عصر آذربایجان

گزارش خبر

دوگانه کرونا و بازگشايي مدارس اردبيل

دوگانه کرونا و بازگشايي مدارس اردبيل

1400/11/19

گروه گزارش : گسترش موج ششم کرونا با ورود سويه اوميکرون، سردرگمي آموزش حضوري دانش آموزان در مدارس اردبيل را افزايش داده است.

گروه گزارش : گسترش موج ششم کرونا با ورود سويه اوميکرون، سردرگمي آموزش حضوري دانش آموزان در مدارس اردبيل را افزايش داده است.
در حالي که کمتر از 4 ماه از آموزش حضوري دانش آموزان در مدارس مي‌گذرد، شيوع سويه جديدي از کرونا خانواده‌ها را براي حضور فرزندانشان در مدارس دچار دودلي و ترديد کرده است.
اخبار منتشر شده از سويه اوميکرون در برخي از استان‌ها حاکي از ابتلاي صعودي اين بيماران داشته به طوري که در اغلب شهرها حتي با 5 برابر شدن ميزان ابتلاء، غلبه رنگ نارنجي و قرمز را در نقشه کرونايي اين استان‌ها و شهرها شاهد هستيم.
20 درصد بستري اوميکرون کودکان هستند
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل گفت: 20درصد بستري‌هاي اوميکرون مربوط به کودکان هستند که روز به روز بر تشديد اوضاع کرونايي در استان اردبيل افزوده مي‌شود.
جعفرزاده اظهار کرد: در کنار تزريق دز سوم واکسن کرونا براي گروه‌هاي سني مختلف، از ديروز تزريق واکسن براي گروه سني 9 تا 13 ساله در استان اردبيل شروع شده است.
وي تصريح کرد: تزريق واکسن براي اين گروه سني با رضايت والدين و در 2 دز انجام خواهد شد که به فاصله يک ماه تزريق واکسن از نوع سينوفارم و پارس کووک انجام مي‌شود.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل گفت: اميدواريم خانواده‌ها با اطمينان خاطر بيشتر تزريق واکسن کودکان و نوجوانان خود را در اين شرايط سخت گسترش سويه اوميکرون جدي گرفته و هر چه سريع‌تر با مراجعه به مراکز درماني نسبت به ايمن‌سازي فرزندانشان اقدام کنند.
جعفرزاده افزود: تاکنون 93 نفر موفق به تزريق واکسن بيماري کرونا در گروه سني 9 تا 13 ساله شده‌اند که اميدواريم روز به روز بر اين تعداد افزوده شود.
وي در مورد رنگ‌بندي شهرهاي مختلف استان در وضعيت گسترش اوميکرون خاطر نشان کرد: به سرعت شهرهاي اردبيل، پارس‌آباد، مشگين‌شهر، بيله‌سوار و اصلاندوز رنگ زرد به خود گرفتند و مابقي شهرها نيز در وضعيت آبي به سر مي‌برند.
جعفرزاده اضافه کرد: متأسفانه در روز گذشته 20 درصد بستري‌هاي کرونايي مربوط به کودکان بوده که 10 درصد آنها در گروه سني زير 3 سال هستند.
تعطيلي مدارس الزامي است
وي از احتمال تعطيلي واحدهاي آموزشي براي تحصيل حضوري خبر داد و بيان کرد: ما پيشنهادات خودمان را به ستاد استاني کرونا اعلام کرديم تا تصميم‌گيري نهايي را انجام دهند ولي بيشترين تهديد مربوط به دانش‌آموزان پايه‌هاي ابتدايي است که نگراني‌هاي ما را در اين سويه چندين برابر کرده است.
جعفرزاده سرعت انتقال اوميکرون را 1.5 تا 3.5 برابر بيشتر از دلتا اعلام کرد و ادامه داد: همچنان تاکيد ما بر رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي، تزريق دز سوم واکسن و رعايت ساير موازين بهداشتي است تا در دام اوميکرون گرفتار نياييم.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل گفت: کودکان براي حضور در مدرسه از منزل تا واحد آموزشي غربالگري شده و چنانچه علائمي از بيماري داشته باشند اجازه ورود به مدرسه به آنها داده نخواهد شد.
ارائه پيشنهاد محدوديت‌هاي کرونايي به ستاد استاني
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي اردبيل گفت: ما پيشنهاد اعمال محدوديت‌هاي کرونايي را در پيک ششم سويه اوميکرون به ستاد استاني کرونا داده‌ايم که تصميم‌گيري نهايي با اين ستاد خواهد بود.
حسن اصغري اظهار کرد: ما تجربه کافي در مقابله با پيک ششم کرونا را داريم و تمام تجهيزات و امکانات مراکز بيمارستاني آماده ارائه خدمات به مراجعين شده است.
وي تصريح کرد: در روزهاي اخير تعداد مراجعين به مراکز بيمارستاني چندين برابر افزايش يافته که نسبت به 2 هفته قبل که تعداد مراجعين 80 نفر بوده، هم اکنون اين تعداد به 250 نفر رسيده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي اردبيل گفت: پيک ششم کرونا در استان اردبيل شروع شده و بايد مراقبت‌ها را چندين برابر کنيم چرا که سرعت انتقال اين سويه خطرناک 10 برابر ساير سويه‌هاست.
اصغري با انتقاد از برخي سهل‌انگاري‌ها در تداوم فعاليت رستوران‌ها، تالارها، پاساژها و برخي اماکن عمومي و استفاده نکردن هموطنان از ماسک به صورت گسترده افزود: علي‌رغم هشدارهايي که در هفته‌هاي اخير داديم به يکباره شهرهاي اردبيل، مشگين‌شهر، بيله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز وارد رنگ زرد شد و در روزهاي آينده بايد تغيير رنگ‌هاي مداوم را شاهد باشيم.
وي در مورد تعطيلي مدارس و غيرحضوري شدن آموزش دانش‌آموزان خاطر نشان کرد: ما پيشنهادات خودمان را در اين زمينه و محدوديت‌هاي کرونايي براي رستوران‌ها، تالارها و اماکن عمومي به ستاد کروناي استان اعلام کرديم که در صورت تصويب از سوي اين ستاد اطلاع‌رساني خواهد شد.
اصغري در مورد تزريق واکسن دز اول، دوم و سوم اضافه کرد: دز اول تا 94 درصد، دز دوم تا 85 درصد و دز سوم تا 25 درصد تزريق براي مراجعين انجام شده ولي دليل پايين بودن ميانگين تزريق دز سوم هنوز مشخص نيست.
تجربه کافي در مهار پيک ششم را داريم
اصغري در بخش ديگري از سخنان خود اظهار کرد: عده‌اي با تبليغات منفي در فضاي مجازي و باورسوزي سعي کردند تا در تزريق واکسن براي مردم ترديد ايجاد کنند در حالي که مقام ارشد کشور و مسئولان همگي در ملأ عام تزريق واکسن انجام دادند تا خطر اين بيماري به حداقل برسد.
وي عوارض واکسن آسترازنکا را يادآور شد و تصريح کرد: در اين زمينه هنوز به صورت علمي بررسي‌ها در حال انجام است و نتايج قطعي اعلام نشده است.
اصغري به آماده بودن تخت‌هاي بيمارستاني در همه مناطق استان و خريد و واگذاري دستگاه‌هاي اکسيژن‌ساز در سطح استان اشاره کرد و گفت: در اردبيل بيش از 10 دستگاه اکسيژن‌ساز در بيمارستان امام خميني و فاطمي فعال است.
وي به استفاده حداکثري از ام. ار. آي و سي. تي. اسکن اشاره کرد و افزود: طبيعي است که اين دستگاه‌ها و تجهيزات به دليل فشار کاري معيوب و يا نياز به تعمير داشته باشند که ضروري است خدمات‌دهي در اين شرايط با مديريت مطلوب به انجام برسد.
مديران مدارس در شناسايي دانش‌آموزان مبتلا هوشيار باشند
مديرکل آموزش و پرورش استان اردبيل نيز به مديران مدارس اين استان توصيه کرد مواظب شيوع سويه جديد کرونا در مدارس باشند.
احمد ناصري اظهار کرد: با توجه به سويه جديد کرونا که بيشتر سنين پايين بويژه دانش‌آموزان را مورد تهديد قرار مي‌دهد تمهيدات لازم براي رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي در مدارس بايد انديشيده شود.
وي با اشاره به بازديدهاي دانشگاه علوم پزشکي و آموزش و پرورش استان در مدارس گفت: وسعت بازديدها در سطح استان رضايت‌بخش است و تأثيرگذاري خوبي خواهد داشت.
وي در ادامه با تاکيد بر انتشار سويه جديد کرونا تصريح کرد: واکسيناسيون يک امر ضروري است و بايد تشويق عمومي براي تزريق دز سوم صورت گيرد.
مديرکل آموزش و پرورش استان همچنين ارتباط مستقيم و پي در پي با دفتر سلامت وزارت و رعايت دستورالعمل‌هاي ستاد ملي کرونا در مورد مسائل آموزشي و پرورشي خواستار شد.
معاون تربيت بدني و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اردبيل نيز در اين جلسه با بيان اينکه پنج هزار بازديد از مدارس استان انجام شده، گفت: در تمامي اين بازديدها که بر اساس شاخص‌هاي تعيين شده دانشگاه علوم پزشکي استان انجام شده، رضايت از اجراي شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي در مدارس در وضعيت مطلوبي قرار دارد.
منصور صاحب معاون تربيت بدني و سلامت آموزش و پرورش استان اردبيل نيز افزود: 95 درصد از فرهنگيان استان دز اول و 90 درصد دز دوم را دريافت کرده‌اند و دانش‌آموزان استان نيز به ترتيب 94.20 دز اول و 82 درصد دز دوم را تزريق کرده‌اند.
به گفته وي 58 درصد از کارکنان آموزش و پرورش استان واکسن دز سوم را نيز دريافت کرده‌اند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،در حالي که جامعه در التهاب همه گيري ويروس کروناست شيوع موج ششم نگراني‌هايي را در ميان خانواده‌ها به ويژه والدين دانش آموزان ايجاد کرده که به نظر مي‌رسد با سير صعودي بستري‌ها و مبتلايان به سويه اوميکرون نظر ستاد کرونا در گشايش مدارس و آموزش حضوري دانش آموزان تغيير خواهد کرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها