عصر آذربایجان

گزارش خبر

درآمد ناچيز مردم و گراني‌هاي بازار مطابقت ندارد

درآمد ناچيز مردم و گراني‌هاي بازار مطابقت ندارد

1400/03/02

گروه اقتصادي: در حالي که در طول يک ماه گذشته مسئولان وعده‌هايي درباره عدم افزايش قيمت‌ها خبر دادند، اما هم‌اکنون رسماً اکثر کالاهاي اساسي و مورد نياز مردم يک شبه گران شده و با گلايه شديد مردم مواجه است.

گروه اقتصادي: در حالي که در طول يک ماه گذشته مسئولان وعده‌هايي درباره عدم افزايش قيمت‌ها خبر دادند، اما هم‌اکنون رسماً اکثر کالاهاي اساسي و مورد نياز مردم يک شبه گران شده و با گلايه شديد مردم مواجه است.
 اين روزها گراني‌ها سبب گلايه و کلافگي شديد مردم شده و مردم به خاطر وعده‌هاي دروغين مسئولان بسيار نارضايت و دغدغه‌مند هستند؛ وعده‌هايي که هميشه وقتي خبر آن تيتر اول خبرها مي‌شود در حقيقت برعکس آن اتفاق مي‌افتد و اگر گفته شود کالاي مورد نظر گران نمي‌شود در حقيقت آن کالا حتماً گران خواهد شد.
در اين باره 18 ارديبهشت 1400 رامين صادقي، رئيس سازمان صمت استان در جمع خبرنگاران از عدم گران شدن نان خبر داد و گفت: برنامه‌اي براي افزايش قيمت نان در استان وجود ندارد و نان گران نمي‌شود، در حالي که ده روز نگذشته نان در اردبيل گران شد و هم‌اکنون مردم گلايه شديدي از افزايش قيمت نان در اين شرايط اقتصادي دارند و شرايط کنوني نشان از وعده‌هاي دروغين مسئولان و عدم تعهد به وظايفشان دارد.
 18 ارديبهشت 1400 رامين صادقي، رئيس سازمان صمت استان از عدم گران شدن نان خبر داد و گفت: برنامه‌اي براي افزايش قيمت نان در استان وجود ندارد و نان گران نمي‌شود، در حالي که ده روز نگذشته نان در اردبيل گران شد و هم‌اکنون مردم گلايه شديدي از افزايش قيمت نان در اين شرايط اقتصادي دارند.
در پي اين گراني‌ها تماس‌هاي مکرر با رئيس سازمان صمت استان نيز بي‌نتيجه بود و هيچ پاسخي به افزايش يک‌باره قيمت‌ها داده نشد، به طوري که قيمت مرغ، نان، شکر و روغن و برخي از کالاهاي ديگر به صورت قابل توجهي در استان افزايش يافت و باز هم وعده‌هاي دروغين باعث شد تا آتش بي‌تدبيري زبانه بکشد.داستان تکراري گراني و عدم مديريت در کيفي‌سازي توليد کالاهاي اساسي به خصوص نان موضوعي است که با هيچ عقل و منطقي همخواني ندارد و به صورت مداوم انتظار مردم در وضعيت بد اقتصادي با کم‌لطفي‌هاي مسئولان پاسخ داده مي‌شود و مشخص نيست اين شرايط تا کي ادامه داشته باشد.
نان‌هايي که يا خمير مانده‌اند يا سياه شده‌اند اين روزها دستمزد مردمي است که با گران شدن قيمت آن به آن‌ها تعلق مي‌گيرد و علي‌رغم وجود تخلفات مکرر در اين زمينه همچنان اين اقدامات ادامه دارد و صداي مردم هم به جايي نمي‌رسد تا بتوانند اين مشکلات را برطرف کنند.
 درآمد ناچيز مردم و گراني‌هاي بازار مطابقت ندارد
يکي از شهروندان اردبيلي با گلايه و انتقاد شديد از مسئولان دولتي و گراني‌هاي بازار اظهار کرد: در وضعيتي که دولت هيچ حمايت و پشتيباني از مردم نمي‌کند و مردم را به حال خود رها کرده است اما قيمت‌ها هر روز چاق‌تر مي‌شوند و هيچ منطق و انصافي هم در کار نيست.
وي ادامه داد: صبح که از خواب بيدار مي‌شويم با ليستي از قيمت‌هاي جديد روبه‌رو مي‌شويم که جز شرمندگي چيزي عايدمان نمي‌کند، تا ديروز روغن پيدا نمي‌شد و حالا هم قيمت آن سربه فلک کشيده است و درآمد ما براي خريد اين کالاها کفاف نمي‌کند که انتظار داريم مسئولان در اين زمينه تصميمات مناسبي اتخاذ کنند تا بتوانيم وضعيت زندگي خود را با اين گراني‌ها مديريت کرده و مطابقت دهيم.اين شهروند گفت: معلوم نيست اين افزايش قيمت‌ها تا کي ادامه داشته باشد و تا چه اندازه زندگي ما را تحت تأثير قرار دهد ، اما با اين شرايط ادامه زندگي براي بسياري از اقشار ضعيف جامعه غيرممکن خواهد بود.
 تکرار تخلفات با افزايش ميزان جرائم همراه است
در اين باره علي رحيمي‌آذر، مديرکل تعزيرات حکومتي استان اردبيل بيان کرد: در راستاي مبارزه با هر گونه تخلف در اصناف نانوايي با تکرار تخلفات به ميزان جرائم نيز افزوده مي‌شود و يکي از مهم‌ترين تلاش‌هايي که داريم ارتقاي کيفيت پايش و نظارت‌ها است تا با بازرسي و نظارت دقيق تخلفات به حدأقل برسد.
وي بيان کرد: در صورت هر گونه تخلف براي فرد متخلف پرونده تشکيل و به مراجع قضائي انتقال داده مي‌شود اما اگر نظارت‌ها به صورت دقيق و جدي باشد نيازي به تشکيل پرونده و رسيدگي توسط مراجع قضائي نيست که به همين دليل نياز است تا متوليان و مسئولان ذي‌ربط در اين زمينه همکاري‌هاي جدي‌تري داشته باشند.
طبق گفته‌هاي مسئولان تشديد نظارت‌ها و بازرسي‌ها تا حد قابل توجهي از تخلفات جلوگيري مي‌کند و اين مسئله فقط به صنف نانوايي محدود نمي‌شود بلکه نياز است تا در تمامي حوزه‌ها براي ارتقاي کيفيت و جلوگيري از افزايش غيرمنطقي برنامه‌هايي تدوين شود تا مردم به اين اندازه زير فشار و سختي شرايط اقتصادي لِه نشوند.
 ضعف و عدم مديريت در نحوه توزيع مرغ
در ارتباط با کمبود مرغ و گراني آن، حجت‌الاسلام کاظم موسوي، عضو هيئت رئيسه کميسيون اقتصادي مجلس  بيان کرد: تنظيم کالاهاي اساسي به خصوص توزيع مرغ با پيگيري‌هاي جدي ادامه دارد و با توجه به اين که نحوه توزيع مرغ در استان مناسب نيست به همين دليل مرغداران از ضعف جوجه‌ريزي در آينده خبر مي‌دهند.وي بيان کرد: نياز است تا در راستاي جلوگيري از پيش‌بيني‌هاي روزهاي آينده وزيرجهاد کشاورزي نسبت به بازديدهاي ميداني و تشديد بازديدها و نظارت‌ها اقدامات جدي و مستمر باشد و بعد از کمبود به فکر رفع مشکل نيفتد، چرا که در ماه‌هاي اخير کمبود مرغ سبب تشکيل صف‌هاي طولاني و مشکلات اساسي براي مردم شد.
موسوي ادامه داد: گراني يک‌باره قيمت کالاهاي اساسي قابل قبول نيست و نياز است مسئولان در اين زمينه پيگيري‌هاي لازم و مديريت کافي داشته باشند و شرايط اقتصادي مردم را هم در نظر بگيرند، چرا که افزايش مستمر قيمت‌ها چيزي جز ضعف و عدم نظارت کافي نيست که به بالاترين حد خود رسيده است.همين طور که به نظر مي‌رسد اين قصه سر دراز دارد و در سايه بي‌توجهي‌هاي مديران و مسئولان هنوز هم افزايش قيمت‌ها ادامه خواهد يافت و با وعده‌هاي دروغيني که مسئولان به مردم مي‌دهند اعتماد مردم به مسئولان هر روز در حال کاهش است.
نارضايتي مردم از گراني نان در اردبيل ادامه دارد
نان به عنوان يکي از کالاهاي اساسي در سفره‌هاي مردم يک نقش اساسي دارد و تمامي خانواده‌ها چه مفرح و چه ضعيف براي گذراندن زندگي به گذاشتن نان در سفره نيازمندند به همين دليل بايد در اين زمينه با در نظر گرفتن وضعيت اقتصادي تمامي اقشار جامعه قيمت نان هم پايين باقي بماند.اين روزها هيچ چيزي عجيب‌تر از آن‌که مردم از شرايط بد اقتصادي و گراني رضايت داشته باشند نيست اما برخي مسئولان از رضايتي به سبک جديد خبر مي‌دهند، در حقيقت رضايتي که در پي آن مشخص مي‌کند که مردم خود دنبال گراني هستند و اين خواسته آنان از مسئولان است.
 قيمت نان خشک از نان بيشتر است؛ مردم از گراني‌ نان راضي‌اند
در اين باره مهدي اشجع رئيس اتاق اصناف استان اردبيل در گفت‌وگو با رسانه‌ها از استقبال مردم از گراني نان خبر داد و اظهار داشت: مردم از گراني‌ نان راضي‌ هستند و با خواسته مردم روش گران شدن آن هيچ مشکلي ندارد و روش مناسبي است و به همين دليل گراني نان بايد اتفاق مي‌افتاد.
وي ادامه مي‌دهد: اين که مردم از فروش نان خشک به قيمت بيشتر از نان، به اين منطق رسيده‌اند که چاره‌اي براي اين اقدام بايد اتخاذ شود و در اين زمينه بارها خود مردم اين موضوع را اعلام کرده است و گراني نان خوشحالي کشاورزان را هم به دنبال دارد و سبب افزايش گندم نيز مي‌شود و با توجه به اين که در چهار سال گذشته افزايش قيمتي وجود نداشته بنابراين گراني اخير معقولانه و بجا است.
اگر مردم از گراني‌ها رضايت دارند و مشکلي در اين زمينه وجود ندارد، پس به چه دليل وقتي فروشنده‌اي کالايي را با قيمتي کمتر از حد متعارف مي‌فروشد صف‌هاي طولاني تشکيل مي‌شود و مردم ساعت‌ها براي خريد يک مرغ با جان خود بازي مي‌کنند.
شرايطي که با صحبت‌هاي ضد و نقيض مسئولان همخواني ندارد اظهار نظرات عجيب مسئولان از طرف قشر عظيم مردم است که از گراني بيداد مي‌کنند و چه برسد از اين که به خاطر گراني رضايتي هم داشته باشند.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از تسنيم، اميد مي‌رود مسئولان به جاي اين که به جاي برخي از مفرحان جامعه سخن بگويند،  حال کساني را که به خاطر مشکلات مالي براي تأمين مايحتاج خود درمانده مانده‌اند را در نظر بگيرند که براي يک لقمه نان از صبح تا شب در تلاشند تا شايد بتوانند درآمدي اندک براي خانواده تأمين کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها