عصر آذربایجان

گزارش خبر

اهانت عجيب به ملا محمد فضولي در مدرسه تلويزيوني ايران

اهانت عجيب به ملا محمد فضولي در مدرسه تلويزيوني ايران

1400/02/12

گروه فرهنگي: در جريان کلاس ادبيات مدرسه تلويزيوني ايران، اهانت عجيبي به ملامحمد فضولي شاعر پرآوازه آذربايجاني انجام شد. فيلمي از تدريس ادبيات در صداوسيما منتشر شد که در جريان اين تدريس، دبير مربوطه در جمله اي عجيب و توهين آميز در خصوص شاعر بزرگ و پرآوازه‌ي آذربايجاني، ملا محمد فضولي گفت که »اين شاعر(فضولي) بيخود اين اسم را انتخاب نکرده بلکه او فضول اشعار صائب است و هر شعري را که صائب سروده، اين شاعر به ترکي نوشته است« انتشار اين فيلم در فضاي مجازي، اهالي شعر و ادب ترکي را آزرده خاطر کرده و اعتراضات زيادي به نحوه‌ي انتخاب دبيراني که در »مدرسه تلويزيوني ايران« تدريس مي‌کنند، به وجود آمده است.

گروه فرهنگي: در جريان کلاس ادبيات مدرسه تلويزيوني ايران، اهانت عجيبي به ملامحمد فضولي شاعر پرآوازه آذربايجاني انجام شد. فيلمي از تدريس ادبيات در صداوسيما منتشر شد که در جريان اين تدريس، دبير مربوطه در جمله اي عجيب و توهين آميز در خصوص شاعر بزرگ و پرآوازه‌ي آذربايجاني، ملا محمد فضولي گفت که »اين شاعر(فضولي) بيخود اين اسم را انتخاب نکرده بلکه او فضول اشعار صائب است و هر شعري را که صائب سروده، اين شاعر به ترکي نوشته است« انتشار اين فيلم در فضاي مجازي، اهالي شعر و ادب ترکي را آزرده خاطر کرده و اعتراضات زيادي به نحوه‌ي انتخاب دبيراني که در »مدرسه تلويزيوني ايران« تدريس مي‌کنند، به وجود آمده است.
در همين راستا براي مشخص شدن موضوع و همچنين شناخت بيشتر اين شاعر بلند آوازه به سراغ دانشيار دانشکده ادبيات دانشگاه تبريز رفتيم.
دکتر ابراهيم اقبالي اظهار مي‌کند: ملا محمد فضولي شاعر قرن دهم و صائب تبريزي، شاعر قرن يازدهم است و اين طبيعي است که صائب از اشعار فضولي تاثير گرفته‌است.
او با بيان اينکه صائب تربيت‌يافته‌ي مکتب فضولي است، ادامه مي‌دهد: صائب در اشعار خود از 18 غزل ترکي فضولي استفاده کرده‌است و در واقع اين اشتباهي که صورت‌گرفته، به اين معني است که ما بگوييم حافظ از اشعار شهريار تاثير گرفته‌است درحالي‌که کاملاً واضح و مبرهن است که اين‌طور نيست.
او خاطرنشان مي‌کند: صائب تقريباً 37 سال بعد از فوت فضولي متولد شده است و اين يک موضوع تاريخي است و چيزي نيست که به صورت شخصي تحليل کرد.
اين استاد دانشگاه تبريز تاکيد مي‌کند: اين موضوع مطرح‌شده از پايه و اساس غلط است، چرا که در علم منطق بحثي است که اگر ماده فاسد باشد، هر نتيجه‌گيري از اين ماده نيز فاسد خواهد بود، لذا اگر هدف اين دبير ادبيات حتي تمسخر هم نباشد، بازهم غلط و اشتباه است.
او به موضوع پايان‌نامه يکي از اساتيد دانشگاه شهيد بهشتي نيز اشاره کرده و مي‌افزايد: يکي همکاران بنده بنام خانم دکتر مريم مشرف که اکنون در دانشگاه شهيد بهشتي تهران استاد هستند، موضوع پايان‌نامه خود را در رابطه با فضولي انتخاب کرده بود و در آن پايان‌نامه ذکر کرده بود که فضولي آغازگر سبک هندي است و صائب تبريزي متأثر از فضولي ‌است.
او در خصوص نبوغ و قدرت ملا محمد فضولي در شعر سرايي نيز مي‌گويد: فضولي از جمله شاعران بي‌نظير و بي بديلي بود که صاحب لقب ذو السنة (يعني صاحب سه زبان) بود که سه ديوان به زبان هاي ترکي، عربي و فارسي دارد و قدرت تخيل بسيار قوي و تسلط بسياري بر روي واژه‌ها داشت که ما به اين قبيل شعرا، جريان‌ساز مي‌گوييم.
 اقبالي متذکر مي‌شود: نبوغ فضولي به اندازه‌اي بود که شاعري مانند صائب تبريزي تحت تأثير اشعار او قرار گرفته است و مي‌توان گفت که صائب تبريزي اولين شاگرد برجسته‌ي مکتب فضولي است.
او در تشريح آثار نثر فضولي نيز بيان مي‌کند: هر شاعري توانايي سرودن همزمان نظم و نثر را ندارد؛ به‌عنوان مثال استاد شهريار نظم بسيار قوي داشت ولي در نثر اينطور نبود؛ لذا فضولي هم در نثر و هم در نظم در اوج قرار داشت و کتابي مانند »مطلع الاعتقاد« را نوشته بود همچنين اين شاعر بزرگ در راه مکتب تشيع نيز خدمات ارزنده‌اي ارائه کرده‌است و کتاب»حديقه السعدا« را نوشته‌است.او ادامه مي‌دهد: فضولي در کتاب »حديقه السعدا« جريان شهادت حضرت سيدالشهدا(ع) و تمامي حوادث واقعه عاشورا را به زيبايي بيان کرده‌است.
 اين استاد ادبيات دانشگاه تبريز در رابطه با شاگردان فضولي نيز بيان مي‌کند: ممکن است شعراي ديگر به‌صورت مستقيم حضور و اشعار فضولي را درک نکرده باشند اما به‌صورت غيرمستقيم تحت تأثير اشعار او قرار گرفته‌اند؛ مثلاً استاد شهريار در يک بيت بسيار زيبا در وصف فضولي گفته است که »ترکي فارسي عربي ده نه فضائل واريميش/ که فضولي کيمي بير  شاعر فاضل  دوغولوب« و لذا وقتي‌که شاعري به بزرگي شهريار اين بيت شعر را در وصف فضولي مي‌سرايد، قطعا تحت تاثير اشعار او قرار گرفته‌است.
اقبالي در پايان سخنان خود فضولي را انتقال‌دهنده‌ي آثار نظامي به ترکي مي‌نامد و مي‌گويد: هيچ شاعري اين قدرت را نداشت که پاياپاي شاعر قدرتمندي مانند نظامي حرکت کند چرا که نظامي شاعر بزرگي در سبک داستان‌نويسي و رمان‌نويسي بود و هيچ شاعري مانند فضولي اين قدرت را نداشت که اشعار نظامي را به‌صورت ترکي و منظوم دربياورد و فضولي به قدري قدرتمند بود که گاهي ابتکار به خرج داده و قالب شعري مانند ليلي و مجنون را که قصيده بود، با آوردن اشعار عربي و ترکي عوض مي‌کرد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايسنا، حکيم ملا محمد فضولي،‌ شاعر و انديشمند متفکر و شاعر سه زبانه‌اي است که تأثير عميقي در تاريخ ادبيات ترکي و عربي و فارسي بر جاي نهاده است و گفته شده که در سال 910 هجري در خانواده‌اي شيعي مذهب و آذربايجاني،‌ در جوار مرقد حضرت سيد الشّهدا(ع)، در کربلا به دنيا آمده است و او را »بزرگترين شاعر ترکي آذربايجاني در سده? دهم هجري قمري« نيز مي‌دانند.
فضولي شاعري انديشمند است و در شعر ترکي يد طولايي دارد که در مقدمه‌ي ديوان ترکي خود مي‌گويد:»شعر عاري از علم همچون ديواري بي‌بنيان باشد و ديوار بي‌بنيان را سرانجام اعتبار نشايد«.
ديوان فضولي با يک ديباچه‌ي منثور آغاز مي‌شود. سپس دو تحميديه و ? نعت مي‌آيد که آن‌ها را مي‌توان از زيباترين آثار فضولي برشمرد.
در ديوان ترکي فضولي اين قلم ترتيب داده است که پس از قصائد 48 قصيده) بخش غزليات مي‌آيد که شامل 410 غزل بسيار زيباي عرفاني و فلسفي است و اغلب آن‌ها 7 بيت است و به ندرت به غزل‌هاي 6 و 8 بيتي بر مي‌خوريم و پس از غزل‌ها،‌ 33 قطعه، 1 ترکيب بند، ساقي‌نامه، مثنوي، 1 مسبّع، 1 مسدّس، 1 ملمع، 13 دوبيتي و 105 رباعي در ديوانش آمده است.
بدون شک شعر و ادب کهن اين مرز و بوم بايد به داشتن چنين شاعري بزرگ و نابغه بر خود ببالد و رسانه ملي نيز علاوه بر اينکه بايد در انتخاب دبيراني که براي تدريس در مدرسه‌ي تلويزيوني ايران، ميهمان خانه هاي دانش آموزان مي‌شوند، دقت کند، بلکه در راستاي معرفي شاعران بزرگي مانند ملا محمد فضولي به دانش آموزان قدم هاي بزرگي بردارد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها