عصر آذربایجان

گزارش خبر

کشف روستاي هفت‌هزارساله در شمال غرب ايران

کشف روستاي هفت‌هزارساله در شمال غرب ايران

1402/03/28

گروه فرهنگي: باستان‌شناسان در قديمي‌ترين محوطه شناسايي شده در حوضه آبگير سد »چپرآباد«، روستايي کوچک مربوط به نيمه دوم هزاره پنجم قبل از ميلاد (حدود هفت‌هزار سال) را کشف کردند.

گروه  فرهنگي: باستان‌شناسان در قديمي‌ترين محوطه شناسايي شده در حوضه آبگير سد »چپرآباد«، روستايي کوچک مربوط به نيمه دوم هزاره پنجم قبل از ميلاد (حدود هفت‌هزار سال) را کشف کردند.
سد چپرآباد قرار است در تيرماه آبگيري شود و اين محوطه در اولين مرحله آبگيريِ سد زير آب خواهد رفت. دومين فصل کاوش نجات‌بخشي محوطه پيش از تاريخ چپرآباد (تپه گَرگَرو) در استان آذربايجان غربي انجام شد. اين محوطه که قديمي‌ترين محوطه تاريخي شناسايي‌شده پشت سد چپرآباد است، به فاز انتقالي دو دوره مهم پيش از تاريخ (دالما و پيزدلي) در توالي فرهنگي شمال‌غرب ايران مربوط مي‌شود.
حنان بحراني‌پور ـ سرپرست دومين فصل کاوش نجات‌بخشيِ محوطه پيش از تاريخ چپرآباد (تپه گَرگَرو) در اُشنويه آذربايجان‌ غربي درباره نتيجه کاوش‌ها در اين محوطه گفت: محوطه باستاني چپرآباد که در حدود 8 کيلومتري جنوب‌شرقي شهر اشنويه استان آذربايجان‌غربي و در بخش نالوس واقع شده، نزديک‌ترين محوطه باستاني به ساختگاه سد چپرآباد بوده و فاصله آن تا تاج سد حدود 500 متر است و با اطمينان مي‌توان گفت که در اولين مرحله آبگيريِ سد، اين محوطه به زير آب خواهد رفت.
او ادامه داد: تپه چپرآباد در برنامه بررسي و شناسايي به نام تپه گَرگَرو با کد اختصاري »CHD03« نام‌گذاري شد، ولي براساس اسناد ميراث ‌فرهنگي استان آذربايجان‌غربي و گفته اهالي منطقه به نام تپه »چپرآباد«معروف است.
سرپرست هيأت باستان‌شناسي محوطه پيش از تاريخ چپرآباد، اين محوطه را قديمي‌ترين محوطه شناسايي شده در حوضه آبگير سد چپرآباد دانست و در تشريح دومين فصل کاوش نجات‌بخشيِ محوطه پيش از تاريخ چپرآباد، گفت: فصل نخست کاوش اين محوطه در سال 1400 انجام شد و در آن فصل دو ترانشه (ترانشه‌هاي A و B) و دو گمانه کوچک (گمانه‌هاي I و II) در دو بخش جنوبي و غربيِ محوطه تا خاک بکر کاوش شد.  در دومين فصل کاوش نجات‌بخشي محوطه چپرآباد نيز يک ترانشه به ابعاد 4×6 متر(ترانشه C ) در بخش جنوبيِ محوطه تا خاک بکر کاوش شد.
اين باستان‌شناس با بيان اين‌که کاوش تا عمق 180 سانتي‌متري با آشکار شدن معماري برجا در اين ترانشه و بستر صخره‌اي محوطه پايان يافت، اعلام کرد: نتيجه کاوش‌ها در اين فصل نشان مي‌دهد که محوطه چپرآباد روستايي کوچک به نيمه دوم هزاره پنجم قبل از ميلاد مربوط بوده است.او افزود: ويژگي برجسته اين محوطه اين است که بر اساس مجموعه سفاليِ به‌دست‌ آمده، چپرآباد به فاز انتقالي دو دوره مهم پيش از تاريخ در توالي فرهنگي شمال‌غرب ايران، يعني دوره‌هاي »دالما« و »پيزدلي« مربوط است.
بحراني‌پور با بيان اين‌که تا پيش از کاوش چپرآباد، مرحله گذار بين اين دو دوره در هيچ محوطه‌اي شناسايي نشده بود، گفت: اگر امکان کاوش‌هاي بيشتر در اين محوطه مهيا شود مي‌توان اميد داشت که اطلاعات بيشتري از اين دوره ناشناخته پيش‌ از تاريخ شمال‌غرب کشور به‌دست آيد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا،سد چپرآباد،  بنابر آنچه مسؤولان شهرستان اشنويه و استان آذربايجان غربي اعلام کرده‌اند تا پايان تيرماه 1402 آبگيري خواهد شد و به گفته رييس اداره ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي اشنويه، احتمالا 13 محوطه تاريخي با آبگيري اين سد غرق مي‌شود.
 اين درحالي است که نتايج کاوش‌هاي تا کنون باستان‌شناسان نشان مي‌دهد قدمت محوطه‌هاي تاريخي پشت سد چپرآباد به حدود هفت‌هزار سال مي‌رسد. باستان‌شناسان معتقدند يافته‌هاي پشت اين سد نقطه عطفي براي باستان‌شناسي جنوب آذربايجان غربي است و اگر زمان بيشتري به کاوش اختصاص داده شود حتما رازها و اطلاعات بيشتري به دست خواهد آمد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها