عصر آذربایجان

گزارش خبر

روند افزايشي سهم قطارشهري در حمل و نقل عمومي تبريز

روند افزايشي سهم قطارشهري در حمل و نقل عمومي تبريز

1402/11/02

گروه اقتصادي: قطار شهري به عنوان وسيله حمل و نقل عمومي در کلانشهرها از جمله تبريز به دور از معطلي و توقف‌هاي طولاني با سرعت انتقال بالا، جايگاه خاصي در جا به جايي مسافر و کاهش ترافيک شهري پيدا کرده است به طوري که اکنون روند افزايشي سهم جابجايي مسافران درون شهري توسط مترو آينده روشني را در جا به جايي مسافر و کاهش ترافيک در تبريز متصور است.

 قطارشهري با برخورداري از مزيت هاي مختلف مانند سرعت بيش از 2 برابري نسبت به اتوبوس و رساندن تعداد بيشتري از شهروندان در کمترين زمان به مقصد خود، نسبت به ساير سامانه هاي حمل و نقل عمومي مورد توجه مسافران درون شهري قرار گرفته است و توسعه خطوط آن به مناطق مختلف تبريز مي تواند جايگاه اين سيستم را در جابجايي مسافران درون شهري بيش از پيش ارتقا دهد.
توسعه تبريز، افزايش جمعيت اين کلانشهر، افزايش ترافيک و عدم پاسخگويي مناسب سيستم هاي حمل و نقل اتوبوسراني و تاکسيراني به تقاضاي مسافران درون شهري، ضرورت ايجاد شبکه حمل و نقل ريلي درون شهري به عبارتي قطار شهري را براي کاهش حجم ترافيک شهري و تسريع در جابجايي مسافران درون شهري نمايان کرد.
بر اين اساس سازمان قطارشهري تبريز در سال 1379 تاسيس شد و مطالعات امکان سنجي خطوط قطارشهري در اواخر سال 1380 آغاز شد و در جلسه بيست و نهم شوراي عالي ترافيک شهرهاي کشور، ساخت خط يک قطارشهري اين شهر به تصويب رسيد و عمليات اجرايي آن در سال 1381 آغاز شد.
در دي ماه 1385 ساخت ساير خطوط درون شهري و خط حومه اي تبريز – سهند به تصويب رسيد که شامل چهار مسير به طول 70 کيلومتر با 70 ايستگاه و يک خط برون شهري از تبريز به شهرک سهند به طول حدود 20 کيلومتر است.
از آغاز بهره برداري نخستين ايستگاه خط يک قطارشهري تبريز در شهريور سال 94 در »ائل گلي« تا آخرين ايستگاه اين خط در اسفند سال 1401 در »قونقا« به طول 17.2 کيلومتر، روز به روز بر استقبال مسافران از قطارشهري براي ترددهاي درون شهري افزايش يافته و تعداد زيادي از مردم و شهروندان تبريزي، استفاده از شبکه حمل و نقل ريلي درون شهري را جايگزين ساير سيستم هاي حمل و نقل عمومي کردند.
به عقيده کارشناسان حوزه حمل و نقل عمومي، ظرفيت و سرعت بالاي جابجايي مسافر، ايمني، راحتي، هزينه پايين جابجايي و عدم معطلي در ترافيک از مزيت هاي مهم شبکه حمل و نقل ريلي درون شهري نسبت به ساير سيستم هاي حمل و نقل عمومي شهري است.
بر اساس نظر مديران شهري و مسوولان حوزه حمل و نقل عمومي کلانشهر تبريز، ميزان مسافرگيري خط يک قطارشهري از 15 هزار نفر در اوايل بهره برداري، اکنون به حدود 50 هزار مسافر در روز رسيده است و بر اساس پيش بيني آنان، اين ميزان با بهره برداري از خط2 در پايان سال 1403 به بيش از 100 هزار نفر در روز مي رسد.اجراي طرح جامع حمل و نقل ترکيبي، معضلات ترافيک تبريز را رفع مي کند معاون هماهنگي امور عمراني استاندار آذربايجان شرقي با بيان اينکه در سال هاي اخير به ويژه امسال گام هاي اساسي در حوزه حمل و نقل عمومي تبريز برداشته شده است، مي گويد: با توسعه زيرساخت هاي اين حوزه و سرمايه گذاري هاي انجام شده در آن به ويژه در قطارشهري تبريز از معضل حمل و نقل عمومي و ترافيک شهري کاسته مي شود.
»جبارعلي ذاکري«، با تاکيد بر ضرورت توسعه و گسترش فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومي در بين مردم و شهروندان، مي افزايد: با افزايش ميزان آگاهي و شناخت مردم از مزاياي حمل و نقل عمومي به ويژه قطارشهري، استقبال شهروندان تبريزي براي استفاده از اين شبکه ريلي روز به روز افزايش يافته است.
وي با اشاره به ضرورت اجراي طرح جامع حمل ‌و نقل ترکيبي در تبريز، اظهار مي کند: اجراي اين طرح موجب کاهش معضلات حوزه حمل و نقل، کاهش ترافيک و تسريع در جابجايي مسافران درون شهري مي شود.
ذاکري، با اشاره به بهره برداري از خط يک قطارشهري تبريز، ادامه مي دهد: کاهش سرفاصله زماني بين قطارها و اجراي ساير خطوط اين شبکه ريلي درون شهري در ميزان افزايش استقبال عموم براي استفاده از اين سيستم حمل و نقل نقش بسزايي ايفا مي کند.
ميزان مسافرگيري روزانه قطارشهري تبريز تا پايان سال آينده به 100 هزار نفر مي رسد
شهردار تبريز نيز با اشاره به اهميت قطارشهري در جابجايي سريعتر مسافران درون شهري، مي گويد: با وجود اينکه اجراي هر کيلومتر خط قطارشهري بيش از 25 هزار ميليارد ريال هزينه دارد ولي اجراي اين طرح براي پاسخگويي به نياز شهروندان و کاهش بار ترافيکي شهر از اولويت هاي مديريت جديد شهرداري و شوراي اسلامي اين شهر است.
»يعقوب هوشيار«، مي افزايد: با راه اندازي قطعه سوم خط يک قطارشهري تبريز، ميزان مسافرگيري حمل و نقل ريلي درون شهري با رشد سه برابري از حدود 15 هزار نفر به حدود 50 هزار نفر در روز رسيده است.
وي اظهار مي کند: شهرداري تلاش مي کند تا پايان سال 1403 و با بهره برداري از خط? قطارشهري، ميزان مسافرگيري اين سيستم حمل و نقل عمومي را به 100 هزار نفر در روز برساند.
شهردار تبريز با اشاره به کار شبانه روزي براي اجراي پروژه قطارشهري تبريز، مي گويد: در زمان کنوني از 22 کيلومتر خط2 قطارشهري تبريز، اجراي حدود 17 کيلومتر در اولويت است و تلاش مي شود اعتبار اين پروژه از منابع درآمدي شهرداري، فاينانس، وام بانکي و ساير محل ها تامين شود.
هوشيار با اعلام اينکه هم اکنون2 دستگاه حفاري ( تي بي ام ) در مسير خط2 قطارشهري تبريز فعال است و حدود 70 درصد حفاري اين خط تمام شده است، ادامه مي دهد: تي بي ام غربي تا پايان دي ماه از ايستگاه هشت و بر اساس پيش بيني انجام شده تي بي ام شرقي نيز تا پايان خرداد سال آينده از چهار راه عباسي خارج مي شود و 17 کيلومتر حفاري اين خط به اتمام مي رسد.
وي با اشاره به آغاز احداث پنج ايستگاه خط2 قطارشهري تبريز، يادآوري مي کند: خط2 قطارشهري بيشتر در مسير مناطق محروم تبريز واقع شده است و با راه اندازي آن ميزان مسافرگيري قطارشهري رشد چشمگيري خواهد داشت.
هوشيار، مي افزايد: با توسعه، اجرا و بهره برداري از خطوط ريلي درون شهري و ايستگاه هاي قطارشهري بخشي عمده اي از معضلات حمل و نقل عمومي اين شهر حل مي شود.
خط?2 نقش چشمگيري در افزايش مسافرپذيري قطارشهري تبريز ايفا خواهد کرد مديرعامل سازمان حمل و نقل ريلي شهرداري تبريز نيز با بيان اينکه مراحل نهايي حفاري بخش اول خط2 قطارشهري در حال اجراست، مي گويد: اين خط به علت واقع شدن در بافت متراکم شرق، غرب و مرکز شهر، نقش مهم و چشمگيري در مسافرپذيري قطارشهري و جابجايي مسافران درون شهري تبريز ايفا خواهد کرد.
»يعقوب وحيدکيا«، مي افزايد: بر اساس وعده_اي که به شهروندان داده شده است، تلاش مي شود قطعه اول اين خط به طول 10 کيلومتر در نيمه اول سال 1404 به بهره برداري برسد که با بهره برداري از آن روزانه 300 هزار مسافر درون شهروي در اين مسير جابجا مي شود.
شهرداري و اعضاي شوراي اسلامي شهر تلاش مي کنند تا خدمات قطارشهري به عنوان سيستم حمل و نقل پاک و ايمن در شهر توسعه يابد، اظهار مي کند: بهره برداري از اين خط موجب کاهش ترافيک شهري، مصرف سوخت و آلودگي هواي کلانشهر تبريز مي شود.
مديرعامل سازمان حمل و نقل ريلي شهرداري تبريز مي گويد: پيمانکاران خط2 قطارشهري مشخص شده اند و منابع اجرايي آن در حال تامين است و براي سرعت بخشي به روند اجراي آن از فاينانس استفاده مي شود که در اين خصوص مصوبه شوراي اسلامي اين شهر نيز اخذ شده است.
وحيدکيا، با اشاره به حساسيت و پيچيدگي حفاري قطعه اول خط2 قطارشهري تبريز، ادامه مي دهد: اين خط از منطقه »قراملک« شروع مي شود و پس از عبور از محلات»خانه سازي«،»قره آغاج«، »گجيل« و»بازار« به ايستگاه هشت مي رسد و حدود 2 کيلومتر حفاري از اين خط زير بافت فرسوده و مرکزي شهر انجام شده است.
وي يادآوري مي کند: در اين محدوده واحدهاي تجاري مهمي مانند پاساژهاي »امت«، »110«، »شيخ صفي« و »قيام« وجود داشت بنابراين به لحاظ فني و مهندسي، حفاري با شرايط ويژه انجام شد.
وحيدکيا، با بيان اينکه قطعه اول اين خط داراي هشت ايستگاه است، مي افزايد: هم اکنون کارهاي عمراني اين ايستگاه ها شروع شده و در حال انجام است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، قطارشهري تبريز در پنج خط (چهار خط اصلي و يک خط حومه‌اي) به طول کلي 100 کيلومتر طراحي شده‌ و خط يک در حال خدمات دهي است.خط يک قطارشهري تبريز شامل 18 ايستگاه است که از ايستگاه ائل گلي (مقابل هتل پارس) شروع مي شود و در ادامه از طريق راهنمايي، استاد شهريار، فلکه دانشگاه سپس در طول مسير خيابان امام(ره) تا ميدان ساعت و از آنجا به سمت سه راه امين ادامه مي يابد.
اين خط بعد از سه راه امين، قونقا، گازران، چهارراه لاله، ميدان امام حسين(ع)، شهيد باکري و در ايستگاه نور شهرک نور لاله به خط پايان مي رسد.
خط ?2 قطارشهري تبريز شامل 20 ايستگاه است که از محدوده زمين‌هاي قراملک تبريز (کارخانه کود آلي) شروع و با عبور از خيابان وحدت و ميدان قراملک (اولين ايستگاه) و زير خيابان هاي آخوني و قدس در ايستگاه ميدان کهن (محققي سابق) از طريق ايستگاه تبادلي با خط يک مرتبط مي شود و از طريق ميدان دانشسرا، وارد خيابان عباسي مي شود و ضمن عبور از ميدان شهيد فهميده باغميشه به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد، نمايشگاه بين المللي در نهايت در ميدان بسيج خاتمه مي‌يابد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها