عصر آذربایجان

گزارش خبر

دولت مهمترين مانع صادرات سيب آذربايجان غربي

دولت مهمترين مانع صادرات سيب آذربايجان غربي

1400/12/22

گروه گزارش: با وجود اعلام مکرر مسئولان مبني بر فراهم کردن زمينه حمل و صادرات سيب آذربايجان غربي به صورت هوايي، اين وعده محقق نشد تا امسال هم گره صادرات سيب استان همچنان کور باقي بماند.

سکينه اسمي 

گروه گزارش:  با وجود اعلام مکرر مسئولان مبني بر فراهم کردن زمينه حمل و صادرات سيب آذربايجان غربي به صورت هوايي، اين وعده محقق نشد تا امسال هم گره صادرات سيب استان همچنان کور باقي بماند.
 دي ماه و بهمن ماه سال جاري خبر صادرات و حمل و نقل هوايي سيب درجه يک آذربايجان غربي در سفر و جلسات مکرر مسئولان کشوري و استاني سر تيتر خبرها در خصوص صادرات اين محصول استراتژيک بود اما با نزديک شدن به روزهاي پاياني شد اين وعده نيز محقق نشد و مشکل صادرات سيب استان به قوت خود باقي ماند.
آذربايجان غربي سالانه با توليد افزون بر يک‌ميليون و 200 هزار تن سيب سهم بيش از 45 درصدي سيب توليدي و قطب اول کشور را از آن خود کرده، اما اين افزايش توليد باوجود مرغوبيت و کيفيت بالا نه‌تنها سودي براي اقتصاد کشاورزي و باغداران استان نداشته بلکه به يکي از دغدغه‌هاي اصلي استان در سال‌هاي اخير تبديل‌شده است.امسال مشکلات بازار سيب آذربايجان غربي علاوه بر موانع سال‌هاي گذشته از نبود زيرساخت‌هاي لازم صادراتي از جمله کمبود کاميون‌هاي يخچال دار، بسته بندي و سورتينگ و… با مشکل بازاريابي و زمينه صادرات با وجود هم مرزي با سه کشور خارجي نيز مواجه بود در اين راستا با سفر وزير جهاد کشاورزي و نيز رئيس سازمان تعاون روستايي به استان مقرر شد روند صادرات سيب استان تسهيل يابد.
يکي از راهکارها صادرات سيب به صورت هوايي بود، دي ماه و بهمن ماه امسال رئيس سازمان تعاون روستايي کشور در جريان سفر به اروميه و در جلسه بررسي مشکلات صادرات سيب درختي آذربايجان‌غربي که با حضور مديران انجمن‌هاي صنفي کشاورزي، صادرکنندگان و فعالان اقتصادي در اروميه برگزار شد، اظهار داشت: با هدف تسريع در صادرات سيب و کاهش زمان رسيدن به مقصد با ايجاد کارگو و زيرساخت‌هاي پايانه حمل و نقل هوايي در فرودگاه اروميه، روزانه نزديک به 3 هزار تن سيب با چهار سورت پرواز به کشورهاي مقصد صادر خواهد شد.اسماعيل قادري فر افزود: براي صادرات سيب آذربايجان‌غربي، ارتش جمهوري اسلامي ايران 2 هواپيماي بوئينگ 747 خود را در اختيار ما گذاشته و تأمين سوخت دولتي آن را هم دولت تقبل کرده است.وي با اشاره به اينکه از مجموع 450 هزار تن سيب انبار شده در سردخانه‌ها، 200 هزار تن درجه يک صادراتي است، خاطرنشان کرد: پيش‌بيني مي‌شود بيش از 30 درصد از اين ميزان سيب درجه يک به صورت هوايي صادر شود.وعده‌هايي که تاکنون هيچکدام نه تنها محقق نشد بلکه بر اساس فعالان بخش کشاورزي استان و برخي مسئولان آذربايجان غربي اين وعده‌ها در حالي مطرح شد که زيرساختي در بخش حمل و نقل هوايي در استان فراهم نيست و عملاً صادرات سيب به صورت هوايي انجام نگرفت.
زيرساخت‌هاي صادرات هوايي سيب فراهم نيست 
رئيس هيئت مديره انجمن صنفي سردخانه داران آذربايجان غربي در خصوص آخرين آمار و وضعيت موجودي سيب در سردخانه‌هاي استان گفت: در حال حاضر بر اساس آخرين آمار امروز 225هزار تن سيب در بيش از 4000سردخانه استان موجود است و بخشي از وعده‌هاي مسئولان براي تسريع در روند صادرات سيب تاکنون محقق نشده است.مراد آقابالازاده با بيان اينکه صادرات سيب درجه يک استان به صورت هوايي کارشناسي شده مطرح نشد، افزود: متأسفانه اظهارات بسياري از مسئولان شعاري و بدون کارشناسي است وقتي زيرساخت‌هاي صادرات هوايي محصولات کشاورزي به خصوص سيب در استان فراهم نيست نبايد اين وعده از سوي مسئولان بيان مي‌شد.وي با بيان اينکه مشکل صادرات سيب و محصولات کشاورزي به صورت هوايي اصلاً هواپيما نيست، گفت: مسئولان به اين موضوع توجه ندارند چه کسي مي‌خواهد سيب را به صورت هوايي صادر کند؟ آيا در فرودگاه اروميه کانکس سردخانه‌اي براي فراهم کردن زمينه صادرات سيب وجود دارد؟ زيرساخت‌هاي فرودگاه اروميه آماده است؟ اين صادرات هوايي به کدام کشورها قرار است صادر شود؟ هزينه صادرات هوايي مشخص شده است؟ و سوالات متعدد کارشناسي بي جوابي که کسي از مسئولان به آنها توجه ندارد و اعلام مي‌کند سيب درجه يک استان به صورت هوايي صادر مي‌شود.
آقابالازاده با بيان اينکه در زمينه صادرات سيب به صورت يخچالي چندين سال است در استان مشکل داريم زيرساخت‌هاي اين بخش با مشکلات عديده اي مواجه است اين موانع برطرف نشده اعلام مي‌شود صادرات سيب به صورت هوايي انجام مي‌شود.رئيس هيئت مديره انجمن صنفي سردخانه داران آذربايجان غربي با بيان اينکه براي حمل و نقل هوايي و صادرات محصولات کشاورزي مشکل هواپيما نداريم چند فروند هواپيماي باري از ارتش اجاره مي‌شود اما مشکل اين است مشخص نيست اين صادرات چگونه، با چه هزينه‌اي و توسط چه کساني صورت مي‌گيرد.
دولت مهمترين موانع را براي صادرات سيب ايجاد کرده است 
وي با گلايه از اينکه بازار و صادرات سيب از آذربايجان غربي سال‌ها دچار مشکلات و موانع زيادي است عنوان کرد: مهمترين مشکل سيب استان امروز پيمان ارزي است دولت با ايجاد اين مانع موجب شده است تجار و بازرگانان استان در زمينه صادرات سيب با مشکل مواجه شوند.آقابالازاده گفت: متأسفانه مشکل صادرات محصولات کشاورزي به خصوص سيب ربطي به تحريم‌ها ندارد چرا که بازار سيب استان کشورهايي چون افغانستان، عراق، پاکستان و کشورهاي حوزه خليج فارس هست که در اين کشورها با مشکل تحريم مواجه نيستيم بلکه مهمترين تحريم را دولت با ايجاد پيمان ارزي ايجاد کرده بعد همين مسئولان جلسات متعدد برگزار مي‌کنند و با نظرات غيرکارشناسي اعلام مي‌کنند بايد موانع برطرف شود.رئيس هيئت مديره انجمن صنفي سردخانه داران آذربايجان غربي اضافه کرد: در حال حاضر هيچ کانکس سردخانه‌اي براي نگهداري سيب‌هايي که قرار است به صورت هوايي صادر شود در فرودگاه اروميه وجود ندارد و زيرساختي براي حمل و نقل هوايي محصولات کشاورزي در فرودگاه اروميه فراهم نشده است.وي در خصوص آمار متناقض در زمينه موجودي سيب در سردخانه‌هاي استان نيز افزود: متأسفانه در جلسات آمارهاي اعلامي از سوي مراجع ذيربط استعلام و اعلام نمي‌شود هر کس يه رقم بيان مي‌کند اما بر اساس آخرين آمار هم اکنون 225 هزار تن سيب در سردخانه‌هاي استان موجود است.
متقاضي براي صادرات سيب هوايي در آذربايجان غربي نداريم
رئيس اتحاديه صادرکنندگان و واردات محصولات کشاورزي آذربايجان غربي نيز در خصوص دلايل عدم تحقق صادرات سيب به صورت هوايي در استان گفت: مشکلي براي صادرات سيب هوايي نداريم هواپيما موجود است اما کسي متقاضي صادرات محصول خود به صورت هوايي نيست.جعفر نيکزاد نيز با تأييد فراهم نبودن زيرساخت‌هاي لازم در استان گفت: امسال اگر متقاضي براي صادرات سيب به صورت هوايي در استان داشتيم با همين شرايط موجود نيز مي‌توانستيم انجام دهيم اما بحث اينجاست کسي در استان متقاضي صادرات محصول سيب خود به صورت هوايي نبود.وي با اشاره به اينکه سال گذشته متأسفانه بخشي از سيب‌هاي درجه يک و صادراتي موجود در سردخانه‌هاي استان به دليل عدم صادرات بعد از تعطيلات نوروزي کيفيت خود را از دست داده و تبديل به کنسانتره شدند افزود: در اين راستا امسال در روزهاي پاياني سال کشاورزان به دليل ترس از اتفاق سال گذشته تلاش دارند به هر نحوي شده محصول خود را در بازار داخلي به فروش برسانند.
نيکزاد در زمينه صادرات سيب در سال جاري عنوان کرد: امسال با وجود مشکلات متعدد پيش پاي صادرات سيب ميزان صدور اين محصول در مقايسه با سال گذشته 60 درصد افزايش داشته ولي بخشي از سيب‌هاي توليدي همچنان در سردخانه‌ها مانده و پيش بيني مي‌شود به بعد از تعطيلات نوروزي موکول شود.
اختصاص 60 هزار ميليارد تومان براي زيرساخت صادرات هوايي محصولات کشاورزي آذربايجان غربي
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي نيز در خصوص خلف وعده‌ها براي صادرات سيب به صورت هوايي طي سال جاري گفت: در سال‌هاي گذشته با هدف فراهم کردن زيرساخت‌هاي صادرات هوايي محصولات کشاورزي در استان تعدادي دستگاه ايکس ري خريداري و قرار شد در فرودگاه اروميه نصب شود متأسفانه اين دستگاه به ساير استان‌ها ارسال شد.سيدسلمان ذاکر با بيان اينکه متأسفانه وعده صادرات هوايي در حالي مطرح شد که زيرساخت‌ها در استان فراهم نيست، افزود: آذربايجان غربي قطب کشاورزي کشور به شمار مي‌رود و ايجاد زيرساخت‌هاي حمل و نقل هوايي در استان در بخش کشاورزي ضروري است.به گزارش  عصرآذربايجان به نقل از مهر،با وجود همه جلسات، برنامه ريزي و طرح‌هاي متعدد براي تسهيل در روند صادرات سيب بخش زيادي از مصوبات و تصميمات اين نشست‌ها به وعده‌هاي نافرجام منتهي شد و در روزهاي پاياني امسال بخشي از سيب‌هاي با کيفيت توليدي استان همچنان در سردخانه باقي مانده اميد مي‌رود سال آينده با برنامه ريزي اصولي و کارشناسي شاهد تلخ کامي باغداران سيب استان نباشيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها