عصر آذربایجان

گزارش خبر

فراز و فرود اجراي طرح هوشمندسازي يارانه نان در زنجان

فراز و فرود اجراي طرح هوشمندسازي يارانه نان در زنجان

1402/01/27

گروه اجتماعي: طرح هوشمندسازي يارانه آرد و نان براي اولين بار در کشور ارديبهشت ماه سال گذشته با تجهيز نانوايي‌هاي زنجان به کارتخوان‌هاي هوشمند به صورت آزمايشي در اين استان آغاز شد و تا به امروز فراز و فرود و مشکلات زيادي را پشت سر گذاشته است تا به اهداف و چشم انداز مورد نظر دست يابد. ارديبهشت‌ ماه سال گذشته با حذف ارز ترجيحي چهار هزار و 200 توماني، قيمت تعدادي از اقلام اساسي به نرخ جديد اعلام شد اما با تدابير اتخاذ شده قيمت نان به عنوان قوت غالب مردم ثابت ماند.

گروه اجتماعي: طرح هوشمندسازي يارانه آرد و نان براي اولين بار در کشور ارديبهشت ماه سال گذشته با تجهيز نانوايي‌هاي زنجان به کارتخوان‌هاي هوشمند به صورت آزمايشي در اين استان آغاز شد و تا به امروز فراز و فرود و مشکلات زيادي را پشت سر گذاشته است تا به اهداف و چشم انداز مورد نظر دست يابد.  ارديبهشت‌ ماه سال گذشته با حذف ارز ترجيحي چهار هزار و 200 توماني، قيمت تعدادي از اقلام اساسي به نرخ جديد اعلام شد اما با تدابير اتخاذ شده قيمت نان به عنوان قوت غالب مردم ثابت ماند.
در اين راستا دولتمردان درصدد هوشمند کردن يارانه نان با روشهاي مختلف برآمدند تا ضمن توزيع عادلانه آن، مردم در تامين نان مورد نياز و مصرفي خود با مشکلي مواجه نشوند.
تخلفات صورت گرفته در زنجيره توليد آرد تا مصرف، عرضه خارج از شبکه و قاچاق اين محصول راهبردي موجب شد تا مسوولان به دنبال روشهايي براي پيشگيري از اين تخلفات در حوزه آرد و نان باشند که هوشمندسازي يارانه‌هاي مربوط به آن از مهمترين تصميمات اجرايي در اين زمينه بود.
طرح هوشمندسازي يارانه آرد و نان از يک سال گذشته در استان کليد خورد
سرپرست معاونت آرد و نان اداره غله و خدمات بازرگاني استان زنجان با بيان اينکه طرح هوشمندسازي يارانه آرد و نان از يک سال گذشته در استان آغاز شد ولي تاکنون طرح کامل نشده است، گفت: مقرر شده بود اين طرح طي سه ماه به طور کامل اجرايي شود که مرحله اول آن از ارديبهشت سال قبل با تخصيص کارتخوانهاي هوشمند " نانينو" به نانوايي‌هاي استان زنجان براي اولين بار در کشور انجام شد.
اميد زينالي افزود: با توجه به اينکه اطلاعات نانوايي‌هاي مختلف از طريق سامانه هاي کشوري کسب شده بود، اين اطلاعات به دليل تغيير نامهاي متعدد خبازيها، انتقال و تغيير مکانها و ديگر عوامل مختلف ناقص بود به همين دليل تخصيص کارتخوانها به موقع انجام نشد.
وي اظهار کرد: با همکاري تيم هاي اداره غله و خدمات بازرگاني، سازمان جهاد کشاورزي، بانک سپه (به عنوان بانک عامل) و شرکت پشتيبان اين طرح که در زنجان مستقر بود قرار شد در اسرع وقت کارتخوانها نصب شود ولي اين امر در موعد مقرر انجام نشد و حدود سه ماه طول کشيد.
زينالي گفت: در کنار اين موضوع، آزادسازي قيمت برخي اقلام اساسي انجام شد که يکي از آنها گندم صنف و صنعت بود يعني گندمي که به قيمت 2 هزار و 500 تومان به اين واحدها تخصيص مي يافت به قيمت 12 هزار تومان با صلاحديد مسوولان کشوري عرضه شد که اين امر در مقطعي جو رواني نيز در جامعه ايجاد کرد.
وي افزود: با ايجاد جو رواني صف هاي طولاني در نانوايي ها شکل گرفت که با همکاري سازمان جهاد کشاورزي تمهيداتي در 17 مرحله براي رفع شلوغي صف هاي نانوايي انجام شد.
زينالي اظهار کرد: از ارديبهشت سال قبل تا هفتم اسفندماه به تعداد يک هزار نانوايي در سطح شهر زنجان 2 شيفته فعاليت کردند تا از شلوغي صف نانوايي ها کاسته و نياز مردم برطرف شود.
دولت 15 درصد کمک هزينه اختصاصي به نانوايي‌ها را به 30 درصد افزايش داد
وي با ابراز اميدواري نسبت به اجراي کامل طرح و کنار گذاشتن سهميه تخصيصي و فعاليت نانوايي ها با سهميه کسب شده، يادآور شد: تاکنون در حد وسع و توان براي جبران هزينه هايي که نانوايي ها متقبل مي شوند اقدام و سعي کرده ايم با افزايش سهيمه و 2 شيفته کردن زمان فعاليت نانوايي‌ها مسايل و مشکلات موجود رفع شود.
زينالي با بيان اينکه فاز دوم طرح هوشمندسازي يارانه نان از 17 بهمن سال قبل آغاز شد، افزود: دولت براي جبران هزينه هاي ناشي از افزايش قيمت هاي ثانويه که مربوط به هزينه‌هاي کارگري، آب، برق، گاز و ديگر هزينه‌هاي جاري است، 15 درصد کمک هزينه اختصاصي به نانوايي‌ها را به 30 درصد افزايش داد.
وي افزود: در مرحله دوم اجراي طرح که موسوم به شناورسازي سهميه ها بود کمک هزينه‌هاي نانوايي‌ها افزايش يافت.زينالي خاطرنشان کرد: از 15 اسفندماه سال قبل سهميه‌ها بر اساس عملکرد دستگاه‌هاي کارتخوان نانينو اختصاص مي يافت.
وي افزود: کارتخوانها متصل به سامانه‌اي هستند که کارشناسان شرکت تيم پشتيبان با استفاده از آن، عملکرد واحدهاي نانوايي را در برهه اي از زمان سنجش و بررسي کردند و بر اساس آن کارکردهاي نامتعارف، خارج از ساعات عرف يا پول نقدي دريافت شده، تاثير منفي بر سهميه نانوايان گذاشت.
اين مسوول يادآور شد: در نتيجه اجراي اين بخش از طرح، سه مرحله سهميه ها به صورت عملکرد داده شد و در اسفندماه سال قبل نسبت به سال 1400 سهميه آرد استان زنجان يک درصد کاهش داشت.
زينالي گفت: نيمه اول فروردين ماه امسال نانوايي هاي نوع يک از گندم به قيمت 665 تومان و نانوايي‌هاي نوع 2 از گندم به قيمت 900 تومان استفاده مي کنند.وي افزود: از هزار و 80 واحد نانوايي نوع يک استان 47 واحد بدون تغيير سهميه بود، 153 واحد 59 تن کاهش و 879 واحد نيز 100 تن افزايش سهميه داشت.زينالي اظهار کرد: با استعلامات انجام شده سهميه و ميزان گندمي که از طرف شرکت بازرگاني دولتي به استان اختصاص مي يابد ثابت و فعلا در سقف سرانه استان است.سرپرست معاونت آرد و نان اداره غله و خدمات بازرگاني استان زنجان گفت: سهميه آرد هم اکنون به صورت اکتسابي است و هر نانوايي که کيفيت پخت نان و نحوه استفاده آن از کارتخوان درست باشد سهميه بيشتري کسب مي کند.زينالي با بيان اينکه سهميه آرد استان بر اساس عملکرد نانواها تعريف مي‌شود و شناور است، تاکيد کرد: هر نانوايي که واجد شرايط باشد در هر مرحله مي تواند سهميه خود را 10 درصد افزايش دهد.
وي گفت: نانوايان مي توانند براي اطلاع از سهميه و علت افزايش و کاهش آن با شماره تلفن 02123762376 تماس بگيرند.
اصلاح برخي اطلاعات و تامين زيرساخت‌ها از عوامل کندي اجراي طرح
رييس سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان نيز گفت: اصلاح روند پخت نان نياز به اصلاحات ديگري هم دارد که بخشي از آن مربوط به حوزه کشاورزي و توليد گندم و آرد است. روح الله حسني اصلاح روند صدور مجوزها، اصلاح اطلاعات مجوزها، شفاف سازي مالي و عملکرد نانوايي ها، اصلاح قيمت هاي مربوط به حقوق و دستمزد و آرد و تامين سخت افزارهاي مورد نياز اين طرح را از عوامل تاثيرگذار بر طولاني شدن اجراي طرح بيان کرد.
وي يادآور شد: هم اکنون با استقرار اين سامانه و دستگاه‌ هاي مرتبط، مديريت پشت صحنه و نظارت هاي جهاد کشاورزي معطوف به عملکرد نانوايي ها است که از سيستم استخراج مي شود.
حسني، کم فروشي، گرانفروشي، عرضه خارج از شبکه آرد دولتي و يارانه اي، رعايت نکردن بهداشت و ساعات تعيين شده و تعطيلي خود سرانه را از عمده تخلفات نانواني هاي استان ذکر کرد و افزود: موضوع تخلف در قيمت نان به دليل استفاده از کارتخوان ها منتفي شده است ولي اين تخلفات به سمت کم فروشي مي رود.
وي اظهار کرد: 15گروه فعال سازمان جهاد کشاورزي به طور روزانه از نانوايي‌هاي استان بازديد مي کنند. حسني تصريح کرد: براي جبران گراني‌ها و با تغيير قيمت نان 30 درصد از بهاي نان از سوي دولت به عنوان يارانه به نان پخته شده تخصيص مي يابد و کاهش و افزايش سهميه آرد نيز به طور طبيعي وابسته به عملکرد نانوايي هاي است که پس از احصاي آمار ميزان آن تعيين مي‌شود.
سهميه آرد برخي نانوايي‌ها بايد افزايش يابد
يکي از نانوايي‌هاي مستقر در شهر زنجان، قيمت هر قرص نان سنگک عرضه شده به مشتري را در اين واحد يک هزار و 500 تومان با وزن چونه هاي 400، 385 و 395 گرم ذکر کرد و گفت: سهيمه ما 135 کيسه 40 کيلويي آرد در ماه است.علي صابري با بيان اينکه در واقع روزانه پنج کيسه آرد سهميه داريم که از هر کيسه 120 قرص نان پخت مي شود، افزود: اين ميزان سهميه جوابگوي نياز مراجعه کنندگان به اين واحد نيست و براي افزايش آن اقدام کرده‌ايم.
وي يادآور شد: براي هر 5.5 کيسه آرد، حدود 300 هزار تومان يارانه به اين نانوايي تعلق مي گيرد.
يک نانوايي لواش پز در يکي از شهرکهاي اقماري زنجان نيز که به گفته مشتريان در صف، نان هاي بسيار با کيفيتي را عرضه مي کند، گفت: قيمت هر قرص نان لواش 350 تومان است اما سهميه اختصاصي کفاف نياز مشتريان را نمي دهد.
نقي مرادي با بيان اينکه به دليل کيفيت مناسب نان عرضه شده در اين واحد از نقاط مختلف شهر به آن مراجعه مي شود، افزود: بايد سهميه آرد ما افزايش يابد تا بتوانيم به نياز مشتريان مراجعه کننده پاسخ دهيم.
وي اظهار کرد: قبلا سهميه فوق العاده اي نيز به نانوايي ها اختصاص مي يافت که با آن سهميه بعدازظهرها نيز پخت داشتيم و نياز مردم رفع مي شد و اميدواريم مجددا اين سهميه برقرار شود.
افزايش هزينه هاي جانبي نانوايي‌ها در اجراي کامل طرح لحاظ شود رييس اتحاديه نانوايان استان زنجان نيز با بيان اينکه اکثريت قريب به اتفاق نانوايان استان مقررات را رعايت مي کنند و تنها تعداد معدودي از آنها مشکلاتي را ايجاد مي کنند، گفت: علت بيشتر اين تخلفات همخواني نداشتن درآمد نانوايي‌ها با شرايط موجود است.
مهدي بيات با اشاره به افزايش هزينه‌هاي جانبي نانوايي‌ها از جمله افزايش دستمزد کارگر و هزينه‌هاي آب، برق، اجاره بها و بيمه، تاکيد کرد: دخل و خرج اين صنف نيز بايد همخواني داشته باشد اين درحالي است که به دليل مقرون به صرفه نبودن، به کارگيري کارگر در واحدهاي نانوايي مشکل شده است و هيچ کارگري رغبتي براي اين کار ندارد. به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايرنا،وي با تاکيد بر اينکه با وجود اين شرايط با نانوايان متخلف برخورد مي شود، يادآور شد: علاوه بر بازرسي هاي روزانه از خبازي ها، تماس ها و گزارش‌هاي مردمي نيز در اين خصوص در کمترين زمان ممکن رسيدگي مي شود.
برآيند:
طرح هوشمندسازي يارانه نان براي اولين بار در کشور در استان زنجان به مرحله اجرا درآمد ولي بنا به برخي مشکلات و کاستي‌ها در مدت زمان تعيين شده به صورت کامل اجرا نشد. اين طرح اگرچه در مراحل اجرا با چالش ها و مشکلات مختلفي مواجه شد ولي جلوي بسياري از تخلفات از جمله قاچاق آرد، کم فروشي و گرانفروشي را گرفت و براي رسيدن به اهداف تعيين شده بايد به صورت کامل به مرحله اجرا درآيد تا مردم شيريني اجراي آن را بچشند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها