عصر آذربایجان

گزارش خبر

نبض کُند صنعت 200 ساله چاپ در آذربايجان غربي

نبض کُند صنعت 200 ساله چاپ در آذربايجان غربي

1401/03/01

گروه فرهنگي: نفس‌هاي صنعت چاپ آذربايجان غربي به شماره افتاده و خبر از آينده‌اي ناگوار مي‌دهد که تبعات ناشي از مرگ اين صنعت 200 ساله، آسيب‌هاي زيادي نصيب بخش فرهنگ اين استان خواهد کرد.

گروه فرهنگي: نفس‌هاي صنعت چاپ آذربايجان غربي به شماره افتاده و خبر از آينده‌اي ناگوار مي‌دهد که تبعات ناشي از مرگ اين صنعت 200 ساله، آسيب‌هاي زيادي نصيب بخش فرهنگ اين استان خواهد کرد.
 اين صنعت ديرپاي استان روزگاريست گريبانگير مشکلات عديده‌اي شده، ماليات‌هاي سنگين، بي تفاوتي نهادهاي متولي و ‌سنگيني بار بيمه‌هاي اعمال شده، توان ادامه حيات را از فعالان اين صنعت گرفته است و به نظر مي‌رسد شانه‌هاي صنعت چاپ استان تحمل بار سنگين مشکلات ذکر شده را ندارد و ‌فعالان اين عرصه پس از عمري دويدن و ‌پله‌هاي دستگاه‌هاي متولي را طي کردن دست خالي مانده و نظاره گر ورشکستگي واحدهاي خود شده‌اند.
بانک‌ها بويژه آنها که در جهت حمايت از توليد نامگذاري شده‌اند و ‌حتي نام توليد را يدک مي‌کشند نه تنها دست ياري به سمت اين صنعت دراز نکرده‌اند بلکه برعکس عمل نموده و گذشته از اين با اعمال قوانين دست و ‌پاگير و ‌من در آوردي، برخوردهاي ناشايست و ‌اختصاص دادن همکاري خود تنها به واحدهاي اندک و ‌مشخص وروي گرداني از چاپخانه داران زخم فعالان اين صنعت را عميق تر کرده‌اند.همچنين فعاليت چاپخانه‌هاي زيرزميني (غيرمجاز) توسط برخي و عدم نظارت نهادهاي مربوطه و برخورد با آنان زمينه‌اي فراهم کرده تا اين چاپخانه‌ها با فرار از ماليات، سودهاي کلاني بدست آورده و هرچه بيشتر چاپخانه‌هاي به نام و مطرح استان را در تنگنا قرار دهند.
فرسوده بودن امکانات و تجهيزات صنعت چاپ استان مشکلي ديگر به مشکلات اين صنف اضافه کرده و او را از رسيدن به حق خود بازداشته است علاوه بر اين افزايش قيمت کاغذ و برداشته شدن ارز 4200 توماني قصه تلخ ديگر اين صنعت ديرپاي استان آذربايجان غربي است.وارداتي شدن مواد اوليه و ماشين آلات هم نفس صنعت چاپ و ‌فعالان آن را کُندتر کرده چنانکه رييس اتحاديه چاپخانه داران استان مي‌گويد: ساليانه 700 ميليون ماليات چاپخانه داران پرداخت مي‌کنند و اين ماليات سنگين اجازه ادامه فعاليت به فعالان اين صنعت را نمي‌دهد.»مجيد محبي« افزود: روز به روز وضعيت صنعت چاپ‌ استان بدتر مي‌شود و ‌فعالان اين صنعت بي نصيب از سرمايه در گردش و حمايت‌هاي لازم هستند.رييس اتحاديه چاپخانه داران استان عدم حمايت و مانع تراشي بانک‌ها را از جمله مشکلات صنعت چاپ استان و فعالان اين صنعت دانست و گفت: بانک‌ها تنها به 14 واحد مورد نظر وام مي‌دهند ولي صاحبان چاپخانه بي بهره از تسهيلات هستند حتي بانک کارآفريني اميد و توسعه هم همکاري با اين صنف ندارد و حمايتي نمي‌کند.محبي ادامه داد: بانک‌ها با اعمال قوانين من درآوردي نه تنها مانع دسترسي چاپخانه‌ها به تسهيلات مي‌شوند بلکه با برخورد نه چندان مطلوب با سرمايه گذاران اين بخش، فرصت فعاليت را از آنها ‌مي‌گيرند.وي افزود: بانک با سود 18 درصدي وام مي‌دهد آن هم با وثيقه و ضامن و در صورتي که يک‌ قسط از زمان پرداخت عقب بيافتد از حساب صاحب چاپخانه برداشت مي‌کند در حاليکه اين مهم ‌را بايد معيار قرار دهند که صنعتگر ممکن است هميشه پولي براي پرداخت در اختيار نداشته و ‌نيازمند زمان بيشتري باشد.محبي اظهار کرد: بانک‌ها نه تنها نسبت به صنعت چاپ استان بي مهري کرده و ‌براي پرداخت وام فرايند سختي را اتخاذ مي‌کنند بلکه‌ سفارشات چاپي خود را هم ‌به جاي واگذاري به چاپخانه‌هاي استان به استان‌هاي ديگر ارسال مي‌کنند.رييس اتحاديه چاپخانه داران استان آذربايجان غربي اضافه کرد: برخي دستگاه‌ها سالانه 40 ميليارد صرف سفارشات چاپي خود مي‌کنند ولي اين مبلغ و ‌حتي اندکي از آن به دست چاپخانه‌هاي مطرح و مشخص استان نمي‌رسد بلکه توسط برخي نصيب برخي افراد سودجو مي‌شود.وي يادآور شد: پيگيري‌ها و جلسات ما با مديران و مسوولان اين ارگان‌ها و يادآوري ردپاي سودجويان در سفارشات چاپي‌شان راه به جايي نبرده و تاکنون نتيجه‌اي نگرفته‌ايم.محبي به بورس رفتن کاغذ را عامل بازدارنده ديگري براي چاپخانه‌هاي استان دانست و گفت: اين وضعيت عملا چاپخانه‌ها را دچار مشکلات اساسي مي‌کند.
مهاجرت نيروهاي فعال چاپخانه‌هاي استان به خارج‌
محبي افزود: با وضعيت بوجود آمده و عدم حمايت و دست خالي ماندن چاپخانه‌ها، بسياري از بهترين اپراتورها و طراحان اين صنف به کشورهاي همجوار رفته و در آنجا فعاليت مي‌کنند در حاليکه براي اين نيروها سرمايه گذاري شده و ‌آموزش‌هاي مختلف بهآنها داده شده و ‌به عبارتي سرمايه چاپخانه‌ها محسوب مي‌شدند.
چاپخانه هاي زير زميني تهديدي بر چاپخانه‌هاي استان
وي اظهار کرد: چاپخانه‌هاي زير زميني يکي ديگر از معضلات پيش روي چاپخانه داران اين استان بوده که با فرار از پرداخت ماليات و اتکا به شيوه‌هاي مختلف، سفارش‌هاي چاپي را از ارگان‌ها دريافت کرده و سودهاي کلاني دريافت مي‌کنند.محبي فعاليت خارج از وظيفه کانون‌هاي تبليغاتي را ديگر مشکل پيش روي چاپخانه‌هاي استان دانست و افزود: کانون‌هاي تبليغاتي هم به جاي انجام کار اصلي خود به حوزه فعاليت چاپخانه وارد شده و اقدام به دريافت سفارش چاپي ميلياردي کرده و مانع فعاليت چاپخانه‌هاي رسمي مي‌شوند.
صنعت چاپ آذربايجان غربي هنوز ناشناخته مانده است
مدير چاپ‌ افست اروميه ادامه داد: در کشوري مثل ترکيه پس از صنعت گردشگري صنعت چاپ، توليد و بسته بندي از اولويت حمايتي برخوردارست در حاليکه در آذربايجان غربي نگاهي به صنعت که شاخه بزرگ آن صنعت چاپ است وجود ندارد.
35 چاپخانه از سال گذشته تاکنون ورشکست شده است
پيشکسوت صنعت چاپ آذربايجان غربي اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون 35 چاپخانه افست، ديحيتال و بنر در استان ورشکست شده و نزديک 40 نفر بيکار شده‌اند.وي افزود: همچنين بسياري از چاپخانه‌هاي استان به دليل افزايش قيمت مواد اوليه، ماليات‌هاي سنگين، مشکلات ناشي از بيمه، عدم حمايت بانک‌ها و ‌نداشتن سرمايه مجبور به تعديل نيرو شده و ‌مي‌شوند چنانکه در برخي چاپخانه ها نزديک 20 نفر تعديل نيرو شده در حاليکه هريک از اين نيروها سرمايه‌هاي چاپخانه ها بوده‌اند.
تعطيلي چاپخانه‌ها جمعيت بيکار استان را مضاعف مي‌کند
فعال حوزه صنعت چاپ استان نيز گفت: تعطيلي وورشکستگي چاپخانه‌ها جمعيت بيکار استان را مضاعف کرده و ‌سفره‌هاي خانواده‌ نيروهاي بيکار شده از اين صنف را کوچک کرده است.وي که خود را معرفي نکرد، افزود: ما فعالان حوزه صنعت، توليد کننده‌ايم وقتي توليد کننده هستيم بايد دست ياري بسوي ما دراز شود نه اينکه آنقدر در مسير بانک‌ها و ‌دستگاه‌هاي مختلف رفت و آمد کنيم و جواب ناخوشايند بشنويم که رنجي ديگر بر رنج هايمان افزوده شده و رمق ادامه کار کردن نداشته باشيم.اين صنعتگر اظهار کرد: دست‌هاي ما خالي است و شانه ما نمي‌تواند سنگيني بار ماليات و بيمه را تحمل کند ما به جايي رسيديم که امروز ديگر مجبور مي‌شويم نيروهاي خود را تعديل کرده و تنها با چند نفر ادامه بدهيم زيرا توان پرداخت ماهيانه حقوق شش و هفت ميليوني را نداريم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، صنعت چاپ آذربايجان غربي قدمتي 200ساله دارد واين استان در رديف نخستين هاي صنعت چاپ کشور است چنانکه شهرستان خوي پس از تبريز و ري سومين شهر واروميه ششمين شهر در صنعت چاپ کشور به شمار مي‌رود.
نخستين چاپخانه در اروميه را ميسيون آمريکايي به نام »پرکينز« درسال 1840 ميلادي با مديريت فردي بنام »بريت« راه اندازي کرد واولين کتابي که دراين چاپخانه منتشر شد »درپيرامون لزوم قلب جديد« نام داشت ولي امروز اين صنعت ديرپا غبار فراموشي به خود گرفته است.همچنين در حال حاضر 360 واحد چاپخانه دراستان وجود دارد که همچنان گريبانگير مشکلات متعددي هستند و به عبارتي غبار فراموشي گرفته و بي_نصيب از حق واقعي خود هستند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها