عصر آذربایجان

گزارش خبر

کمبود فضاي آموزشي و قديمي بودن مدارس مشکل اين روزهاي زنجان

کمبود فضاي آموزشي و قديمي بودن مدارس مشکل اين روزهاي زنجان

1402/04/11

گروه اجتماعي: سه درصد از مدارس استان، تخريبي است و حدود 28 درصد نيز نياز به مقاوم‌سازي دارد اما علاوه بر قديمي بودن مدارس، کمبود فضاي آموزشي نيز مشکل اين روزهاي زنجان است. مدارس فرسوده‌ که برخي از آنها بيش از چند دهه قدمت دارد، تهديدي براي امنيت دانش‌ آموزان است، اين وضعيت خانواده‌ها را نگران مي‌کند و آنها دلهره دارند که نکند ديوار ترک خورده يا سقف فرسوده بر سر دانش آموزان آوار شود.

گروه اجتماعي: سه درصد از مدارس استان، تخريبي است و حدود 28 درصد نيز نياز به مقاوم‌سازي دارد اما علاوه بر قديمي بودن مدارس، کمبود فضاي آموزشي نيز مشکل اين روزهاي زنجان است. مدارس فرسوده‌ که برخي از آنها بيش از چند دهه قدمت دارد، تهديدي براي امنيت دانش‌ آموزان است، اين وضعيت خانواده‌ها را نگران مي‌کند و آنها دلهره دارند که نکند ديوار ترک خورده يا سقف فرسوده بر سر دانش آموزان آوار شود.
به رغم تمامي تلاش‌هاي صورت گرفته براي ساخت مدارس جديد، هنوز هم مدارس فرسوده در سطح کشور وجود دارد که خطرآفرين است و حتي چندين مورد از حوادث تلخ و ناگوار در برخي مناطق کشور رقم خورده است که تا مدت‌ها از يادها نمي رود.
يکي از اين حوادث که موضوع مدارس داراي امکانات کم يا تخريبي را در اذهان ماندگار کرد؛ آتش‌سوزي مدرسه دختران شين‌آباد بود که موجب مصدوميت 29 دانش‌آموز دختر شد.
اين حادثه که به جراحت شديد دانش‌آموزان منجر شد، عوارض روحي و اجتماعي جدي براي حادثه‌ديدگان، اعضاي خانواده آنها و ساکنان روستا ايجاد کرد.
شايد همين حادثه موجب شد که مسئولان حساسيت بيشتري در حوزه امنيت مدارس داشته باشند، چون مدارس فرسوده و تخريبي در مناطق مختلف، امنيت معلمان و دانش‌آموزان را تهديد مي‌کند.
طبق آمارها سه درصد از مدارس استان زنجان تخريبي است و حدود 28 درصد نياز به مقاوم‌سازي دارد.
قديمي‌ترين مدرسه در استان زنجان مدرسه شريعتي است که در سال 1314 ساخته شده و به علت قدمت بنا چند بار مورد تعمير و مرمت قرار گرفته است.
علاوه بر قديمي بودن مدارس مشکل ديگري که در زنجان وجود دارد، کمبود فضاي آموزشي است که نمود بيشتري در شهرکهاي جديد و اقماري دارد.
خبرنگار ما با توجه به اهميت اين موضوع به سراغ چند تن از اولياي دانش آموزان و مسوولان امر رفته و با آنها در اين زمينه گفت و گو کرده است.
کمبود مدرسه در منطقه گلشهر زنجان
يکي از اولياي زنجاني در ارتباط با کمبود مدرسه گفت: در شيوه‌نامه جديد ثبت نام مدارس بايد محل ثبت نام با محل زندگي مطابقت داشته باشد که همين امر موجب مشکل شدن کار ثبت نام شده است.
وي با بيان اينکه گاهي در برخي از شهرک ها مدرسه مورد نظر وجود ندارد، افزود: براي مثال در شهرک گلشهر و پونک که همجوار هستند مدرسه فني و حرفه‌اي و کار و دانش وجود ندارد و ما براي ثبت نام بايد به يک شهرک دورتر برويم.
وي افزود: ثبت نام فرزند در شهرک دورتر از محل زندگي هزينه‌هاي جانبي از جمله سرويس مدرسه را به والدين تحميل مي‌کند که در اين اوضاع اقتصادي رقم کمي نيست.
2 شيفته شدن برخي مدارس زنجان به علت کمبود مدرسه
مديرکل آموزش و پرورش استان زنجان در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: به دليل کمبود تعداد مدارس در سطح شهر براي سال جديد تحصيلي ناچار هستيم برخي مدارس را به صورت دو شيفت صبح و عصر داير کنيم.
علي اسماعيلي به ماده 18 قانون شوراي عالي آموزش و پرورش اشاره کرد و ابراز داشت: طبق اين قانون، انبوه‌سازاني که ساخت بيش از 200 واحد مسکوني را عملياتي مي‌کنند، موظف هستند خدمات آموزشي از جمله ساخت مدرسه را نيز براي ساکنان اين واحدها اجرا کنند. مديرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: در حال حاضر در مناطقي مانند گلشهر کاظميه و پونک اين قانون عملي نشده است و اين مناطق با کمبود مدارس مواجه هستند.
اسماعيلي گفت: در مجموع شهرک‌هاي حاشيه شهر زنجان از جمله گلشهر کاظميه، پونک و در مناطق ابهر ناحيه يک و 2، بزينه‌رود، خرم‌دره و خدابنده از لحاظ فضاي آموزشي مشکلاتي وجود دارد که بايد در کمترين زمان برطرف شود.
سه درصد مدارس استان زنجان تخريبي است
مديرکل نوسازي و تجهيز مدارس استان زنجان نيز درباره اقدامات صورت گرفته در ساخت مدارس، گفت: مطابق آمار احصا شده سه درصد مدارس استان تخريبي است و 27 يا 28 درصد بايد مقاوم‌سازي شود.
حميدرضا اسلامي با بيان اينکه مشکل کمبود مدارس مربوط به اين است که شرکت‌هاي تعاوني مسکن به تعهدات خود در شهرک‌هاي جديد عمل نکرده‌اند، افزود: براي مثال در شهرهاي زنجان، ابهر، خرمدره و قيدار مبحث تبصره 18 -ساخت مدارس- رعايت نشده است.
وي با بيان اينکه در زيباشهر، کوي قائم و الهيه مشکل مذکور وجود دارد، اضافه کرد: نوسازي مدارس با استفاده از اعتبارات دولتي و ظرفيت خيران به دنبال جبران کمبودهاست.
مديرکل نوسازي مدارس استان زنجان با بيان اينکه طبق قانون در صورتي که 50 درصد از اعتبارات لازم ساخت مدارس از طريق خيران تامين شود، دولت نيز 50 درصد باقي مانده را پرداخت مي‌کند، اضافه کرد: در سال هاي خيلي دور اين درصد مشارکت پايين بود اما در سال‌هاي اخير همکاري خيران بالا رفته است و 30 تا 40 درصد مدارس توسط خيران ساخته مي‌شود.
وي با بيان اينکه گاهي حتي برخي از مدارس به صورت 100 درصدي با مشارکت خيران ساخته شده است، افزود: خوشبختانه حضور خيران موجب پيشبرد اهداف در مدرسه‌سازي شده است.
مديرکل نوسازي مدارس استان زنجان با بيان اينکه در حال حاضر 150 پروژه مدرسه سازي در استان زنجان فعال است، اضافه کرد: تقريبا از اين تعداد 70 درصد مدارس با مشارکت خيران در حال ساخت است. اسلامي در ارتباط با پيشرفت فيزيکي مدارس در دست ساخت نيز گفت: مدرسه 12 کلاسه اسلام پناهي در شهرک انديشه و 12 کلاسه شهرک غرب که 100 درصد خيرساز است تا مهرماه امسال به بهره‌برداري مي‌رسد.
اسلامي گفت: همچنين پروژه دوکلاسه قازخلو نيز که يک کلاس آن خيري و يک کلاس آن دولتي است تا مهر امسال به پايان مي‌رسد.
وي در ارتباط با نياز استان به مدارس نيز گفت: نياز به ساخت مدارس در شهرک‌هاي اقماري همچنان وجود دارد.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، مديرکل نوسازي و تجهيز مدارس استان زنجان با بيان اينکه بسياري از مدارس در بافت قديمي عمرشان افزايش پيدا مي‌کند، گفت: از طرفي آيين نامه ساخت مدارس به مراتب هر سال سخت‌تر از قبل مي‌شود و پيچيدگي‌هاي خاص خود را پيدا مي‌کند، اما تا آنجا که اطلاع دارم تا سال 1410 نياز به ساخت مدرسه در استان داريم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها