عصر آذربایجان

گزارش خبر

مسگران زنجاني چشم انتظار گره گشايي از مشکلات

مسگران زنجاني چشم انتظار گره گشايي از مشکلات

1403/07/02

گروه اقتصادي: فعالان صنايع دستي استان زنجان در رشته مسگري از سال‌هاي گذشته با مشکلات متعددي از جمله بيمه و ماليات دست به گريبان هستند و با حل برخي مسائل در اين حوزه ها از طريق قوانين بالادستي، انتظار تسهيل گري بيشتري در استان دارند.


صنايع دستي زنجان در کنار ديگر جاذبه هاي تاريخي و طبيعي اين استان، تجلي مهارت، ذوق و انديشه هنرمندان و صنعتگراني است که از گذشته هاي دور با آفرينش هاي خود روح و هويت فرهنگي اين ديار را در آثار خود به نمايش گذاشته اند. از آنجا که بيشترين بخش توليد صنايع دستي زنجان در رشته هايي همچون مسگري، چاقوسازي و مليله دوزي است، اين استان رتبه نخست توليد صنايع دستي فلزي را در کشور دارد.
در زمان حاضر حجم قابل توجهي از توليدات صنايع دستي در زنجان را ظروف مسي تشکيل مي‌دهد، در اين ديار از گذشته بسيار دور، هنرمندان به توليد انواع ظروف مسي ساده مصرفي، تزئيني، نقش دار و قلم خورده در انواع و اقسام آن مي‌پرداخته‌اند، که همه اين توليدات به وسيله دست و با ابزارهاي ساده انجام مي شد و از نظر کيفيت هم نمونه‌هاي بسيار زيبايي از گذشته موجود است.
توليدات مس و ظروف مسي در زنجان از جايگاه بسيار بالايي برخوردار بوده و به جرات مي توان گفت زنجان مرکز مسگري سنتي کشور است.
ظروف مسي درزمان حاضر با استفاده از ورق مس و روش چکش کاري گرم و سرد ساخته مي شود که فرم دهي ورق مس به روش چکش کاري، دندانه دار کردن لبه هايي که به هم متصل مي شوند، باز کردن دندانه ها به روي هم، چفت کردن و چکش کاري آنها، اضافه کردن با "‌ رتنه کار و برنج " و گرم کردن و چکش‌کاري مجدد آن مهمترين مراحل کار مسگري است.
هم اکنون پنج هزار نفر به صورت مستقيم و سه هزار نفر به صورت غيرمستقيم در مسگري زنجان فعاليت مي کنند و به طور ميانگين روزانه 15 تن ظروف مسي در زنجان توليد و گردش مالي اين صنعت ماهانه چهار هزار و 390 ميليارد ريال برآورد مي شود.
رفع چالش عملکرد سليقه اي در تعيين مصداق توليدات سنتي و صنعتي مس
رييس اتحاديه مسگران زنجان گفت: يکي از مسائل و مشکلات پيش روي فعالان صنف مسگران، ماليات بود، چراکه فرآورده هاي اين رشته در موارد متعددي جزو صنايع دستي محسوب نمي شد و در موضوع عملکرد واحدها و محصولات آنها سليقه اي عمل مي شد ولي با پيگيري ها انجام شده و مذاکره با امور مالياتي، مشکل سليقه اي عمل کردن در تعريف سنتي يا صنعتي بودن صنايع دستي مسي رفع شد.
محسن سليمي ادامه داد: همچنين با پيگيري هاي انجام شده، در رشته هاي مختلف ديگر مثل دوات گري سنتي، خم کاري فلزات، ‌مس چکشي، ‌قلم زني، نقره کوبي و فيرزوه کوبي مساله ارزش افزوده حل شده است.
رييس اتحاديه مسگران زنجان يکي از مشکلات کنوني هنرمندان اين صنف را بيمه صنايع دستي عنوان کرد و گفت: طبق مصوبه هيات وزيران هر کارگاه زير پنج نفر مي‌توانند براي پوشش بيمه‌اي پنج نفر از کمک دولتي استفاده کنند و اين موضوع به نوعي يک قانون است.
وي افزود: متاسفانه در اين زمينه حمايت لازم از سوي تامين اجتماعي انجام نمي شود هر چند در اين خصوص نامه نگاري ها و پيگيرها در حال انجام است، هم اکنون از مجموع 15 هزار فعال صنايع دستي در استان فقط 958 نفر بيمه صنايع دستي دارند که يک هشتم بيمه شدگان را شامل مي شود.
سليمي با بيان اينکه در سال 1398 ‌سهميه استان در بيمه فعالان صنايع دستي 290 نفر بود، ‌گفت: امسال سهميه استان زنجان در بيمه فعالان صنايع دستي به 457 نفر افزايش يافته است که 121 نفر يعني يک چهارم آن به فعالان مسگري اختصاص دارد ولي براي توسعه صنايع دستي مسي در استان اين روند صعودي بايد شتاب بيشتري به خود بگيرد.وي به موضوع قيمت بالاي مواد اوليه اشاره کرد و اظهار داشت: اين مساله تمامي صنوف را به خود درگير کرده است و صنف صنايع دستي نيز از اين قضيه مستثنا نيست چون گردش مالي بالايي دارد.
رييس اتحاديه مسگران زنجان ادامه داد: 80 درصد گردش مالي اين رشته به مواد اوليه مس و دستمزدها اختصاص دارد و فقط 2 درصد سود دارد و در برخي مواقع سازمان امور مالياتي کل گردش مالي رخ داده را به عنوان درآمد براي پرداخت ماليات محاسبه مي کند.
وي تصريح کرد: هرچند با پيگيري انجام گرفته معافيت مالياتي کارگاه هاي صنايع دستي استان طبق ماده 142 در سال گذشته و امسال اجرا شد، افزود: اداره امور مالياتي استان، انعطاف پذيري لازم را نسبت به صنايع دستي داشت به طوري که با پيگيري هاي صورت گرفته در سال جاري بيشتر کارگاه هاي صنايع اين رشته از ماليات معاف شدند.
سليمي با بيان اينکه اين رشته از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده صنايع دستي نيز معاف است، افزود: کم کاري هايي که در سال هاي گذشته صورت گرفت، اسم صنعت مسگري از ليست وزارت ميراث فرهنگي و سازمان امور مالياتي حذف شده بود و با پيگيري ها و برگزاري جلسات اين مشکل حل شد و هم اکنون منتظر ابلاغ آن هستيم.
اضافه شدن شدن صنايع دستي مسي به جدول کالاهاي معاف از ماليات بر ارزش افزوده
نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي و عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس بر ضرورت رفع موانع در حوزه صادرات صنايع دستي تاکيد کرد و گفت: بدون صادرات، امکان رشد و توسعه واحدهاي توليدي اين حوزه وجود ندارد.
مصطفي طاهري افزود: پيگيري هاي مربوط به رونق توليد در حوزه صنايع دستي فلزي به صورت ويژه انجام مي شود چرا که اين محصولات نشان و هويت زنجان است.
وي با بيان اينکه عمده مشکل صنعت مس شامل مسائل ماليات، بيمه کارگران، مشکلات مربوط به صادرات و دريافت تسهيلات است، اظهار داشت: در خصوص ماليات جلسات متعددي با مسوولان برگزار و يک سري مشکلات استاني تا حدودي حل شده است.
طاهري به موضوع معافيت صنايع دستي از ماليات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: با اين وجود در جداول اين محصولات، صنايع دستي مس آورده نشده بود ولي با پيگيري هاي انجام شده از طريق وزارت اقتصاد و ميراث فرهنگي، ارديبهشت ماه امسال محصولات صنايع دستي مسي هم در اين جدول اضافه شد.
سهم بالاي اشتغال در صنايع دستي فلزي زنجان معاون صنايع‌دستي اداره‌کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان زنجان با بيان اينکه اکنون بالغ بر 16 هزار نفر در استان در حوزه صنايع‌ دستي فعاليت دارند، ‌ گفت: بيش‌ترين هنرمندان اين حوزه در زمينه مسگري، چاقوسازي، مليله فعال هستند.
سيد ميکائيل موسوي با بيان اينکه صنايع‌دستي ظرفيت بالايي در اشتغال‌زايي و جذب نيرو دارد، خاطرنشان کرد: با کم‌ترين سرمايه‌گذاري در اين حوزه مي‌توان به اشتغال پايدار دست پيدا کرد.
وي به نقش بسته بندي در توسعه فروش و بازاريابي محصولات صنايع دستي اشاره کرد و گفت: با اقدامات انجام گرفته، کيفيت بسته بندي صنايع دستي استان در حال رشد و ارتقاست و تلاش مي‌کنيم اعطاي مجوز براي واحدهاي بسته بندي آثار صنايع دستي در استان توسعه يابد.به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، موسوي خاطرنشان کرد: براي حمايت و رونق روزافزون اين هنر، بايد شناسايي و ورود به بازارهاي بين المللي، ايجاد تنوع در توليدات منطبق با استانداردهاي بين المللي و هماهنگ با سلايق و کاربردهاي مورد نياز بازارهاي هدف، رفع مشکلات موجود در نحوه توليد نظير از بين رفتن روکش ظروف مسي و نياز به سفيدگري، ايجاد اتحاديه توزيع مواد اوليه و ايجاد هلدينگ براي عرضه محصولات را مد نظر قرار داد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها