مالياتي و بيمه‌اي در اين بخش‌ها، از جمله مشوق‌هايي است که از يک‌سو مي‌تواند باعث افزايش سرمايه‌گذاري در بخش صنعت و توليد شود و از سوي ديگر راه بازارهاي جهاني را براي فعالان اين بخش باز کند که اين امر، درنهايت به‌طور حتم به توسعه هرچه بيشتر صادرات غير‌نفتي و توليدات صادرات گرا خواهد انجاميد.
افزايش فرصت‌هاي شغلي با توسعه بخش کشاورزي
نايب‌رئيس اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزي آذربايجان شرقي، اظهار کرد: توليد صادرات‌گرا و هدفمند موتور محرک رشد اقتصادي آذربايجان شرقي است که درسايه آن افزايش اشتغال پايدار در استان امکان‌پذير مي‌شود.
ابراهيم ناهي ، افزود: توليدکنندگان بايد براي حضور موفق در بازارهاي جهاني، ضمن تلاش براي کاهش قيمت تمام شده محصولات توليدي، سطح کيفي محصولات را افزايش داده و ضمن نيازسنجي بازارهاي خارجي متناسب با نياز مشتريان توليد کنند.وي، ضمن بازگونمودن پيامدهاي توليد کالا براي صادرات بيان کرد: توليد کالا براي صادرات سبب مي‌شود تا علاوه بر تضمين تدوام فعاليت آن واحد توليدي و توليد پايدار، نياز بازارهاي داخلي تأمين شده و آن محصول در بازارهاي خارجي هم ارائه شود.
ناهي، ادامه داد: دولت بايد با حمايت‌هاي بيشتر از اين توليدکنندگان و اولويت دادن اختصاص تسهيلات به اين افراد، زمينه را براي فعاليت بيشتر آنان در زمينه توليد صادراتي مهيا کرد.وي، از صادرات کالا به عنوان دغدغه فعالان اقتصاي استان گفت و افزود: صادرات کالا دغدغه بسياري از فعالان اقتصادي و صاحبان کسب‌وکارهاي مختلف است، انجام اين کار نه تنها براي کشور ارزآوري به همراه دارد، بلکه براي خود صادرکننده نيز مي‌تواند سود بسيار خوبي داشته باشد.
ناهي، توسعه صادرات غيرنفتي را تاثيرگذار در اشتعال دانست و تاکيد کرد: توسعه صادرات غيرنفتي، علاوه بر اين که سبب افزايش درآمدهاي ارزي و غيرنفتي و بهبود تراز پرداخت‌هاي ارزي مي‌شود، مي‌تواند تأثير زيادي بر اشتغال در استان بگذارد.
صادرات نيازمند حرفه‌اي شدن است
عضو هيئت‌مديره اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزي آذربايجان شرقي اظهارکرد: صادرات نيازمند حرفه‌اي شدن است، چون کل صادرات شکارگاهي است که به قدرت فرصتهايي بدست مي‌آيد براي شکار، در بازارهاي جهاني فرصت‌ها به ندرت بدست مي‌آيد و به سرعت از بين مي‌رود.محمدحسين هماورد، افزود: صادرات يعني بازاريابي فرامرزي يعني حرکت در آنسوي مرزهاي ملي که از نظر فرهنگي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و اقليمي با ما فرق دارند، بنابراين شيوه‌هاي برخورد ما هم بايد متناسب با آن باشد.
وي، از صادرات به عنوان نقطه آغاز ارتباط برقرار کردن با ديگران گفت و بيان کرد: صادرات نقطه آغاز ارتباط برقرار کردن با ديگران است. صادرات براي رشد و توسعه اقتصادي استان لازم است و از فروش توليدات يا خدمات به کشورهاي ديگر براي کسب درآمد ارزي حاصل مي‌شود و در برقراري موازنه تجاري وايجاد تعادل اقتصادي کمک شاياني مي‌نمايد.هماورد، توسعه صادرات غيرنفتي را از عوامل تأمين ارزي براي استان دانست و ادامه داد: توسعه صادرات غيرنفتي، تنها به افزايش درآمد ارزي از طريق توسعه صادرات انواع کالاها و خدمات محدود نمي‌شود بلکه توسعه صادرات نقش مهم‌تري را به عنوان يک راهبرد رشد و حتي توسعه اقتصادي ايفا مي‌کند، درواقع صادرات غيرنفتي يکي از عوامل مهم تأمين ارزي براي استان و افزايش درآمد ملّي است.
عضو هيئت مديره اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزي آذربايجان شرقي، يادآور شد: در ايران معمولاً زماني به رشد و توسعه صادرات غيرنفتي توجه مي‌شود که صادرات نفتي و درآمدهاي حاصل از فروش آن دچار رکود شده باشد، در اين مقاطع زماني معمولاً يکسري سياست‌هاي تشويقي و کوتاه مدت نظير کاهش و يا حذف تعرفه‌هاي صادراتي، اعطاي جوايز صادراتي، ... اجرا مي‌شود که در کوتاه مدت موجب افزايش صادرات غيرنفتي مي‌شود.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم، هماورد، ضمن بازگو نمودن لزوم ايجاد وحدت ميان توليد و تجارت تاکيد کرد: تا زماني که توليدات صادرات‌گرا مطابق با استانداردهاي جهاني نباشد، صادرات صورت نگرفته و به تبع آن توليد و اشتغال پايدار محقق نمي‌شود، اين مهم نيز ميسر نيست؛ مگر، با ايجاد وحدت ميان توليد و تجارت.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها