عصر آذربایجان

گزارش خبر

کلاف درهم پيچيده پتروشيمي اردبيل

کلاف درهم پيچيده پتروشيمي اردبيل

1401/07/24

گروه اقتصادي: پتروشيمي اردبيل در سال 1385 با هدف توليد آمونياک، توليد آلفين‌ها از متانول وتبديل آن به پلي پروپيلن و پلي اتيلن مجموعا با ظرفيت 600 هزار تن در سال احداث شد اما از آن زمان تاکنون هيچ اقدامي در توليد، اشتغال و سرمايه‌گذاري از سوي سرمايه‌گذار اين طرح انجام نشده است.

يعقوب شاددل

گروه اقتصادي: پتروشيمي اردبيل در سال 1385 با هدف توليد آمونياک، توليد آلفين‌ها از متانول وتبديل آن به پلي پروپيلن و پلي اتيلن مجموعا با ظرفيت 600 هزار تن در سال احداث شد اما از آن زمان تاکنون هيچ اقدامي در توليد، اشتغال و سرمايه‌گذاري از سوي سرمايه‌گذار اين طرح انجام نشده است.

طرح پتروشيمي اردبيل در سطح 53 هکتار در سال 1385 يعني حدود 16 سال قبل آغاز شد با اين حال اين طرح اقتصادي بلاتکليف رها شده است عمده‌ترين دليل اين اتفاق نياز سالانه آن به 12ميليون متر مکعب آب و روزانه 5.5 ميليون متر مکعب گاز است که تامين آن به راحتي مقدور نيست و اين شرايط باعث شده اين طرح به زعم کارشناسان توجيه اقتصادي نداشته باشد. از طرفي اراده‌ جدي هم از سوي متوليان پتروشيمي و سرمايه گذار بخش خصوصي براي احياي اين طرح  ديده نمي شود
بنا به عقيده کارشناسان، احداث اين طرح از اول بدون استعلام و برنامه‌ريزي هم در مکان‌يابي و تامين زيرساخت‌ها و هم در اهليت سرمايه گذار صورت گرفته است موضوعاتي که بايد بزودي تعيين تکليف شود. ضمن اينکه سرمايه گذار طرح هم بايد پاسخگو باشد که چرا اين طرح راکد رها شده و چرا با وجود دريافت تسهيلات کلان ارزي هنوز طرح از رکود خارج نشده است.
با توجه به اظهارات مسئولان استان، تاکنون موافقت اصولي براي اين طرح صادر نشده چون سرمايه گذار اهليت فني و مالي خود را ثابت نکرده است از طرفي هم  2 سال است حقوق کارگران پتروشيمي به تعويق افتاده است.
راه‌اندازي کارخانه پتروشيمي اردبيل جزو مطالبه‌ و خواسته اصلي مردم اردبيل به شمار مي‌رود که بعد از کلنگ‌زني در ابتداي جاده اردبيل - خلخال در شهريور 85 و بعد از گذشت 15 سال به‌جز چند سوله خالي پيشرفتي مشاهده نمي‌شود.
در گذشته مسئولان وقت استان اردبيل اعلام کردند مجتمع بزرگ پتروشيمي اردبيل حدود 500 شغل مستقيم و بيش از 2 هزار شغل غيرمستقيم ايجاد مي‌کند اما اين روزها نداشتن توجيه اقتصادي اجراي اين طرح را در رکود قرار داده است.
 شهروندان اردبيل از مسئولان دستگاه‌هاي مربوطه انتظار دارند در اين باره شفاف‌سازي و سرنوشت پتروشيمي را تعيين کنند تا مشخص شود چرا با تبديل اين واحد به شهرک صنعتي پتروشيمي باز هم در تامين زيرساخت ها و واگذاري زمين به بخش خصوصي براي سرمايه گذاري تعلل صورت گرفته است و چرا با وجود  واگذاري يکسري زمين با فروش سهام  به شرکت‌ها هيچگونه سرمايه گذاري در اين مکان به نتيجه نرسيده است.
يکي از کارگران سابق پتروشيمي اردبيل که نخواست نامش ذکر شود گفت: پتروشيمي اردبيل در سال ?? کلنگ زني شد و تا سال 95 توسط پتروشيمي اراک بصورت دولتي اداره مي‌شد اما در سال 96 به بخش خصوصي واگذار شد که از آن زمان تاکنون هيچ طرحي در اين مکان به جز کاسپين خودرو و  کارخانه اسفنج طرحي اجرا نشده که آنها هم غيرفعال شده اند.
وي افزود: براي توسعه و تدوام کار،  واحد پتروشيمي اردبيل در سال 1396 تبديل به شهرک صنعتي شد ولي باز در اين شهرک هم کاري پيش نرفته است نه زير ساخت آماده شده و نه طرح جديدي از سوي سرمايه گذاران ايجاد شده است.اين کارگر اظهار کرد: ما کارگران با چندين اميد و آرزو در پتروشيمي مشغول به کار شديم ولي چندين سال است حقوق نگرفته ايم.
وي افزود: با برنامه‌هاي  اشتباه و نادرست پتروشيمي اردبيل نابود شد نه از رکود خارج مي‌شود نه به فرد ديگري واگذار مي‌شود و هيچ کس هم دنبال احياء و يا انتقال آن به مکان ديگر نيست.
با توجه به اظهارات مسئولان استان،  تا کنون موافقت اصولي براي اين طرح صادر نشده چون سرمايه گذار اهليت فني و مالي خود را ثابت نکرده است. اين در حالي است که حدود2 سال است حقوق کارگران پتروشيمي به تعويق افتاده است.
حالا و در شرايطي که راه‌اندازي کارخانه پتروشيمي اردبيل جزو مطالبه‌ و خواسته اصلي مردم اردبيل بوده است و قرار بود با اين طرح 500 شغل مستقيم و بيش از دو هزار شغل غير مستقيم ايجاد شود، بعد از گذشت 15 سال به‌جز چند سوله خالي در کنار جاده اردبيل به خلخال پيشرفتي ديده نمي‌شود. اين در حالي است که انتظار مي رفت با تبديل اين واحد به شهرک صنعتي پتروشيمي در سال 1396 و واگذاري زمين با فروش سهام به شرکت‌ها سرمايه گذاري در اين واحد تسريع شده و نتايج ملموسي و عملي داشته باشد.
يکي از کارگران سابق پتروشيمي اردبيل که نخواست نامش ذکر شود گفت: پتروشيمي اردبيل در سال 85 کلنگ‌زني شد و تا سال 95 دست پتروشيمي اراک بصورت دولتي اداره مي‌شد اما در سال 96 به بخش خصوصي واگذار شد که از آن زمان تا کنون هيچ طرحي به جز کاسپين خودرو و کارخانه اسفنج در اين مکان اجرا نشده که آنها هم غيرفعال شده اند.
اين کارگر اظهار کرد: ما کارگران با هزاران اميد و آرزو در پتروشيمي مشغول به کار شديم ولي چندين سال است که در گرفتن حقوق خود هم مشکلات جدي داريم و به نظر مي‌رسد هيچ کس دنبال احيا و يا انتقال آن به مکان ديگر نيست.
حميد ولي زاده کارشناس عمران و از کارکنان پتروشيمي اردبيل در اين باره گفت: از اول سال جاري به ما اعلام شد که ديگر سر کار نياييد و در طول اين مدت فقط سه ماه حقوق دريافت کردم و 9 ماه است که حقوق خود را دريافت نکردم و بيمه ام هم قطع شده است
حسين دلير شهروند اردبيلي در اين باره گفت: احداث پتروشيمي اردبيل در اين مکان از اول اشتباه بوده است. موضوع ديگر اين است که سرمايه گذار در تمام اين مدت اقدام خاصي انجام نداده و در شرايط کنوني راهکار اصلي آن خلع يد سرمايه گذار است چون اهليت کار را ندارد.
وي افزود: دولت بايد کاري کند پتروشيمي مثل کشت و صنعت مغان به خود دولت برگردد.
شهروز نيرومند کارشناس اقتصاد هم دراين باره گفت: پتروشيمي اردبيل غيرقابل توجيه است در گذشته اين طرح بصورت علمي و کارشناسي مطالعه نشده و مهمتر از آن واگذاري آن به سرمايه گذار بدون بررسي اهليت آن صورت گرفته است.
وي افزود: راهکار اصلي براي برون رفت در طرح پتروشيمي جايگزيني آن با طرح‌هاي ديگر از قبيل شهرک صنعتي غيردولتي و انتقال آن به مکان ديگر است ضمن اينکه سرمايه‌گذار هم بايد پاسخگو باشد چرا در اين مدت اين طرح به حال خود رها شده است.
ياسر عبداللهي معاون امور اقتصادي استاندار اردبيل در اين باره با بيان اينکه پتروشيمي اردبيل يکي از طرح‌هاي اولويت‌دار استان است که بايد تعيين تکليف شود، افزود: اين طرح قابل احيا نيست بايد مراحل قانوني طي شود تا به فرد ديگري واگذار شود يا در مکان ديگري اين طرح ايجاد شود چرا که سرمايه گذار فعلي اهليت لازم براي اين کار را ندارد.
عبداللهي بيان کرد: اين طرح ابتدا بصورت دولتي اجرا مي‌شد اما بر اساس اصل 44 قانون اساسي به سرمايه گذار بخش خصوصي واگذار شده و بعد از واگذاري هم هيچ اقدامي در تامين زيرساخت‌ها و سرمايه‌گذاري صورت نگرفته است.
رامين صادقي رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اردبيل هم با تاکيد بر اينکه بازنگري در اين طرح لازم و ضروري است، اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از سرمايه گذاران بخش خصوصي در بخش‌هاي مختلف حمايت کرده و از هيچ تلاشي براي پيشبرد کارها و امور سرمايه گذاري دريغ نکرده است.
صادقي بيان کرد: رفع موانع توليد و احياي طرح‌هاي راکد از جمله طرح پتروشيمي اردبيل در دستور کار قرار گرفته تا با جهش توليد شاهد اشتغال‌زايي فراوان در استان باشيم.
محمد اهلي مديرعامل شرکت شهرک هاي صنعتي اردبيل در اين باره گفت: شهرک صنعتي غيردولتي پتروشيمي به عنوان يک شهرک خصوصي محسوب مي‌شود که با مساحت 50 هکتار در نزديکي مرکز استان اردبيل قرار گرفته است.وي افزود: با توجه به مشکلات حقوقي شهرک غيردولتي پتروشيمي، اساسنامه اين شرکت در حال تغيير بوده که ادامه فرايند سرمايه‌گذاري، نيازمند مشخص شدن نوع شرکت و احراز مالکيت زمين دريافتي است و با توجه به اينکه مالکيت صاحب شرکت هنوز در حال تغيير و تحول است و هنوز اين موضوع قطعي نشده است، لذا در صورت مشخص شدن وضعيت حقوقي سهامداران، امکان تامين زيرساخت‌ها و انجام سرمايه گذاري در آن ميسر خواهد شد.
اهلي گفت: قبل از اجراي هر طرح صنعتي، مطالعات احداث آن توسط خود متقاضي انجام مي‌شود و در صورت توجيه اجراي طرح، مراجع صدور مجوز همکاري‌هاي لازم را انجام مي‌دهند.
مديرعامل شرکت شهرک‌هاي صنعتي اردبيل ادامه داد: بر اساس قانون، کليه دستگاه‌هاي خدمت رسان از قبيل؛ آب، برق، گاز و مخابرات موظف به تامين زيرساخت‌ها تا درب ورودي واحدهاي توليدي هستند. براي اين طرح صنعتي نيز قبلاً کليه مطالعات احداث آن انجام و پس از تاييد دستگاه‌هاي خدمت رسان، نسبت به اجراي شهرک صنعتي توسط متقاضي اقدام شده است.
وي بيان کرد: اين شرکت متولي ايجاد زيرساخت‌ها با همکاري دستگاه‌هاي خدمت رسان بوده و مسئوليت احياي واحدهاي توليدي توسط سازمان‌هاي ديگر انجام مي‌گيرد.
سرمايه گذار چه مي‌گويد؟
 بهرام شهسواري سرمايه گذار طرح پتروشيمي اردبيل با بيان اينکه هيچ کس به اندازه من اطلاعات درستي از پتروشيمي اردبيل ندارد و نبايد مطالب خلاف واقع گفته شود، اظهار کرد: دادستاني کل کشور، کليه دواير دولتي و حاکميتي همه موضوع پتروشيمي را دنبال مي‌کنند و در جريان مسائل آن هستند.
 وي با اشاره به اينکه دادستاني کل کشور به دنبال آسيب‌شناسي موضوع و علت راکد ماندن طرح هست، افزود: واقعيت اين است که مديران دستگاه‌هاي اجرايي حمايتي از ما نکردند و علت راکد ماندن طرح نيز همين عدم همکاري مديران دستگاه‌هاي اجرايي بوده است.
 شهسواري يادآورشد: پروانه بهره برداري ما از سوي سازمان امور اراضي جهاد کشاورزي باطل شده بود که بعدها از تعليق خارج شد اما در ادامه در بروکراسي گرفتار شيم و به خاطر کارشکني‌ها کاري از پيش نرفت.
اين سرمايه گذار بخش خصوصي اضافه کرد: در حال حاضر دو واحد در پتروشيمي فعال است؛ يکي با 70 درصد تجهيزات آماده شده اما کاسپين خودرو هم به دليل ابطال پروانه غيرفعال شد و در جاي ديگري فعاليت خود را از سر گرفت.
وي خاطرنشان کرد: هيچ تسهيلاتي براي اين طرح نگرفته‌ايم ارزي هم که دريافت شده براي واردات کالا بوده  است که اين کالاها در گمرک بندر انزلي و بندرعباس متروکه شده و نمي‌توانيم آن را ترخيص کنيم.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، شهسواري  درباره ادعاي فروش آهن آلات پتروشيمي هم گفت: اگر هم آهن آلات فروخته شده متعلق به سرمايه گذار بوده که به آورده خود ما تامين و تهيه شده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها