عصر آذربایجان

گزارش خبر

پشت پرده شايعات درباره پاسخ ايران به اسرائيل

پشت پرده شايعات درباره پاسخ ايران به اسرائيل

1403/05/21

سیاسی: نه اعراب نه چيني‌ها علاقه‌اي به تشديد تنش‌ها ندارند. درباره روس‌ها نمي‌توانم به قطعيت اظهارنظري کنم.


 ديميتري مدودف، معاون رئيس شوراي امنيت روسيه اخيرا گفته است؛ تا زماني که يک جنگ گسترده رخ ندهد، خاورميانه به تعادل نمي‌رسد. اين خود، نشان مي‌دهد که با توجه به جنگ اوکراين، شايد روس‌ها بدشان نيايد که درگيري گسترده‌اي رخ دهد تا توجهات به طور کامل از اوکراين برداشته شود. با وجود اين که ايران هنوز پاسخي به ترور هنيه در تهران نداده است، گمانه زني‌هاي رسانه‌اي درباره اين حمله ادامه دارد. نيويورک تايمز به نقل از مقامات ايراني نوشت: »ايران از مسکو خواسته است تا سيستم‌هاي دفاع هوايي پيشرفته‌اي را با توجه به جنگ احتمالي با اسرائيل، به تهران بدهد. روسيه تحويل دستگاه‌هاي رادار پيشرفته و تجهيزات دفاع هوايي به ايران را آغاز کرده است.«نشريه عبري هاآرتص نيز به نفل از يک منبع آگاه نوشت: »تلاش‌ها براي آرام کردن اوضاع با ايران شکست خورده و انتظار مي‌رود طي دو روز آينده با پاسخي [نظامي]از سوي تهران مواجه شويم. ما خود را براي روز‌هايي از تبادل آتش در منطقه آماده مي‌کنيم.«
شبکه سي‌ان‌ان نيز به نقل از چند مقام آمريکايي در منطقه غرب آسيا و در واشنگتن گزارش داد ايالات متحده خود را براي پاسخ ايران در روز دوشنبه آماده کرده بود و اکنون نيز انتظار دارد که حمله ايران طي روز‌هاي آينده انجام شود. واشنگتن پست نيز در گزارشي مدعي شد؛ دولت بايدن به نمايندگان کنگره اطلاع داده که حملات ايران ممکن است از روز دوشنبه يا سه‌شنبه آغاز شود. با توجه به اين شرايط پرسش‌هايي مطرح است از جمله اين که آيا اطلاعات و گمانه زني‌هاي منتشر شده از سوي رسانه‌هاي غربي قابل اطمينان محسوب مي‌شوند و بازيگراني از جمله ايالات متحده، چين و روسيه، چگونه به تحولات پيش رو واکنش نشان خواهند داد، آيا قرار است غرب به طور تمام قد از اقدامات اسرائيل دفاع کند؟  براي بررسي اين موضوعات با عبدالرضا فرجي راد، تحليلگر ارشد سياست خارجي و استاد ژئوپليتيک، صحبت کرده است:
اطلاعات درباره کمک دفاعي روسيه به ايران رسمي و دقيق نيست
عبدالرضا فرجي‌راد گفت: »درباره همکاري دفاعي روسيه و ايران اين نکته قابل تامل است که در رسانه‌هاي فارسي زبان و فضاي مجازي هم اشاره شده که يک تا سه هواپيماي روسي در تهران به زمين نشسته اند. البته هنوز مقامات به طور رسمي اين موضوع را تاييد نکرده اند، اما دبير شوراي امنيت روسيه، همزمان با اين اخبار، با مقامات ارشد ايران ملاقات و گفتگو کرده است. با توجه به سفر دبير شوراي امنيت روسيه به تهران، بايد دو نتيجه بگيريم. آيا اين سفر در راستاي تقويت ايران است؟ با توجه به اين که روابط استراتژيک و نظامي ايران و روسيه توسعه يافته، آيا روسيه در راستاي کمک به ايران اين سفر را ترتيب داده است؟ آيا خبر اين هواپيما‌ها که گفته مي‌شود سلاح‌هاي بازدارنده را وارد کشور کرده اند، درست است يا نه؟ آيا برخي کشور‌ها با توجه به نزديکي ايران و روسيه، روسيه را واسطه کرده اند تا از ايران بخواهد بردباري و صبوري بيشتري نشان دهد؟ واقعيت اين است که اطلاعات روشن و دقيقي از سوي مقام‌هاي کشور در اين باره منتشر نشده يا در رسانه‌هاي رسمي کشور منتشر نشده است.«
وي افزود: »بنابر همه اين موارد، نه صد در صد مي‌توانيم بگوييم روس‌ها به ايران آمده اند که از ايران حمايت نظامي کنند و نه مي‌توانيم بگوييم که دبير شوراي امنيت روسيه براي ميانجيگري آمده است. به هر حال بايد صبر کنيم تا ببينيم اين سفر با چه اهدافي انجام شده يا مقامات کشور ما چه تصميمي خواهند گرفت. همچنين بايد ديد در برابر اقدام احتمالي ايران، اسرائيلي‌ها چه واکنشي نشان خواهند داد. اما اگر مي‌خواهيم مطمئن شويم که روسيه تجهيزات دفاعي براي ايران آورده است يا خير، پاسخ اين سوال به همين واکنش اسرائيل و روش‌هاي دفاعي ايران بر مي‌گردد.«
چيني‌ها علاقه‌اي به جنگ ايران و اسرائيل ندارند
اين استاد ژئوپليتيک در ادامه گفت: »نه ايران جنگ گسترده مي‌خواهد، نه آمريکا و غرب جنگ گسترده مي‌خواهند، لااقل آمريکايي‌ها مدعي هستند که هر روز تلاش مي‌کنند جنگ گسترده نشود. حتي مي‌گويند دفاعي که از اسرائيل در مقابل موشک‌هاي احتمالي ايران مي‌کنند به خاطر پيشگيري از افزايش تنش‌ها و با هدف کاهش ضربات احتمالي و جنگ گسترده است. يعني مدعي هستند نقش آنان در جنگ يک نقش منقي نيست، بلکه يک نقش بازدارنده است. منافع چيني‌ها با وقوع جنگي گسترده بسيار به خطر خواهد افتاد. همچنين با تنش در تنگه باب المندب، بيش از 80 درصد از کشتي‌هاي چيني که از اين منطقه عبور مي‌کنند، با مشکلاتي مواجه مي‌شوند. چيني‌ها نه تنها علاقه‌اي به جنگ ندارند، بلکه ممکن است بي سر و صدا به سمت طرف ايراني آمده و پيام‌هايي را ارسال کنند. اعراب نيز به نفعشان نيست وضعيت منطقه جنگي شود. به ويژه اعراب حاشيه خليج فارس و خاورميانه از جمله مصر و اردن هيچ علاقه‌اي به تشديد تنش‌ها ندارند؛ بنابراين نه اعراب نه چيني‌ها علاقه‌اي به تشديد تنش‌ها ندارند. درباره روس‌ها نمي‌توانم به قطعيت اظهارنظري کنم. ديميتري مدودف، معاون رئيس شوراي امنيت روسيه اخيرا گفته است؛ تا زماني که يک جنگ گسترده رخ ندهد، خاورميانه به تعادل نمي‌رسد. اين خود، نشان مي‌دهد که با توجه به جنگ اوکراين، شايد روس‌ها بدشان نيايد که درگيري گسترده‌اي رخ دهد تا توجهات به طور کامل از اوکراين برداشته شود.«
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از فرارو، وي افزود:»البته مدودوف معمولا تندتر از ساير مقام‌هاي روسي اظهارنظر مي‌کند و حتي عبارت سلاح اتمي را در صحبت‌هاي خود به کار برده است؛ بنابراين نمي‌شود روي صحبت‌هاي آقاي مدودوف حساب ويژه کرد. اما مي‌توان از نظر استراتژِيک گفت که جنگ اوکراين و روسيه و گرفتاري‌هاي روسيه در منطقه از يک سو و احتمال انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئيس جمهور آمريکا و کاهش قيمت نفت، روس‌ها ترجيح مي‌دهند، شرايط به شکلي پيش برود که وضعيت اوکراين از توجه غرب خارج شود؛ بنابراين من شايد موضع روسيه را نسبت به جهان غرب، چين و اروپا متفاوت ببينم. گمانه زني‌ها درباره زمان احتمالي حمله هم چندان قابل اطمينان نيست. براي مثال آن چه دونالد ترامپ مطرح کرده بود رخ نداد. همچنين روز چهارشنبه قرار است کنفرانس وزراي خارجه کشور‌هاي اسلامي در عربستان برگزار شود و احتمال دارد که ايران صبر کند کنفرانس برگزار شود و تلاش کند در آن نشست نظر موافق اعراب و محکوميت اسرائيل توسط اعراب را جلب کند. هرچند که بعيد مي‌دانم با رفتاري که اعراب تا کنون در قبال ترور آقاي هنيه نشان داده اند به چنين هدفي برسيم. ايران نشان داد عجله‌اي براي انتقام ندارد و با توجه به اين که احتمالا ايران مايل است تلفات انساني به حداقل برسند و غيرنظاميان درگير نشوند، احتمالا سناريو‌هاي متعددي را تحت بررسي دارد.«

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها