عصر آذربایجان

گزارش خبر

چرا آمار گردشگران استان زنجان نسبت به استان‌هاي همجوار پايين است

چرا آمار گردشگران استان زنجان نسبت به استان‌هاي همجوار پايين است

1401/01/21

گروه جامعه: با اينکه استان زنجان داراي اماکن و بناهاي تاريخي منحصر به فردي دارد ولي همچنان به عنوان يک استان معبر گردشگري محسوب مي‌شود و آمار گردشگران اين استان نسبت به استان‌هاي همجوارش بسيار پايين است.

گروه جامعه: با اينکه استان زنجان داراي اماکن و بناهاي تاريخي منحصر به فردي دارد ولي همچنان به عنوان يک استان معبر گردشگري محسوب مي‌شود و آمار گردشگران اين استان نسبت به استان‌هاي همجوارش بسيار پايين است.
سال‌هاست که مسئولان استان زنجان تلاش مي‌کنند که گردشگران داخلي و خارجي را براي بازديد از آثار باستاني و تاريخي و همينطور منحصر به فردي که در اين استان وجود دارد، جذب کنند ولي واقعيت اين است که تا به اين لحظه هيچ کدام از مسئولان استاني موفق به اين کار نشده‌اند و "زنجان" همچنان به عنوان يک استان معبر گردشگري (مسافران بين راهي براي اقامت يک شب در استان) در کشور معروف است.
بررسي آمار گردشگران نوروزي در نوروز امسال به خوبي ثابت مي‌کند که استان زنجان نسبت به استان‌هاي همجوارش عملکرد ضعيفي را در جذب گردشگر داشته و معلوم نيست بالاخره زنجان چه زماني از معبر گردشگري به مقصد گردشگري تبديل خواهد شد.
استان گيلان که در مجاورت استان زنجان قرار دارد امسال حدود 6 ميليون گردشگر را جذب کرده است، همينطور استان‌هاي همدان و قزوين هم هر کدام بالاي 700 هزار نفر گردشگر را پذيرا بوده‌اند و اين در حالي است که در استان زنجان فقط 79 هزار گردشگر در نوروز امسال حضور يافته‌اند که اغلب آن‌ها هم مسافران بين راهي بوده‌اند.
البته ناگفته نماند استان زنجان با داشتن آثاري همچون گنبد سلطانيه، بناي زيباي رختشويخانه، بازار سنتي زنجان به عنوان طولاني‌ترين بازار مسقف کشور، موزه مردان نمکي، غار کتله‌خور و همينطور داشتن صنايع دستي همچون چاقو و مس ظرفيت يک استان مقصد گردشگري را دارد ولي دليل عدم استقبال گردشگران داخلي از استان زنجان دقيقاً گره کور ماجرا است.
حال سوال اين است چرا زنجان با داشتن آثار تاريخي منحصر به فرد نتوانسته به عنوان يک استان مقصد گردشگري در کشور معرفي شود؟ به عبارتي ديگر مشکل و گره کار کجاست که هموطنانمان زياد راغب به حضور در استان زنجان نيستند؟
بسياري از مردم شهر زنجان در گفت‌وگو با اين رسانه معتقد بودند که عدم زيبايي شهر زنجان و نبود مراکز تفريحي و اقامتي کافي سبب شده که مردم ديگر استان‌هاي کشور علاقه‌اي به حضور در زنجان نداشته باشند.
آن‌ها معتقد بودند که مبلمان شهري زنجان مورد پسند گردشگران نيست؛ از سوي ديگر بسته بودن بازار و مجتمع‌هاي تجاري مرکز شهر زنجان در تعطيلات نوروز سبب شده که مسافران، زنجان را مقصد گردشگري خود انتخاب نکنند.
همچنين آن‌ها بر اين باورند که استان زنجان در ايام نوروز يک محل بي‌روحي است که همين موضوع سبب مي‌شود که گردشگران تمايل نداشته باشند در اين استان وقت خود را بگذرانند.
مبلمان شهري زنجان زيبا نيست
از سوي ديگر عليرضا فيروزفر شهردار جديد زنجان در گفت‌وگو با تسنيم اذعان کرد: متأسفانه در سال‌هاي گذشته مسئولان وقت اقدامي در راستاي زيباسازي شهر زنجان در ايام نوروز انجام ندادند.
وي با بيان اينکه تدبيري بايد انديشيده شود تا بازار و مجتمع‌هاي تجاري زنجان در ايام نوروز و در پيک حضور مسافر در شهر زنجان باز باشد، عنوان کرد: بايد قبول کنيم که مبلمان شهري زنجان همانند شهرهايي همچون رشت زيبا نيست و بايد تلاشمان را براي جذب گردشگر مضاعف کنيم.
همينطور محسن افشارچي استاندار زنجان در اين زمينه به خبرنگار تسنيم گفت: متأسفانه در سال‌هاي گذشته اداره‌کل ميراث فرهنگي استان در زمينه جذب گردشگر ضعيف عمل کرده و ما نيازمند آن هستيم در وهله نخست اين اداره‌کل را سامان دهيم.
وي افزود: کارشناسان علل عدم استقبال گردشگران به استان زنجان را بررسي کرده‌اند و قطعاً طي سال‌هاي آينده برنامه‌هاي ويژه‌اي را براي احياي استان زنجان در زمينه گردشگري داريم.
استاندار زنجان با تأکيد بر اينکه علل عدم حضور گردشگر به عوامل زيادي بستگي دارد، خاطرنشان کرد: بايد قبول کنيم که کارنامه مسئولان وقت در حوزه گردشگري مورد قبول نيست و بايد از حضور کارشناسان براي احياي استان زنجان بيشتر استفاده کنيم.
عدم معرفي درست استان زنجان به کل کشور
البته در سفر اخير هيئت دولت به استان زنجان (آبان 1400)، وزير گردشگري در بازديد از چند بناي تاريخي اين استان از نحوه نگهداري اين بناها به شدت انتقاد کرد و معتقد بود که مسئولان در رسيدگي به بناهاي تاريخي استان کوتاهي کرده‌اند؛ البته ضرغامي بر اين باور بود که مسئولان استان در سال‌هاي گذشته نتوانسته‌اند جاذبه‌هاي گردشگري استان را به خوبي به مردم کشور معرفي کنند.
حال با تمام اين تفاسير اميدواريم با تغيير و تحولاتي که در اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان زنجان در آينده نزديک رخ خواهد داد و از سوي ديگر ريشه‌يابي علل عدم استقبال گردشگران از استان زنجان که توسط کارشناسان صورت مي‌گيرد، استان زنجان هم همانند استان‌هاي همجوارش همانند گيلان، همدان، قزوين، آذربايجان شرقي و اردبيل بتواند گردشگران زيادي را در تعطيلات نوروزي و تابستاني جذب خود کند.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از تسنيم، البته ناگفته نماند که براي تبديل شدن استان زنجان به مقصد گردشگري بايد چندين اقدامات اساسي و ريشه‌اي انجام شود و با تغيير چند مدير در حوزه ميراث فرهنگي اين امر محقق نخواهد شد؛ به هر حال مردم استان زنجان همچنان منتظرند که در قرن جديد مسئولان استان زنجان بتوانند اين استان را به مقصد گردشگري تبديل کنند چرا که حضور گردشگر به رشد و پويايي اقتصاد شهر مقصد کمک شاياني مي‌کند و قطعاً اگر حضور گردشگران در زنجان افزايش چشمگيري داشته باشد طبيعي است که چرخ کارگاه‌هاي صنايع دستي و بسياري از مشاغل ديگر مي‌چرخد و اشتغال‌هاي زيادي از دل اين کار بيرون مي‌آيد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها