عصر آذربایجان

گزارش خبر

چانه‌زني بر سر قيمت نان در زنجان

چانه‌زني بر سر قيمت نان در زنجان

1400/05/31

گروه اقتصادي : اين روزها بازار نان در زنجان آشفته‌تر از هفته‌هاي قبل است و ماجرا از آن جايي آب مي‌خورد که هفته گذشته نان گران شد اما دوباره به قيمت قبلي خود برگشت، اما دوباره قرار است گران شود. هرازگاهي دست کاري قيمت برخي از کالاها صداي مردم را درمي‌آورد، نان يکي از اقلامي است که به صورت روزانه مورد مصرف مردم است و گراني آن هميشه سبب اعتراض بوده و هست.

 گروه اقتصادي : اين روزها بازار نان در زنجان آشفته‌تر از هفته‌هاي قبل است و ماجرا از آن جايي آب مي‌خورد که هفته گذشته نان گران شد اما دوباره به قيمت قبلي خود برگشت، اما دوباره قرار است گران شود. هرازگاهي دست کاري قيمت برخي از کالاها صداي مردم را درمي‌آورد، نان يکي از اقلامي است که به صورت روزانه مورد مصرف مردم است و گراني آن هميشه سبب اعتراض بوده و هست.
نانوايان مي‌گويند افزايش قيمت نان در سال گذشته سودي براي نانوا نداشته است و اين در حاليست که به دليل رشد تورم قيمت تمام شده پخت يک نان با احتساب افزايش بيمه، حقوق و دستمزد کارگران، هزينه اجاره بهاي ملک،  هزينه حمل و نقل، آب، ماليات، گاز، برق و ... بيشتر شده است.در حالي‌ که نانوايان از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و مواد اوليه شکايت دارند و خواستار افزايش قيمت‌ها هستند از طرف ديگر شهروندان نيز از گراني نان به ‌ويژه در نانوايي‌هاي آزادپز شکايت داشته و اظهار مي‌کنند برخلاف نانوايي‌هاي دولتي اما آزادپزها به اسم خريد آرد آزاد تا تنور گرم است نان خود را مي‌چسبانند!
در سرکشي از برخي نانوايي‌هاي استان، آنچه که بيشتر به چشم مي‌آمد گراني غيررسمي نان، تعيين نرخ‌هاي دل‌بخواه و افت کيفيت و وزن چانه خمير يا جبران هزينه تمام‌شده از طريق افزايش بيشتر قيمت انواع نان با استفاده از افزودني‌هاي مجاز مانند کنجد، سياه دانه، سبوس، سبزيجات و... است.
اگر چه صاحبان نانوايي‌ها اين موضوع يعني افزايش خودسرانه نان را تاييد نمي‌کنند و با گلايه از افزايش هزينه‌هاي تحميل شده به نانوايي‌ها مثل حقوق کارگران، هزينه تعمير و نگهداري تجهيزات پخت نان، بيمه و نوسازي و تعميرات سازه ساختماني نانوايي‌ها در يکي و دو سال اخير، از افزايش نيافتن قيمت نان ابراز نارضايتي مي‌کنند و معتقد هستند در شرايط کنوني اين قيمت‌ها اصلا به صرفه نيست.هرچند روي تابلو درج قيمت نانوايي‌ها اطلاعاتي مثل وزن چانه، نوع نان و قيمت و تلفن رسيدگي به شکايات درج شده است، اما نانوايي‌ها بي‌توجه به اين موارد که در معرض ديد مشتريان قرار داده‌اند کار خودشان را مي‌کنند نه از نظر کيفيت و نه از نظر کميت نان عرضه شده راضي کننده نيست.
بازار نان اما اين روزها در زنجان آشفته‌تر از هفته‌هاي قبل است و ماجرا از آن جايي آب مي‌خورد که هفته گذشته نان به يکباره گران شد، گراني که در حد 60 درصد افزايش نسبت به قيمت قبلي نان بود.همين امر اما با واکنش‌هاي تندي مواجه شد و بلافاصله يعني عصر همان روز قيمت‌ها به حالت عادي برگشت، اما اين تمام ماجرا نبود و پس از برگشت نرخ نان اين بار نانوايان بودند که اعتراض خود را نشان دادند.
در همين راستا تعدادي از صاحبان واحدهاي نانوايي دو روز متوالي در مقابل استانداري تجمع کرده و از پخت نان خودداري کردند.
به همين خاطر مردم زنجان طي هفته گذشته در تهيه نان با مشکل مواجه شدند و کار به جايي رسيده بود که حتي در فروشگاه‌ها هم نان بسته‌اي وجود نداشت، اين موضوع تا اواخر هفته گذشته ادامه داشت تا دوباره نانوايان به سرکار برگشته و پخت کردند.
اما اين هم تمام ماجراي نان نبود، يعني طبق جلساتي که برگزار شد، قرار است، نان افزايش قيمت داشته باشد اما نه آن قيمت قبلي، با درصد کمتر.رئيس اتاق اصناف استان زنجان با اشاره به اينکه جلسات کارشناسي در ارتباط با قيمت نان برگزار شده است، اضافه کرد: طي روزهاي آتي قيمت جديد نان مشخص خواهد شد.
سيد محمود موسوي با بيان اينکه طي روزهاي آتي نرخ جديد نان اعلام خواهد شد، تصريح کرد: البته زمان آن مشخص نيست و ممکن است پس از تعطيلات هفته پيش رو اتفاق بيفتد.وي با اشاره به اينکه فعلا زماني براي افزايش قيمت نان مشخص نشده است، افزود: در نهايت ميانگين قيمت از استان‌هاي همجوار پايين‌تر خواهد بود.
رئيس اتاق اصناف استان زنجان با اشاره به اينکه در حال حاضر مشکلي از نظر پخت نان وجود ندارد، اضافه کرد: حتي نانوايي‌هايي که شيفت هستند نيز اقدام به پخت مي‌کنند.رئيس اتحاديه نانوايان زنجان نيز درباره اين موضوع گفت: در حال حاضر 20 واحد نانوايي به صورت دو شيفته فعاليت دارند.
کمال الماسي با اشاره به اينکه مشکلي از نظر پخت نان در زنجان وجود ندارد، اضافه کرد: قيمت هم طبق تصميم مسوؤلان در هفته‌هاي آتي اعلام خواهد شد.مديرکل غله استان زنجان نيز در اين باره گفت: براساس هماهنگي صورت گرفته با برخي مراجع و مقامات استاني فعاليت واحدهاي نانوايي ادامه دارد.ولي‌الله زماني گفت: با راه‌اندازي اين واحدها در شرايط فعلي و با توجه به برهم خوردن توازن در زنجيره تامين نان شهروندان در روزهاي اخير مشکل طبخ و توزيع نان رفع خواهد شد.
حسين عبداللهي يکي از نانواياني اين شهر است که 30 ساله سابقه دارد، به سه کارگرش حقوق خوبي مي‌دهد اما با اين وجود باز هم از او ناراضي هستند و به خاطر پايين بودن دستمزدها هر روز ساز رفتن کوک مي‌کنند.
وي که تمام زندگيش صرف نانوايي مي‌شود و از ساعت 5 صبح تا 12 شب در نانوايي مشغول کار است، گفت: نه خودم و نه خانواده‌ام آرامشي نداريم از طرفي هزينه‌هاي جانبي بسيار افزايش يافته و ديگر واقعا پخت نان براي ما قابل صرفه اقتصادي ندارد.
زينب محمدي يکي از شهروندان زنجاني نيز در اين باره گفت: طي چند وقت اخير شاهد افزايش قيمت نان در زنجان بوديم، افزايشي که  اگر تدابيري انديشيده شود که هر ساله درصدي به نان اضافه شود  فشار چنداني به مردم تحميل نمي‌شود.
وي افزود: اين افزايش يکباره نه تنها کمکي به نانوايان و کارگران نانوايي نمي‌کند بلکه بر آنان و نيز بر مردم فشاري دوچندان وارد مي‌کند.اين شهروند زنجاني بيان کرد: درست است که قيمت حامل‌هاي انرژي و مواد اوليه براي پخت نان گران شده اما اين افزايش براي مردم نيز بسيار سنگين است.
وي با انتقاد از کيفيت نان و غيرقابل مصرف بودن نان‌هاي توليدي در برخي نانوايي‌ها اظهار کرد: متأسفانه کيفيت نان در اکثر نانوايي‌هاي شهر به نسبت پايين است، يعني نان وقتي پخت مي‌شود فقط بايد در همان لحظه استفاده شود، چرا که با گذر زمان تبديل به يک لاستيک مي‌شود و معدود نانوايي‌هايي هستند که کيفيت نان خود را خوب نگه‌داشته‌اند.گفتني است، شکايات مردمي در بخش بهداشت بايد در سامانه ملي 190 انجام شود که طبق اعلام وزارت بهداشت عموما بيشترين مکان مورد گزارش براي ثبت شکايات بهداشتي نانوايي‌ها بوده که اکثرا به دليل عدم رعايت بهداشت دست و عدم استفاده از ماسک توسط کارکنان گزارش مي‌شود.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از فارس، همچنين شهروندان مي‌توانند تخلف‌هاي صنفي از جمله گرانفروشي را از طريق تماس با شماره 124 گزارش يا به صورت اينترنتي در سامانه 124 ثبت کنند تا پيگيري شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها