عصر آذربایجان

گزارش خبر

بقعه تاريخي شهاب‌الدين اهري در مسير جهاني شدن

بقعه تاريخي شهاب‌الدين اهري در مسير جهاني شدن

1399/08/25

گروه تاريخي: اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان‌شرقي ثبت جهاني بقعه تاريخي شيخ شهاب الدين اهري را آغاز و تحقق آن را يکي از اولويت‌هاي اصلي خود اعلام کرد. بقعه تاريخي شيخ شهاب‌ الدين اهري در شهر اهر، محل خانقاه و مقبره شيخ شهاب‌الدين اهري و مجموعه اي مشتمل بر خانقاه، مسجد، ايواني بلند، مناره‌ها و تعدادي غرفه است که از سال 1374 به موزه ادب و عرفان تبديل شده است که تنها موزه عرفان در ايران به شمار مي رود.

گروه تاريخي: اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان‌شرقي ثبت جهاني بقعه تاريخي شيخ شهاب الدين اهري را آغاز و تحقق آن را يکي از اولويت‌هاي اصلي خود اعلام کرد. بقعه تاريخي شيخ شهاب‌ الدين اهري در شهر اهر، محل خانقاه و مقبره شيخ شهاب‌الدين اهري و مجموعه اي مشتمل بر خانقاه، مسجد، ايواني بلند، مناره‌ها و تعدادي غرفه است که از سال 1374 به موزه ادب و عرفان تبديل شده است که تنها موزه? عرفان در ايران به شمار مي رود.
اين بقعه در دوره صفويه و به احتمال زياد در روزگار شاه عباس اول بر مزار شيخ شهاب‌الدين اهري در شهر اهر ساخته شده است، اما آثاري از دوره ايلخاني نيز در آن وجود دارد.
مسجد شيخ شهاب‌ الدين اهري در ضلع شرقي صحن بقعه قرار دارد و داراي گچ بري‌ ها و تزئينات نقاشي بسيار زيبايي است و دور تا دور ديوار مسجد دستخط‌ هايي وجود دارد که بين آنها دست نوشته‌ هايي را از شيخ بهايي، شاه عباس سوم و ابوالقاسم نباتي به چشم مي خورد.
در دوره جنگ هاي ايران و روسيه تزاري در فاصله سال هاي 1184 تا 1192 شمسي، مقداري از اموال اين مجموعه به سرقت رفت.
مديرکل ميراث فرهنگي آذربايجان‌شرقي تلاش براي ثبت جهاني بقعه شيخ شهاب اهري را اولويت خواند
مديرکل ميراث‌فرهنگي، صنايع ‌دستي و گردشگري آذربايجان شرقي با تاکيد بر اينکه ثبت جهاني مجموعه شيخ شهاب‌الدين اهري يکي از مهم‌ترين اولويت‌هاي کاري اين اداره کل است گفت: دراين زمينه ميراث فرهنگي در سه حوزه مربوط به خود، اهدافي از جمله ثبت جهاني بقعه شيخ شهاب‌الدين اهري و توسعه گردشگري کشاورزي در اين منطقه را در دستور کار خود قرار داده است.احمد حمزه زاده با بيان اينکه رينگ شمالي آذربايجان شرقي به عنوان مسير اول گردشگري استان تعريف شده است، افزود: رينگ شمالي گردشگري استان در مسير تبريز- اهر- کليبر- خداآفرين و مرند- جلفا - تبريز تعريف شده و جذب سرمايه‌گذار بر اساس ظرفيت‌هاي موجود در اين مسير و به ‌صورت زنجيره‌اي اجرا خواهد شد.وي با اشاره به اينکه گردشگري به عنوان يکي از چهار هسته کليدي سند تدبير توسعه آذربايجان شرقي مطرح شده است، ادامه داد: ميراث فرهنگي استان در تلاش است تا با بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي گردشگري شهرستان‌ها در راستاي ارتقا سطح کيفي گردشگري استان گام‌هاي بزرگي بردارد که تلاش براي ثبت جهاني بقعه شيخ شهاب الدين اهري آغاز شده است و در اين مسير براي معنا و مفهوم‌سازي اين امر به همراهي رسانه ها نياز شديد داريم.
حمزه زاده به نقش مطبوعات و رسانه‌ها در توسعه پايدار گردشگري منطقه اشاره و اضافه کرد: در پيشبرد اهداف توسعه‌اي گردشگري استان تمامي بخش‌هاي جامعه به خصوص رسانه‌ها نقش بسزايي دارند که به دنبال هم‌افزايي مابين اداره کل ميراث فرهنگي استان و رسانه‌هاي فعال طي سال‌هاي اخير شاهد معرفي جامع و پذيرش گردشگران بيشمار در استان بوده ايم.
وي گفت: اگر مجموعه دستگاه ها و نهادهاي شهرستان اهر همراهي و همکاري هاي لازم را داشته باشند اين اثر مهم تاريخي ظرفيت ثبت جهاني را دارد و مي توانيم شاهد تحقق اين امر مهم باشيم.
حمزه زاده با بيان اينکه موزه ادب و عرفان اهر به عنوان نخستين موزه تخصصي اين حوزه در کشور به شمار مي رود، گفت: اين اثر از عناصر هويتي بسيار ارزنده استان محسوب مي شود که به دليل آسيب هاي کالبدي در اثر زلزله سال 1392 ارسباران تعطيل شده بود که با توجه به اتمام مراحل مرمتي اين مجموعه توسط متخصصان ميراث فرهنگي بار ديگر شاهد فعاليت اين موزه ارزشمند خواهيم بود.حمزه زاده با اشاره به اهميت و حساسيت اقدامات مرمتي صورت گرفته در باغ مزار شيخ شهاب الدين اهري، اظهار داشت: تاکنون عمليات مرمتي متعددي در اين بناي تاريخي صورت گرفته و نماي فيروزه اي مناره هاي اين بنا که يکي شاخصه هاي زيباي آن است به همت اداره کل ميراث فرهنگي و تامين اعتبار لازم به طور کامل مرمت شده است.
وي با بيان اينکه نقشه باستان‌شناسي مناطق تاريخي شهرستان‌هاي اهر، ورزقان، هشترود و چاراويماق به ‌صورت تخصصي گردآوري مي_شود، گفت: در راستاي صيانت و حفاظت از مناطق باستاني شهرستان‌ها نقشه باستان‌شناسي شهرستان‌هاي مذکور پس از تهيه به‌ صورت متمرکز در سامانه باستان‌شناسي کشور بارگذاري خواهد شد.
فرماندار اهر بر تعامل با ميراث فرهنگي جهت ثبت جهاني بقعه تاکيد دارد
فرماندار شهرستان اهر نيز تعيين مسئول مستقيم براي پيگيري پرونده جهاني شدن بقعه شيخ شهاب الدين اهري را اقدامي مثبت در تحقق مطالبات شهروندان اين شهر بيان و اضافه کرد: ما از هر گونه فعاليت ها و اقدامات ميراث فرهنگي خمايت کرده و براي تحقق اين امر درکنار اين نهاد خواهيم بود.
رسول خدابخش گفت: در تحقق اين امر ما مصصم هستيم تا با تشکيل جلسات تخصصي با ادارات اوقاف و امور خيريه و ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري به عنوان متولي موقوفه و مرمتي شيخ شهاب الدين و ادارات ساکن در اين محل  اقداماتي در راستاي موارد اعلامي در ثبت بقعه انجام دهيم.
وي پيگيري در ايجاد موزه هاي سنگ و مردم شناسي با برگزاري جلسات مشترک با شهرداري و ميراث فرهنگي استان را  از ديگر اقدامات انجام شده برشمرد و افزود: مطالبات منطقه را با همراهي مردم و مسئولين پيگيري خواهيم کرد.
خدابخش با اشاره به اينکه سال 99 سال حمايت از طرح‌هاي حوزه ميراث فرهنگي گردشگري و صنايع دستي است، بر ضرورت تقويت زيرساخت هاي اقامتي شهرستان در راستاي زمينه سازي براي ماندگاري گردشگران داخلي و خارجي تاکيد کرد.وي با اشاره به قابليت هاي ويژه شهرستان اهر در حوزه گردشگري  يکي از برنامه هاي اولويت دار شهرستان را توسعه و حمايت از طرح هاي خدمات گردشگري و البته ثبت جهاني بقعه شيخ شهاب_الدين اهري عنوان و اضافه کرد : فرمانداري  از طرح هاي گردشگري و ميراثي به عنوان صنعت پاک و اشتغال زا با تمهيدات ويژه حمايت مي کند.
خدابخش راه اندازي طرح هاي گردشگري کشاورزي را يک اقدام بديع و زودبازده در راستاي ايجاد اشتغال و درآمد پايدار ذکر و اظهار اميدواري کرد اين طرح ها به جهت موقعيت ويژه شهرستان در راستاي رونق اقتصادي و اشتغال جوانان مورد توجه واقع شود.
وي ابراز اميدواري کرد با مساعدت دستگاه_هاي استاني و همراهي و تعامل بين ميراث فرهنگي و فرمانداري اهر ثبت جهاني بقعه شيخ شهاب الدين اهري در اسرع وقت محقق شود که اين مهم برگ زريني براي حوزه ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي به شمار مي رود.
به گزارش ايرنا، شيخ شهاب الدين اهري عارف و شاعر قرن هفتم هجري قمري ‌است که در نيمه شعبان 580 قمري در شهر اهر چشم به جهان گشود و در بيشتر کتب قديمي از وي با نام‌هاي شهاب الدين محمود تبريزي و شهاب_الدين محمود التبريزي العتيقي الاهري نام برده شده است.لقب شهاب الدين توسط استاد و مرشد وي، شيخ رکن الدين سجاسي به وي اعطا شده ‌است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، بقعه شيخ شهاب الدين اهري در دوره صفويه به احتمال زياد در روزگار شاه عباس اول بر مزار شيخ شهاب‌الدين اهري ساخته شده است و اثر مکتوبي از اين عارف انديشمند به نام "عشق ‌نامه" به جاي مانده که متضمن عقايد و آراي عرفاني اوست.
شيخ شهاب الدين اهري در سال 665 قمري چشم از جهان فروبست و در صحن خانقاه خود به خاک سپرده شد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها