عزم دولت براي اتمام 1500 طرح نيمهتمام در آذربايجانشرقي
عزم دولت براي اتمام 1500 طرح نيمهتمام در آذربايجانشرقي
1400/08/16
گروه گزارش: اظهارات هفتههاي اخير رييس جمهوري و مقامهاي استاني درباره تکميل طرحهاي بر زمين مانده آذربايجانشرقي، از عزم دولت سيزدهم براي اتمام يک هزار و 500 طرح نيمهتمام در اين خطه حکايت ميکند.
گروه گزارش: اظهارات هفتههاي اخير رييس جمهوري و مقامهاي استاني درباره تکميل طرحهاي بر زمين مانده آذربايجانشرقي، از عزم دولت سيزدهم براي اتمام يک هزار و 500 طرح نيمهتمام در اين خطه حکايت ميکند.
برخي طرح هاي نيمه تمام در آذربايجان شرقي حتي پيشرفت 90 درصدي هم دارند، اما به علت نبود اعتبار، نيمه تمام باقي مانده اند.البته هزينه مورد نياز طرح هاي نيمه تمام نسبت به هزينه هاي انجام شده کبراي آنها در آذربايجان شرقي، بسيار ناچيز است و شمار قابل توجهي از آنها با توجه دولت و پي گيري مسوولان استاني و نظارت بر اجراي طرح توسط پيمانکاران در اندک زماني قابل بهره برداري هستند.
طرح انتقال آب به درياچه اروميه، طرح ريلي ميانه-بستان آباد- تبريز و اتمام ايستگاه خاوران به عنوان ايستگاه پاياني، مدول دوم تصفيه خانه تبريز، تکميل طرح هاي راه استان، طرح هاي قطار شهري تبريز، طرح هاي معدني آذربايجان شرقي از جمله طرح هاي نيمه تمام آذربايجان شرقي هستند که نيازمند توجه ويژه و اعتبار اندک هستند تا ظرفيت توسعه اي خود را در استان بگسترانند. جلب مشارکت سرمايه گذاران، مشارکت بخش خصوصي، حضور ميداني مديران براي بازديد از پيشرفت طرح ها، استفاده از ظرفيت هاي تجهيزاتي و قانوني بخش دولتي و هم افزايي ادارات و نهادها در اجراي طرح ها مي تواند از عوامل پيشرفت سريع تر در اتمام طرح هاي نيمه تمام در آذربايجان شرقي باشد. بنا به اعلام مسوولان استاني، متوسط مدت زمان اجرا و اتمام طرح در آذربايجان شرقي 13 سال است که گاهاً بعضي از آنها به بيش از 2 دهه نيز مي رسد، اما اميد مي رود که با همت مسوولان و دستور رييس جمهوري اين روند اصلاح شود.
*همه تلاش ما تکميل پروژه هاي نيمه تمام در کشور است
رئيس جمهوري در نشست با مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي و استاندار جديد در سخناني تکميل طرح ها و پروژه هاي زيربنايي نيمه تمام در نقاط مختلف کشور را اولويت اول دولت در استان ها دانست و گفت: در سفرهاي استاني بدنبال کلنگ زدن براي طرح ها و پروژه هاي جديد نيستيم و همه تلاش ما تکميل پروژه هاي نيمه تمام در حوزه هاي مختلف است تا به اشتغال جوانان و توسعه کشور کمک کند.آيت الله دکتر سيد ابراهيم رئيسي با اشاره به موضوع راه هاي مواصلاتي و کريدور ريلي به عنوان يکي از موضوعات و مشکلات مهم اشاره شده از سوي نمايندگان دو استان، افزود: تکميل پروژه هاي مواصلاتي و راه آهن استان مي تواند نقش بسيار مهمي در تقويت و توسعه تجارت و اقتصاد اين منطقه ايفا کند.
*70 درصد پروژه هاي ناتمام با بيش از 80 درصد پيشرفت فيزيکي را در 2 سال تکميل مي کنيم
استاندار آذربايجان شرقي نيز با اشاره به نشست با رييس جمهوري گفت: همه تلاش خود را براي اتمام پروژه هاي نيمه تمام استان بکار خواهيم بست و قول مي دهم در 2 سال 70 درصد پروژه هاي ناتمام استان را که بالاي 80 درصد پيشرفت داشته اند، تکميل کنيم.زين العابدين رضوي خرم با اشاره به وجود يک هزار و 500 طرح نيمهتمام در اين استان ارايه برنامه 4 ساله از سوي دستگاه ها و نهادها را خواستار شد.وي با اشاره به محدوديت منابع دولتي گفت: امروز بايد سرمايهگذاري را به عنوان يک اصل براي اتمام طرح هاي نيمهتمام مورد توجه قرار دهيم و با تسهيل کسب و کار، کساني را که انگيزه و منابع کافي دارند را پاي کار بياوريم.
وي افزود: متأسفانه به دليل بروکراسي خسته کننده اداري، سرمايهگذاران با انگيزه، فرصت فعاليت پيدا نميکنند در حالي که ما بايد منت سرمايهگذاران را بکشيم و زمينه فعاليت آنها را فراهم کنيم.خرم با تبيين سياستهاي کلي دولت سيزدهم، انجام اقدامات اساسي و همافزايي همه دستگاههاي مسئول را براي حل مسائل و مشکلات استان ضروري دانست.وي تأکيد کرد: مديران بايد وظايف و مأموريتهاي متنوع و متعدد خود را اولويتبندي کنند تا ضمن اينکه کارها با کيفيت بيشتري انجام شود، توان و انرژي دستگاهها هم تحليل نرود.
خرّم نظارت جدي مديران بر مجموعه تحت مديريت خود را از ديگر اولويتهاي کاري آنها اعلام کرد و گفت: حضور ميداني مسئولان در بين مردم و در همه حوزههايي که مسئوليت دارند، ضروري است چنان که رئيس جمهور در مدت کمتر از سه ماه، به 9 استان سفر کرده است و به طور قطع حضور در ميدان ميتواند به تصميمگيري بهتر در مسائل مختلف کمک کند.
جلب مشارکت حوزه علم و دانشگاه در بخشهاي صنعتي و توليدي، ديگر اولويتي بود که استاندار آذربايجان شرقي از رؤساي دانشگاهها، مراکز رشد و پارک علم و فناوري استان خواست تا چارچوب علمي براي ارتباط بخشهاي مختلف اقتصادي با دانشگاه تعيين کنند. وي همچنين بر حل مشکل حاشيهنشيني به عنوان يکي از مهمترين آسيبهاي اجتماعي تأکيد کرد و گفت: رمز حل اين مشکل، توجه به مناطق محروم در همه جاي استان است و اگر اين توجه صورت نگيرد، شاهد افزايش سکونتگاههاي نامناسبي در حاشيه شهرها خواهيم بود که در شأن استان نيست.خرّم استفاده از ظرفيتهاي مرزي را يکي از مأموريتهاي جدي و اساسي استان دانست و اضافه کرد: ما با سه کشور ارتباط زميني داريم که فرصت کمنظيري براي توسعه اقتصادي است؛ اما موانعي هم در اين زمينه وجود دارد که بايد رفع شود.
*معطلي برخي طرح هايي با پيشرفت 90 درصدي
به علت بدهي رييس مجمع نمايندگان آذربايجانشرقي نيز گفت: اميدوارم موانع موجود بر سر راه توسعه استان به ويژه برخي بروکراسيها برداشته شود تا توسعه استان شتاب بيشتري بگيرد.محمدحسين فرهنگي اظهار کرد: اميدواريم با توجه به ظرفيتهاي استاندار جديد و اراده دولت، مشکلات و موانع توسعه آذربايجان شرقي رفع شود.وي با اشاره به اينکه مشکل تمام کنندگي، از جمله مشکلاتي است که به دليل بروکراسي اداري، در استان وجود دارد، افزود: کار را به خوبي شروع مي کنيم گام هاي خوبي پيشرفته ايم و در مراحلي که تامين اعتبار شده با مشکل تمام کنندگي مواجه مي شويم.
فرهنگي اظهارکرد: براي مثال برخي پروژهها همچون سدها با اعتبارات فراوان و زحمات جدي ساخته ميشود ولي آبگيري نميشود لذا از استاندار جديد انتظار داريم در يک زمانبندي کاملا مشخص بهرهبرداري از اين پروژهها را تسريع کنند.وي گفت: برخي سدها بالاي 90 درصد و حتي 100 درصد پيشرفت دارد ولي به بهرهبرداري نميرسد و آبگيري نمي شود که دليل آن بدهکاري عنوان مي شود و اين موضوع نبايد مانع بهره برداري سد شود.نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ظرفيت هاي معدني استان، افزود: آذربايجان شرقي در سطح کشور رتبه نخست ذخاير را دارد ولي در استخراج و صنايع پايين دستي با گرفتاري هاي عديده اي مواجه است.
وي با تاکيد بر اينکه استاندار جديد براي بهرهگيري از ظرفيتهاي معادن بايد زمان ارايه دهد، گفت: براي مثال، طرح ذوب مس در چه زماني قرار است به بهره برداري برسد و يا کنسانتره در چه مدت زماني به بهره برداري خواهد رسيد.
فرهنگي اظهارکرد: بيش از 10 سال از مصوبه هيات دولت براي ساخت بيمارستان دوم تامين اجتماعي ميگذرد ولي هنوز معطل زمين است.وي افزود : هر سال بودجه بيمارستان را برميگردانند که دعواي زيادي براي حفظ آن انجام داديم و اين خندهدار است که احداث آن 10 سال معطل تامين زمين است، اين موضوع نياز به توجه خاص دارد. رييس مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي اضافه کرد: زمينه توسعه همه جانبه استان را داريم و به سرعت ميتوان به افق روشن رسيد که نياز به فشار و تحرک بيشتري داريم.فرهنگي همچنين با اشاره به نياز به ايجاد تحرک بيشتر براي پيشرفت و توسعه منطقه اي، گفت: توسعه همه جانبه نه در مرکز آذربايجان شرقي بلکه در کل استان بايد اتفاق بيفتد و براي تحقق اين هدف به احساس تحول در ابعاد مختلف نياز جدي داريم.
*وجود 452 مورد پروژه داراي بيش از 80 درصد پيشرفت فيزيکي در آذربايجان شرقي
معاون هماهنگي امور بودجه سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار کرد: در ادبيات برنامه ريزي و بودجه کشور مجموعه فعاليت هايي که به منظور تحقق اهدافي صورت ميپذيرند، پروژه ناميده ميشود و به مجموع پروژه ها طرح گفته مي شود، بر اين اساس پروژه مجموع چندين فعاليت است که مي تواند اهداف بسيار خرد نظير حمايت از يک زنبوردار و يا اهداف کلان نظير احداث يک سد را مشتمل شود.
شاهين فتحي افزود: برخي از اين پروژه ها در طي مدت زمان يک سال خاتمه يافته و بصورت مستمر ساليانه تکرار ميشوند و برخي در طي مدت زماني و براي يکبار اجرا مي گردند. لذا در انتخاب تعداد و نوع پروژه ها بايد به تعاريف دقت کافي نمود. مراجع مختلف در تعدد پروژه ها و نوع آنها به استناد منابع مالي مختلف و نوع تعاريف پروژه، اعلام نظر مي کنند.
وي ادامه داد: در سال 1400 تعداد پروژههاي تامين اعتبار شده از محل اعتبارات در اختيار آذربايجان شرقي 993 مورد در قالب 235 طرح و طرح هاي تفويض شده از محل اعتبارات ملي 34 مورد تحت عنوان استاني ويژه و طرح هاي ملي از محل اعتبارات ملي 61 مورد است.
وي همچنين گفت: بر اساس اعتبارات در اختيار وزارتخانه ها، پروژه ها و طرح هاي ديگري نيز در استان در حال اجرا بوده که مستلزم اخذ اطلاعات از دستگاه هاي اجرايي مربوطه است.
وي ادامه داد: از مجموع پروژه هاي استاني و استاني ويژه به تعداد يک هزار و 30 مورد، تعداد 664 مورد پروژه به صورت احداثي و توسعه مي باشد و بقيه در قالب پروژه هاي مستمر دسته بندي مي شوند که در ميان اين پروژه هاي احداثي و توسعه 452 مورد داراي پيشرفت فيزيکي بالاي ?? درصد هستند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، وي با اشاره به نقش راه آهن در توسعه، اظهار کرد: راه آهن در موضوع توسعه پيشرو است بر اين اساس در ماه هاي آينده شاهد اتمام خط آهن ميانه- بستان آباد- تبريز و پايان ساخت ايستگاه خاوران خواهيم بود که اين ايستگاه به ايستگاه مرکزي تبريز اتصال پيدا خواهد کرد.
منبع :