عصر آذربایجان

گزارش خبر

شهريار شاعري براي همه دوران‌ و نسل‌ها

شهريار شاعري براي همه دوران‌ و نسل‌ها

1399/06/30

گروه فرهنگي : "سيدمحمدحسين بهجت تبريزي" که همه مردم ايران و جهان او را به نام "شهريار" مي شناسند، شاعري با ويژگي‌هاي خاص در دوران معاصر بوده که بسياري از ويژگي‌هاي شعراي اعصار گذشته را داشته و توانسته با خلق آثار بي‌بديل، به شاعر همه دوران و نسل ها تبديل شود.

گروه فرهنگي : "سيدمحمدحسين بهجت تبريزي" که همه مردم ايران و جهان او را به نام "شهريار" مي شناسند، شاعري با ويژگي‌هاي خاص در دوران معاصر بوده که بسياري از ويژگي‌هاي شعراي اعصار گذشته را داشته و توانسته با خلق آثار بي‌بديل، به شاعر همه دوران و نسل ها تبديل شود.
 با "حيدربابا" که همراه مي شوي، مي روي به کوچه پس‌کوچه‌هاي کودکي، جايي که مهرباني را جا گذاشته اي و صداقت را تنها راه کرده اي؛ حيدرباباي او حرف همه انسانها و تفسيري زيبا از زندگي تمام آدميان است.حيدرباباي شهريار گاه مي خنداند و گاه مي گرياند و گاه تو را ميان گذشته هاي دور سرگردان رها و گاه صداي موذن محله را در گوشت نجوا مي کند. با حيدربابا که انس مي گيري، زندگي برايت معنا مي شود بغض گلويت را مي گيرد و دوست داري از ته دل فرياد بزني به آرامستان بروي و سر بر مزار عزيزان بگذاري و بلندبلند گريه کني.
منظومه کم نظير "حيدربابا"، اوج هنر شهريار و حاصل وفاداري و باور عميق او به سادگي هاي سرزمينش است؛ اين منظومه که حاصل نگاه عميق "سيدمحمدحسين" به محل زندگي کودکانه پس از گذشت دهه هاست، همه خاطرات کودکان آن دوران و حتي بسياري از کودکان دوران اخير را مرور مي کند که براي خواننده بسيار دل انگيز است.اين نوع نگاه شهريار را در اشعار ديگري نظير "خان ننه" /مادر بزرگ/ نيز مي توان به صورت ملموس مشاهده کرد؛ در اين شعر نيز بسياري از مخاطبان گذشته خود را به خاطر مي آورند و با آن زندگي کرده و حتي اشک حسرت مي_ريزند.ويژگي مهم شعر شهريار، واقعي و ملموس بودن آنها و تبديل شدن بسياري از اشعار به فيلمي سينمايي در ذهن مخاطب است.
شعر شهريار عامل اتحاد در جامعه امروز ايران است
نويسنده برجسته آذربايجان غربي نيز در اين خصوص گفت: شهريار با سرودن اشعارش به ? زبان فارسي و ترکي، به مبارزه با تفرقه ها پرداخته و اتحاد را بارور کرده است."فردين ميلاني صدر" افزود: وفاداري به سنت غزل نوبسي، شيفتگي به اهل بيت عصمت و طهارت (ع) و بيان احساسات عاشقانه از خصوصيت هاي منحصر بفرد شعر شهريار است.وي اضافه کرد: شعرهاي "حيدربابايه سلام"، "نامه‌هاي منظوم"، "اي واي مادرم" و "دو مرغ بهشتي" از جمله شعرهاي معناگراي شهريار است که قدرت قوي تصوير برداري وجذابيت شعر اين شاعر معاصر را آشکار مي کند.شهريار در مثنوي نظير مولانا و در غزل نظير حافظ به خوبي قدم برداشته و شاهکارهاي زيادي خلق کرده است.وي ادامه داد:وي بيان کرد: شهريار را مي توان شاعر ارزش ها ناميد زيرا اوبراي ماندگار ساختن ارزش_ها از زبان شعر کمک گرفت.اين اديب اهل اروميه ادامه داد: شهريار، همچنين شاعري مردمي بود که در شعرهايش زندگي ساده و بي آلايش را به تصوير مي کشيد.
شهريار از قيد زمان در اشعار خود عبور کرده است
شهريارشناس اهل آذربايجان غربي نيز در اين خصوص گفت: استاد شهريار از قيد زمان عبور کرده است و همين امر باعث ماندگاري اشعار اين شاعر پرآوازه شده است.جمشيد عليزاده ادامه داد: هرشاعري نمي تواند از قيد زمان عبور کند و تنها کساني موفق به اين کار مي شوند که همچون شهريار داراي نبوغ ذاتي بي نظير باشند.وي که چندين کتاب در خصوص استاد شهريار نوشته، افزود: شهريار از زبان مردم و براي مردم گفته؛ او شاعري بوده که مرزها را درنورديده و دراقصي نقاط جهان بلند آوازه شده است.سيد محمدحسين بهجت تبريزي متخلص به شهريار درسال 1285 هحري شمسي در يکي از روستاهاي تبريز چشم به جهان گشود ذوق شاعري از همان اوان کودکي در او هويدا شد؛ او در 13 سالگي شعرهايش را با تخلص بهجت در مجله ادب به چاپ رساند.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرن ، شهريار ملک سخن سرانجام در 27 شهريور 1367 دعوت حق را لبيک گفت و امسال سي و دومين سالگرد در گذشت اين شاعر بلند آوازه است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها