عصر آذربایجان

گزارش خبر

معدن طلاي اندريان؛ به نام مردم به کام چپاولگران

معدن طلاي اندريان؛ به نام مردم به کام چپاولگران

1400/07/04

گروه اقتصادي: معادن در شرايطي ثروت ملي محسوب مي شوند که منافع آن بايد به همه مردم کشور به خصوص اهالي بومي و محلي برسد، اين امر در مورد معدن طلاي »اندريان« در آذربايجان‌شرقي صادق نيست و ذخاير آن تنها کام چپاولگران را شيرين مي کند.

گروه اقتصادي:  معادن در شرايطي ثروت ملي محسوب مي شوند که منافع آن بايد به همه مردم کشور به خصوص اهالي بومي و محلي برسد، اين امر در مورد معدن طلاي »اندريان« در آذربايجان‌شرقي صادق نيست و ذخاير آن تنها کام چپاولگران را شيرين مي کند. بر اساس قانون، هر گونه تعدي، دخل و تصرف و برداشت_هاي غيرمجاز از منابع معدني غيرقانوني و غيرشرعي است، اما  بر اساس گفته منابع محلي و مسوولان ذيربط، استخراج کنندگان غيرمجاز و چپاولگران، خارج از قانون اقدام به برداشت از معدن طلاي »اندريان« در 90 کيلومتري شمال شرق تبريز در حوزه استحفاظي شهرستان ورزقان مي کنند. کار به جايي رسيده که حتي برخي از اين چپاولگران ناشناس با استفاده از ديناميت و مواد منفجره اقدام به برداشت هاي غيرمجاز از معدن طلاي اندريان ورزقان مي کنند و بر اساس اخبار رسيده هفته گذشته 2 نفر به خاطر اين موضوع و سقوط سنگ در منطقه فوت شدند. به نظر مي رسد براي تامين امنيت در منطقه، نظارت دقيق تري بايد انجام شود تا بيت المال و ثروت ملي کشور از طرف سو استفاده کنندگان ناشناس که بيشتر از استان هاي ديگر براي برداشت غيرمجاز به منطقه سفر مي کنند، چپاول نشود. برداشت غيرمجاز سنگ طلا از معدن »اندريان و آستارگان« و مناطق همجوار در شهرستان ورزقان آذربايجان شرقي به معضل سال هاي اخير منطقه، تبديل و اختلاف نظر در اجراي ماده 19 قانون معادن تداوم اين معضل را موجب شده است.
مطابق تصريح ماده 19 قانون معادن تبصره_هاي يک و 2 اين قانون، هرکس بدون اخذ پروانه اکتشاف يا بهره‌برداري يا اجازه برداشت اقدام به حفاري هاي اکتشافي، استخراج  برداشت و بهره‌برداري مواد معدني کند، متصرف در اموال عمومي و دولتي محسوب مي‌شود و با او برابر قوانين و مقررات مربوط رفتار مي شود در اين موارد بايد ماموران بلافاصله از اين‌گونه عمليات جلوگيري و متهم يا متهمان را براي صدور حکم به مراجع قضايي معرفي کنند.  چندي پيش اسدالله کشاورز، معاون امور معادن و صنايع معدني وزير صنعت معدن و تجارت نيز در جلسه مشترک شوراي معدن کشور و شوراي معدن آذربايجان شرقي با  دستور بررسي آخرين وضعيت فعاليت معدن طلاي »اندريان«، از وضعيت فعلي برداشت‌هاي غيرمجاز در محدوده اين معدن انتقاد کرد.وي يادآورشد: متاسفانه برخي با شناسايي رگه هاي معدني در جنگل‌ها، به اين مواهب طبيعي نيز رحم نکرده و با تخريب طبيعت به برداشت و استحصال مواد ارزشمند معدني روي آورده‌اند.
حجت الاسلام مهدي پورمحمد، امام جمعه ورزقان نيز از قاچاق سنگ هاي معدني طلا از اين شهرستان انتقاد کرد و گفت: در حالي سنگ معدني طلا از معادن ورزقان به صورت قاچاق خارج مي شود، اما متاسفانه عامل بازدارنده اي هم در اين خصوص به طور جدي از سوي مسئولان ذيربط مشاهده نمي شود.سرهنگ هاشم شعفي، معاون اجتماعي فرمانده انتظامي آذربايجان شرقي نيز در اين ارتباط گفت: حفاظت از معدن برعهده يگان حفاظت معدن است، معدنکار قرارداد مي بندد و سهم دولتي مي_دهد و حفاظت از محدوده معدن بر عهده يگان حفاظت است.
راهکارهاي لازم به منظور کنترل برداشت‌هاي غيرمجاز از معدن طلاي اندريان ارايه و مصوب شده است  
معاون امور معادن و صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي در خصوص برداشت هاي غيرمجاز از معادن طلاي ورزقان، گفت: مراتب در جلسات مختلف شوراي تامين شهرستان ورزقان و استان آذربايجان شرقي با حضور مقام هاي قضايي سياسي و انتظامي استان، بررسي و راهکارهاي لازم در اين خصوص ارايه شده است.مهرانگيز رحماني افزود: اين موضوع در نهايت در پانزدهمين جلسه شوراي معادن آذربايجان_شرقي با حضور اعضاي شوراي عالي معادن کشور  مقام هاي قضايي و همين طور نمايندگان مجلس، بررسي و راهکارهاي لازم به منظور کنترل اين برداشت‌ها، ارايه و مصوب شد.وي همچنين گفت: معدن طلاي »آستارگان« با تناژ اسمي 400 هزار تن، واگذار شده و ميزان استخراج واقعي از معدن در سال 1398 برابر با 121.6 هزار تن، در سال 1399 برابر با 4.5 هزار تن و چهار ماهه اول 1400 برابر 6.6 هزار تن بوده است.رحماني اظهار کرد: معدن طلاي »اندريان« نيز با تناژ اسمي يک ميليون تن، واگذار شده و ميزان استخراج واقعي از معادن در سال_هاي 1398 و 1399 و چهار ماهه سال جاري به ترتيب برابر 131.8، 129.5 و 52.6 هزار تن بوده است.
وي افزود: فعاليت 2 معدن و واحد فرآوري در کل، بدون در نظر گرفتن برداشت‌هاي غيرمجاز موجب اشتغال بيش از 300 نفر به صورت مستقيم در منطقه شده است.  رحماني ادامه داد: مواد معدني به صورت خام از محل حمل  نمي_شوند و با ساخت واحد فرآوري نسبت به فرآوري و توليد شمش طلا اقدام مي شود.
?? ميليون دلار سرمايه گذاراي خارجي در معدن طلاي »اندريان« انجام شده است
مدير عامل شرکت زرين داغ آستارکان شرکت بهره بردار معدن طلاي اندريان نيز گفت: معدن طلاي اندريان شهرستان ورزقان يکي از معادن مهم سنگ طلا در استان آذربايجان شرقي است.موسي سايخانوف اظهار کرد: ذخيره اين معدن 30 ميليون تن سنگ طلا با عيار نيم گرم در تن مي باشد و اين معدن سالانه با هدف استخراج يک ميليون و 400 هزار تن کانسنگ به روش »هيپ ليچينگ« در حال فعاليت است.وي ادامه داد: تاکنون 35 ميليون دلار سرمايه گذاراي خارجي در اين معدن انجام شده و بيش از 600 نفر در آن مشغول کار هستند.
تاراج در روز روشن، مايه خسران کشور و وهن مسوولان مي‌شود
استاندار آذربايجان شرقي نيز در اين خصوص معتقد است: بايد با تلاش تمام دستگاه هاي مسوول و همچنين بهره‌بردار معدن طلاي اندريان، با قاچاقچيان مواد معدني در اين منطقه مقابله و برخورد قانوني کرد.محمدرضا پورمحمدي با بيان اينکه توسعه بهره‌برداري از معادن آذربايجان شرقي، همواره از مهم‌ترين اولويت‌هاي مديريت استان است، افزود: رعايت مسائل زيست محيطي و جلوگيري از برداشت_هاي غيرمجاز نيز از ديگر اولويت ها مديريت استان بوده که نيازمند عزم جدي و هم افزايي بين دستگاهي است.
استاندار آذربايجان شرقي، توجه بهره‌بردار عوامل انتظامي و ساير دستگاه هاي نظامي و امنيتي براي جلوگيري از حفر و برداشت هاي غيرمجاز از معدن طلاي اندريان را خواستار شد و بيان کرد: تاراج انفال و منافع عمومي در روز روشن، مايه خسران کشور و وهن مسوولان مي‌شود.پورمحمدي با اشاره به اينکه ترويج وضعيت فعلي در اندريان، باعث برداشت و قاچاق بيشتر شده و افزايش ناهنجاري هاي اجتماعي را به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: شرکت بهره بردار معدن طلاي اندريان بايد براي سهولت در کارها و تعامل آسان با دستگاه هاي مسوول، از نيروهاي بومي، متخصص و متعهد استان به عنوان مدير و يا مديرعامل معدن طلاي اندريان انتخاب کند.
وي تقويت و تجهيز تيم‌هاي حفاظت از محدوده معدن اندريان براي مقابله با برداشت‌هاي غيرمجاز را خواستار شد و يادآوري کرد: شرکت حفاظت و حراست از معدن بايد تعهد دهد که با برداشت‌هاي غيرمجاز در اندريان برخورد مي‌کند و گرنه تصميم ديگري در استان گرفته خواهد شد.پورمحمدي افزود: مشارکت اجتماعي و تلاش براي توسعه بيشتر در روستاهاي محدوده تمامي معادن استان نيز از جمله موضوعاتي است که بايد مورد شرکت بهره بردار معدن توجه قرار گيرد.
تدابير دقيقي در خصوص پيشگيري از سوء استفاده افراد سودجو از معدن طلاي اندريان انديشيده شود
سرپرست معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري کل آذربايجان شرقي نيز گفت: بايد برنامه عملياتي نظارتي جامع بر معدن طلاي اندريان در شهرستان ورزقان تدوين و تهيه شود.احمد موقري بر پيشگيري از برداشت_هاي غيرمجاز و رفع مشکلات موجود در معدن طلاي اندريان در کوتاه ترين زمان ممکن، تاکيد و اضافه کرد: بهره برداري از اين معدن مهم بايد با رعايت تمام مسايل زيست محيطي و ايمني با رويکرد تامين منافع استاني و شهرستاني به انجام برسد.وي معدن طلاي »اندريان« را ظرفيت و فرصتي مناسب براي توسعه عمران و آبادي منطقه و اشتغال مردم منطقه دانست و اظهار داشت: تأمين امنيت معدن و جديت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي در اين زمينه براي انجام وظايف قانوني خود مورد تاکيد قوه قضائيه است.
موقري با تاکيد بر لزوم پيشگيري از برداشت_هاي غيرمجاز و رفع مشکلات موجود در معدن اندريان، افزود: با توجه به اهميت فوق_العاده اين معدن طلا در حوزه منابع ملي  بايد تدابير دقيقي در خصوص پيشگيري از سوء استفاده افراد سودجو انديشيده شود.
وي خواستار تدوين سريع برنامه جامع عملياتي مؤثر براي نحوه نظارت در روند استحصال طلا از معدن اندريان از سوي سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي شد.سرپرست معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري کل آذربايجان‌شرقي همچنين بر لزوم نصب سامانه پايش تصويري آنلاين در معدن طلاي اندريان تأکيد کرد.
 موقري با اشاره به لزوم نظارت بر روند کار اين معدن از جمله بهره برداري خارج از روال معمول از آن، اظهار کرد: سامانه پايش ياد شده امکان نظارت بيشتر در منطقه را فراهم مي کند. معاون اداره کل ارتباطات زير ساخت و فناوري اطلاعات آذربايجان شرقي نيز از ايجاد سايت مخابراتي در 2 روستاي »آستارگان« و »عظيم آباد« در محدوده معدن طلاي »اندريان« خبر داد و گفت: با اتمام اين سايت ها، مشکلات اينترنتي منطقه رفع شده و اين 2 سايت مي توانند به طور کامل محل معدن را نيز پوشش بدهند.
معدن طلاي مناقشه برانگيز »اندريان« در محدوده 120 هکتاري منطقه کوهستاني و صعب العبور، مشرف به روستاهاي »اندريان« »آستارگان«، »ميوه رود«، »قينر«، »گونه گوره« »حاجيلار«، »طرزم« و »گل آخور« در محدوده جنگل هاي ارسباران ديزمار در فاصله 80 کيلومتري از مرکز ورزقان، و 35 کيلومتري از بخش خاروانا واقع شده است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، فعاليت‌هاي اکتشافي در محدوده معدن طلاي اندريان از سال 1372 توسط شرکت منطقه‌اي معادن آذربايجان آغاز شد و اکنون نيز شرکت معدني »زرين داغ آسترگان« با همکاري و سرمايه گذاري »شرکت پروژه زمين شناسي معدني« از کشور گرجستان با هدف استخراج ساليانه 1400 هزار تن کانسنگ طلا و توليد طلا به روش »هيپ ليچ« در اين معدن فعاليت مي‌کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها