عصر آذربایجان

گزارش خبر

کانال‌هاي روباز شهري، تهديدي جدي براي شهروندان

کانال‌هاي روباز شهري، تهديدي جدي براي شهروندان

1403/06/25

گروه اجتماعي: شهر اروميه، با وجود جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي، در سال‌هاي اخير با چالش جدي کانال‌هاي روباز شهري روبه‌رو شده است. اين کانال‌ها که اغلب براي هدايت آب‌هاي سطحي و فاضلاب طراحي شده‌اند، به دلايل مختلف از جمله فرسودگي، عدم نگهداري مناسب و نبود پوشش کافي، به تهديدي جدي براي سلامت و امنيت شهروندان تبديل شده‌اند.

رقيه وکيلي


شهر اروميه، با وجود جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي، در سال‌هاي اخير با چالش جدي کانال‌هاي روباز شهري روبه‌رو شده است. اين کانال‌ها که اغلب براي هدايت آب‌هاي سطحي و فاضلاب طراحي شده‌اند، به دلايل مختلف از جمله فرسودگي، عدم نگهداري مناسب و نبود پوشش کافي، به تهديدي جدي براي سلامت و امنيت شهروندان تبديل شده‌اند.
حوادث ناگوار و تبعات اجتماعي
 طي ماه‌هاي اخير سقوط خودروها، کودکان و حتي بزرگسالان در اين کانال‌ها، حوادث ناگواري را در شهر اروميه رقم زده است که علاوه بر خسارات جاني و مالي، موجب ايجاد رعب و وحشت در ميان شهروندان شده است. همچنين، اين کانال‌ها به دليل تجمع زباله و آلودگي، کانون انتشار بيماري‌ها و بوي نامطبوع در برخي مناطق شهر شده‌اند.
اظهارات شهروندان و مسئولان
شهروندان اروميه، با ابراز نگراني از اين وضعيت، خواستار اقدام جدي مسئولان شهري براي ساماندهي کانال‌هاي روباز هستند. آنها معتقدند که اين مشکل، علاوه بر تهديد سلامت و امنيت، منظر شهري را نيز خدشه‌دار کرده است.مسئولان شهري نيز به نوبه خود، بر اهميت اين موضوع تاکيد کرده و از برنامه‌ريزي براي پوشش و ايمن‌سازي کانال‌هاي روباز خبر داده‌اند. اما به نظر مي‌رسد که روند اجراي اين طرح‌ها با کندي پيش مي‌رود و هنوز هم بسياري از کانال‌ها در وضعيت نامناسبي قرار دارند.اولويت‌بندي و تخصيص بودجه مناسب براي پوشش و ايمن‌سازي کانال‌ها، استفاده از مصالح مقاوم و با دوام در ساخت و پوشش کانال‌ها براي افزايش طول عمر آنها، انجام بازرسي‌هاي دوره‌اي براي اطمينان از وضعيت مناسب کانال‌ها و جلوگيري از بروز حوادث، نصب حفاظ‌هاي ايمن در اطراف کانال‌ها به ويژه در مناطق پرتردد، برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي براي افزايش آگاهي شهروندان در خصوص خطرات کانال‌هاي روباز و چگونگي پيشگيري از حوادث، مشارکت با سازمان‌هاي مردم‌نهاد در زمينه پاکسازي و نگهداري از کانال‌ها از جمله‌راه‌کارهاي براي بهبود شرايط  است.
تاثير کانال‌هاي روباز بر محيط زيست و اقتصاد
مشکل کانال‌هاي روباز در اروميه تنها به تهديد سلامت و ايمني شهروندان محدود نمي‌شود. اين کانال‌ها به دليل عدم مديريت صحيح و ورود فاضلاب‌هاي شهري، به يکي از عوامل اصلي آلودگي محيط زيست تبديل شده‌اند. آلودگي آب‌هاي زيرزميني، کاهش کيفيت خاک‌هاي کشاورزي در اطراف کانال‌ها و افزايش جمعيت حشرات و جانوران موزي از جمله عواقب زيست‌محيطي اين مشکل هستند.علاوه بر اين، وجود کانال‌هاي روباز در مناطق مسکوني و تجاري، بر ارزش املاک و مستغلات نيز تاثير منفي مي‌گذارد. بسياري از افراد تمايلي به خريد يا اجاره مسکن در مناطقي با چنين مشکلاتي ندارند.در نتيجه مشکل کانال‌هاي روباز شهري در اروميه، نيازمند توجه جدي مسئولان و همکاري شهروندان است. با اتخاذ تدابير مناسب و اجراي طرح‌هاي جامع، مي‌توان اين تهديد را به فرصتي براي بهبود محيط زيست و افزايش کيفيت زندگي شهروندان تبديل کرد.20کيلومتر از کانال‌هاي شهري نيازمند بهسازي توماج وحيد افشار با اشاره به معضل باز بودن کانال‌هاي شهري اظهار کرد: در سطح شهر اروميه نزديک به 700 کيلومتر طول جوي و کانال وجود دارد. از اين مقدار، حدود 60 تا 70 کيلومتر کانال‌ها دهانه‌اي با عرض بيش از يک متر دارند که داراي خطرات احتمالي هستند.
وي ادامه داد: در حال حاضر، تنها 30 درصد از کانال‌هاي روباز در شهرستان اروميه پوشش داده شده و ايمن‌سازي شده‌اند. بيش از 70 درصد کانال‌ها فاقد ايمني و نرده حفاظتي هستند و حدود 40 کيلومتر از اين کانال‌ها نياز به ايمن‌سازي، پوشش و نصب نرده دارند.
سخنگوي شوراي اسلامي اروميه تصريح کرد: با توجه به وضعيت کانال‌هاي شهر، حدود 20 کيلومتر کانال نياز به احداث، نوسازي و بهسازي دارد که از اين مقدار، هشت کيلومتر آن در مرحله عقد قرارداد قرار دارد.وحيد افشار تصريح کرد: در سال‌هاي اخير بارها مشکلات مربوط به کانال‌هاي روباز مشاهده شده است؛ از جمله سقوط خودروها و کودکان در داخل کانال‌ها که منجر به حوادثي شده است. همچنين فاضلاب‌هاي شهري به سمت اين کانال‌ها هدايت مي‌شوند که مشکلات بهداشتي جدي ايجاد مي‌کند.وي گفت: با مشارکت شهروندان و با توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري در خصوص مشارکت مردمي، مي‌توان توافقات جديدي پيرامون بهسازي و پوشش کانال‌ها انجام داد. اين مشارکت مي‌تواند به بهبود ايمني و بهداشت کمک کند، به‌ويژه که شهرداري با محدوديت منابع مالي مواجه است.وحيد افشار تأکيد کرد: موضوع بهداشت عمومي و سرريز فاضلاب به کانال‌هاي شهر اروميه يکي از چالش‌هاي جدي اين شهر است که نيازمند توجه ويژه‌اي از سوي مسئولان و شهروندان است. کانال‌هاي شهري که براي هدايت آب‌هاي سطحي طراحي شده‌اند، در بسياري از نقاط به مسير جريان فاضلاب‌هاي خانگي و صنعتي تبديل شده‌اند. اين امر نه‌تنها باعث آلودگي آب‌هاي سطحي و زيرزميني مي‌شود، بلکه مشکلات بهداشتي بسياري را نيز براي ساکنان مناطق اطراف به همراه دارد.با توجه به اهميت موضوع بهداشت شهري و مشکلات ناشي از وجود کانال‌هاي روباز در بسياري از شهرها، مصاحبه‌اي وحيد آرميون کارشناس محيط زيست انجام شد تا به بررسي ابعاد مختلف اين مسئله پرداخته شود. در اين مصاحبه، کارشناس به سوالاتي در مورد خطرات بهداشتي ناشي از کانال‌هاي روباز، راهکارهاي کاهش اين خطرات و نقش شهروندان در حفظ بهداشت محيط پاسخ داده‌اند.براي درک بهتر ابعاد مشکل کانال‌هاي روباز در اروميه، مصاحبه‌اي با يکي از شهروندان شهر اروميه انجام شد. در اين مصاحبه، شهروند به طور مستقيم به بيان مشکلات و دغدغه‌هاي خود در رابطه با اين موضوع پرداخته است.
امير محمدي يکي از شهروندان اروميه‌اي گفت: مشکل کانال‌هاي روباز در اروميه واقعا آزاردهنده است. اين کانال‌ها علاوه بر اينکه منظر شهري را زشت مي‌کنند، خطرات زيادي هم براي شهروندان دارند. بچه‌ها ممکن است به داخل آن‌ها بيافتند و حوادث ناگواري رخ دهد. علاوه بر اين، بوي بدي که از اين کانال‌ها متصاعد مي‌شود، کيفيت زندگي را پايين آورده و باعث ناراحتي ساکنان اطراف شده است.محمدي ادامه داد: متاسفانه در روزهاي گذشته، همسايه‌مان که کودکي خردسال داشت، به دليل نبود حفاظ کافي، کودکشان در يکي از اين کانال‌ها افتاد و به سختي نجات پيدا کرد. اين اتفاق همه ما را بسيار نگران کرد.شهروند اروميه‌اي تصريح کرد: مديران شهري اول از همه، بايد هرچه سريع‌تر اين کانال‌ها را بپوشانند يا حفاظ‌هاي محکمي براي آن‌ها نصب کنند. همچنين، بايد به صورت دوره‌اي اين کانال‌ها را تميز و لايروبي کنند تا از تجمع زباله و آلودگي جلوگيري شود.وي خاطرنشان کرد: هيچ‌کس دوست ندارد خانه‌اي در نزديکي اين کانال‌ها داشته باشد. بوي بد، خطر سقوط و منظره زشت اين کانال‌ها، ارزش ملک را به شدت کاهش داده است.محمدي در پايان گفت: از مسئولان خواهش مي‌کنم به مشکلات کانال‌هاي روباز  رسيدگي کنند و هرچه سريع‌تر براي حل آن اقدام کنند. جان و سلامت مردم مهم‌تر از هر چيز ديگري است.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از حرف رک،همان‌طور که از صحبت‌هاي اين شهروند مشخص است، مشکل کانال‌هاي روباز در اروميه، يک مشکل جدي است که سلامت و امنيت شهروندان را به خطر انداخته است. مسئولان بايد با جديت بيشتري به اين موضوع پرداخته و با اتخاذ تدابير مناسب، اين مشکل را حل کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها