عصر آذربایجان

گزارش خبر

بوم گردي، مسير نو در رونق صنعت گردشگري آذربايجان‌غربي

بوم گردي، مسير نو در رونق صنعت گردشگري آذربايجان‌غربي

1400/04/06

گروه اقتصادي: حوض آبي وسط خانه با گلدانهاي لب حوض گليم زيبايي که روي صندلي چوبي کنار ديوار جاخوش کرده است مانند يک قاب عکس رنگي در ذهن هر ببيننده اي نقش مي‌بندد و اگر پاي رفتن را هم داشته باشند، دلشان راضي به رفتن نمي شود.

 گروه اقتصادي: حوض آبي وسط خانه با گلدانهاي لب حوض گليم زيبايي که روي صندلي چوبي کنار ديوار جاخوش کرده است مانند يک قاب عکس رنگي در ذهن هر ببيننده اي نقش مي‌بندد و اگر پاي رفتن را هم داشته باشند، دلشان راضي به رفتن نمي شود. خانه هاي زيباي روستايي در دل کوهستان سرسبز شهر وقتي با سليقه زنان ودختران روستايي پيوند مي خورد چنان صفايي به دل کوهستان مي‌دهد که هر بيننده اي را مبهوت شاهکار خلقت در دامنه هاي زيباي کوههاي روستاهاي اروميه مي کند.
مسافران و گردشگران از هر خطه اي از کشور که به اروميه سفر مي کنند، دوست دارند ساعتي را در دل اين خانه ها ميهمان يک غذاي سنتي در کنار آواز دلنشين پرندگان و مناظر زيباي اين مناطق بکر باشند.با کمي دقت به زيبايي مناطق روستايي و استقبال مسافران از روستاهاي گردشگري به راحتي مي شود پي به خستگي روحشان از دود و دم شهرها پي برد و اينکه چگونه با فرار از سرو صداي زندگي صنعتي مي خواهند دمي را به آسايش و آرامش سپري کنند و سپهر ذهنشان را با آب پاک روستايي و رودخانه هاي هميشه در جريان کوهستان شستشو دهند.اين آرامش دهي به ذهن در قدم به قدم اين سفر همراه مسافر است چه وقتي که در بشقاب‌هاي سفالي رنگي غذاي سنتي مي خورد و چه وقتي که با شوق و هيجان سوار براسب و حيوانات محلي در دل روستا چرخي ميزند.چشيدن دستپخت بانوان بومي و محلي که سرو غذاها را برعهده دارند نيز شگفتانه اي زيبا و جديد است چرا که عطر و بوي سنتهاي محلي را به رهگذران و گردشگران پيشکش مي کند.شبهاي اين مناطق هم که خنکاي طبيعت رابرجان مسافران سخاوتمندانه مي بخشد در زير آسمان ابي و ستارگان چشمک زن براي خودش يک رصد تا صبحش سريالي از آفرينش دارد که خاطره اي شگفت انگيز را براي مسافران رقم مي زند.آنچه که با ديدن اين مناظر مي شود فهميد، اين است که اين روزها تصويري که ما در گذشته از سفر و سياحت مي‌شناختيم دگرگون شده است، وبسياري از سختي‌هايي که در گذشته به عنوان مسافر متقبل مي‌شديم به دست فراموشي سپرده شده‌اند.امروزه گردشگري ديگر نه به شکل سنتي بلکه کاملا مدرن و هوشمندانه برگزار مي‌شود و تبديل به يکي از پرسودترين صنعت‌هاي جهان شده است. کشورهاي بسياري هستند که با  ايجاد و گسترش زيرساخت‌هاي گردشگري  و رونق دادن به صنعت  توريسم  مبالغ هنگفتي را وارد اقتصاد خود کرده‌اند.
يکي ديگر از مهمترين اَشکال اين گردشگري که به شکل هوشمندانه اي با آداب و رسوم و سبک زندگي مردم گره خورده است، بوم گردي است.معمولا بومگردها منطبق بربافت منطقه شکل مي گيرند؛ در کنار آداب و سنن محلي و انتقال سبک زندگي ساده ايجاد درآمد و اشتغال بسيار مطلوبي در پي دارند و زندگي روستاييان را در کنار اسکان با خدماتي که به صورت سنتي ارائه مي دهند، رونقي چند برابر مي بخشند.آذربايجان غربي با ?? روستاي هدف گردشگري که هرکدام در دل خود صدها جاذبه هاي تاريخي، طبيعي، آثار ناملموس معنوي، باغ و مزرعه سرسبز و رودخانه هايي جاري به زلالي آبهاي نيلگون دارند، اين روزها ميزبان طبيعت دوستان و مسافراني درون استاني است که بار سفر بسته‌اند تا اندکي از اضطراب و استرس هاي روزمره شان به دور باشند.هر چند بوم گردي و توسعه گردشگري روستايي در اين استان هنوز صنعتي نوپاست ولي روستا گردي اين روزها غوغا مي‌کند و آخر هفته ها ميتوان شاهد سفرهاي کوتاه شهروندان در اين راستا بود.
توسعه بوم گردي جزو اولويتهاي صنعت گردشگري در آذربايجان غربي است
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان‌غربي گفت: در سالهاي اخير توسعه واحدهاي بوم‌گردي روستايي جزو برنامه ها بوده تا گردشگري روستايي در اين استان توسعه يابد.جليل جباري اظهار داشت: درصدد هستيم با تسهيل روند اخذ مجوز براي واحد هاي بوم گردي به رونق گردشگري در اين مناطق کمک شود.وي اضافه کرد: تبديل فضاهاي مناسب موجود در مناطق روستايي به عنوان واحدهاي اقامتي و بوم‌گردي از موضوعاتي است که در اين راستا جلسات مستمري با مسوولان برگزار شده‌ است.جباري به پراکندگي اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي در سطح استان آذربايجان غربي نيز اشاره کرد و گفت: بيشترين تعداد واحدهاي بوم‌گردي به ترتيب در تکاب، پيرانشهر، سردشت، اشنويه، خوي، ماکو و اروميه است.وي اضافه کرد: 29 واحد بوم‌گردي فعال در استان وجود دارد که توسعه آنها با صدور مجوزهايي در سال گذشته و امسال در دست اقدام است و 2 مورد نيز در حال اضافه شدن به اين واحد هاست.
15 مورد موافقت اصولي براي واحد هاي بوم گردي صادر شده است
کارشناس اکوتوريسم اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان‌غربي ميز در اين زمينه گفت: 29 اقامتگاه بوم گردي در استان داير بوده و براي 15 مورد موافقت اصولي صادر شده است."ودود فخاري" اظهار داشت: واحدهاي بوم گردي در 11 شهرستان و 22 روستاي آذربايجان غربي فعال هستند که براي بيش از 380 نفر ظرفيت پذيرش دارند و براي بيش از 75 نفر مستقيم اشتغالزايي شده‌است.وي با بيان اينکه سرمايه گذاري در واحد هاي خدمات بوم گردي به عنوان واحد هاي سرمايه گذاري خرد نياز به سرمايه بسيار و کلان ندارد، افزود: متقاضيان راه اندازي اين واحد ها مي‌توانند با رجوع به سامانه مربوطه و ثبت درخواست خود و دريافت مجوز فعاليت در اين راستا مشغول به کار شوند.فخاري با بيان اينکه ارائه خدمات به مسافران و گردشگران در يک محيط بومي زمينه فعاليت واحدهاي بوم گردي است، گفت: در راستاي ترغيب جوامع محلي و سرمايه گذاران به فعاليت در اين زمينه تسهيلاتي نيز به آنان اعطا شده‌است.وي با اشاره به سود چهار درصدي اين تسهيلات در مناطق مرزي اضافه کرد: 21 مورد از 29 واحد بوم گردي فعال در آذربايجان غربي پارسال از اين تسهيلات کم بهره بهره مند شده‌اند.
بوم گردي فصلي نو در صنعت گردشگري آذربايجان غربي
با بررسي هاي ميداني تاريخچه اين اماکن بوم گردي روستايي به سال 1393 در کشور بازمي‌گردد زماني که از طرف سازمان ميراث فرهنگي ايران ضوابط و مقررات ايجاد واحد هاي بوم گردي به همه استانها و به تبع آن به آذربايجان‌غربي ابلاغ شد.
اين موضوع باعث شد تا فصلي نو در موضوع گردشگري روستايي و اقتصاد آن گشوده شود چرا که تا آن زمان روستاييان فقط با کشاورزي به عنوان يک راه معيشتي و دامداري در کنار آن آشنا بودند.رضا محمدي از کارشناسان صنعت گردشگري در استان آذربايجان غربي در اين زمينه معتقد است که با مطرح شدن موضوع احياي درياچه اروميه و معيشتهاي جايگزين کشاورزي براي روستاييان، ايجاد اقامتگاه هاي بوم گردي و توسعه گردشگري روستايي و طبيعت گردي بحثي بود که تحولاتي را در مسير توسعه گردشگري استان رقم زده است.وي براين باور است که با تلاش ها، تبليغات و فضاسازي هاي رسانه‌اي، اداره کل ميراث فرهنگي آذربايجان غربي عاقبت در سال 1395 پروانه بهره برداري براي 2 اقامتگاه در روستاي "نصرت آباد ششهرشتان تکاب" در سه کيلومتري مجموعه جهاني تخت سليمان بعد از انواع استعلام‌ها  از 12 تا 13 دستگاه متولي صادر شد تا اين امر تسهيل کننده مسير صنعت گردشگري و جذب توريستهايي باشد که علاقمند به تجربيات تازه اند.
طبق اظهارات وي به دنبال اين اقدامات در سال هاي 1395 و 1393 اقدامات مطلوبي براي تبليغات در زمينه بوم گردي و توسعه گردشگري روستايي و عشايري انجام شد و کتابي در اين زمينه چاپ شده است.وي افزود: در ادامه دهياران و شوراهاي اسلامي روستاهاي استان آذربايجان غربي نيز به سوي گردشگري روستايي سوق داده شدند تا از اين رهگذر بخشي از بار سنگين توليدکشاورزي بر دوش اقتصاد و نيز درياچه اروميه برداشته شود و تامين درآمد کشاورزان رنگ و بوي خدمات به خود بگيرد.از اخبار و اطلاعات اداره کل ميراث فرهنگي آذربايجان غربي چنين برمي آيد که در اين راستا همايش توسعه گردشگري روستايي در استان برگزار شد و با دعوت يک کار آفرين برتر کشوري در اين زمينه برحجم کارهاي تبليغاتي و آشنايي مسوولان، دهياران، فرمانداران، بخشداران و فعالان گردشگري افزوده شد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، در نهايت اين تلاش ها موجب شد تا در سالهاي 1393 و 1397 به ترتيب 6 و 10 مورد پرونده بهره برداري در آذربايجان غربي در اين زمينه صادرشود که در سال 1398 هم ادامه اين روند موجب صدور 10 مورد پروانه بهره برداري جديد شد و اين روند تا کنون در استان ادامه دارد تا از اين مسير بتوان بررونق اقتصادي استان افزود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها