عصر آذربایجان

گزارش خبر

فضاهاي فرهنگي زنجان به مراسم ازدواج جوانان اختصاص يابد

فضاهاي فرهنگي زنجان به مراسم ازدواج جوانان اختصاص يابد

1401/07/17

گروه فرهنگي: اختصاص 20 درصد از ظرفيت فضاهاي فرهنگي دستگاه‌هاي اجرايي زنجان براي مراسم ازدواج جوانان از موضوع‌هاي مطرح شده در کارگروه اجتماعي، سلامت، زنان و خانواده اين استان بود.

 گروه فرهنگي: اختصاص 20 درصد از ظرفيت فضاهاي فرهنگي دستگاه‌هاي اجرايي زنجان براي مراسم ازدواج جوانان از موضوع‌هاي مطرح شده در کارگروه اجتماعي، سلامت، زنان و خانواده اين استان بود.
پنجمين جلسه کارگروه اجتماعي، سلامت، زنان و خانواده در سالن پيامبر اعظم (ص) استانداري زنجان در حالي برگزار شد که مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي ضمن ارائه گزارش در مورد آسيب‌هاي اجتماعي به اين امر تأکيد داشتند که توجه به فرهنگ اجتماعي مغفول مانده و کمتر مورد توجه مسئولان بوده است.
 در اين راستا محسن افشارچي استاندار زنجان با اشاره به اينکه  نظارت بر عملکرد دستگاه‌هاي اجرايي انجام خواهد شد اظهار داشت: انتظار مي‌رود از جلسات بعد گزارش کاملي از اقدامات انجام شده دستگاه‌ها در حوزه آسيب هاي اجتماعي بيان شود و همچنين به مسائل به صورت کلان نگريسته شود تا مشکلات حل شود.
 محمد تقي فتحي، معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان زنجان، با اشاره به اينکه انتقال سکونتگاه‌‌ها به لحاظ مسائل فرهنگي تبعات خوبي ندارد، گفت: بهتر است نسبت به باز آفريني محل سکونت و سبک زندگي افرادي که در حاشيه شهر زندگي مي‌کنند اقدام شود.
وي با اشاره به انتقال اهالي کوي فلسطين گفت: اين اهالي راضي به انتقال نيستند و ضروري است قبل از انتقال آسيب شناسي در خصوص ساکنين اين مناطق انجام شود، زيرا ميزان جرائم اين نوع انتقال‌ها در آپارتمان نشيني قابل توجه است.
 فتحي با اشاره به اغتشاشات اخير بيان کرد: با بررسي افرادي که در اغتشاشات اخير و با تحريف دشمنان نظام به کف خيابان آمده و بازداشت شده‌اند مي‌توان به اين امر مهم دست يافت که اين افراد از چه صنف و دهکي بودند.
وي عنوان کرد: با بررسي به عمل آمده از بازداشت شدگان در استان زنجان، مشخص شد که بيشتر اين افراد از مناطق حاشيه شهر و با تحصيلات زير ديپلم بودند که اين خلاء را مي‌توان در کم‌کاري‌ دستگاه‌هاي اجرايي در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي و فرهنگي مورد بررسي قرار داد.
در ادامه حسين نجفي مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استان زنجان گفت: اگر ساز و کار و سيستم اجتماعي و فرهنگي منسجم و خوب داشته باشيم بسياري از مشکلات کوچک قبل از اينکه به مشکلات بزرگ تبديل شود حل مي شود.
وي افزود: اگر مي‌خواهيم آسيب‌هاي اجتماعي کاهش پيدا کند و کشور و استان ما جايي براي بهتر زيستن باشد بايد زيرساخت‌هاي فرهنگي و اجتماعي را درست کنيم.
وي با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري که فرهنگ مانند هوايي است که تنفس مي‌کنيم گفت: پيوست‌هاي فرهنگي بايد رعايت شود تا زندگي مطلوب‌تر در جامعه شکل بگيرد تا از طلاق، اعتياد، آسيب‌هاي ديگر جلوگيري کنيم اما متأسفانه بدون اينکه توجه داشته باشد توليد کننده آسيب‌هاي فرهنگي و اجتماعي هستيم.
توانمندسازي کودکان کار در ادامه سلمان حسيني مديرکل بهزيستي استان زنجان به کودکان کار در استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در استان زنجان کودک خياباني بدون مسکن نداريم و کودکان شناسايي شده صاحب خانواده هستند.
وي افزود: در حال حاضر در استان زنجان،  104 کودک کار شناسايي شده‌اند که همه آن‌ها داراي پرونده و تحت نظر هستند و در حال حاضر هيچ يک از آن‌ها بازمانده از تحصيل نيستند.
مديرکل بهزيستي استان زنجان در خصوص توانمند‌سازي خانواده‌هاي کودکان کار گفت: برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي براي زوجين مخصوص مادران، برگزاري کارگاه گليم و گيوه بافي، برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي با مديريت مالي که در سازمان بهزيستي در حال انجام  است.
وي در زمين تکدي‌گري کودکان کار بيان کرد: اين عمل جرم بوده و اگر کودکي مرتکب اين عمل شود به کمک شهرداري و قوه قضاييه جلو کار گرفته و خدمات مددکاري به اين کودکان ارائه مي‌شود.
حسيني تصريح کرد: مشکل اساسي ما کار کودکان زير 18 سال در کارگاه‌هاي زيرزميني هستند که به آن‌ها دسترسي نداريم و بايد با کمک دستگاه‌هاي ديگر شناسايي و بهزيستي معرفي شوند تا اقدامات لازم انجام گيرد.
علي اسماعيلي مديرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بيان اينکه هر ساله تعداد کودکان کار در ابتداي آذر ماه مشخص مي‌شود گفت: در مقطع ابتدايي 878 دانش آموز تحت عنوان بازمانده از تحصيل بودند که 578 نفر شناسايي شده‌اند.
وي با بيان اينکه در حال حاضر 300 دانش‌آموز شناسايي نشده است بيان کرد: 83 نفر از آن‌ها به علت مهاجرت در داخل کشور و خارج از کشور بوده است و 206 دانش آموز شناسايي شده با بيماري هاي صعب العلاج و غيرقابل آموزش مواجه هستند.
مديرکل آموزش و پرورش استان زنجان تصريح کرد: بيش از 90 درصد از دانش‌آموزان شناسايي نشده و آموزش نديده در مناطق کم برخوردار و روستاها زندگي مي‌کنند.
دستگاه ها 20 درصد از ظرفيت فضاهاي فرهنگي خود را براي مراسم ازدواج در اختيار زوجين قرار دهند در ادامه جواد بازرگان مديرکل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: تسريع و تسهيل در پرداخت تسهيلات ازدواج به زوجين و برگزاري مراسم ازدواج زوجين در مراکز فرهنگي و تفريحي از تأکيدات رياست جمهوري است.
وي افزود: دستگاه‌هاي اجرايي مکلف هستند 20 درصد از فضاهاي تفريحي، فرهنگسراها، مجتمع‌هاي خدماتي و رفاهي و سالن اجتماعات خود را براي ازدواج زوجين با معرفي کميته که در شهرستان‌ها به رياست فرماندار تشکيل خواهد شد اختصاص دهند.
بازرگان بيان کرد: درخواست زوجين از طريق سامانه ثبت و پيگيري مي‌شود که زوجين تحت حمايت بهزيستي و کميته امداد در اولويت قرار دارند.
در ادامه حسن بختياري رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان زنجان با اشاره به اينکه از 17 تا 24 مهرماه به عنوان هفته بهداشت رواني با شعار »سلامت روان و بهزيستي همگاني در اولويت جهاني قرار گيرد« نامگذاري شده است، گفت: به همين منظور کارگاه‌هاي آموزشي براي افزايش سلامت روان جامعه هدف پيش بيني شده است.
وي در خصوص اقدامات انجام شده در مراکز بهداشتي و خانه‌هاي سلامت براي شناسايي و پيشگيري از اختلات رواني و افسردگي گفت: اين اقدامات شامل غربالگري اوليه سلامت رواني براي رده‌هاي 5 تا 15 است و براساس نتايج و با تمرکز بر تشخيص اختلال افسردگي موارد غربال مثبت به پزشک و موارد منفي به روانشناس ارجاع  داده مي‌شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ا ز تسنيم، بختياري با بيان اينکه افرادي که مبتلا به اختلالات رواني هستند توسط بهورزها مورد پيگيري قرار مي‌گيرند بيان کرد: در استان زنجان 82 مرکز جامع سلامت، 453 خانه بهداشت، دو مرکز کاهش آسيب اعتياد در زنجان و ابهر، 15روانپزشک ، 12روانشناس در شبکه بهداشت و 37 روانشناس در مرکز داريم که خدمات ارائه مي‌کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها