عصر آذربایجان

گزارش خبر

احياي واحدهاي معدني؛ محرکي براي موثرترين بخش اقتصادي آذربايجان‌غربي

احياي واحدهاي معدني؛ محرکي براي موثرترين بخش اقتصادي آذربايجان‌غربي

1403/04/10

گروه گزارش: دهها واحد معدني در طول سه سال فعاليت دولت سيزدهم در آذربايجان غربي به چرخه توليد بازگشت که اين موضوع گامي مهم در رونق اقتصادي در منطقه و ايجاد اشتغال در بخش معدن به عنوان موثرترين بخش اقتصادي و دارنده بالاترين سهم در رشد اقتصادي اين استان به شمار مي رود. آذربايجان‌غربي از استان هاي غني معدني کشور به شمار مي رود که البته تا پيش از دولت سيزدهم توجه ويژه اي به اين بخش نشده بود ولي در دولت سيزدهم، اين بخش به يکي از پيشران هاي اصلي توسعه استان تبديل شده و مورد توجه قرار گرفت.

گروه گزارش:  دهها واحد معدني در طول سه سال فعاليت دولت سيزدهم در آذربايجان غربي به چرخه توليد بازگشت که اين موضوع گامي مهم در رونق اقتصادي در منطقه و ايجاد اشتغال در بخش معدن به عنوان موثرترين بخش اقتصادي و دارنده بالاترين سهم در رشد اقتصادي اين استان به شمار مي رود. آذربايجان‌غربي از استان هاي غني معدني کشور به شمار مي رود که البته تا پيش از دولت سيزدهم توجه ويژه اي به اين بخش نشده بود ولي در دولت سيزدهم، اين بخش به يکي از پيشران هاي اصلي توسعه استان تبديل شده و مورد توجه قرار گرفت.
اين منطقه داراي ظرفيت هاي بسياري در بخش توليدات و فراورده هاي معدني با دارابودن بيش از 500 معدن و بيش از 50 نوع تنوع معدني است که مهمترين آنها شامل تيتان، کان سنگ طلا، باريت، فلدسپات، ميکا، کان سنگ نقره و انواع سنگهاي تزييني مانند گرانيت، دولوميت، تراورتن، مرمر، گنگلومرا و بازالت است.
به گفته کارشناسان معدني ذخيره قطعي معادن آذربايجان غربي نيز به بيش از يک ميليارد و 197 ميليون تن مي رسد که ظرفيتي بي نظير براي توسعه به شمار مي رود.اما تا پيش از فعاليت دولت سيزدهم، رکود در بخش قابل توجهي از معادن آذربايجان غربي سايه انداخته بود و بسياري از فعاليت ها در اين بخش عملا تعطيل شده يا به کمترين ميزان فعاليت رسيده بود که با روي کارآمدن دولت سيزدهم، بخش قابل توجهي از آنها به چرخه فعاليت بازگشتند.
هدف گذاري 9 درصدي در رشد اقتصادي بخش معدن آذربايجان غربي نيز مزيد بر علت بود تا زمينه براي رشد و شکوفايي معادن آذربايجان غربي فراهم و تلاش ها گسترده تر شود.
تهيه شناسنامه معادن در آذربايجان غربي
سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي هم در اين خصوص گفت: شناسنامه معادن استان با هدف اطلاع از آخرين وضعيت معادن استان، دسترسي آسان و سريع به اطلاعاتي نظير ميزان حقوق دولتي، ضمانتنامه‌هاي بانکي، حضور يا عدم حضور مسئولان فني در معادن و موارد مرتبط با حوزه معدن تهيه مي‌شود.
صابر پرنيان افزودک تحليل بازار، پيش‌بيني قيمت ها و تنظيم‌گري در راستاي فراواني کالا، تکريم ارباب رجوع و اهتمام جدي در تسهيل و تسريع امور مراجعه‌کنندگان و افزايش رضايتمندي و پيگيري جدي در جهت تسويه حقوق دولتي معادني که داراي معوقه هستند، از جمله اقداماتي است که با انجام آنها مي توان زمينه ارتقاي بخش معدن آذربايجان غربي را فراهم کرد.
وي با اشاره به اينکه ظرفيت قابل توجهي در حوزه معادن آذربايجان غربي وجود دارد، گفت: تلاش هاي زيادي براي استفاده از اين ظرفيت صورت رگفته ولي تلاش مي شود که اين روند روز به روز رشد و گسترش يابد.
سرمايه گذاري بيش از 9 هزار ميليارد ريالي در بخش معدن
معاون امور معدن اداره کل صنعت معدن و تجارت آذربايجان غربي ميزان سرمايه گذاري سه ساله در اين بخش را بيش از 9 هزار ميليارد ريال بيان کرد و گفت: در اين مدت ميزان سرمايه گذاري صورت گرفته بر روي معادن داراي پروانه هاي بهره برداري بيش از پنج هزار و 560 ميليارد ريال بوده است.
جلال دسترنج با بيان اينکه ميزان سرمايه گذاري در حوزه معادن داراي گواهي کشف نيز 500 ميليارد ريال بوده است، افزود: ميزان حقوق دولتي دريافتي در طي سه سال از معادن آذربايجان غربي به بيش از 11 هزار ميليارد ريال رسيد که در نوع خود بي نظير است.وي اظهار کرد: 148 پروانه اکتشاف نيز در اين سه سال صادر شده و هم اکنون 234 پروانه اکتشاف موجود و فعال است.
وي ادامه داد: از مجموع 519 معدن در آذربايجان غربي 34 معدن فلزي، 73 غير فلزي، 218 تزييني، 194 معدن طبقه يک است و از مجموع يک ميليارد و 197 هزار تن ذخيره قطعي معادن استان 99 ميليون و 300 هزار تن فلزي است.
معاون امور معدن اداره کل صنعت معدن و تجارت آذربايجان غربي با بيان اينکه 56 ميليون و 729 هزار تن ذخاير غير فلزي، 69 ميليون و 685 هزار تن سنگهاي تزييني، هستند، افزود: بيشترين تعداد معادن استان در اروميه با 102 معدن قرار دارد که 815 نفر در اين بخش کار مي کنند و بيشترين استخراج سالانه با 6 هزار و 800 تن نيز از معادن اين شهرستان ثبت شده است.
دسترنج با اشاره به احياي 74 واحد معدني در سه سال گذشته بيان کرد: شهرستان تکاب با 118 معدن و اشتغال يکهزار و 383 نفر بيشترين تعداد اشتغال در بخش معدن را داراست و شهرستان مهاباد با 58 معدن و 462 نفر اشتغال زايي در رتبه سوم استاني ايستاده است.وي افزود: جهت احياي معادن راکد استان و استفاده از تمام ظرفيت هاي معدني براي توسعه اقتصادي استان 289 معدن و محدوده معدني جهت فعال سازي از طريق انجام فرايند مزايده عمومي به افراد واجد شرايط واگذار خواهد شد.
گشايش کار براي ادامه اجراي معدن تيتان_اروميه
معدن تيتان در اروميه يکي از مهمترين معادني بود که تا قبل از فعاليت دولت سيزدهم، مورد توجه قرار نمي گرفت و با وجود اين که اين معدن، ظرفيتي قابل توجه براي توسعه استان داشت، مورد بي توجهي قرار گرفته بود اما با همت دولت سيزدهم و تلاش هاي استاندار آذربايجان غربي، اين معدن نيز در مسير استخراج قرار گرفت و نخستين گام هاي آن برداشته شد.
کشف اين معدن مهم در دهه 70 اتفاق افتاد خبر مربوط به کشف آن به 24 خرداد 13785 برمي گردد که در آن به نقل از «علي قره باغيان» مديرکل معادن و فلزات آن زمان آذربايجان غربي گفته شده از اين معدن پس از فراوري حدود 150 ميليون تُن کانسنگ، بيش از 10 ميليون تُن فلز تيتان و افزون بر 2 ميليون تُن فسفات استحصال خواهد شد.
البته بعد از اين خبر، در هر دوره‌اي بنا به شرايط، برخي مسوولان از فعاليت براي استحصال اين ماده معدني در اروميه خبر مي‌دادند که هر بار به نتيجه نمي‌رسيد و خبري از افتتاح اين معدن نبود.تا اينکه با روي کار آمدن دولت سيزدهم و انتخاب معتمديان به عنوان استاندار آذربايجان غربي، اين مهم مورد توجه قرار گرفت و چندي پيش معتمديان در جلسه شوراي معادن استان بر حل و فصل سريع موضوع معدن تيتانيوم اروميه تاکيد و حتي براي آن ضرب الاجل تعيين کرد.
با اين اقدام استاندار آذربايجان غربي و البته راهبري اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، معدن تيتان اروميه به يک کنسرسيوم سپرده شد که اين کنسرسيوم، در سريعترين زمان ممکن روند استحصال اين ماده معدني و استفاده از اين ظرفيت مهم را در دستور کار قرار خواهد داد.استاندار آذربايجان غربي چندي پيش در يک گفت وگوي خبري گفته بود، 500 ميليون يورو در معدن تيتانيوم اروميه سرمايه گذاري مي‌شود.
معتمديان با بيان اينکه با تدابير دولت سيزدهم و مديريت استان، موانع پيش روي سرمايه گذاري در اين خطه از کشور برداشته شده است، افزود: علاوه بر ده‌ها ميليارد تومان سرمايه گذاري که از طريق بخش خصوصي در استان جذب شده، زمينه سرمايه گذاري 500 ميليون يورويي يک کنسرسيوم داخلي در بزرگترين معدن تيتانيوم کشور و منطقه نيز فراهم شده است.
پيش بيني سرمايه گذاري 25 هزار ميليارد ريالي براي توسعه معدن طلاي زرشوران تکاب
سرپرست شرکت گسترش معادن و صنايع طلاي زرشوران تکاب هم گفت: به همت دولت سيزدهم 25 هزار ميليارد ريال اعتبار براي اجراي فاز توسعه اين مجموعه صنعتي معدني پيش‌بيني شده است.محمد پروين افزود: فاز توسعه اين مجموعه معادن و صنايع طلاي زرشوران به زودي وارد مرحله اجرايي مي‌شود و براي آن در مجموع 25 هزار ميليارد ريال اعتبار پيش‌بيني شده است.
وي با اشاره به اينکه هم اکنون در اين مجموعه يک هزار و 200 نفر در سه شيفت کاري مشغول فعاليت هستند، اضافه کرد: با اجراي فاز توسعه معدن طلاي زرشوران براي 500 نفر ديگر به صورت مستقيم شغل ايجاد مي شود و اشتغال غيرمستقيم اين مجموعه به بيش از هفت هزار نفر افزايش پيدا مي کند.
سرپرست شرکت گسترش معادن و صنايع طلاي زرشوران تکاب گفت: اجرايي شدن فاز توسعه اين مجموعه مي تواند تحول خوبي در بخش توليد طلا در کشور شود و شاهد تحول اقتصادي در اين منطقه نيز باشيم.
وي افزود: فاز دوم توسعه زرشوران علاوه بر ايجاد اشتغال مستقيم و غيرمستقيم در اين مجموعه، توليد شمش طلا را به 2 برابر ميزان فعلي افزايش خواهد داد.پروين گفت: طلاي توليد شده اين مجموعه به عنوان درآمدي پايدار جذب اقتصاد کشور مي شود و پس از اخذ ماليات و سهم خزانه، 15 درصد از حقوق دولتي اين مجموعه براي رفع محروميت ها و کارهاي عام المنفعه در اين منطقه هزينه مي شود.
وي يادآور شد: شرکت گسترش معادن و صنايع طلاي زرشوران يکي از شرکت هاي مهم صنعتي معدني در شمال غرب کشور است که مساحت معدن آن 59 کيلومتر مربع و کارخانه فرآوري و پايين دستي آن نيز 1850 هکتار مساحت دارد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا بخش معدن و صنايع پايين دستي آن محور توسعه آذربايجان غربي به شمار مي رود و اما معادن سنگ اين استان با مشکلات عديده اي چون خام فروشي و نبود بازار مواجه است.
اعطاي تسهيلات با بهره بانکي پايين جهت سرمايه در گردش و همچنين نوسازي ماشين آلات معدني براي بهبود عملکرد معادن اين استان ضروري است.
آذربايجان غربي از وضعيت مناسبي در زمينه ذخاير معدني برخوردار است اما به رغم حمايتهاي مطلوب دولت هنوز تا بهره برداري مطلوب از ظرفيت هاي بخش معدن و صنايع معدني راهي طولاني در پيش دارد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها