عصر آذربایجان

گزارش خبر

تکميل پاياب گيوي نقطه آغازين تحول و جهش توليد در شهرستان کوثر

تکميل پاياب گيوي نقطه آغازين تحول و جهش توليد در شهرستان کوثر

1403/03/02

گروه اقتصادي: اجراي شبکه آبياري و زهکشي گيوي با تامين اعتبارات لازم از محل‌هاي مختلف در چند سال اخير سرعت گرفته و تکميل و بهره‌برداري آن ضمن ايجاد تحول اقتصادي در شهرستان کوثر ، جهش توليد محصولات زراعي و باغي را در جنوب استان به دنبال خواهد داشت.

يعقوب شاددل

گروه اقتصادي:  اجراي شبکه آبياري و زهکشي گيوي با تامين اعتبارات لازم از محل‌هاي مختلف در چند سال اخير سرعت گرفته و تکميل و بهره‌برداري آن ضمن ايجاد تحول اقتصادي در شهرستان کوثر ، جهش توليد محصولات زراعي و باغي را در جنوب استان به دنبال خواهد داشت.
شهرستان کوثر در جنوب استان اردبيل ظرفيت‌هاي بي‌بديلي در حوزه کشاورزي دارد. طي سال‌هاي اخير بخش کشاورزي استان اردبيل شاهد رونق بوده و علاوه بر توليد انواع صيفي‌جات در حوزه محصولات باغي هم توانسته با برندسازي و توليد ميوه "به" چشم‌اندازهاي جديد و روشني در عرصه اقتصادي ايجاد کند.
در اين راستا و با هدف تامين آب پايدار براي اين بخش سد گيوي در دولت سيزدهم آبگيري شد.در عين حال احداث شبکه آبياري و زهکشي سد گيوي بعد از آبگيري اوليه از سال 96 با تامين اعتبار از محل ماده 56 با احداث 2 تونل آغاز شد و در چهارچوب اين عمليات، حفاري تونل يک و تونل دوم از ورودي و خروجي، لوله‌گذاري بخش قابل اجرا در حد فاصل بعد از تونل دوم ، حمل 26 شاخه لوله فلزي يک هزار و 600 ميليمتر باقيمانده سامانه خط انتقال موجود در کارخانه پرشين پايپ، تهيه و خريد لوله‌هاي مورد نياز شبکه با اولويت (سوره برق –فاراب) به مساحت يک هزار و 800 هکتار از جمله اقدامات در دست اجرا در سامانه و شبکه آبياري گيوي است.از مهم‌ترين طرح‌هاي در دست اجرا در اين شبکه، اجراي سامانه خط انتقال به طول هفت هزار و 420 متر است که چهار هزار و 72 متر آن تاکنون لوله‌گذاري شده و سه هزار و 348 متر ديگر هم در آينده اجرا مي‌شود و از يک هزار و 377 متر تونل هم تاکنون 612 متر آن حفاري شده است.
بنا به اعلام مسئولان شرکت آب منطقه‌اي اردبيل، با اجراي شبکه آبياري و زهکشي گيوي سه هزار هکتار از اراضي زراعي شهرستان کوثر و يک هزار و 20 هکتار باغات اين شهرستان زيرپوشش آبي مي‌رود.با اجراي شبکه آبياري و زهکشي گيوي سه هزار هکتار از اراضي زراعي شهرستان کوثر و يک هزار و 20 هکتار باغات اين شهرستان زيرپوشش آبي مي‌رود.
مشخصات فني سد و شبکه گيوي
حجم کل مخزن سد گيوي57 ميليون متر مکعب و حجم تنظيمي آن 76 ميليون متر مکعب با 102 متر ارتفاع است. اين سد روي رودخانه گيوي چايي از نوع خاکي سنگ ريزه‌اي با هسته رسي احداث و حجم مفيد آن 53 ميليون مترمکعب احداث شده است.
طول کلي شبکه سامانه انتقال آب به طول کلي 10.61 کيلومتر شامل لوله‌هاي فولادي به طول 4.15 کيلومتر از سايزهاي 400-1600 ميليمتر، جي آر پي 9.23 کيلومتر از سايز 400-900 ميليمتر و پلي‌اتيلن 8.21 کيلومتر از سايز 90-710 ميليمتر مي‌باشد.اين سد روي رودخانه گيوي‌چاي در پنج کيلومتري شرق شهرستان گيوي احداث شده و داراي ارتفاع 89 متر از کف رودخانه و 70 ميليون متر مکعب ظرفيت ذخيره آب است.در سال‌هاي گذشته با وجود پيگيري‌هاي مسئولان، تکميل شبکه آبياري و زهکشي گيوي به دليل نبود اعتبارات به تاخير افتاده بود که در جريان سفر رئيس‌جمهور به استان اردبيل 700 ميليارد ريال اعتبار به اين طرح اختصاص داده شد تا خط انتقال سد گيوي در زمان مقرر به بهره‌برداري برسد.
به گفته علي حيدري اناري ، مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي اردبيل، با تکميل سامانه انتقال آب و شبکه آبياري و زهکشي گيوي سه هزار هکتار از اراضي ديم شهرستان کوثر زير کشت آبي مي‌رود.وي با تشريح روند عمليات اجرايي سامانه انتقال آب شبکه گيوي در شهرستان کوثر اظهار کرد: عمده عمليات اجرايي شبکه آبياري گيوي مربوط به حفاري 2 تونل به طول 1.5 کيلومتر است که عمليات حفاري تونل اول در سال گذشته به اتمام رسيد و حفاري تونل دوم هم در حال اجرا است.
وي افزود: به منظور تسريع در انجام کار، عمليات حفاري تونل دوم از 2 مسير ورودي و خروجي اجرا مي‌شود که تاکنون 205 متر پيشروي داشته و مابقي هم به زودي به اتمام خواهد رسيد.
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي اردبيل با تاکيد بر لزوم استفاده از ابزارهاي جديد و راهکارهاي علمي در تکميل نواقص سد و شبکه گيوي گفت: با رفع نواقص موجود و تکميل طرح شاهد رونق توليد و اشتغال و همچنين تامين آب کشاورزي به ميزان سه هزار هکتار در شهرستان کوثر خواهيم بود.علي حيدري اناري در خصوص هزينه‌هاي صرف شده براي اجراي اين پروژه گفت: اعتبار تخصيص يافته براي سد و شبکه گيوي يک هزار ميليارد ريال است که تاکنون مبلغ ??? ميليارد ريال جهت اتمام عمليات اجرايي اين طرح جذب و هزينه شده است.
وي با بيان اينکه ارزش به روز و فعلي طرح سد و سامانه انتقال آب گيوي بيش از ? هزار ميليارد ريال محاسبه و برآورد مي‌شود، افزود: با تکميل طرح سامانه انتقال آب و شبکه آبياري و زهکشي گيوي آب سه هزار هکتار از اراضي ديم و 2 هزار هکتار از باغات منطقه تامين مي‌شود.
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي استان اردبيل ادامه داد: عمده عمليات اجرايي شبکه آبياري گيوي مربوط به حفاري 2 تونل به طول 1.5 کيلومتر است که عمليات حفاري تونل اول در سال گذشته به اتمام رسيد و حفاري تونل دوم هم در حال اجرا بوده و تاکنون 2.1 کيلومتر تونل هم حفاري شده است.حيدري اناري همچنين با اشاره به اختصاص اعتبار از محل ماده 56 به شبکه گيوي افزود: در دولت سيزدهم يک هزار و 120 ميليارد ريال اعتبار از محل ماده 56 به اجراي سامانه انتقال شبکه گيوي اختصاص يافت که منجر به پيشرفت قابل توجه طرح شده و نياز است براي تکميل به موقع اين طرح، منابع مورد نياز از محل‌هاي مختلف اختصاص داده شود.
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي اردبيل در ادامه تکميل سد گيوي، سامانه انتقال آب شبکه گيوي و اجراي شبکه آبياري و زهکشي را سه بخش مهم اين طرح بزرگ عمراني ذکر کرد و گفت: عمليات اجرايي سد گيوي در سال 96 به اتمام رسيد و کارهاي باقي مانده آن مربوط به خريد و تملک اراضي بوده است که در يک سال اخير بيش از 80 درصد محدوده مخزن آزادسازي شده و در سال 1401 هم عمليات آبگيري در اين سد شروع شده است.
تامين منابع مالي شبکه گيوي از فايناس داخلي
از سال گذشته تاکنون مجوز ماده 56 فاينانس داخلي و تبادل قرارداد با بانک کشاورزي در خصوص پرداخت مبلغ 2 هزار و 128 ميليارد ريال اعتبار و قسط اول و دوم فايناس از بانک کشاورزي به مبلغ يک هزار و 56 ميليارد ريال اخذ شده است.دانش ستاري ، نماينده مجري طرح‌هاي توسعه منابع آبي جنوب استان اردبيل در اين باره گفت: عمليات اجرايي سد گيوي که از سال 83 شروع شده بود، پس از 13 سال در سال 96 آبگيري شد و بعد از آبگيري اجراي شبکه آبياري و زهکشي در دستور کار قرار گرفت.وي با بيان اينکه عمليات احداث و تکميل بدنه سد تمام شده و کارهاي جانبي آن مانده است ، ادامه داد: کل ظرفيت سد 43 ميليون متر مکعب است که 20 ميليون متر مکعب آن مربوط به صنعت ، سه ميليون متر مکعب مربوط به آب آشاميدني و 20 ميليون متر مکعب ديگر مربوط به کشاورزي است.
ستاري اظهار کرد: طرح سد و شبکه آبرساني گيوي از جمله طرح‌هاي منتخب براي تامين مالي خارجي در جنوب استان است که به خاطر پيشرفت فيزيکي، فعال بودن کارگاه و سنخيت با تجارب قبلي سرمايه‌گذار مورد توجه ويژه قرار دارد.
بر اساس اين گزارش ، سدها به مثابه يک واحد توليدي به شمار مي‌رود که معمولا براي ساخت آنها هزينه‌هاي کلاني صرف مي شود ، بديهي است بازگشت سرمايه و استفاده بهينه از منابع صرف شده زماني امکان‌پذير است که آب ذخيره شده در مخزن با کمترين هدررفت به اراضي و مزارع پاياب سد رسيده و در بازه زماني مشخص در عرصه افزايش توليدات بخش کشاورزي جنوب استان ظهور و بروز داشته باشد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،از همين رو در سالي که از سوي رهبر معظم انقلاب به سال جهش توليد با مشارکت مردم مزين شده است، انتظار مي‌رود با تخصيص منابع مورد نياز و تسريع در عمليات تکميل شبکه، زمينه نقش‌آفريني کشاورزان شهرستان کوثر در تحقق شعار سال را فراهم کرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها