عصر آذربایجان

گزارش خبر

چرا در سال‌هاي گذشته فيلم قاچاق نشد

چرا در سال‌هاي گذشته فيلم قاچاق نشد

1402/02/10

گروه فرهنگي: ايزد مهرآفرين معتقد است چرا قبل‌تر فيلم قاچاق نمي‌شد و اين موضوع را آسيب جدي به سينما دانست.

ماهرخ عباسپور

گروه فرهنگي: ايزد مهرآفرين معتقد است چرا قبل‌تر فيلم قاچاق نمي‌شد و اين موضوع را آسيب جدي به سينما دانست.
دلايل مختلفي از جمله استقبال نکردن مخاطبان از سينما در شرايط فعلي، اکران اين فيلم را به تعويق انداخته‌اند. اين حرف را فرنوش صمدي کارگردان فيلم سينمايي »خط فرضي« در هفتم اسفند سال گذشته گفته است و حالا بلايي گه سر فيلمش آمده اين است که ديگر اهميتي ندارد روي پرده سينما برود يا خير چون در بهترين حالت به سرنوشت »جنگ جاني سوم« به کارگرداني هومن سيدي مبتلا خواهدشد. فيلمي که لو رفت و بعد از آن اکران شد.
فرنوش صمدي کارگردان سينماي کوتاه که اولين اثر سينمايي بلند خود با نام »خط فرضي« را در سال 1398 توليد کرد، درباره برنامه اکراني که براي اين اثر سينمايي در نظر داشت در همان تاريخ هفتم اسفند، به خبرگزاري مهر گفت: »رار بود اين اثر سينمايي در دي ماه سال 1401 در سينماهاي کشور اکران شود اما به دليل شرايط موجود و عدم استقبال مخاطب از سينما تصميم گرفته شد تا اکران فيلم در زمان ديگري صورت گيرد.«
اين روزها، هر روز با فهرستي تازه از اسامي فيلم‌هاي توقيفي مواجه مي‌شويم، فيلم‌هايي که نه مشکلشان حل مي‌شود، نه اکران مي‌شوند و به طرز عجيبي در دو ماه سه فيلم سينمايي »برادران ليلا«، »جنگ جهاني سوم« و »خط فرضي« لو رفتند که بيشتر موجب نگراني سينما گران شده است. تا جايي که محمد احمدي، عضو اتحاديه تهيه‌کنندگان و دبيرکارگروه قاچاق فيلم يکي از راهکارها براي جلوگيري از اين ماجرا را اعلام کرد و گفت: »دليلي براي اين وضعيت ايجاد شده ندارم و دليل لو رفتن فيلم‌ها غير منطقي است و همين باعث مي‌شود که ما هم از مسئولان بپرسيم شما چه کار مي‌کنيد؟ که نسخه اصلي فيلم لو مي‌رود يا نسخه اصلي فيلم دست چه کسي مي‌رود که به اين راحتي لو مي‌رود و به نظر من بهترين کار اين است که وقتي تهيه‌کننده نسخه فيلم را به کسي مي‌دهد يک نشانه‌اي در لابراتوار روي آن بگذارد تا مشخص شود اين فيلم از کجا درز پيدا کرده است و بعد از آن بتواند پيگيري‌هاي لازم را انجام دهد، اين يک راه است؛ اما از آنجايي که ما جزو قانون کپي رايت نيستيم، در يک مجموعه گسترده‌تر نمي‌توانيم پيگير اين ماجرا باشيم.«
ايزد مهرآفرين، منتقد سينما نيز در رابطه با انتشار نسخه غيرقانوني يک فيلم در سينماي ايران گفت: »به نظر من مهم ترين عاملي که منجر به پخش نسخه لو رفته فيلم «برادران ليلا» شد، به مديريت سازمان سينمايي برمي‌گردد. اگر صادقانه به موضوع نگاه کنيم نسخه‌اي که مردم از اين فيلم ديدند نسخه با کيفيتي بود و اين نمي‌تواند خارج از تصميم سيستم دست اندرکاران فيلم باشد. چرا من به سازمان سينمايي ايراد مي گيرم؟ چون مي توانست با يک تمهيدي فيلم را خيلي زودتر اکران کند. اصلاحيات ذکر شده براي فيلم «برادران ليلا» بسيار پيش پا افتاده بود و فيلم مي‌توانست زودتر از اين‌ها اکران شود.«
مهرآفرين بيان کرد: »سازمان سينمايي گاهي جلوي اکران برخي فيلم ها را به علل مختلف مي گيرد و زمان اکران را طولاني مي‌کند. به هرحال بعد از اين امر عوامل فيلم يا مجاري که به نسخه اصلي دسترسي دارند به هر نوعي شده فيلم را بيرون مي دهند. يک مثالي بين سينمايي‌ها است که مي‌گويند :»هيچ فيلمي در گنجه نمي‌ماند.« فيلمي که راهي اکران نشود به نوعي قاچاق مي‌شود چون مي‌دانند مخاطب مي‌بيند. در رابطه با قاچاق »برادران ليلا« ايراد اينجاست که سازمان سينمايي فيلم را در عيد نوروز اکران نکرد. با توجه ساختار فيلم اگر اکران مي‌شد به گيشه سينما و سينماگران بسيار کمک مي‌شد. تهيه کننده فيلم هم بارها اعلام کرده بود من آمادگي اکران دارم اما با برداشت‌هاي اشتباه سازمان سينمايي از محتواي فيلم باعث اکران نشدن فيلم شدند.«
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از خبرآنلاين،اين منتقد سينما درباره علت عدم قاچاق فيلم هاي ساليان گذشته عنوان کرد: »علت اينکه در سال هاي گذشته قاچاق فيلم کمتر شده بود اين بود که همه فيلم ها اکران مي شد و مردم در سينما آن را مي ديدند. در کنار آن مردم به درکي از کيفيت فيلم رسيدند و دنبال نسخه اصلي و کيفيت خوب يک فيلم بودند.«

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها