عصر آذربایجان

گزارش خبر

امامزاده سيد ابراهيم زنجان، نگين روحاني شهر

سيري در استان ها//

1399/05/19

گروه سيري در استان ها:در مرکز شهر زنجان که جزو قديمي ترين بافت هاي شهر نيز محسوب مي شود ،بناي متبرک امام زاده اي قرار دارد که در بين مردم زنجان به امامزاده سيد ابراهيم(ع) شهره است.

 گروه سيري در استان ها:در مرکز شهر زنجان که جزو قديمي ترين بافت هاي شهر نيز محسوب مي شود ،بناي متبرک امام زاده اي قرار دارد که در بين مردم زنجان به امامزاده سيد ابراهيم(ع) شهره است.

در مورد نسب اين امامزاده بزرگوار در بين علما اختلاف است. گروهي ايشان را فرزند امام چهارم شيعيان، حضرت امام زين العابدين(ع)، و گروهي ديگر ايشان را از نوادگان حضرت عباس و نوه امام اول شيعيان مي دانند. بناي امام زاده در چندين دهه قبل مشرف به يک قبرستان بزرگ بوده است اما اکنون قبرستان با احداث خيابان صدر جهان به طور کلي از بين رفته است و در بخشي ديگر چند باب مدرسه احداث شده است.
بناي امامزاده سيد ابراهيم، که در مجاورت راسته فرعي بازار زنجان نيز قرار دارد، در سال 1340 به طور کلي نوسازي شده است. بناي قبلي بر شيوه چهارطاقي استوار بوده که يک گنبد زيبا بر فراز آن قرار مي گرفته است و بناي جديد درست طبق طراحي بناي قبلي ساخته مي شود. گنبد جديد به صورت يک جداره بوده و بر روي آن آيات مبارکه سوره ذات البروج به شکل زيبايي با خط ثلث به صورت زنجيري کتابت شده است. مناره هاي موجود روي سر در ورودي و خود سر در ورودي که به مشرف به خيابان توحيد است از قديمي ترين قسمت هاي بنا مي باشد.
مناره ها و سردر ورودي به زيباترين شکل ممکن با کاشي کاري آراسته شده اند و آيات شريف قرآن دور تا دور مناره ها خود نمايي ميکند. کار ساخت مناره ها و سر در ورودي بر عهده معماري به نام ابراهيم سلطاني بوده است. داخل گنبد امام زاده نيز علاوه بر تزئينات مرسوم آيينه کاري، گچ بري و مقرنسکاري آيات نوراني جمعه نيز با خط استاد جواد رضائي زنجاني کتابت شده است که بسيار چشم نواز است. ضريخ فعلي نيز محصول شهر اصفهان بوده که در سال 1358 نصب شده است. کار بازسازي امام زاده به همت استاد محاوري است و پيکر ايشان در محوطه امام زاده ب خاک سپرده شده است.بناي آرامگاه در کليات از دو قسمت تشکيل يافته است. قسمت نخست، ايوان ورودي و اطاق هاي جانبي آن و قسمت دوم شبستان مي باشد. سقف ايوان با قوسهاي پنج او هفت تند مزين است و در بالاي آن پوشش آجري يکنواختي را از ايوان سلب مي نمايد. در طرفين اين ايوان دو ستون نماي چسبيده به آن تعبيه شده است. اطاق هاي ايوان دو طبقه بوده و از سمت جنوبي راه پله اي دارد که به پشت بام هدايت مي گردد.قسمت دوم که محل اصلي آرامگاه است بلاواسطه پشت سر ايوان احداث شد. و سقف شبستان را گنبدي با ساقه ي نسبتا بلند پوشش مي نمايد. ارتفاع ساقه گنبد زياد و نسبت به ارتفاع عرقچين نامتناسب است. به هر تقدير روشنايي شبستان از طريق شباک هاي ساقه گنبد تأمين مي گردد. تاروپود بنا از آجر و تقريبا فاقد تزيينات مي باشد.‌به گزارش عصر آذربايجان ،امام زاده سيد ابراهيم در تمامي اعياد، مراسمات عزاداراي محرم و فاطميه، شب هاي ماه مبارک رمضان و مراسم تحويل سال نو آکنده از مردمي است که سال هاست با عشق و ارادت خود را به آستان مبارک سيد ابراهيم(ع) مي رسانند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها