عصر آذربایجان

گزارش خبر

رازهاي سر به مهر فقره قاي مهاباد

رازهاي سر به مهر فقره قاي مهاباد

1400/03/31

گروه تاريخي: در 15 کيلومتري شمال مهاباد و در جنوب روستاي اگريقاش اثر تاريخي دخمه مادي فخريگاه جاي دارد. دخمه سنگي فقره‌قا با ارتفاع 1331 متر از سطح درياها در دل صخره‌اي كنده شده است.

گروه تاريخي: در 15 کيلومتري شمال مهاباد و در جنوب روستاي اگريقاش اثر تاريخي دخمه مادي فخريگاه جاي دارد. دخمه سنگي فقره‌قا با ارتفاع 1331 متر از سطح درياها در دل صخره‌اي كنده شده است. فخريگاه ديرينگي‌اي بسيار کهن دارد، بسياري از مورخان ساخت فقره‌قا (فخريگاه) را به فرآتيس (فرورتيش) پدر دياکو اولين پادشاه ماد نسبت داده‌اند.
اين دخمه از لحاظ استراتژيکي و مذهبي در ميان کوه ساخته شده و نام او به معناي جايگاه شکوه و فره است. همچنين از آنجايي که اين دخمه در روستاي اگريقاش به معني آتش هميشه فروزان قرار گرفته است، احتمال مي‌رود که آن زمان يکي از آتشکده‌هاي بزرگ در آن پايدار بوده باشد.
مادها بر اين باور بودند که خداوند براي نخستين بار به چهره‌اي از کوه بر بشر ظاهر شده است و برکاتش را بر بشر پايين فرستاد، رودها را روان کرد و کشاورزي و دامپروري را ممکن ساخت و دوباره به دل کوه رفت و به همين دليل مادها شاهان خود را براي بازگشت به سوي خداوند در دل کوه به خاک مي‌سپردند. آنان براي اينکه شاه در آرامگاه خويش از فروغ و روشنايي که يکي از نمادهاي پديداري خداوند بود، بهره‌مند شود دخمه را رو به نيم‌روز و آفتاب مي‌ساختند، همچنين اين کوه بيشتر به رودخانه‌اي مشرف بود تا نمادهاي ديني بيشتر جلوه‌گر شوند. اين همساني را مي‌توان در ساير دخمه‌هاي دوران ماد به روشني ديد.
اين دخمه داراي 3 قبر است که طبق روايات تاريخي بايد مربوط به فرورتيش و فرماندهان بزرگ وي باشد. فقره‌قا امروز بايد به احتمال زياد اقتباس نام گذشته باستاني‌اش فرهگه (محل بزرگ جايگاه، جايگاه بزرگان) باشد. شاه آرام گرفته از داخل فقره‌قا در حال نظاره بر دشت‌هاي سرسبز و حاصلخيز شهر مهاباد در آذربايجان غربي است؛ و روستاي اگريقاش (آتش فروزان) همواره نگهدارنده اين يادگار بزرگ براي ايرانيان بوده است.برخي باستان‌شناسان مي‌گويند اين گور به پدر هوخشتره مي‌رسد که در جنگ با آشوري‌ها کشته شد و پسرش او را در اين مکان که احتمال مي‌رود زماني شهري بزرگي با دشت حاصلخيز بوده، به خاک سپرده است و سپس راه پدر را ادامه داد. هرودوت تاريخ‌نگار معروف مي‌گويد که فرورتيس دومين پادشاه مادي در فقره‌قا به خاک سپرده شده است
 رومن گرشمن تاريخ‌نگار و باستان‌شناس معروف فرانسوي اعتقاد دارد که اين آرامگاه متعلق به شاهزاده ماناي به نام فرورتيس است و ارنست اميل هرتسفيلد تاريخ‌نگار مشهور آلماني معتقد است که آرامگاه فقره‌قا متعلق به مادها است و آرامگاه يکي از شاهزادگان مانايي است که در سال‌هاي 660 تا 840 پيش از ميلاد احداث شده است. محمد پدرام در کتاب تمدن مهاباد نوشته است:
ستون‌هاي مقبره شاخص معماري بسيار کهن‌تري در منطقه است. يکي از مشخصات حتمي معابر ماد چگونگي ساختار آن‌ها بر صخره‌ها و نماي ظاهرشان است که رو به جنوب‌اند.
دياکونوف باستان‌شناس معروف در مورد اين دخمه مي‌گويد:شمالي‌ترين مقبره مادي فخريک در ماناي باستاني و نزديک مهاباد است که جلوخان ندارد و سقف ساده سنگي آن را چند ستون نگاه مي‌دارد و ظاهرا محلي براي گذاشتن جنازه‌ها بوده‌ است. تعيين تاريخ اين مقبره دشوار است، ولي تشريفات تدفين در آن با مراسمي که پيش‌تر در ناحيه اطراف درياچه اروميه متداول بوده، تفاوت دارد و در نتيجه نمي‌توان تاريخي قديمي‌تر از قرن هفتم براي آن قائل شد.
فقره‌قا شمالي‌ترين مقبره از مقابر دوران ماد است که از بخش جنوبي بر دشت وسيع شهر مشرف است. منطقه‌اي بکر با آب و هواي کوهستاني که با دو اثر تاريخي برد کنته و درياس مثلثي را تشکيل مي‌دهد. فقره‌قا، گور دخمه‌اي است که با ته ستون‌هاي مقبره آناهيتا تشابه دارد و شيوه معماري يوناني را در ذهن تداعي مي‌کند و از نظر حجاري و ستون‌بندي در رده مقبره‌هاي مهم دوره ماد به شمار مي‌رود.
 گوردخمه مدخل ورودي ندارد و ديوار بخش انتهايي ايوان آن نيز ديده نمي‌شود و کارشناسان اين مسئله را از ويژگي‌هاي اين نوع گوردخمه‌ها عنوان کرده‌اند.
اين دخمه دو طبقه‌ دارد. 4 ستون سنگي و 3 گور خالي داخل آن وجود دارد. بلندي آن از دامنه كوه حدودا 5 متر است. شمالي‌ترين مقبره مادي در ماناي باستاني و نزديک مهاباد است و کف دخمه هم‌سطح قسمت جنوبي است و  نسبت به قسمت شمالي حدود 20 سانتي‌متر اختلاف سطح وجود دارد. دخمه جمعا داراي 4 ستون است؛ 2 ستون در داخل و در نزديکي محل اختلاف سطح و 2 ستون ديگر در جلو دخمه واقع شده‌اند. دور هر يک از ستون‌ها به 176 سانتي‌متر و به صورت استوانه‌اي به ارتفاع 220 سانتي‌متر از کف دخمه تا سقف تراشيده شده است. ستون‌هاي داخلي ضخامت کمتري از ستون‌هاي بيروني دارند. هر چهار ستون داراي پايه و سرستون‌هايي مربع شکل هستند.
ستون‌هاي جلوي اين ايوان و داخل مقبره به مرور زمان از بين رفته‌اند و تنها پا ستون‌ها و سرستون‌ها باقي مانده‌اند. داخل مقبره نيز يک سالن به اندازه عرض ايوان وجود دارد که با 2 پله جرزدار از هم جدا مي‌شوند. اطاق جلويي احتمالا مخصوص انجام مراسم تدفين بوده و در اطاق بعدي 3 قبر مستطيل شکل به چشم مي‌خورد که يک قبر بزرگ به صورت افقي و دو قبر کوچک به شکل عمود بر ايوان در آن تراشيده شده است. عمق قبرهايي که در اين گور دخمه در دل سنگ تراشيده شده‌اند، حدود 50 سانتي‌متر است. قبر بزرگ‌تر در سمت چپ و با ابعاد 265 در 140 سانتي‌متر عمود بر ورودي گور دخمه قرار گرفته است و در سمت راست آن دو قبر ديگر در جهت ورودي گور دخمه و به ابعاد يکسان 140 در 90 سانتي‌متر کنده شده‌اند.
سيد محمد صمدي در کتاب تاريخ مهاباد آورده است:در کف دخمه سه حوضچه يا به عبارتي سه گور کنده شده است. گور سمت چپ نسبت به دو گور ديگر که قرينه هستند بزرگتر است. در قست پايين دخمه شکلي از پيکان سايده شده به همين علت عده‌اي از باستان‌شناسان در مورد گور دخمه نظر متفاوتي دارند.
دکتر ملک زاده استاد دانشکده ادبيات و و علوم انساني داشگاه تهران اعتقاد دارد که اين محل، انبار اسلحه و گنجينه‌هاي سلطنتي پادشاهان بوده است. ساكنان اين محل نيز دخمه مزبور را محل زندگي فرهاد كوه‌كن مي‌دانند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل اززريان موکريان؛ دخمه سنگي فقره‌قا که شمالي‌ترين گور دخمه منتسب به دوران ماد است، در سال 1316 با شماره 288 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد. در سال‌هاي گذشته مسير دسترسي به فقره‌قا دشوار بود و به علت نبود راهنما در مسير‌هاي منتهي به آن، گردشگران راه خود را گم مي‌کردند، اما امروزه در حاشيه فقره‌قا آلاچيق‌هايي براي استراحت بازديدکنندگان در نظر گرفته شده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها