عصر آذربایجان

گزارش خبر

تقويت تعاوني‌هاي دانش‌بنيان آذربايجان شرقي راهکار افزايش توليد و اشتغال است

تقويت تعاوني‌هاي دانش‌بنيان آذربايجان شرقي راهکار افزايش توليد و اشتغال است

1400/07/18

گروه اقتصادي:با توجه به ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي بخش تعاون آذربايجان شرقي و تبديل اقتصاد کشور به اقتصاد مردمي، نقش و جايگاه تعاون در گام دوم انقلاب بايد بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد.

گروه اقتصادي:با توجه به ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي بخش تعاون آذربايجان شرقي و تبديل اقتصاد کشور به اقتصاد مردمي، نقش و جايگاه تعاون در گام دوم انقلاب بايد بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد.
در شرايط کنوني اقتصادي و اشتغال کشور مدل کسب و کار تعاوني کارآمدترين شيوه براي تحقق اقتصاد مقاومتي است و مي‌تواند کارجويان و فارغ التحصيلان دانشگاهي را به سمت کارآفريني جمعي هدايت کند.
از سوي ديگر اقتصاد تعاون‌محور بهترين روش هدايت نقدينگي مردم به سمت توليد و اشتغال است.
در اصل 44 قانون اساسي دولت، بخش خصوصي و تعاون، سه رکن اقتصاد کشور بيان شده است که تعاون مردمي‌ترين بخش اقتصاد کشور معرفي شده اما نقش تعاون که بيش از 25 درصد تعيين شده بود، اکنون کمتر از 5 درصد است.
با توجه به ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي بخش تعاون آذربايجان شرقي و تبديل اقتصاد کشور به اقتصاد مردمي، نقش و جايگاه تعاون در گام دوم انقلاب بايد بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد.
در اين زمينه و در راستاي توجه به بخش تعاون و اشتغال و اقتصاد اين بخش با حسين فتحي مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي آذربايجان شرقي به گفت‌وگو پرداختيم.
ايجاد ارزش افزوده و اشتغال بيشتر با شرکت‌هاي "تعاوني دانش بنيان"
فتحي در پاسخ به اينکه چرا بخش تعاون در ايران کوچک است اما در سطح بين المللي حتي کشورهاي چند مليتي تعاوني داريم؟ گفت: بايد حداقل 25 درصد از توليد ناخالص ملي از بخش تعاون تأمين مي‌شد ولي اکنون کمتر از 5 درصد است که به اعتقاد من تعاون يکي از راه‌هاي حمايت از نخبگان و ايجاد ارزش افزوده و اشتغال است و بايد شرکت‌هاي "تعاوني دانش بنيان" حمايت شوند چرا که اين نوع تعاوني‌ها حتي يک گام جلوتر از تعاوني کوچک و زودبازده است.
وي با بيان اينکه در استان ما 11 شرکت تعاوني دانش‌بنيان را تشکيل داديم، افزود: براي دانش‌بنيان کردن تعدادي از شرکت‌ها و تبديل ايده به محصول و تجاري سازي آن کمک مي‌کنيم و حتي در حوزه بازاريابي اين نوع محصولات هم از تعاوني دانش‌بنيان حمايت مي‌کنيم.
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي آذربايجان_شرقي با اشاره به اينکه در کل کشور 69 هزار تعاوني داريم که يک ميليون و 700 هزار عضو تعاوني هستند ابراز داشت: 4 هزار و 374 تعاوني در استان داريم که 6.3 درصد از تعاوني‌هاي کشور در اين استان است و بعد از استان‌هاي تهران، خراسان رضوي، فارس و مازندران رتبه پنجم را داريم.
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي آذربايجان_شرقي سهم تعاوني‌هاي آذربايجان شرقي را در سال گذشته 5.8 درصد اعلام کرد و ادامه داد: امسال سهم استان افزايش يافت و به 6.3 رسيد.
فتحي افزود: بيش‌ترين سهم تعاوني‌هاي استان، در بخش خدمات با 31 درصد، صنعت با 21 درصد و کشاورزي با 15 درصد به خود اختصاص دادند که در مجموع بيش از 42 هزار شاغل دارند.
وي بهترين روش افزايش تعداد تعاوني‌ها را حمايت از تعاوني‌هاي دانش بنيان براي بهبود اشتغال و رونق توليد دانست و تصريح کرد: تعاون جلوه‌گاه عدالت و همکاري است و بايد بيش از ساير بخش ها مورد توجه قرار گيرد.
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي آذربايجان_شرقي ادامه داد: تعاون بايد محور سياسي (آزادي عمل نسبت به ساير شرکت‌ها و دموکراسي)، اقتصادي (در تعاوني هر فرد يک رأي دارد و ميزان رأي نسبت به حجم سرمايه نيست) و فرهنگي (ارزش‌هاي اخلاقي، صداقت. و احترام به رأي) باشد و در اين حوزه‌ها مورد توجه قرار گيرد. اين يعني همکاري براي رشد همزمان است که به نوعي چشمه جوشان اشتغال و کارآفريني است.
وي احساس مالکيت بين اعضا در تعاوني‌ها را يادآور شد و گفت: در تعاوني‌ها به دليل اينکه اعضا و حتي کارکنان در انتخاب هيئت مديره و مديرعامل و غيره نقش دارند احساس مالکيت دارند و بهره‌وري بالا است.
فتحي خاطرنشان کرد: حمايت‌هاي مالي به صورت تخصصي بوده و بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت تعاون توجه جدي به اين بخش دارند. معافيت بيمه و ماليات 20 تا 25 درصدي به تعاوني‌ها اختصاص مي‌يابد که اين امر به رشد و توسعه تعاوني‌ها کمک مي‌کند.
ضرورت حمايت از تعاوني‌ها در ايام کرونا
علي رحيمي مديرعامل اتحاديه شرکت‌هاي تعاوني مصرف کارکنان دولت استان آذربايجان_شرقي با اشاره به اينکه اين اتحاديه در سال 53 تأسيس شده و 56 عضو حقوقي و 65 هزار عضو حقيقي دارد اظهار داشت: اسکاد، فرهنگيان و کارگران اتحاديه تعاوني‌ها را تشکيل داده‌اند.
 وي افزود: توزيع کالاهاي اساسي مثل گوشت، مرغ، برنج و غيره را با قيمت مناسب و شرايط مناسب در بين اعضا توزيع مي‌کنيم.رحيمي با تاکيد بر اينکه بيش‌ترين اعضاي ما کارگري، فرهنگي و کارمندي است تصريح کرد: تلاش مي‌کنيم تا با حمايت مسئولان، کالاها را با اقساط بلندمدت‌تري اعطا کنيم.
وي با بيان اينکه جهيزيه را با اقساط بلندمدت و بدون کمترين درصدي به خانواده اعضا تقديم مي‌کنيم، افزود: در ايام کرونا تعاوني‌هاي مصرف تحت فشار بودند و بايد با حمايت از اين تعاوني‌ها سرپا نگه داريم.
تعاوني‌ها چگونه سودده مي‌شوند؟
حسين فتحي مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي آذربايجان شرقي در ادامه، در پاسخ به اينکه آيا شرکت‌هاي تعاوني سودده است؟ گفت: شرايط متفاوت است، برخي سودده و برخي زيان ده است اما در مجموع، شرکت هاي تعاوني موفق بيش از ناموفق است.
وي با تاکيد بر اينکه تعاوني‌هاي موفق شرکت‌هايي بوده‌اند که اعتماد آفريني داشتند و سودده شدند، ابراز داشت: شفاف سازي مالي و نقدينگي باعث اعتمادسازي است.
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي آذربايجان_شرقي، عمل به قانون، برنامه ريزي دقيق، مديريت و اهليت اعضاي هيئت مديره و مديرعامل را از عوامل موفقيت تعاوني‌ها عنوان کرد و گفت: اغلب تعاوني‌هاي مشکل‌دار، تعاوني مسکن است که زمين معارض‌دار مي‌خرند و هر روز در دادگاه هستند در حالي که اعضاي تعاوني هيچگاه اجازه نداده اند پروژه مشکل دار اجرا کند.
وي با اشاره به اينکه 42 هزار مسکن توسط تعاوني‌هاي مسکن تحويل شده اما برخي تعاوني_ها مشکل دارند، ابراز داشت: تاکنون کارهاي ارزشمندي در حوزه هاي توليد، مسکن، مصرف و... رخ داده و با اهليت افراد، اين موفقيت افزايش مي‌يابد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم شرکت‌هاي تعاوني دانش بنيان مي‌تواند نقش موثري در اشتغال داشته باشند و توليدات خود را به صورت علمي پيش ببرند.
هم اکنون 11 شرکت تعاوني دانش بنيان در استان داريم که 6 شرکت مجوز معاونت علمي رياست جمهوري دارند و بايد تلاش شود تا تعداد اين شرکت‌ها در تبريز و آذربايجان شرقي افزايش قابل توجهي داشته باشند و از ظرفيت‌هاي علمي و فارغ‌التحصيلان دانشگاهي به نحو احسن و به نفع اقتصاد استان استفاده کنيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها