عصر آذربایجان

گزارش خبر

اينجا حاشيه پررنگ‌تر از متن است

اينجا حاشيه پررنگ‌تر از متن است

1399/10/14

گروه اجتماعي: گسترش حاشيه‌نشيني با کم توجهي به محلات سيزده گانه شهر اردبيل ساکنان اين مناطق را در مواجهه با ناهنجاري‌هاي اجتماعي آسيب‌پذير کرده است.

گروه اجتماعي: گسترش حاشيه‌نشيني با کم توجهي به محلات سيزده گانه شهر اردبيل ساکنان اين مناطق را در مواجهه با ناهنجاري‌هاي اجتماعي آسيب‌پذير کرده است.
اردبيل در حالي با حاشيه نشيني رو به رشد است که ساکنان اين مناطق براي دريافت ابتدايي‌ترين خدمات نيز با چالش‌هايي مواجه هستند، بايد گفت که از سال‌هاي گذشته فقر بيکاري و نبود امکانات عده زيادي از مردم شهرهاي کوچک و روستاهاي کشور را براي تحقق اميال و آرزوهايشان به سوي شهرهاي در حال توسعه سوق داده و همين موضوع سبب تشديد حاشيه‌نشيني و برخي ناهنجاري‌هاي اجتماعي شده است.در اين ميان اردبيل نيز از اين قاعده مستثني نبوده و در يک دهه گذشته با افزايش چشمگير حاشيه‌نشيني روبه‌رو بوده که اين موضوع با گذشت سال‌ها نه تنها کاهش نداشته بلکه با رشد روزافزون نيز مواجه بوده است.
نامگذاري »آباد« بر روي ناآبادي‌ها!
منطقه چهار اردبيل، معروف به محلات سيزده‌گانه با مساحتي بيش از 850 هزار هکتار و جمعيتي نزديک به يک‌صد هزار نفر، اصلي‌ترين منطقه حاشيه نشين اردبيل به شمار مي‌رود که ورودي منطقه نيز از ميدان وحدت، يکي از بزرگ‌ترين ميادين شهر مي‌گذرد و با ادامه مسير چهره شهر به مراتب ژوليده‌تر شده و فقر بيشتر نمايان مي‌شود.
سلمان آباد، ايران آباد، پناه آباد، حسين آباد حسن آباد، دانش آباد و چندين محله ديگر که برخلاف نامشان از آبادي و آباداني بهره‌اي نبرده‌اند، در کنار محله وحدت، که يک ميدان بزرگ در دل خود جاي داده، ميداني در نقطه‌اي از حاشيه شهر که از سال‌هاي دور به واسطه وجود مجسمه بزرگي به شکل ماهي که از چند کيلومتري چشم نوازي مي‌کرد به »باليغ ميداني« شهرت پيدا کرد و اکنون پس از گذشت نزديک به يک دهه از صيد آن ماهي اين ميدان بزرگ در حسرت يک المان و نماد مناسب روزگار مي‌گذراند، پررنگ‌ترين حاشيه شهر اردبيل را تشکيل مي‌دهند.کمبود امکانات، سکونتگاه‌هايي با سازه نامناسب، معابر و کوچه‌هايي با آسفالت نامناسب و سطل‌هاي زباله بي کيفيت و رودخانه‌اي که روي خوش به مردم نشان نداده و به کابوس روزها و شب‌هاي اهالي تبديل شده همه از مشکلات اصلي ساکنان اين منطقه است.
رودخانه »جيرال چاي« که با تغيير نامش به »ونيز« نتوانسته ظاهرسازي و آبروداري کند تا بوي تعفن حاصل از انباشت فاضلاب و زباله‌هاي خانگي مشام هر رهگذري را نرنجاند و گويا تلاش براي ساخت ديواره و تثبيت بستر اين رودخانه فصلي، جز ايجاد سکونت گاه براي حيوانات موذي در لابه لاي سنگ چيني ديواره نتيجه‌اي در پي نداشته و به يکي از اصلي ترين مسائل مردم محلي تبديل شده است.
شغلي پرخطر که جوانان را به دام مي‌اندازد
يکي از ساکنان محلي گفت: اين تنها بخش کوچکي از مشکلات مردم اين منطقه است و اصلي ترين دغدغه جوانان منطقه فقر، بيکاري و نبود درآمد کافي براي امرار و معاش است که آنان را به سوي مشاغل کاذب و خريد و فروش مواد مخدر سوق مي‌دهد.عباس نقي زاده با اشاره به حضور کارگران از ابتداي طلوع آفتاب در ميدان وحدت ادامه داد: اغلب اين کارگران مردم همين منطقه هستند که براي تأمين حداقل نيازهاي ضروري زندگي خود روزها و حتي هفته‌ها به انتظار مي‌مانند و ساماندهي خاصي هم ندارند.
سهيلا مطلبي يکي از بانوان ساکن در منطقه گفت: خانواده‌ها نگران آينده فرزندان خود هستند زيرا در محيطي بزرگ مي‌شوند که خريد و فروش مواد مخدر در بين جوانان رايج شده و به منبع درآمد آنان تبديل شده است و خانواده‌ها مگر چقدر مي‌توانند در کنترل نوجوانان خود نقش داشته باشند تا گرفتار سودجويان مواد مخدر نشوند؟
در راستاي بررسي وضعيت خدمات شهري در محلات سيزده گانه منصور بخشي زاده، شهردار منطقه چهار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: فرهنگ و فرهنگسازي با وجود پيشرفت‌هايي که داشته به طور کامل تحقق نيافته و عمده مشکلات مربوط به رودخانه فصلي منطقه و انباشت فاضلاب و زباله‌ها در آن از عدم همکاري برخي از ساکنين نشاَت مي‌گيرد و با ريختن فاضلاب‌هاي خانگي به داخل رودخانه هزينه‌هاي سرسام آور لايروبي بستر رودخانه را به شهرداري تحميل مي‌کنند که اين هزينه مي‌توانست با افزايش کميت و کيفيت خدمات شهري منطقه جايگزين شود.
شهردار منطقه چهار اردبيل در پاسخ به اين سوال که اهالي از کمبود سطل‌هاي زباله در سطح منطقه گلايه داشتند با اذعان به فرسودگي و کمبود تعداد سطل‌هاي زباله در منطقه، گفت: با پيگيري‌هايي که داشته‌ايم 70 درصد اين موضوع مرتفع شده و براي رفع کامل اين مشکل تلاش مي‌کنيم.او در ادامه طولاني شدن تکميل پروژه المان ميدان وحدت را مربوط به مشکلات پيمانکار پروژه دانست و افزود: اين طرح تا پايان سال به بهره‌برداري مي‌رسد.
حاشيه‌نشيني؛ واقعيت تلخ و انکارناپذير شهرهاي در حال توسعه
در رابطه با ضرورت ترويج و احياي فرهنگ صحيح شهرنشيني در مناطق حاشيه شهر مديرکل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري اردبيل حاشيه نشيني را واقعيت غيرقابل انکار شهرهاي در حال توسعه دانست و افزود: توزيع متوازن خدمات شهري از جمله خدمات بهداشتي مدارس، آسفالت مناسب کوچه‌ها و معابر مناطق حاشيه‌اي مي‌تواند در کيفيت زندگي ساکنان اين مناطق تأثير بسزايي داشته باشد.محمد سيمزاري به حضور سه دفتر تسهيل‌گري و پوشش 9 محله حاشيه شهر اشاره کرد و ادامه داد: کارشناسان دفاتر تسهيل‌گري با هدف شناسايي مشکلات و معضلات نقاط حاشيه‌اي شهر و توانمند کردن افراد براي مطالبه‌گري از مسئولان براي حل مشکلات محلات کم برخوردار تلاش مي‌کنند.
وي در رابطه با مبلغ قراردادهاي کاري برخي از دفاتر تسهيل‌گري که با نسبت عملکرد آنان در تناقض است گفت: از شروع فعاليت دفاتر تسهيل‌گري در اردبيل مدت زمان زيادي سپري نشده و فعاليت‌هاي جسته و گريخته‌اي از سوي اين دفاتر در مناطق حاشيه نشين انجام گرفته و اميدواريم با پايان شيوع بيماري کرونا اقدامات مختلفي را به صورت کلان و گسترده در محلات شاهد باشيم.
18 درصد جمعيت اردبيل حاشيه نشين هستند
علي دژباني، کارشناس مسائل شهري در رابطه با حاشيه نشيني در شهر اردبيل گفت: 18 درصد جمعيت شهر اردبيل به عنوان مرکز استان ساکن مناطق حاشيه‌اي و سکونت گاه‌هاي غير رسمي هستند که به دنبال نبود درآمد و فرصت شغلي مناسب، عدم دسترسي به امکانات و منابع زندگي بهتر و عدم حمايت از کشاورزي و مشاغل روستايي و ديگر موارد به سوي شهر نشيني روي آورده‌اند.
دژباني با بيان اينکه مهاجرت‌هاي درون استاني نقش مهمي در افزايش حاشيه نشيني و سکونت گاه‌هاي غير رسمي در اردبيل دارد، اظهار کرد: حمايت دولت از بخش مسکن اقشار ضعيف، تمرکز خدمات شهري در مناطق حاشيه نشين، ارائه وام‌هاي مسکن طولاني مدت و اولويت ايجاد اشتغال براي ساکنين مناطق محروم از راهکارهاي اصلي مقابله با حاشيه نشيني و کاهش تبعات ناشي از آن در جامعه است.
در پايان آنچه که مشهود است مسئولان شهري نسبت به وضعيت حاشيه نشيني و کمبودهاي مناطق محروم واقف هستند، اما اکتفا به کارهاي جسته و گريخته، پيگيري‌هاي بي ثمر و انتظار براي اينکه خود مردم گليم مشکلات خود را از آب بيرون بکشند، نمي‌تواند گره‌اي از مشکلات اهالي اين منطقه را باز کند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، زماني که مشارکت عمومي براي رفع مشکلات و معضلات اجتماعي مردم منطقه‌اي مطرح مي‌شود قطعاً همه دستگاه‌ها و مردم موظف خواهند بود براي افزايش آسايش و رفاه به موضوع ورود کنند و بي‌شک کوتاهي هر يک قابل جبران نخواهد بود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها