عصر آذربایجان

گزارش خبر

چالشِ تامين کود در اراضي کشاورزي

چالشِ تامين کود در اراضي کشاورزي

1402/02/10

گروه اقتصادي: کشاورزان استان زنجان در تامين کود کشاورزي در بازار به قيمت آزاد با مشکل مواجه شده‌اند اما مسئولان جهاد کشاورزي با رد اين موضوع مي‌گويند: مشکلي در تامين کود به قيمت آزاد وجود ندارد بلکه کشاورزان به دنبال تامين کود يارانه‌اي هستند اما با توجه به اينگه رويکرد وزارتخانه متبوع، عرضه کود بر اساس »الگوي کشت« است، اين نهاده بر اساس برنامه در اختيار کشاورزان قرار مي‌گيرد.

سميه محرمي

گروه اقتصادي: کشاورزان استان زنجان در تامين کود کشاورزي در بازار به قيمت آزاد با مشکل مواجه شده‌اند اما مسئولان جهاد کشاورزي با رد اين موضوع مي‌گويند: مشکلي در تامين کود به قيمت آزاد وجود ندارد بلکه کشاورزان به دنبال تامين کود يارانه‌اي هستند اما با توجه به اينگه رويکرد وزارتخانه متبوع، عرضه کود بر اساس »الگوي کشت« است، اين نهاده بر اساس برنامه در اختيار کشاورزان قرار مي‌گيرد.
حميد رسولي، مجري طرح خودکفايي کودهاي کشاورزي 28 فروردين‌ماه 1402 از تلاش براي خودکفايي توليد کودهاي کشاورزي تا 3 سال آينده خبر داد، زمزمه‌هايي از مشکل تامين کود از جمله ازته، فسفاته و پتاسه و غيره براي کشاورزان به گوش مي‌رسد.
بنا بر اعلام اين مجري در سال 1401 از مجموع 3 ميليون و 200 هزار تن کودهاي کشاورزي يارانه‌اي عرضه شده به کشاورزان حدود 90 درصد توليد داخل بوده و صرفاً 10 درصد مجموع آن وارداتي است.
در حالي که بر اساس اظهارات مسئولان و مجريان وزارت جهاد کشاورزي، بيش از 90 درصد اين کالاي ضروري براي کشاورزان در داخل کشور توليد مي‌شود، زمزمه افزايش قيمت آن از يک سو و مشکلات متعدد در تامين از سوي ديگر کشاورزان زنجاني را نگران کرده است و مردم و کشاورزان شهرستان‌هاي مختلف درخواست تدبير از سوي نمايندگان و مدير جهاد کشاورزي استان زنجان دارند تا بار ديگر به جاي محصول، خسارت برداشت نکنند.
يکي از کشاورزان خدابنده‌اي مي‌گويد: برخلاف سال‌هاي قبل در سال‌جاري براي تامين کود يارانه‌اي با مشکل مواجه شديم.
محمد با اشاره به اينکه امسال کود يارانه‌اي تنها به برخي محصولات خاص ارائه مي‌شود، اضافه مي‌کند: کشاورز براساس بازار توليد محصول مي‌کند و بايد کود به کشت‌هاي مختلف اختصاص يابد.
وي با اشاره به اينکه غالب مردم منطقه از طريق کشاورزي کسب درآمد مي‌کنند، خاطر نشان کرد: هر اقدامي که منجر به تاثير در توليد محصولات کشاورزي شود در زندگي مردم خدابنده دارد.
اين کشاورز با اشاره به اينکه توليد بدون تهيه کود بي‌معنا است، اضافه مي‌کند: کشاورزي بدون استفاده از کود موجب مرگ و نابودي خاک شده و زمينه از بين رفتن زمين‌هاي کشاورزي را فراهم مي‌کند.
کشاورزي يکي از مهم‌ترين و محوري‌ترين بخش‌هاي اشتغال در استان زنجان است و بخش قابل توجهي از اشتغال استان زنجان به کشاورزان اختصاص دارد که اهميت موضوع، توجه و برنامه‌ريزي در اين بخش را افزايش مي‌دهد.
طبق آخرين اطلاعات ارائه شده از سوي مرکز تحقيقات کشاورزي استان زنجان، کشاورزي 32 درصد اشتغال و 15 درصد اقتصاد استان را به خود اختصاص داده که اين سهم با فعاليت بر روي 338 هزار هکتار ديمي، 106 هزار هکتار کشت آبي و 58 هزار هکتار باغات آبي بارور ميسر شده است.
هر شهرستاني در زنجان محصولي استراتژيک دارد و هر شهرستان با يک محصول منحصر به فرد شناخته مي‌شود براي نمونه خدابنده با کشت گندم و سيب‌زميني شناخته مي‌شود و ماهنشان برند توليد زردآلو و ماهي سردآبي است و طارم در توليد زيتون حرف براي زدن دارد و ابهر و خرم‌دره با کشت انگور شناخته شده و شهرستان زنجان در توليد سيب مطرح است، حال با توجه به اين تنوع محصولات و تاثير بخش کشاورزي در اشتغال استان بايد براي مديريت در اين حوزه انجام شود تا بتوان نقش آن را در سفره کشاورزان بيشتر کند.
**عرضه کود آزاد در طارم اتفاق نمي‌افتد
حکمعلي حسنلو، نايب رييس شوراي اسلامي شهرستان طارم نيز با اشاره به اهميت بخش کشاورزي در اشتغال و مهم‌تر از آن ايجاد امنيت غذايي مي‌گويد: در شهرستان طارم تنها به محصول سير، گندم، جو و سيب‌زميني و ميوه سردرختي زيتون کود اختصاص داده مي‌شود، اين در حالي است که به ساير محصولات سردرختي کود ارائه نمي‌شود.
نايب رييس شوراي اسلامي شهرستان طارم ادامه مي‌دهد: در شهرستان طارم انار، گيلاس، هلو و خرمالو کشت مي‌شود اما به اين محصولات کود يارانه‌اي اختصاص داده نمي‌شود.
وي با اشاره به اينکه اگر در اين فصل به درختان کود داده نشد محصولي برداشت نخواهند کرد، اضافه مي‌کند: با اين شرايط درختان تواني براي باروري نخواهند داشت و با مشکل مواجه خواهيم شد چرا که فکري به حال محصولات ما نشده است.
حسنلو با اشاره به اينکه همه ساله کود به دو صورت آزاد و يارانه‌اي عرضه مي‌شد اما در سال‌جاري اين نظم بهم خورده است، ادامه مي‌دهد: جهاد کشاورزي استان مي‌گويد بحث توزيع کود دست ما نيست.
نايب رييس شوراي اسلامي شهرستان طارم با اشاره به اينکه در شهرستان طارم چيزي به نام عرضه کود آزاد نداريم مگر اينکه کشاورزي سهميه خود براي محصولات شامل کود يارانه‌اي را تهيه کرده باشد و از آن بفروشد، اضافه مي‌کند: کشاورزان حاضر هستند به هر قيمتي کود خريده و به درخت خود بدهند.
وي با شاره به اينکه عرضه کود آزاد توسط جهاد کشاورزي طارم اتفاق نمي‌افتد، اظهار مي‌کند: کشاورزان کود را از محصولات مشمول مي‌زنند تا مانع از بين رفتن محصولات ديگر خود شوند.
حسنلو با اشاره به اينکه روزي نيست که کشاورزان به شوراي بخش و شهرستان نيامده و اعتراض نداده باشند، ادامه مي‌دهد: از دست کشاورز کاري برنمي‌آيد البته فرماندار شهرستان طارم وعده داده و تلاش مي‌کند اين مشکل را حل کند ولي تا اين لحظه توفيقي نداشته است.
**مشکلي در عرضه کود گزارش نشده است
روح‌الله حسني، مدير کل جهاد کشاورزي استان زنجان نيز در اين باره مي‌گويد: مشکل موجود در تامين کودهاي يارانه‌اي است و در مبحث کود آزاد مشکلي نداريم چرا که بيشتر توليدات داخلي است.
مدير کل جهاد کشاورزي استان زنجان با اشاره به اينکه تفاوت کود يارانه‌اي و آزاد بالا است، عنوان مي‌کند: به همين دليل کشاورزان دنبال کود يارانه‌اي هستند.
وي با اشاره به اينکه طبق اعلام نظر وزارت جهاد کشاورزي کود يارانه‌اي بيشتر به محصولات زراعي اختصاص مي‌يابد، بيان مي‌کند: يک تعداد از محصولات استراتژيک در استان مانند زيتون، کلزا، گندم، جو، گلرنگ مشمول کود يارانه‌اي مي‌شوند.
حسني با بيان اينکه تا اين لحظه گزارشي از مشکل تامين کود در شهرستان‌هاي طارم ارائه نشده است، ادامه مي‌دهد: افزايش قيمت کود در سال‌جاري تا اين لحظه اعلام نشده است و قرار بر عدم افزايش است اما اين را نمي‌توان به صورت قطعي گفت.
مدير کل جهاد کشاورزي استان زنجان با اشاره به اينکه کود يارانه‌اي به صرفه است و درخواست‌ها نشان دهنده به صرفه بودن آن است، خاطر نشان مي‌کند: قيمت کود به نحوي است که 70 درصد آن را دولت و 30 درصد را کشاورز پرداخت مي‌کند. به گزارش عصر آذربايجان به نقل از صداي زنجان،وي با بيان اينکه قيمت کود در دنيا در حال افزايش است، عنوان مي‌کند: با توجه به نگراني کشاورزان به ويژه در محصولاتي چون گندم افزايش قيمت کود در قيمت‌گذاري خريد گندم در نظر گرفته مي‌شود.
حسني با اشاره به اينکه تغذيه گياهي در کوددهي به باغات بايد در نظر گرفته شود و ترکيبي از کود استفاده شود، بيان مي‌کند: سال گذشته 100 هزار تن کود اوره در زنجان براي کشت پاييزه و بهاره مصرف شده است.
مدير کل جهاد کشاورزي استان زنجان با اشاره به اينکه کود کشاورزي متناسب با اراضي داده مي‌شود، خاطر نشان مي‌کند: محدوديتي براي عرضه کود کشاورزي وجود ندارد ومتناسب با اراضي کشاورزي عرضه مي‌شود. وي با اشاره به اينکه ترکيب مرکز تحقيقات کشاورزي در کشور متناسب با نوع محصول محاسبه مي‌شود، ادامه مي‌دهد: جهاد کشاورزي براساس ميزان کشت و نوع کشت کود را در اختيار استان قرار مي‌دهد و مراکز استان نيز اين کودها را براساس ميزان و نوع کشت در اختيار شهرستان قرار مي‌دهند.
حسني با اشاره به اينکه اين نظر که مصرف کود در بين کشاورزان بالا است و موجب آسيب به زمين و محصولات مي‌شود صحت ندارد، اضافه مي‌کند: آزمايشات خاک نشان مي‌دهد بايد مصرف کود را افزايش دهيم تا خاک براي آينده حفظ شود البته ممکن است به صورت موردي مصرف بالاي کود در کشاورزان وجود داشته باشد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها